روايات

رواية حب من أول نظرة الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم دينا محمود

رواية حب من أول نظرة الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم دينا محمود

رواية حب من أول نظرة البارت التاسع والعشرون

رواية حب من أول نظرة الجزء التاسع والعشرون

حب من أول نظرة
حب من أول نظرة

رواية حب من أول نظرة الحلقة التاسعة والعشرون

حور بصريخ:يارب انا نسيت سيف ..هو فين يا ادم
ادم:متقلقيش هو كويس امبارح كان مع عمرو ودلوقتي اكيد مستنينا تحت يلا قومي خدي شورا عشان ننزل بسرعه…………
حور قامت اخدت شور وبعديها ادم ……………وبعد نص ساعه كانوا خلصو ونزلوا علي السلم..وسيف كان قاعد علي السفره مستني ولدته اما تنزل عشان يفطرو عشان متعود ميكولش من غيره
سيف سمع صوت حور وآدم نزلين علي السلم راح ليها بسرعه وحضنها
سيف:ماما كنتي فين انا نكت امبارح من غير م ابوسك
حور بحنان:اسقه ياحبيبي بس كنت تعبانه بس اوعدك أن مش هعمل كده تاني
ادم بتمثيل الزعل:وانا ياسيف مش ابوك مش هتحضني
سيف راح ل ادم وحضنه جامد وقال
سيف:حضرتك مش عارف انا كان نفسي ازاي احضنك ي بابا ب الشكل ده ويبقا عندي اب ذي اي حد
ادم طبطب علي ضهره وقال
ادم: سامحني ياحبيبي اوعدك أن هعوضك عن كل السنين الفاتت دي………..ادم بعد عن سيف وقال
ادم:واكيد هنتفق علي ماما صح
سيف بضحك: هههههه اكيد هنعمل كده
حور بتمثيل ال خضه:انت بتقول اي للواد عايزه يتفق علي امه
ادم بضحك: ههههههه اه يلا عشان نفطر عشان جعان اوي..وانت ياسيف مش جعان
سيف بضحك:ده انا جعان جدا يا بابا
حور:طيب يلا ياحبيبي
راحو كلهم قعدو علي السفره وبداو يفطرو ويسط جو ملىء ب الفرحه والسعاده….بس قطع عليهم سعدتهم دخول نسمه ويارا بنت اخوها……

 

 

 

حور بخوف وقلق: ادم..!!
ام بيبص بيشوف ف اي عشان نبره حور كانت خوف جدااا
ف بص لقي ولدته ويارا..قال
ادم: ام محمد خدي سيف للجنينه
ام محمد هزت راسها بمعني الموافقه واخدت سيف وطلعو للجنبنه…
ادم بص ل ولدته وقال
ادم: اهلا يا ماما…..وبعدين كمل ب زعيق
ادم بزعيق: فااارس
(فارس ده واحد من الحرس بتاع ادم )
فارس:ايوه يا ادم بيا
ادم بغضب:مش قولتلكم أن…….وشاور علي يارا …الزباله دي جات هنا متدخلش الفيلا
فارس: ادم بيا انا منعتها بس….. قاطعه نسمه ولد ادم
نسمه: انا القولتلهم انها معايا وقولتلهم يدخلوها
ادم:واليبت ده بيتي وانا ال اقول مين يدخل ومين ميدخلش
نسمه:ولد انت نسيت نفسك ازاي تتكلم معايا ب الطريقه دي
ادم:ماما انا لحد دلوقتي بتكلم باحترام انتي تاجي ف اي وقت يعجبك بس البت دي متدخلش القصر تاني كفايه الحصل في حياتي بسببها
يارا راحت عند ادم وحطت ايدها علي وقالت
يارا بأغرا:اي الحصل ياحبيبي انت نسيت اليله القضنها مع بعض من يومين كانت ع…
قاطعتها حور
حوى راحت مسكت يارا من اديها بقوه وصفتها جامد اووووي قال
حور ببرود:لازم تعرفي ان الراجل المتجوز تبعدي عنه ومش كل الرجاله ذي بعضها ولو فكره ان ب افعالك دي هتخليني اكرهو يبقا بتحلمي عشان انا وآدم بقينا شخص واحد ومحدش يقدر يفرف بينا غير الموت
حور بكره وحقد:انتي اتجننتي ازاي تتجراي تعملي كده …..يارا رفعت اديها وكنت هتصف حور بس حور مسكت اديها
حور بسخريه:انتي تفتكري بعد السنين دي كلها هفضل ذي م انا..ها تبقي عبيطه
يارا بغضب:سيبي ايدي والله ياحور هندمك علي العملتيه ده…
ادم قال ل الحرس:خدوها من هنا ولو حد قال لك انها تبعه وهو معاه متخلوهاش يدخل هو كمان مهما يكون مين مفهوم……وقال اخر كلامه بزعيق وبيبص ل ولدته
الحرس اخدو يارا وقالو
الحرس:مفهوم يا بيه
الحرس وهي بتجر يارا قالت

 

 

يارا بزعيق: سبوووني….هرجعلك ياحور هرجعلك وهندمك علي كل العملتيه……قالت كده وخرجت مع الحرسنسمه بغضب:انت اتجننت اي ال انت عملتو ده كل ده عشان خاطر بنت ذينب
ادم بغضب:امي قولتلك ميت مره ان حور مراتي ومهما حصل مش هسيبها وقولتلك أن كلمتها من كرمتي يعني لو قولتي عليها حاجه يبقا قولتي عليا انا كمان
نسمع بزعيق:شوفت بنت ذينب عملت فيك اي خليتك تحبها وخلتك تقف قدام امك وتكره بنت خالتك…..هتخليك تعمل اي تاني يا ادم
حور بهدوء:انا عارفه انت لي بتكرهيني عارفه ان بسبب حب عمي ل امي..بس اتجوزك انت وخلف منك انتي اعتقد ان لو مش بيحبك اكيد ما كان عاش معاكي ولا خلف منك..وكان بين علي عمي انه بيحبك اوووي بس خوفك وقلقك وكرهك من ان يكون لسه بيحب امي خلوكي متشوفيش حبه ليكي….وعايزه اقولك حاجه اما بتحبي حد مش انتي ال بتختاري قلبك هو ال بيختار هو البيقولك انك حبيتي الشخص ده مش انتي..وده الحصل عمي ما اخترش ان يحب امي لاء كان قلبه وأما لقي اخوه بيحبها ضحي بحبه وأما شافك قبله حبك واتجوزك وخلفتي منه ادم وانا مش بقول لكي حبيني بس انا مليش ذنب ف الحصل ده كله ارجوكي متحملنيش ذنب مش ذنبي ا…….
قاطعها دخول سيف وهو بيجري علي حور وبيعيط
سيف بعياط:ماما في ست بره بتزعق وبتعيط اوي وقالت لي انها هتخودني منك ومش هتسيبني وهتحرق قبلك عليا…ماما انا خايف..اهاا اهاا
حور ضمته ل حضنه وطبطبت علي ضهره وقالت
حور بحنان:متقلقش ياحبيبي ماما جنبك متخفش
ادم نزل ل مستوه سيف واخده من حور وشاله وضمو لي وقال
ادم:متخفش ياحبيبي وبعدين مفيش راجل بيخاف
سيف مسح دموعه ب طفوله وقال
سيف:اكيد يا بابا انا راجل ومش هخاف تاني
نسمه بصدمه:بابا😳
ادم بص ل امه وقال
ادم ببرود:اه نسيت اعرفك…سيف ادم عبدالله السيوفي ابني😊
نسمه بصدمه:ابنك ازاي
ادم:ماما انتي نسيتي ان أما حور سابت البيت كانت حامل
ف ابني
نسمه:عارفه بس المعلومات الوصلت لي ان الحمل مكملش وسقط
ادم:بين ان كنتي متابعه اخبارهم بس الوصلك المعلومات كانت معلومات غلط لازم بعد كده يا امي تختاري الناس التحمليهم مهما
سيف:بابا هي مين دي
ادم رتب علي شعره وقال

 

 

ادم:دي ولدتي وبتكون جدتك
سيف بفرح:بجد دي تبقا جدتي……..سيف جري علي نيمه واترما في حضنها…ونسمه وقفت مصدومه مش عارفه تعمل اي دلوقتي في طفل في حضنه من بنت ذينب بس في نفس الوقت بيكون ابن ابنها وحفيده
نسمه من غير تفكير قعدت ف مستوا ورفعت اديها وضمته ليها وكانت بضم في اوي وبتشم ريحتو ومبسوطه ب وجوده
سيف:تيته هو انتي هتقعدي معانا هنا صح
نسمه:صح يا قلبي تيته
سيف سقف ب طفوله: هيييييييه
نسمه قامت وقفت وقربت من حور وقالت
نسمه بانتماء:سمحيني يابنتي حقك عليا بس الكره كان ملي قلبي وعمي عيني بس انت ملكيش ذنب سمحيني يابنتي علي اي حاجه عملتها معاكي
حور بابتسامه بسيطه: انا مقدرش ازعل منك
نسمه ابتسمت وفتحت اديها ل حور ب معني انها تاجي في حضنها
حور جريت علي حضنه وضمتها اوي ….نسمه شورت ل ادم وادم راح حضنهم هما الاتنين
سيف بعبوس:انتو نسيتوني ولا اي
كلهم ضحكو…..نسمه:تعال ياحبيبي ….سيف جري عليهم وآدم كان حضنهم كلهم.
______________
بعد مرور سنه
بقلمي دينا محمود
استيقظت حور بنشاط جدا ف بصت جنبها ملقتش ادم ف قالت اكيد راح الشركه ..فقامت حور اخدت حمامه الدفئ وخرجت لبست لبسها وفردت شعرها علي ضهره وخلصت وراحت ؤضته سيف ابنها
حور دخلت بهدوء عشان متزعجوش وراحت عند البلكونه وفتحت الستائر عشان نور الشمس يدخل الاوضه وبعدين راحت ل سيف وصحته
حور بهدوء: يبا يا سيف اصحي عشان متتاخرش…يلة ياسيف قوم
سيف بنعس:سبيني 5دقايق بس ياماما
حور:لاء مش هينفع كده هتتاخر يلا
سيف قام قعت علي السرير وقال
سيف بعبوس: صباح الخير يا ماما
حور مسحت وشه بحنان وقالت
حور:صباح الخير يا حبيبي يلا قوم خد حمامك والبس عقبال م احضر لك الفطار
سيف بابتسامه: ماشي ياماما……حور نزلت تحت لقت نسمه قاعده تقرأ الجريده قالت
حور بابتسامه: صباح الخير يا ماما
نسمه بحب:صباح الخير يا بنتي..ادم صحي بدري وقال لي اقولك ان عنده اجتماع بدري ونسي يقولك امبارح
حور:ماشي
نسمه:هو سيف صحي؟؟

 

 

حور بابتسامه: اه صحي بس ده بيصحه بعد ما بيجنني
نسمه بصحك:الأطفال كلها كده
حور:ماشي انا هروح احضر له الفطار قبل م ينزل ويلاقي اعزار وميروحش المدرسه
نسمه:ماشي…..راحت حور المطبخ لقت ام محمد بتحضر الفطار ف سعادتها في تحضيره وأما خلصو حضرو السفره وحطو عليها الفطار..في نفس الوقت كان سيف نازل علي السلم بعد م خلص لبسه واول م نزل لقي ولدته بتجهز السندوتشات وجدته كانت قاعده بتفطر ف سيف راح ل جدته بسرعه وبس جبينها وايدها
سيف بابتسامه: صباح الخير يا تيته
نسمه بحب: صباح الجمال يا قلبي تيته
سيف راح عند ولدته وباس جبينها وقال
سيف:صباح الخير يا ماما
حور بابتسامه وحنان:صباح النور يا حبيبي..يلا اقعد افطري عشان منتاخرش
سيف وهو بيقعد علي الكرسي بتاعه قال
سيف:ماشي
شوايه وسيف خلص فطار و Pus المدرسه جه
حور حطت لي الاكل في الشنطه وباسته ومشي
_______
بيت عمرو وندا
عمرو بصريخ من ؤضته: نداااااا فين القميص
ندا وهي بتحط الاكل ل ولدها في الشنط قالت
ندا:هتلاقيا عندك في الدولاب في آخر رف …… بعدين بصت ل ولدها وبستهم وقالت
ندا:يلا pus المدرسه جه وكلو اكلكم كله مش عايزه حد يخلي حاجه
ادم وحو:ماشي ياماما……وبعدين راحو مدرستهم
عمرو وهو بيقفل القميص قال
عمرو: ندا ارجوكي ساعديني احسن هتاخر وآدم مش هيسيبنيندا بملل:كل يوم بتقول كده واحسن تستاهل عشان لازم تسهر يعني
عمرو غمز ل ندا قال
عمرو: ال يكون متجوز واحده ذيك ازاي ينام
ندا خبطته علي كتفه وقالت بخفه وقالت
حور:سالف وقليل ادب
عمرو بضحك: بحبك يا مجنونه…..اه من نحيت الجنان فكره عملتي اي اما شوفتي حور ادمك اول مره
ندا بضحك:بس متفكرنيش

 

 

 

فلاش بااااااك
ندا اول م دخلت مع عمرو وأولاده لقت ادم قاعد مع طفل بس كان شبه حور جدا ف استغربت وقالت ف عقلها مين الطفل ده واتصدمت اكتر اما سمعت………
سبغ: يا بابا انا مش عارف اعمل كده انا استسلمت
ادم بهدوء:يلا انت راجل والراجل مش بيستسلمو يلا لازم تحلها
سيف قعد وحاول يحل المسأله ال ولده كتبهاله
سيف بصريخ: باباااااا انا حليتهاااااا
ادم وهو بيحضن سيف: شاطر ياحبيبي
ندا بصدمه: باباا..!!
ادم بص وراه لقي عمرو وزوجته ندا وأولاده ف قال
ادم بترحيب:اهلا ياعمرو اهلا يا ندا تعالو وقفين عندكم لي
عمرو: كنت مستني اما تخلص انت وابنك
ندا:ابنه ازاي ارجوك حد يفهمني مين الولد ده
ادم كان بيبوس ادم وحور ولاد عمرو قال
عمرو:ابني سيف ادم عبدالله السيوفي
ندا:انت بتقول اي ابنك ازاي انت اتجوزت غير حور ادم انت اتجننت
عمرو: ندا اس…
ندا بصريخ: اسمع اي ده نسي حور هو السبب ف…….
قاطعه صوت تعرف كويس جدا جاي من ورا ادم ف بصت لقت قدامها صديقتها واختها ف وقفت مصدومه وافتكرت انها شبح ف راحت ليها وتقولها علي ال ادم عمله
ندا:صدقيني مكنتش اعرف ان هو عمل كده انا عارفه انك زعلانه مني دلوقتي بس سامحيني انا عارفه ان شبحتك جااات عشان تقولي انك زعلانه مني بس سامحيني ياحور اقسم لك ان معرفش امتي اتجوز وخلف كمان
حور بأستغراب: شبح..!!؟
ادم وعمرو مقدروش يمسكو نفسهم وانفجرو من الضحك
هههههههههههههههههههههههههههه
ندا بصت ليهم باستغراب وقالت
ندا:انتو بتضحكو علي اي انا قولت دلوقتي ل شبح حور ب ال انت عملته يا ادم
حور بأستغراب: شبح حور مين. ؟
ندا بأستغراب: انت مش شبح حور
حور بصدمه: اااي انا شبح؟….ندا انتي اتجننتي ف الفاتت..انا حور مش شبح
ندا بصدمه: اااي حور
حور بضحك:ايوه انا حور صحبتك يا هبله وده ابني وابن ادم وادم م اتجوزش تاني يامجنونه
ندا بصريخ وهي بتحضن حور قالت
ندا:حووووووووور وحشتيني اوووي

 

 

باااااااااااااااااااك
عمرو باس جبين ندا وقال
عمرو:انا رايح الشغل سلام ياحبيبتي
ندا بابتسامه: سلام يا حبيبي…….وعمرو راح الشركه
________________
بقلمي دينا محمود
في فرنسا
سيف كان قاعد علي مكتبه وافتكر السنين الفاتت وهو بعيد عن حور واعمل اخته….بس قطع عليا تفكيره دخول روما
روما بحب What are you doing baby
(ماذا تفعل ياحبيبى )
سيف بابتسامه Nothing is my love ..come on
(لا شيء حبي .. تعال)
روما what do you today
(ماذا تفعل اليوم )
سيف what do you want to do
(ماذا تريد أن تفعل)
روما:سيف ممكن نتكلم عربي صح؟
سيف بابتسامه: اكيد ياحبيبتي
روما:خلينا نروح نتعشي بعد الشغل
سيف:ماشي
روما بتساؤل:سيف امتي هننزل مصر
سيف:هننزل اخر الاسبوع
روما:هو احنا هنتحوز هناك
سيف:اه ياحبيبتي هنتجوز هناك
روما بفرحه: بحبك اوي يا سيف
سيف بحب:وانا كمان ياقلبي….
ده سيف اخو ندا الكان كان بيحب حور بس اما راح فرنسا منذ 7سنين ف أعجب ب بنت اسمها روما هي من أصل فرنسي وولدها من فرنسا وولدتها من مصر بس اول م شافت سيف أعجبت بيا وحبته كن كل قلبها وقفوا طول السنين الفاتت معاها وبعد م اتاكد سيف من مشاعره اتحاه روما اعرف لها وسالها هتوافق تتجوزه ووافقت وقلتلو انها بتبدلو نفس الشعور واتفقوا انهم هيتجوزو ف مصر وسط أهلهم واصدقاهم
__________

 

 

 

بيت ادم وحور
كانت حور قاعده جنب سيف بتذاكر لي وبتصححله أخطاءه وتساعدك ف الواجب
حور:سيف يلا ركز وانت هتعرف الطريقه ال هتحل بيها المسأله
سيف بتفكير:ممكن تتحل بنفس طريقه المسأله بتاع امبارح
حور بابتسامه: قولتلك ان انت هتعرف الحل لوحدك
سيف بفرحه:هيييييه لقيتها
ادم قال واقف وراهم قال
ادم:اي ال لقيتها يا استاذ سيف
سيف قام حض ولده
سيف:بابااااا
ادم ضم ابنه لي وقال:وحشتني اوي ياحبيبي
سيف:وانت كمان وحشتني
ادم رتب علي شعر ابنه وقال
ادم:يلا روح كمل مذكرتك يل بطل
سيف راح كمل مذكره وادم راح عند حوى وقبلها علي جبينها وقال
ادم:وحشتني اوي يا حوريتي
حور:وانت كمان يلا اطلع غير لبسك عقبال م تخلص اكون انا حضرت الاكل عشان اكيد جعان
ادم بضحك:ده انا عصفير بطني بتصوصو
حور بحنان:ماشي اطلع غير لبسك ……..ادم طلع غير لبسه واخد حمامه البارد وخلص ونزل لقي حور خلصت تحضير الاكل وسيف خلص مذكرته وقاعد علي السفره وحور اول م شافت ادم نازل ابتسمتله وآدم راح ليها ومسك اديها وبسها بحب وحنان
ادم: ربنا ميحرمني منك يا حوريتي
حور بحب:ولا منك ياحبيبي
سيف:اي ده؟ اجيب لكم شجره واتنين ليمون
ادم بغيظ:لاء شكرا مش:محتاجين مساعدتك
حور قعده وهي بتضحك وقالت
حور:ههههههه طيب اقعد عشان تاكل
ادم راح قعد وقال
ادم:هي فين امي؟
حور:كلت من شوايه عشان خست ب تعب وطلعت ترتاح شوايه
ادم بابتسامه: الله يخليها لينا ……وبداو اكل في جو ملىء ب الفرحه والسعاده والحب

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب من أول نظرة)

‫5 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *