روايات

رواية 30 يوم حياة الفصل التاسع عشر 19 بقلم أميرة اسامة

رواية 30 يوم حياة الفصل التاسع عشر 19 بقلم أميرة اسامة

رواية 30 يوم حياة البارت التاسع عشر

رواية 30 يوم حياة الجزء التاسع عشر

رواية 30 يوم حياة
رواية 30 يوم حياة

رواية 30 يوم حياة الحلقة التاسعة عشر

فضلت وعد اعده فاتحه التلفزيون ومش معاه في دنيا تانيه لحد ما عينها راحت في النوم
فتح زين الباب وهو عارف انها هتهرب ومش هتستناه
اتفاجئ بيها نايمه علي الكنبه حاطه أيدها الاتنين تحت راسها وضامه رجلها وشعرها نازل علي وشها
أبتسم زين قفل الباب وراح اعد جمبها كانت راسها جمب رجله حط ايده علي شعرها بابتسامه
زين…وعد…وعد
فتحت عينها ورفعت عينها لفوق لقيته فوقيها باصصلها ابتسمت اول ما شافته وقامت بسرعه اعدت عالكنبه تظبط في هدومها حطت شعرها ورا ودنها بأحراج
وعد…احممم انت جيت امته
زين…بابتسامه حب لسه حالا ولقيتك نايمه وواضح انك لسه مغيرتيش كمان ايه اللي منيمك هنا
وعد…كنت مستنياك وتقريبا راحت عليا نومه
زين…انتي كويسه
وعد…اه الحمد لله
زين…اتعشيتي ولا لا
وعد…احممم مش جعانه
زين…بس انا جعان اوي انا مكلتش من الصبح من ساعت ما فطرنا
وعد…طب ليه مكلتش لما خلصت شغل
زين…ماهو انا جيت ملاقتش حد انتي ومنه خرجتوا ومديحه راحت لروحيه وانتي عارفه انا مش بعرف اكل لوحدي ولا حتي احضر
وعد…خلاص قوم غير يلا وانا هروح اعملك عشا حلو
زين…بس هتاكلي معايا
وعد…بس انا مش جعانه والله
زين…خلاص اعمليلي شاي مش عايز اكل
وعد…طيب خلاص هاكل معاك
أبتسم زين بحب وفضل باصصلها حست وعد انها اتوترت لمحت جمبه شيكولاته فا حبت تغير الموقف بسرعه
وعد…بأبتسامه طفوليه الشوكولاته دي بتاعتي طبعا

 

 

 

بص زين جمبه…وابتسم اه نسيت ادهالك ومسكها مدلها ايده ايوه بتاعتك يا ستي اتفضلي
وعد…شكرا هروح اعملك العشا وانت ادخل غير
زين..مسكها من ايدها استني ياوعد مش مهم الاكل الوقت هناكل بعدين
اتوترت وعد من لمست ايده سحبت ايدها براحه ورجعت شعرها ورا ودنها وفضلت باصه ادامها وهي بتاخد نفسها بسرعه
زين….قوليلي مالك يا وعد
وعد….مفيش انا كويسه
زين…عارف انك كويس ومقصدش كده اقصد تحكيلي ياوعد
وعد…في لحظه حست انها مش هتقدر تقوله ورجعت في كلامها مع منه ونفسها تجري عالاوضه كالعاده بس مش عارفه
وعد…زين انا..
زين…انتي ايه قولي مالك
وعد…صدقني مفيش بس مش عارفه يمكن في حاجه جوايا مخلياني متلغبطه
زين…وانا عايز اعرفها يا وعد مش يمكن اساعدك او احلك اللغبطه اللي جواكي دي من امته وانتي بتخبي عني حاجه ياوعد
وعد…والله مش بخبي بس يازين انا بجهز نفسي عشان اتكلم معاك واول ما بشوفك بحس ان الكلام راح ومش بعرف اتكلم
زين…ليه ياوعد هو موضوع كبير اوي كده وبعدين انتي كده بتقلقيني اكتر ياوعد انا بقالي كذا يوم مش بنام كويس مش عارف اركز فالشغل قلقان عليكي حاسس انك في مشكله ومش عارفه تقولي وده في حد ذاته تاعبني بجد
وعد…علي فكره انا معنديش مشكله خالص ولا عندي حاجه تقلقك متخافش يازين والله مافي اي حاجه وحشه ممكن تيجي في بالك بس زي ما قولتلك المشكله فيا انا محتاجه اتكلم ومش عارفه
زين….طيب ممكن سؤال
وعد…اتفضل
زين…انتي مش عارفه تتكلمي عموما ولا مش عارفه تتكلمي معايا انا بالذات
سكتت وعد شويه وبعدت عينها عنه باحراج
زين…مسك وشها بأيده عشان تبصله ردي عليا ياوعد
بلعت وعد ريقها بصعوبه…معاك يازين
زين…خد نفس طويل انتي بتخافي مني ياوعد
وعد…انا عمري ماخوفت منك يازين
زين…طيب امال ايه اتكلمي ياوعد وصدقيني لو في حاجه انتي عيزاها هعملهالك من غير ما افكر
وعد…اتوترت اكتر وحبت تهرب طيب انا هقوم احضر العشا
مسكها زين بعصبيه وكان غصب عنه شدها من ايدها أعدها تاني
زين…مش عايز اكل قولتلك خليكي هنا😡 وردي عليا
حست وعد انها خافت وبسرعه اتجمعت الدموع في عينها
اول ما شاف زين الدموع بتلمع في عينه قلبه وجعه وحس انها خافت منه
زين..اتنهد تنهيده طويله وبصلها انا اسف مقصدش والله العظيم بس انتي تعبتيني ياوعد اوي ياوعد انتي مش لازم تقوليلي فيكي ايه بالتفصيل بس ممكن عالاقل تقوليلي الموضوع ايه ويا فهمت لوحدي يا بعد كده تحكيلي او لو مش عايزه تحكي خالص خلاص بس عالاقل ابقي فاهم في ايه.
نزلت دموعها مسحتها وهي من جواها في صراع بين انها تقول وتخلص او تسكت لاكن اتفاجئت بكلمه زين
زين…وعد هو انتي معجبه بحد او في حد في حياتك ومش قادره تقولي
بصتله وعد بصدمه وسكتت
زين…ابتسم بحزن تمام ياوعد انا كده فهمت
وعد…لا لا انت فهمت غلط اصلا الموضوع مش كده والله
زين…وانا مش عايز اعرف حاجه ياوعد خلاص بس لو حسيتي في اي وقت انك في مشكله تعاليلي علي طول واحكيلي مفيش مشكله وحابه تتكلمي مع حد ومحرجه اتكلمي مع منه اظن انتو صحاب غير كده انا مش هضغط عليكي انا هقوم عشان انام تصبحي علي خير
فضلت بصاله وعد واتجمعت الدموع في عينها اكتر لحد ما دخل زين الاوضه عشان يجيب غيار قفل وراه باب الاوضه
اعدت وعد عالكنبه ونزلت دموعها.وهي بتعنف نفسها
غبيه غبيه ورفعت رجلها الاتنين علي الكنبه وضمتهم بايدها وفضلت تعيط وهي سانده راسها علي رجلها
دخل زين وهو متعصب وحاسس انه علي اخره خلاص لاكن من جواه حاسس بشعور غريب من ناحيتها حاسس ان وعد مخبيه حاجه تخصه هو شخصيا واللي أكدله ده أنها قالتله انها مش عارفه تتكلم معاه هو بالذات فضل زين يهز راسه شمال ويمين عشان يوقف تفكير فتح دولابه وطلع غيار وراح عشان ياخد دش فتح باب الاوضه لقاها لسه اعده وضامه رجلها زي الاطفال بس سمع صوتها بتعيط مقدرش يتجاهلها خصوصا لانه مش عارف مالها وكل اللي مسيطر عليه انه خايف تكون في مشكله وخايفه تتكلم ساب هدومه عالكرسي وراح اعد ادامها ونزل لمستواها رفع وشها
زين…انتي كده بتموتيني علي فكره حرام عليكي ياوعد وحياه غلاوه زين عندك قوليلي مالك
وعد…هو انا ممكن اقولك حاجه
زين…طبعا ياوعد
وعد…انا جوايا كلام عايزه اقولهولك والكلام ده والله ماوحش ولا في مشكله او حاجه تقلق انا بس اللي خايفه اقوله خايفه تفهمني غلط او تزعل مني او علاقتك بيا تتوتر عشان ساعتها يازين انا ممكن اموت
زين…بعد الشر متقوليش كده وبعدين ياستي انا لو ايه حصل عمري ماهتغير معاكي ولا علاقتنا هتتغير بس عالاقل هرتاح ياوعد
وعد..بص يازين الشعور اللي انافيه ده يمكن يكون اصعب شعور مريت بيه لاني جوايا كلام محتاجه اقولهولك اوي ومش عارفه ومضايقه عشان انت بتزعل مني بس هو غصب عني
زين…طيب اهدي شويه وبطلي عياط عشان نعرف نتكلم لو حابه متتكلميش خلاص ياستي متتكلميش ادام زي ما بتقولي مفيش حاجه وحشه ولا تقلق بس متعيطيش واب وقت هتحبي تتكلمي انا موجود ولو ورايا ايه يا ستي هفضيلك نفسي عشان اسمعك اتفقنا
وعد…هزت راسها
أبتسم زين وشدها في حضنه
لفت وعد ايدها علي رقبته ودفنت وشها جوه رقبته وغمضت عينها
خدها زين جوه حضنه اكتر وفضل يطبطب علي ضهرها
وبعد مده مش صغيره الاتينن نسيوا نفسهم واخيرا فاقت وعد وخرجت من حضنه وهي محرجه
زين…بأبتسامه مش ناويه تأكليني ولا ايه
وعد وهي دموعها علي خدها ابتسمت ناويه تحب تاكل ايه
زين قري ايده من وشها مس دموعها وهو بيفكر امممم اي حاجه ياستي انا موافق المهم تاكلي معايا
وعد…حاضر
زين…هدخل اخد شاور تكوني جهزتي الاكل تمام
وعد…تمام

 

 

 

زين….ااااه رجلي مش قادر قومي شديني🤨
ضحكت وعد وقامت تساعده
دخل زين خد شاور وهي حضرت اكل خفيف وخرجوا الاتنين بعد شويه كلوا مع بعض
وعد…اعملك شاي
زين…لا انا شارب شاي كتير انهرده
وعد…هتنام
زين…انا مش قادر فصلت وانتي
وعد…لا مش جايلي نوم هتفرج علي اي فيلم لحد ما احس اني عايزه انام هدخل
زين…ده انا جيت لقيتك نايمه خالص
وعد…النوم راح خلاص
زين…خلاص هاعد معاكي شويه لحد ما تيجي تنامي
وعد…بأبتسامه بجد
زين…بادلها نفس الابتسامه بجد يلا شغلي اي فيلم
وعد…صحيح منار بتقول ان بكره هنتجمع عالسطح ونتعشي سوا
زين…اه ما هو كيمو قالنا
وعد…يعني هنروح
زين ..اه هنروح طبعا سيبي الفيلم ده حلو
وعد…لا ده يخوف
زين…جبانه🤨 وبعدين ادام بتخافي بكره تتعشي وترجعي كيمو ناوي يرعبكم بكره هو والواد عامر
وعد…لا بلاش رعب والنبي
زين…ده تمثيل ياهبله🤨
وعد…انا هبله🥺
زين…بحب احلي هبله فالدنيا
ابتسمت وعد ..زين هو انا ممكن أسالك سؤال شخصي يعني مش حابب تجاوب متقولش
زين…أسالي يا ستي
وعد…هو انت ليه مش ارتبطت او حبيت يعني عمري ماشوفتك بتتكلم في تليفون ولا عمري سمعت انك بتحب اصلا
زين…كل دي أسأله وبعدين انتي مالك 🤨
وعد…انا مالي🥺
زين…عايزه تعرفي عني حاجه ليه ده انتي عشان تعرفيني مالك كنت هتشل جمبك
ابتسمت وعد…علي فكره انا قولتلك أسألك سؤال قولت اوك مش عايز تجاوب خلاص براحتك
زين ..🤨علي فكره انا هرد عشان انا احسن منك
وعد…بضحك ماشي
زين…اولا عمري ما اتكلمت فالتليفون ده حقيقي لاني مش مرتبط وعمري ما فكرت ارتبط او باختصار انا ليا مواصفات خاصه
حست وعد بغيره بانت علي ملامحها وكلامها غصب عنها. وايه هي المواصفات بقي ان شاء الله
زين…هو انتي عندك عروسه ليا ولا ايه مالك بقيتي شبه الخاطبه كده
وعد…اجبلك لو تحب😡
زين…بضحك انتي هتتحولي ولا ايه
وعد ..هاا قولي المواصفات يمكن الاقيها
زين….مبدأيا كده بجد والله نفسي اتجوز واحده نفس طولك مش عايزها طويله
وعد…تتجوز 😡 كنا بنتكلم في ارتباط الوقت بسرعه بقي جواز وثانيا
زين…شعرها يبقي بردو نفس طول شعرك
سكتت وعد وانتبهت لزين
زين…وواخده من طباعك هاديه علي مجنونه علي خوافه علب رقيقه علي طفله يعني ميكس كده
أبتسمت وعد وبعدت عينها عنه
زين…بصي لو تعرفي تلاقيلي عروسه فيها منك انا موافق
وعد…ااااه قولي بقي انك بتهرب من سؤالي بهزارك ده عشان متردش
زين…والله العظيم مش بهرب انا قولتلك المواصفات اللي انا عايزها وبعدين مش بيقولوا يخلق من الشبه اربعين يلا دوريلي علي واحده من الاربعين دول
وعد…وادور واتعب نفسي ليه انا موجوده
زين….بصلها بحب وانا موافق

 

 

 

وعد…حست بأرتباك بس حبت تقلبها هزار طيب يلا لو سمحت روح هاتلي الفستان وجهز الفرح
زين…خلاص بكره اخدك تروحي تختاري الفستان
وعد…ماشي
زين…يعني موافقه
وعد…امممم افكر
زين…صحيح ياوعد سؤال بقي زي ما سألتيني
وعد…ماشي اتفضل
زين…هو لو اتقدملك حد نفس سني توافقي يعني الفرق بينكم يكون 13 سنه
وعد…سرحت في عينه من غير ماتحس وليه لا يعني حساه مش فرق كبير وفنفس الوقت هو انت ليه فجأه حسستني انك راجل كبير
زين…يعني السن ده مش عائق
وعد…لا طبعا
زين….امممم تمام
وعد…من غير ما تفكر طب وانت يازين
زين…انا ايه
وعد…لو العكس تقبل
زين…تقصدي لو اصغر مني يعني
وعد…اه يعني لو نفس السن وانت اكبر ب13 سنه توافق
زين…اكيد انا نفسي اصلا اتجوز بفرق السن ده
ابتسمت وعد غصب عنها وبصت عالتلفزيون😍
فضلت وعد وزين يتكلمو كتير لحد ما وعد غلبها النوم من تاني أبتسم زين لوعد بحب ومرضيش يصحيها تنام فالاوضه ولا رضي يقوم هو وفضل نايم جمبها لحد الصبح
………….
في صباح يوم جديد
صحيت مديحه من نومها كالعاده عشان تحضر الفطار وتصحيهم
خرجت مديحه من اوضتها سمعت صوت التلفزيون
مديحه…مين اللي صاحي بدري ده ولا نسيو التلفزيون
خرجت مديحه الصاله
لقت زين نايم ووعد سانده علي صدره وراحه فالنوم🙈
مديحه…ايه اللي منيمكم كده ياولاد
زين يازين وعد قومي يابنتي
زين قوم ياحبيبي
فتح زين عينه بصعوبه صباح الخير يامديحه
مديحه…صباح النور يا حبيبي ايه اللي منيمك هنا يا حبيبي
زين…بعدم فهم وهو بيفتح عينه بالعافيه هنا فين يامديحه وحس في حاجه تقيله علي صدره بص براحه لقي وعد نايمه في حضنه🙄
حاول يبان عادي
زين…اااه شكلي كده راحت عليا نومه انا ووعد
مديحه…ياوعد
وعد…امممم ايه ياخالتو
مديحه…قومي ياحبيبتي يلا انتي راحت عليكي نومه ولا ايه ولسه نايمه بهدومك كده ومغيرتيش
فتحت وعد عينها بهدوء بصت لخالتها وهي لسه مش فايقه فجأه اتصدمت لما لقت نفسها في حضن زين وهو اعد ولا كأن في اي حاجه ومبتسم
وعد..قامت بسرعه عدلت شعرها والتيشرت وهي مرتبكه
وعد…صباح الخير ياخالتو انا معرفش نمت ازاي كده
مديحه…انتو ايه اللي سهركم ده كله

 

 

 

وعد…بارتباك كنا اعدين بنتفرج علي فيلم واتعشيت انا وزين ومعرفش نمت ازاي
زين…الابتسامه مكانتش مفارقه وشه خصوصا بسبب ارتباكها ده وسايبها هي تتكلم وهو ساند عالكنبه وفارد دراعه زي ماكان وولا هنا
مديحه…معلش يا بنتي اكيد النوم غلبكم يلا هروح احضر الفطار وابقي روحي صحي منه اغسلوا وشكم يلا
وراحت مديحه عالمطبخ
وعد كانت مرتبكه جدا بالرغم انها ياما نامت هي ومنه في حضن زين وياما سهروا ادام التلفزيون وراحت عليهم نومه الوضع مكانش غريب بالنسبه لمديحه لاكن وعد اتوترت عشان حست ان وضعها بالنسبه لزين بقي غريب وكأن الناس كلها عينها عليها حست بالاحراج
حطت وعد ايدها علي قلبها وغمضت عينها وهي بتاخد نفس طويل ونفسها الارض تتشق وتبلعها من كتر الاحراج بصت لزين لقيته باصص عليها ومبتسم
وعد…انت نمت ازاي وازاي تسبني انام كده وخالتو تشوفنا خالتو تقول ايه الوقت
زين…بأبتسامه وايه اللي فيها يعني مانتي ياما نمتي في حضني ايه الجديد
وعد…بأرتباك مفيش بس يعني اقصد يعني
زين…في ايه مالك مرتبكه كده ليه
وعد….هو ايه اللي في ايه وبعدين انت بتضحك علي ايه
زين…أبتسم اكتر هو الضحك ممنوع
وعد…زين متضايقنيش بجد
زين…اضايقك ليه وبعدين انتي ليه متوتره كده ياعروسه
بصتله وعد بصدمه نعم
زين…بضحك ايه مش قولتي انك موافقه وعايزه الفستان😉
وعد…علي فكره انا مش بهزر وزعلانه منك بجد
زين…طب ليه طيب انا عملت ايه بس
وعد…انا مش فاكره انك نمت قبل ما انام يعني انا نمت قبلك ليه مصحتنيش
زين…صعبتي عليا اصحيكي وعارف انك بتخافي تبقي لوحدك يا خوافه🤨 فانمت جمبك يعني تعبت نفسي عشانك وفضلت نايم وانا أعد عشان مسبكيش وفالاخر زعلانه مني طب انا الحق عليا المفروض كنت سبتك نايمه لوحدك وعلي فكره بقي انا اللي زعلان منك ياعروسه
وعد…أبتسمت وعد غصب عنها ووشها احمر انت بتهزر يا زين صح
زبن…بحب اه عندك مانع وبعدين حسك عينك اشوفك مره تانيه متوتره ومرتبكه بالشكل ده تاني طول مانتي مش بتعملي حاجه غلط اياكي تخافي من اي حاجه
مفهوم🤨
وعد…بحب حاضر
زين…اهو كده بقي اقدر اقول صباح الفل
وعد…صباح النور😍
زين…يلا ياحبيبتي قومي غيري هدومك واغسلي وشك
حست وعد ان عينها بتطلع قلوب من كلمه حبيبتي بالرغم من ان زين ديما يقولهالها بس المرادي كانت حاسه بحاجه مختلفه خصوصا مع تغيير زين اللي هي مش قادره لسه تفهمه
وعد…حاضر سابته وعد وهي طايره من الفرح ودخلت تصحي منه وتحكيلها اللي حصل منه كانت مش طيقاها عشان متكلمتش بس كانت حاسه ان توته عندها حق وانهم خلاص قربوا يعترفوا لبعض وكانت مبسوطه لفرحه وعد
فكروا وابتدا كل واحد فيهم عنده شغل يخرج يشوف رزقه..
عدي اليوم بسرعه
كانت منار طلعت بنشاط هي وكيمو وعادل ظبطوا السطح وحضر ا الاعده وجهز ا كل حاجه طلع كيمو الشاشه ووصلها وظبط كل حاجه
دخل زين خد شاور بعد يوم شغل متعب كان صابح تاني يوم عليه اجازه فكان مستعد للسهر وسط اللمه اللي بيستونها كلهم
مديحه…زين يازين
فتح زين الباب ايوه يا امي
مديحه…انا راحه يا ابني لست فاطمه عشان لو محتاجه مساعده
زين…ماشي يا امي فين وعد

 

 

 

مديحه…وعد لسه بتلبس ومنه راحت من شويه لمنار هي ورحاب ومريم وشهد وانا هروح للست مينفعش افضل سيباها لوحدها عيب
انت هات وعد في ايدك علي ما تلبس تكون هي كمان لبست
زين…ماشي يا امي
مشيت مديحه ودخل زين الاوضه بتاعته عشان يلبس
وبعد شويه خرج زين من الاوضه بتاعته ولع سيجاره واعد علي ايد الكرسي مستني وعد اللي كل ده بتلبس ومخلصتش
زين…بصوت عالي شويه يلا ياوعد بقي بتعملي ايه كل ده
وعد من الداخل حاضر خلصت اهو
زين…فضل اعد مستنيها احد ما اخيرا خرجت
وعد…بهدوء اسفه عالتأخير انا خلصت يلا عشان منتأخرش
زين…كل ده ياوعد يلا وركز معاها 🤨ايه اللي انتي لبساه ده
وعد…ماله
زين…هو ايه اللي ماله ادخلي غيري بسرعه يا وعد والطقم ده ميتلبسش تاني اخلصي بسرعه
وعد…ايوه ماله يعني هو انا اول مره اخرج بيه
زين…نعم وانتي خرجتي بيه امته اصلا
وعد…طيب ممكن اعرف ماله
زين…البنطلون ضيف والتيشرت قصير ومبين صدرك
برقت وعد من كلامه وحست بأحراج
زين…يلا اخلصي غيري حتي التيشرت
وعد….حاضر ودخلت وعد بسرعه غيرت التيشرت ولبست بداله شيميز ابيض اوسع حاجه بسيطه واطول شويه وخرجت
وعد…كده كويس
بصلها زين من فوق لتحت ورجع بصلها تمام يلا بينا
وعد…بابتسامه يلا
طلع زين مع وعد كان كلهم فوق فالسطح والكل جه خلاص
زين…السلام عليكم جميعا
الجميع عليكم السلام دخل زين ووعد سلموا عالموجودين
عامر…كل ده امال لو مكانتش حالتي النفسيه وحشه كنت عملت فينا ايه
زين…ياعم اتلهي مانت زي القرد اهو
حاج سعيد…منوريين يا جماعه
احمد العربي بنورك يا حاج سعيد
عيسي بنورك يا حاج سعيد ياللي ديما مجمعنا
منار…لا بقي معلش المرادي انا اللي جمعتكم انا صاحبه الفكره
كيمو…اه بصراحه منار صاحبه الفكره
سهير…يارب ديما متحمعين فالخير ويارب ديما عامر بحسك يا حاج سعيد وبحسك يا ست فاطمه
فاطمه…تسلمي يا سهير يارب ربنا يفرحك بالبنات ويفرحك بتوته يارب
سهير…يارب هانت خلاص وهنكسر وراها قله
توته…كده بردو ياما بكره تقولي يوم من ايامك يا توته
سهير…يابت بهزر انتي حبيبتي
مديحه…مبروك يا توته انتي وادعم يارب يتمملكم علي خير
توته…الله يبارك فيكي يا ابله مديحه عقبال ماتفرحي بزين ومنه ووعد يارب
مديحه…يارب يا بنتي
ادهم…الله يبارك فيكي يا ديحه عقبال مانخلص من زين ويحصلني
مديحه…يارب يا ادهم يسمع منك ربنا
زين…ايه يا ديحه عايزه تكسري ورايا قله زي ست سهير ماهاتكسر ورا توته ولا ايه
مديحه…انا اقدر بردو
توته…نعم يا سي زين انت كمان هي الحفله عليا ولا ايه
زين…يابت القله اللي هتتكسر دي حب احنا ما هنصدق بصراحه نخلص منكم انتوا الاتين
ادهم…بقي كده يا صاحبي ماشي ليك يوم

 

 

 

توته…سيبه يا ادهم هيجي عليه الدور وليك عليا هقف من الشباك ارمي القله بأيدي
ضحك زين هو وكل الموجودين
فاروق…عقبال الكل يارب
حسني…يارب زود افراحنا واجعل كل ايامنا الجايه فرح
الجميع…امين
فاطمه…بقول ايه يلا بقي ناكل عشان العشا ميبردش
قاموا كلهم كلوا مع بعض وسط ضحك الشباب والبنات ومناقره روحيه ليوسف وعامر وكيمو
خلصوا عشا وصالح ولاحه ظبطوا اعده كراسي وترابيزات زي اعده القهوه وحطولهم طاوله وكوتشينه
عشان مالهمش فالافلام
ودي كانت اعده خاصه باحمد العربي حاج فاروق حاج سعيد حسني وعيسي.
اما فاطمه فا خدت جمب هي ومديحه ونعمه وناريمان وسهير وروحيه فرشوا فالارض سجاده وحواليهم مخدات زي الاعده العربي
اما البنات كانوا اعدين ملمومين حوالين توته اعده توصفلهم الفستان اللي جابته واتفقوا انهم بكره هيروحوا يفرش لها الشقه اخيرا❣️🙈
سهير…بقول ايه بكره ان شاء الله هنفرش لتوته شقتها مش محتاجين اقولكم ان الفاضي يجي طبعا
فاطمه…طبعا يا اختي دي توته فرحتها علي عيني
ناريمان…ربنا يارب يتمملها علي خير
مديحه…ان شاء الله هكون معاكي بكره
سهير…اه والنبي يا ست مديحه انتي ذوقك بيعجبني وفرشك كمان شوفته في كذا عروسه فالحته حاجه كده ولا الممثلين
مديحه…ربنا يجبر بخاطرك ياسهير ان شاء الله هفرشلها احلي فرش
سعي …عقبال مانفرش لمنه ووعد يارب
عمل صالح شاي للرجاله وفاطمه راحت جابت فاكهه وحاجه ساقعه
وعملتلهم فشار
اما الشباب كانوا اعدين يضحكوا وميتين من الضحك علي عامر وهو ماسك كريم تريقه
يوسف…الله يخرب بيت عقلك
زين…مش هيعقل ابدا
عامر…انا الحق عليا اني بضحكم طب بزمتكم مش شكله كان مسخره يوم العمليه وهو لابس لبس العمليات
كريم…لا ياراجل وبالنسبه لشكلك
عامر…ماهو كان مسخره بردو بس انت وربنا ياكريم كل ما افتكرك اقع من الضحك
هيما….بصراحه شكلك يا كريم كان يفطس من الضحك
عامر…ولا ياهيما عارف كان شبه مين
هيما…وهو بيضحك مين
عامر…كان كله يونس الشلبي في مسرحيه العيال كبرت وهو لابس جلبيه وبيغني رمضان جانا😂😂😂😂
ادهم…طب وربنا صح وانا اقول كيمو شكل مين😂😂😂😂😂
عادل…لاده انت مشوفتش شكله ياض ياعامر وهو رايحلك قبل مايدخل يعمل العمليه عشان يطمن عليك لما خرجت ماشي فالطرقه الطويله لابس شبشب واللبس بتاع العمليات قصير واصل لحد ركبته أقسم بالله لولا الموقف اللي كان حاصل كنت فطست من الضحك
عامر…بضحك اخس عليك طب كنت صور فديو لحبيبك
عادل…كان نفسي والله 😂😂
كريم…انت ياض ياعادل بتتريق عليا طب عامر واطي ومعروفه انت بتعمل كده في اخوك
احمد العربي من بعيد تصدقوا بالله اليوم اللي بتتجمعوا فيه لو محصلش المناقره دي بينكم بحس ان في حاجه نقصاني انتو الاتنين مصايب بتفكر ني بهيما ورحاب طول اليوم يناقروا في بعض كده
هيما…احنا ياحاج ده انا ورحاب نسمه محدش بيحس بينا
احمد العربي…وحيات امك بأماره ايه انا طول اليوم شايف مخدات بتتحدف مايه بتتحدف صوت اقلام ضرب ولا كأنكم عيال صغيره وخصوصا انت يا ابن الكلب لو ساب ياحاج سعيد الصاله شويه وطلع ياخد دش ولا ياكل البيت يتقلب مسرح ببقي اعد انا والبت في امان الله يطلع يعفرت البيت

 

 

 

رحاب…الحمد لله عشان تعرف ان هو اللي بيجر شكلي
هيما…طب بزمتك هو انتي تعرفي تاعدي من غيري
رحاب…بضحك صراحه لا وحطت أيدها علي قفاها بضحك ولو مخدتش التحيه بتاعت كل يوم يبقي في حاجه مضيقاه 🙄😂😂
ناريمان ربنا يارب يخليكم لبعض
هيما…يارب يا ام مريم
كريم…ايه مش يلا بقي نبتدي الحفله ولا ايه انا مجهزلكم فيلمين رعب احلي من بعض وانهرده السهره صباحي انا واحد مكتئب ولازم كلكم تفضلوا معايا
نعمه…بضحك الله يجازيك يا كريم
روحيه…رعب ايه ياولا مش كفايه انتوا موجودين
ضحك المل علي روحيه
فاطمه….والنبي صدقتي ياروحيه
كريم…في ايه ياروحيه اول ما تفوقي هتفوقي عليا
روحيه…روحيه كده حاف
عامر…ما تحرم نفسك يا كريم بتقول روحيه حاف كده
روحيه…جدع ياولا اديله
عامر…المره الجايه هات رغيفين عيش معاك متقولهاش حاف
روحيه…انت ياواد وحش العصايه😒
عامر…لا ياروحيه انا حبيبك
يوسف..اتلم ياض انت وهو مالكم بأمي
روحيه…انت مين ياولا وبتدافع عني ليه هو انا مفيش لسان
يوسف…نهار اسود انا يوسف ابنك ياروحيه وانا غلطان اني بدافعلك
زين…خلاص ياض محدش ليه دعوه بروحيه حبيبتي
روحيه…بكسفوف انشالله يخليك ياحلو انت😍
يوسف…عيب كده ياروحيه انا واقف بردو مش ادامي انا ابنك احترميني
روحيه….شوف الواد ابن الكلب بيكبرني ادام الشاب الحليوه ده ويقولي ابنك امشي ياواد من ادامي😒
يوسف…احيه عاوزه تباني صغيره ادامه ليه يا اما احترمي طولي وانت ياعم الرومانسي بعنيك دي اللي روحيه مبتقدرش تقاومهم اسمت شويه
زين…حاضر هسكت خلاص
كريم..انا هشغل الفيلم افضلوا ارغوا
ايهاب…يا عم ما تشغل واخلص انت هتقرفنا ليه
كريم…بصوت واطي لولا ابوك اعد كنت روقتك
ايهاب…طب يلا شغل انجز
فتح كريم الشاشه. اعدوا البنات والشباب مع بعض
الستات اندمجوا فالرغي مع بعض والرجاله فاللعب
واعد الشباب والبنات مع بعض ادام التلفزيون يشوفوا الفيلم الجديد
زين..بصوت واطي بقولك ايه
كريم…قول

 

 

 

وين…شيكت علي الافلام دي قبل ما نشوفها احسن يكون فيها حاجه كده ولا كده معانا بنات وحريم
كريم…لا متقلقش اطمن كله تمام
زين…ماشي
منار وكريم وعامر كانو اعدين عالارض ساندين علي مخدات وباقي الشباب اعدين علي الكراسي وراصينهم كانها سينما
توته جمب ادهم وجمبهم عادل وشمس
ادامهم بوسي وصالح وصلاح وشهد ورحاب وايهاب وادامهم هيما ومنه ووعد وزين
وعد..لمنه انا عايزه اقوم امشي
منه…ليه انا بخاف من الافلام دي انتي عارفه
منه…يابت بطلي جبن بقي وبعدين ياختي انتي بتنامي لوحدك مانا بنام معاكي يعني العفريت اللي هيطلعلك هيمسي عليا قبلك
هيما…بضحك اسمعي كلام الوحش وبعدين منه معاكي وتخافي ده العفريت يخاف منها
منه…ليه ان شاء الله بوعبوع😡
هيما…بضحك لا ياقلبي اقصد انك جدعه
زين..قلبك مين ياروح امك
هيما…طب انت اعد فالاخر رامي ودنك ليه
زين…اتمسي ياهيما
هيما…خبيبي يا ابو نسب اخوكي قالب علي عادل امام في عريس من جهه امنيه
زين…ولو طولت هعمل زيه يوم دخلتكم🤨
هيما…ما تبصي ادامك يا منه الفيلم هيبتدي😒😒
منه…ضحكت وبصت ادامها
ابتسم زين عليهم بحب وبص لوعد
زين…وانتي يا خوافه مش ناويه تكبري بقي
وعد..مش بحب افلام الرعب دي
زين…لا متخافيش
واندمجو مع الفيلم اللي ابتدا من اوله علي مشهد كله إثاره ويحبس الانفاس مع صوت السماعات العالي كانهم في سينما
في الفيلم…حست البنت بصوت معاها في البيت فضلت تمشي براحه وهي مرعوبه تدور في البيت لحد ما حست ان مفيش حاجه ولقت قطتها موقعه علبه بتلعب بيها وعامله صوت اتنفست براحه وخرجت بره الاوضه وهي خارجه فجأه شافت خيال عدي من ادام الازاز راحت بسرعه تشوف ملاقتش اي حاجه والدنيا ادامها هاديه والظلام مالي المكان والاشجار راحه جايه من الهوا وفجأه سمعت صوت الباب بيخبط راحت فضلت تسأل مين بره مكنش حد بيرد مسكت مضرب تنس في ايدها وفتحت الباب ملاقتش حد راحت تشوف البيت من الجنب مفيش حد راحت الجنب التاني ملاقتش حد خدت نفسها براحه ودخلت تاني عالبيت قفلت وراها الباب بكذا ترباس وبالمفتاح ومسكت موبايلها تلعب فيه وفجأه رن موبايلها برقم غريب
البنت…هاي

 

 

 

الخط ساكت خالص مفيش غير نفس
البنت…مرحبا انا سامعه صوتك مين انت
الشخص….انا الموت
قفلت البنت بسرعه التليفون وهي مرعوبه وفضلت تبص حواليها وهي مرعوبه لقت فجأه رساله اتبعتت لها عالموبايل فتحتها
الشخص…انا قادر احس بخوفك من بعيد سامع صوت انفاسك وانصحك بلاش تتلفتي كتير وتبذلي مجهود انصحك بتوفير المجهود للجوله القادمه وبالمناسبه انا معاكي فالبيت👹
قامت بسرعه البنت من مكانها ومسكت في ايدها سكينه وراحت بسرعه تبص من الشباك تاني وفجأه ظهر من وراها الشخص لمحت خياله فالازاز وعرفت انا وراها
فاللحظه دي اتخض البنات وصرخوا مسكت وعد من غير تردد في دراع زين
زين…بضحك خضتيني حرام عليكي
وعد…زين والنبي اقفلوه او نروح بقي
زين…شششش متخافيش ياوعد انا معاكي وبعدين ده مش عفريت يعني ده شخص عايز يقتلها
وعد…لا والنبي
زين..مدلها كف ايده وابتسملها هاتي ايدك
اتوترت وعد وفضلت تبص جمبها وتشوف مين شايفها
زين…مسك ايدها من غير ما هي تدهاله وشبكها في كف ايده وفضل يمشي صوابعه بحنيه علي ايدها وهو مبتسم وعينه كلها حب
طبعا الكل كان كل واحد فيهم مندمج اللي فاللعب واللي فالكلام والبنات والشباب كل اتنين بيتكلموا مع بعض مكانوش مع زين ووعد ولا وعد وزين معاهم
فالحظه دي وعد نسيت الفيلم ونسيت الدنيا وفضلت بصاله وهي ضربات قلبها سريعه
زين…وعد انا عايز اتكلم معاكي في اقرب وقت ممكن
وعد…هزت راسها وهي باصه في عينه
أبتسم زين وبص للفيلم وهي لسه بصاله لاكن فجأه زين بانت عليه ملامحه الصدمه اول ما سمع كلام وعد
وفضل زي ماهو باصص ادامه وبيسمع بس كلامها
وعد…بصوت واطي انا عارفه انك قلقان ومضايق مني عشان مقولتكش اللي فيا وعارفه انك هتتجنن وتعرف فيا ايه بس انا عايزه اقولك علي حاجه انا عايزه اقولك اللي جوايا اكتر بكتير مانت عايز تعرف و يمكن لو انا وانت لوحدنا الوقت حالا كنت هفضل زي مانا مش قادره اتكلم عشان وقتها كنت هترد عليا وانا اللي هقوله لا عيزاك تعلق عليه ولا عايزه اقولهولك واحنا لوحدنا عشان انا اضعف بكتير من اني اواجهك بعد اللي هقوله يمكن اللي هقوله مش هيعجبك ويمكن يضايقك ويمكن حجات كتير مجاتش في بالي بس انا مش هقدر اسكت اكتر من كده وايآ كان رد فعلك كفايه اني اقولك يازين اني بحبك 🥺❣️
وعد…بحبك يازين ولو هعيش عمري كله اتمني راجل يدخل حياتي مش هتمني راجل غيرك
خدت وعد نفس طويل ودمعه من عينها نزلت بسرعه وبصت بسرعه ادامها عشان تهرب من مواجهه عينه
زين…كان مصدوم وكأن لسانه اتلجم بصلها بصدمه وقلبه بيرقص من الفرحه ومش مصدق اللي سمعه وحاسس انه بيحلم أبتسم وخرجت منه تنهيده طويله براحه كبيره مد ايده مسح الدمعه اللي نزلت من عينه وقرب كف ايدها لشفايفه باسها بوسه طويله وهو بيتنهد غمض وعد عينها بفرحه وحست انه مضايقش من اللي قالته نزلت دموعها اكتر وهي لسه باصه ادامها وقلبها هيخرج من مكانه من كتر الدق نزل ايدها وبصلها كتير وقرب من ودنها
زين….يمكن تكوني انتي في نظري اقوي واجرأ كتير اوي من اي بنت فالدنيا و مني انا شخصيا عشان طول عمري نفسي اقول الكلميتن اللي قولتيهم دول وخايف من رد فعلك ويمكن لما قولتلك اني عايز اتكلم معاكي في اقرب وقت كنت نقرر اني اقولك وزي ما تيجي تيجي بس انتي سبقتيني ياوعد وقولتي اللي مقدرتش اقوله
بصتله وعد بصدمه وبأستفهام من الكلام اللي قاله ودموعها نازله
أبتسملها زين بحب وهز راسه ايوه ياوعد انا كمان بحبك❣️
وعد…😳🥺🥺🥺🥺🙈😍

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية 30 يوم حياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *