روايات

رواية قدر الزين الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم بدور عاطف

رواية قدر الزين الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم بدور عاطف

رواية قدر الزين البارت الحادي والعشرون

رواية قدر الزين الجزء الحادي والعشرون

قدر الزين
قدر الزين

رواية قدر الزين الحلقة الحادية والعشرون

في منزل جهاد دخل عليها مالك و كان وجهه لا يبشر بخير
جهاد ببطنها المنتفخه،،مالك في اي
مالك،،غبي و هفضل طول عمره غبي
جهاد،،هو مين دا
حكي لها مالك ما حدث
جهاد،،قدر طب طب هي فين دلوقت
مالك،،معرفش تليفونها مقفول و هو كلمته و معرفش عمل اي
جهاد،،مالك شوفلي قدر فين ماتتكلش علي ابن عمك ارجوك
مالك،،ماتقلقيش يا حببتي انا هتصرف و اكيد هو كمان هيتصرف بس عاوز اعرف البرود دا جايبه منين اكيد في جاجه في دماغه
شهقت جهاد ثم بكت بشده و قالت،،معقول يعمل كدا لاء لاء
مالك،،هو مين و يعمل اي
جهاد،،خطفها و يعذبها بس لي اي السبب
مالك و هو يمسك رأسه و يقول،،جبتيلي الضغط و فقعتيلي المراره ناقص السكر و علي ما الكوره الي في بطنك دي تنزل هيكون جالي جلطه
جهاد،،لي بس يا لوكه بعيد الشر عليك
مالك،،ارحمي امي انا مش ناقص متقترحيش حاجه خالص فاهمه و سبيني افكر و اشوف هعمل اي
جهاد و هي تسحب طبق الأكل ،،طب فكر و قولي
مالك،،معقوله تكون سافرت لنجمه و مازن بس ما افتكرش طب هتكون راحت فين
جهاد،، مالك

 

 

 

 

مالك،،نعم
جهاد،،هاتلي طبق الفاكهه من جنبك
نظر لها بغيظ و لم يتحدث
جهاد،،لا بقولك اي مش قادر تستحملني انا و ابنك تسع شهور بهرموناتي و تعبي بتبصلي كدا لي
مالك،،انا عارف اني استاهل الدبح عشان اتجوزت ع الجواز و سنينه
جهاد ببكاء،،جاي تقول دلوقت بعد ما عملت عملتك يا متوحش طبعا ما انت راجل لا حملت و لا تعبت و لا جسمك هيبوظ
مالك،،لا ما انا حامل
جهاد،،احلف ازاي يا جدع ههههه دا انا جامده ع كدا
مالك،،يا رب الصبر من عندك
جهاد،،ههههه اجيب جهاز الضغط
مالك،،انا ماشي هروح اشوف المصيبه دي هليكي في اكلك
جهاد،،ابقا طمني يا لوكه
امسكت هاتفها و قامت بمحادثتها
جهاد،، عامله اي
قدر،،الحمد لله ها طمنيني
جهاد،،جوزك ساكت و متصنع البرود
قدر،، مسيره يفوق لاني بجد تعبت
جهاد،،خلي بالك من نفسك و طمنيني عليكي
قدر،،حاضر سلام
قدر،،ابنك دا تعبني اوي تفتكري هيعمل اي
ابتسمت لها شمس

 

 

 

 

قدر،، مش قادره افهم دماغه بس انا هربيه و اعرفه
ابتسمت شمس بشده
عمر،،بركاتك يا قدر
قدر،،هههه البركه في زين افندي
عمر،،زين ربنا يهديه
قدر،،هسبكوا بقا
عمر،،شوفتي يا شمس الزمن ظا غريب اوي مين يصدق ان بنت دياب تكون مرات ولدك و ام حفيدك
سقطت دمعه من عينيها
عمر،،عتبكي لي يا شمس مسير الغايب يعود و انا متاكد إنه هيرجع
عند قدر كانت تتمشي في الجنينه و جلست علي الكرسي و نظرت للسماء و قالت،، وحشتني اوي يا زين بس كان لازم اعمل كدا لانك جرحتني اوي انا الي كل ليله تيجي و تنام في حضني و كانك طفل صغير لقي امه انا عارفه انك تعبان من الي حصل بس انا كمان تعبت من المعامله و لازم افوقك عشان خاطر إبنك مش عاوزه يجي ع الدنيا و هو شايف عيلته متفرقه لازم اجمع شملكوا من تاني
كان يقف ينظر الي الفراغ من حوله فقد إشتاق لها و لحديثها
رن هاتفه
زين،،ألو .. تمام …خلاص انا هتصرف
انهي اتصاله ثم قال،، تمام اوي يا قدر انتي عملتي كدا عشان ارجع فانا هرجع و هنولك مرادك و وقتها هعرفك ازاي تلوي دراعي
قام بمحادثه أحدهم و أخبره بأن يحجز له تذكره إلي الصعيد
كانت تطعمها و تتحدث معها
قدر،، تحبي ننزل الجنينه شويا الجو حلو اوي
اومات لها
مر الوقت و نزلوا كلاهما و قدر تحركها بالكرسي متوجه إلي الخارج و فجأه وجدوا من يقف امامهم
قدر،،زين

 

 

 

 

زين و هو ينظر لشمس و ما وصلت إليه ،، ايو زين
كانت الدموع متحجره في عينيها و لكنها ابت ان تخرج
تحرك و مازالت عيونه معلقه عليها حتي وصل إليها
ثم نظر لقدر و قال،، ورايا
صعد الدرج و توجه إلي غرفته
كانت قلبها ينبض بشده فهي تفاجات به و الأن سؤال واحد يخطر ببالها و هو ماذا سيفعل
قدر،، ماتقلقيش انا مستحيل امشي من هنا غير لما انفذ إلي جايه عشانه
اومات لها شمس
فتحركت قدر و صعدت إليه
دخلت الغرفه فوجدته متسطح علي الفراش
توجهت إليه
نظر لها مطولا ثم اعتدل و قال،، تعرفي إنك شكلها اوي
نظرت له و لم تتحدث
زين،، مش هي في مقام عمتك بردوا
قدر،، مش ناوي تسامحها
تسطح مره اخر و قال،، مش إنتي وصلت الخير و عملت دا كله عشان اجي
قدر،،مش عاوزاك تخسر اهلك و تضيع عمرك في الخلاف و البعد انا مجربه اليتم و مش حابه اشوفك فيه
اعتدل و اخذ يدها و اجلسها
زين،، سبتيني لي

 

 

 

 

قدر،، غصب عني بس انا تعبت من كلامك و اتهامك ليا
زين،، انا متلغبط و مش قادر أستوعب إلي حصل
قدر،،إنسي يا زين و سامح الدنيا متفاته و عيش حياتك خصوصا ان في ناس بتحبك و محتاجاك
زين،، هحاول
ابتسمت قدر و قالت،، بس انت هتقوم دلوقت تبوس ايد ماما و تصالحها و دا فرمان
زين،،و دا مين الي يتجرأ و يأمر زين الصالح
إقتربت منه قدر و أخذت يده و وضعتها علي بطنها و قالت،، كلها ست شهور و يجي إلي يأمر و يمشي كلامه ع الكل و اولهم إنت يا احلا بابا
زين بفرحه،،ح حامل
اومات له قدر
فإحتضنها و فرت دمعه من عينيه
قدر،،عاوزه يجي الدنيا و يلاقي عيلته متفرقه
زين،،عشان خاطره مستعد اعمل اي حاجه
قدر،، و هو مش عاوز حاجه غير عيله حلو و مليانه حب و سعاده
زين،، و دا الي هيحصل يا قدري
تحرك زين و نزل الي الاسفل و هو ممسك بيد قدر
وقف عمر عندما رأه و علم من وجهه ما ينوي عليه

 

 

 

 

توجه زين و جلس امام والدته و قال،، تعرفي اني بحب اشوف عيونك اوي لانها نفس عيوني لما ببصلهم بستمد منه القوه و الأمان نظرتك بالنسبالي حضن كبير اوي مليان دف و حنان ، انا مازعلتش من الي حصل بس كنت في حاله صدمه و خدت وقت علي ما استوعبت و فوقت بس الصدمه الحقيقه هي إني اشوفك كدا
حركت يدها ببطئ و كان هذا مفاجأه للجميع
ملست بيدها علي شعره فإرتمي في حضنها و بكي بشده فالعلاقه بينهم ليست ام و ابنه و لكنها اقوي من ذالك بكثير
بعد فتره خرج من حضنها و قبل يدها و رأسها و قال،، حفيدك كلها كام شهر و ينور الدنيا هتشوفي ولد ولدك عاوزه يجي الدنيا و يشوفك بقوتك يا أفعي و تحكيله قصتك عاوزه يبقا قوي و الي مقدرتيش تعلمهولي علميه لولدي
اومات له شمس و الدموع في عينيها
رفع زين عينيه و نظر لوالده فوقف و إحتضنه
عمر،، علي اد زعلي منيك بس ولدك غفرلك
زين،، سامحني
عمر،،مسامحك يا ولدي
صاحت قائله ،،ابن مين سمعوني
مالك،، بس صوتك
جهاد،،استني انت اي يا ست قدر الكلام دا
قدر،ما هو يعني …
جهاد،، اي الشريط سف و لا اي انطقي
قدر،،انا حامل بقالي 3 شهور
جهاد،،من غيري

 

 

 

 

مالك،،من غيرك ازاي الله يخربيتك امال اي دا
جهاد،،اسكت انت ، كدا يا قدر مش قولنا نعملها مع بعض
قدر،،ما انت عملتيها قبلي
جهاد،،اه صحيح بس يا جماعه في حاجه مهمه لازم تعرفوها بقا
نظر لها الجميع
جهاد،،اشارت علي مالك. و قالت،،ابنكوا دا ضحك عليا و هدم احلامي و طموحاتي و خيب املي الخاين طلع ثم بكت
سليم،،ماله انت عملت اي يالاه
زين،، معقول متجوز عليكي
جهاد،،لاء
قدر،،امال اي يا بنتي انطقي
جهاد،، طلع محترم و مش زعيم مافيا و لا باد بوي و لا رجل مخابرات و لا اي حاجه خالص
قدر،،لاء لاء كدا كتير
زين،،تعالي يا حببتي عشان ترتاحي
مالك و هو يضع يده موضع قلبه،،إلحقوني هموت
بطه،،يا حبيبي يا بني
جهاد،،انا انضحك عليا في الجوازه دي
مالك،،حد يمشيها من قدامي مشوها مشوها
جهاد و هي تبكي ،،لوكه
مالك بحده،،عاوزه اي من زفت
جهاد،،عاوزه قصب

 

 

 

 

مالك،،انا خلاص موت ثم فقد وعيه
جهاد بخضه،،لوكه حبيبي انت موت
ثم وجدته يتنفس فقالت،،طب ع ما تفوق هروح اكل لقمه عشان هبط
مرت الايام عليم في سعاده و جنون و الان حان موعد قدوم الحفيد المنتظر
شمس،،اهدي يا زين مش كدا
زين،، اتاخروا اوي
عمر،،ربنا معاها
مالك،،يخربيتك اي الي جابك بدول
جهاد،،عاوزني اسيب اختي و اقعد كدا امسك دا
مالك،، بقا يا ربي انا عندي مجنونه واحده جابتلي الضغط ترزقني بتلاته نفس النسخه
بطه،، اوعي كدا سبهم و روح هدي مراتك
زين،، كل دا بتولد مش معقول
عمر،، اقعد و اهدي مش كدا انت وترتنا معاك
كاد زين ان يتحدث و لكن قاطعه خروج الطبيبه
زين،،ها يا دكتوره
الدكتوره،،الف مبروك ولد و بنت زي القمر مبروك
زين،،قدر قدر اخبارها اي
اجابته،،كويس اوي هينقولوها دلوقت ع اوضتها
مر الوقت و كانت قدر في غرفتها بالمشفي و حولها الجميع
فتحت عينيها و وجدتهم

 

 

 

 

شمس،،حمد الله ع السلامه يا حببتي
قدر،،الله يسلمك
عمر،، ألف مبروك يا بنتي يتربوا في عزك
بارك لها الجميع
زين،، مبروك يا روحي
قدر،،الله يبارك فيك
بطه،،ها هتسمهم اي
زين،،يونس و خديجه
شمس،، يتربوا في عزكوا يا حبيبي
جهاد،،احم لوكه
مالك،،عاوزه اي يا مصيبه حياتي و ام تلات مصايب مطلعين عيني
جهاد،،بس ماتقولش تلاته
مالك ،،يعني اي مش فاهم
جهاد و هي تشير علي بطنها،،اصل في مصيبه رابعه جايه في السكه
مالك بصدمه،، نعم
جهاد،،مصيبه رابعه
مالك،، امسكي
اخذت منه ابنها
وقع مالك ع الارض مغشيا عليه
الجميع بخضه مالك
جهاد،، قوم يا حبيبي نسيت اقولك ان المصيبه عباره عن اتنين في واحد
عمر،،مصيبه اي دي
جهاد،،انا حامل يا عمو
زين،،ههههه عيني عليك يا مالك
قدر،،ههههههه مجانين

 

 

 

 

زين،، و احنا اي
قدر،،احنا قدر و مكتوب و لا يمكن نهرب منه مهما حاولنا
زين،،احلا قدر في الدنيا قدري إلي نورت حياتي
قدر،،انت الي اديت لحياتي معني و امان بعد ما كنت تايه في دنيتي
زين،، إنتقامك كان همزت وصل و جمعتنا و دلوقت بس عرفت معني الي حصل لامي و ان لولا الي حصل عمرك ماكنت جيتي و بقيتي قدري
يا قدر الزين و نور العين و فرحت قلب بقالها سنين
بحبك يا قدري بحبك
❤❤❤❤❤
تمت بحمد الله 🎇🎉

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية قدر الزين )

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *