روايات

رواية 30 يوم حياة الفصل الثامن عشر 18 بقلم أميرة اسامة

رواية 30 يوم حياة الفصل الثامن عشر 18 بقلم أميرة اسامة

رواية 30 يوم حياة البارت الثامن عشر

رواية 30 يوم حياة الجزء الثامن عشر

رواية 30 يوم حياة
رواية 30 يوم حياة

رواية 30 يوم حياة الفصل الثامن عشر

عند زين وكيمو كانوا اعدين لسه بيتكلموا
كريم…انا هقوم بقي اطلع وبليل نتقابل
اتصل فالوقت ده يوسف
زين…الواد چو بيتكلم
كريم…اكيد هيسأل علي روحيه
زين…ايه ياچو
يوسف…زين الحقني بسرعه انا فالقسم
زين…ايه قسم😳 ليه
كريم.. في ايه يازين
يوسف…مش وقته يا زين شوف عادل فين بسرعه وتعالالي
زين…طيب انت في قسم ايه
يوسف..في قسم النزهه في مصر الجديده
زين…طيب جايلك حالا
كريم…في ايه
زين…يوسف مقبوض عليه في قسم النزهه
كريم….طب قالك ليه
زين…ماقلش حاجه وبعدين يلا نروحله الاول بس واتصل علي عادل
عادل…ايوه يا صاحبي
زين…عادل انت فين
عادل…في ايه يا زين في حاجه
زين…يوسف مقبوض عليه في قسم النزهه
عادل…بتقول ايه طب ليه
زين…ماقالش بس بلغني وقاللي اقولك
عادل…طب اقفل انا داخل عالبيت هوصل الحاج واروح
زين..لا تعالي علي هنا احنا كده كده لسه هنتحرك يلا بسرعه
عادل…تمام يلا سلام
زين….كيمو انا رايح اقول لادهم وهيما بسرعه
كريم…ماشي وانا رايح اقول لصالح ولاحه
فالوقت ده جه ايهاب
ايهاب…في ايه مالكم واقفين كده ليه
زين….تعالي معايا يا ايهاب بسرعه يوسف مقبوض عليه
ايهاب…ايييييه😳
جري زين بسرعه علي ادهم وهيما
ادهم….ايه زين
زين…حد فيكم يجي معايا بسرعه
هيما…في ايه ياجدع حصل حاجه
زين…يوسف مقبوض عليه في قسم النزهه
ادهم ..ايه
هيما…اتقبض عليه ليه
زين…معرفش هو قاللي اخد عادل واروحله يلا بسرعه
ادهم طب يلا
هيما…استنوا هخرج الناس واقفل واجي
زين…تقفل ايه انت عبيط لا خليك انت وهنتابع معاك بالتليفون
ادهم…خليك انت الناس كتير جوه.
هيما…طب طمنوني
ادهم…تمام زين هطلع بسرعه اجيب فلوس واجي
زين…انا داخل انا كمان بسرعه يلا اجري
صالح…في ايه يوسف ماله
زين…معرفش هجيب بسرعه فلوس. واجي
ايهاب…خليك يا صالح انت ولاحه فالقهوه
صلاح…ابويا واقف متقلقش
………
دخل زين بسرعه الشقه امه كانت عند روحيه ومنه ووعد اللي جوه دخل جري من غير ما يكلمهم علي اوضته وبعد ثواني خرج

 

 

منه…في ايه يازين انت بتجري كده ليه في حاجه
زين…متقلقوش يوسف اتقبض عليه وانا رايحله بسرعه
منه…يانهار اسود ليه
زين…معرفش يا منه اديني رايحله يلا سلام اوعوا روحيه تعرف
منه…ماشي ماشي
زين…يلا بينا
ايهاب…ادهم منزلش
زين…يا ادهممممم
زين…اطلع انت يا كيمو
كريم…انا جاي معاكم
زين…ياجدع اطلع تيجي فين وبعدين احنا هنركب وراهم مفيش مكان خليك انت وبعدين خلي بالك انت وعم حسني واللي فاتحين من الورشه عينك عالورشه يا عمر اي حد يسأل قوله بيجرب عربيه وجاي
عمر…حاضر يا عم زين
ادهم…يلا
زين…يلا ركب زين ورا ادهم الموتسيكل بتاعه وركب ايهاب ورا صلاح وعادل ورا صالح
كريم…طيب طمنوني وردو عليا
زين…ماشي اطلع يلا
بعد وقت وصلوا ادام القسم ركنوا وطلعوا جري عالقسم
كان يوسف واقف بره ادام باب المكتب
زين..والشباب جريوا عليه يوسف في ايه
يوسف…زين امي كويسه
زين…اه كويسه اطمن
يوسف…اوعوا تكون عرفت حاجه
زين…والله ابدا امي معاها وامي اصلا متعرفش
ادهم ايه اللي حصل
عادل…في ايه يايوسف
يوسف…كنت بوصل زبون شارع الحجاز ونزلته واستنيت شويه لقيت زبون تاني بعت اتواصلت معاه وروحتله ركب معايا كان في شارع الحجاز بردو قاللي عايز يروح. شارع دمشق ركب ومشينا جه ينزل مدفعش الحساب ناديت عليه قولتله الحساب قاللي دفعتلك ولا انت نايم علي نفسك
يوسف…مسكت نفسي وقولتله لا انا مخدتش حاجه انا يادوب وقفت انت نزلت فضلت كلمه مني كلمه منه ابتدت الناس تتلم وتتفرج فضل يشتم ويقل ادبه وانا ساكت اعد يقولي انت مبرشم انت حرامي وفضل يقول للناس ده كان بيكلم واحد وبيتفق معاه يقفله واعد يلف بيا من بدري والله اعلم كان بيتفق مع صاحبه علي ايه عايز يقنع الناس اني بتفق عليه هسرقه بقي هتاجر في اعضائه المهم فالاخر شتمني بأمي محستش بنفسي غير وانا بضرب في كل حته في وشه فالوقت ده جت الشرطه وخدوني انا وهو وطبعا هو سايح في دمه وخرشمت وش امه فا الحق معاه
عادل…طيب حد خد اقوالك
يوسف…اه وبعد كده دخلوه والظابط قاللي هدخله تاني
عادل…طيب تمام هو ركب معاك امته بالظبط تقدر تحدد
يوسف…اه طبعا هو متصل بيا كانت الساعه بالظبط 45..2
عادل…المسافه بين الشارعين اد ايه. بالظبط
يوسف…هو كان باعتلي اللوكيشن اللي هينزل فيه بالظبط 18 دقيقه
عادل…تمام
يوسف…عادل انا مش هينفع اعد هنا لحظه امي ياعادل مقدرش اسيبها
عادل…اطمن متقلقش في ايه
يوسف…امي لو عرفت هتروح فيها
ايهاب…اهدي ياعم ان شاء الله خير
زين…اهدي يا يوسف متقلقش
بعد شويه دخل تاني يوسف ومعاه عادل
عادل…مساء الخير يا حضره الظابط عادل سعيد الشرقاوي محامي حاضر مع يوسف
الظابط..اتفضل بس ده مش تحقيق ده مجرد محضر تقدر تحضر معاه لما يتعرض علي النيابه
يوسف…ياباشا نيابه ليه هو اللي غلطان مش انا
عادل…لحظه يا يوسف حضرتك اظن مفيش مشكله لو حضرت المحضر
الظابط …لا مفيش.
عادل…طيب اقدر اعرف ايه التهمه المتوجه ليوسف
الظابط… الاستاذ طبعا اكيد شايف اللي في وشه يعني تعدي بالضرب ادام الناس كلها في عز الضهر والاستاذ بيوجهله تهمه اختطاف وبيقول انه كان بيتفق علي خطفه مع واحد صاحبه وبقاله اكتر من ساعتين بيلف بيه وهو اصلا ميعرفش المكان وقال انه راكب الساعه 12ونص معاه من المقطم وهو بيلف بيه ولما شك فيه عمل معاه مشكله واللي خلاه يوقف العربيه انه الاستاذ هدده بفتح الباب فا وقف العربيه
يوسف…ايه انت بتقول ايه يا باشا ده كداب وبعدين يا باشا انا سواق اوبر مش تاكسي انا شغال تبع ابلكيشن يعني كل حاجه متوصله بيه
عادل…ياباشا الاخ ركب معاه من شارع الحجاز وقاله يوصله لشارع دمشق ركب معاه كانت الساعه 45..2 يعني مش الساعه 12ون2 زي ما قال والمسافه بين شارع الحجاز لشارع دمشق حوالي 18 دقيقه قول تلت ساعه يعني مبيلفش بيه بقاله ساعتين ولا حاجه واللي حصل ده حصل بسبب ان الاستاذ نزل ومدفعش الحساب ولما يوسف طالبه منه فضل يشتمه واتعمه في وسط الناس انه عايز يخطفه
الظابط…ايه رأيك يا استاذ

 

 

الشخص…كداب طبعا محصلش
يوسف…ياباشا انا راجل مليش فالمشاكل والحمد لله من يوم ما اشتغلت الشغل ده مجاش مني شكوه واحده وحضرتك تقدر تتأكد بنفسك من الشركه والحمد لله كل تعليقات العملاء عليا كويسه جدا ياباشا انا نازل اشوف اكل عيشي مش عشان اتخانق ولو علي اني ضربته اه ضربته ياباشا انا فضلت ساكت علي كل الشتايم اللي شتمها وكل التهم اللي وجههالي من سرقه لخطف بس مقدرتش اسكت ياباشا لما شتم امي
الظابط…طيب وايه اللي يثيت الكلام ده انتوا مفيش معاكم شهود وحتي لو فيه اللي كان موجود شاف اللي حصل فالشارع لاكن ميعرفش الحوار ده كله ولا فيهم حد كان معاكم وقت الرحله بتاعت الاستاذ
عادل…زي ما يوسف قال لحضرتك هو شغال تبع ابلكيشن يعني يقدر يحدد الوقت اللي الاستاذ اللي طلبه فيه وبعتله اللوكيشن طبعا بالمكان اللي هيوصله فيه والمده اللي يوصل فيها كل حاجه متسجله وطبعا لما اتقبض علي يوسف يوسف كان اخر رقم متصل بيه هو الاستاذ وبعدها اتصل علي صاحبه يقوله انه اتقبض عليه وده اكيد حضرتك شاهد عليه وطبعا الوقت اللي اتصل فيه كان هنا فالقسم مش وهو راكب مع الاستاذ وبيقول اتفق عليه
يوسف…اهو اتفضل يا باشا بص الرساله جاتلي بالظبط2.40دقيقه وانا اتصلت علي طول بيه الساعه 2.41 دقيقه وهو كان جمبي وصلت لمكانه بالظبط 2.45دقيقه وأبتدت الرحله في نفس الوقت يعني هو راكب من الحجاز مش المقطم وبالمناسبه يا باشا انا مش عامل اي اوردر للمقطم ولا انهرده ولا حتي كول الاسبوع اللي فات ده وطبعا الرحله انتهت بعد 18 دقيقه مانت الساعه 3.10تقريبا وبعدها فضلنا فالحوار ده حوالي تلت ساعه وبعدها الشرطه اتدخلت وجابونا علي هنا وبعد ما دخلت لحضرتك خدت اقوالي كانت الساعه بقت اربعه وربع
وطول الفتره دي التليفون في ايد حضرتك مكلمتش اي حد انا متكلم الساعه كانت 4.30 ده اللي حصل والله العظيم
الظابط…ايه رأيك يا استاذ يعني لا ركبت من المقطم ولا انت راكب من 12 ونص ولا فضل يلف بيك ساعتين
الشخص…ده كدب
الظابط…لا مش كدب الابلكيشن ادامك اهو واظن ده مفيهوش كدب ايه رأيك الاستاذ الوقت ممكن هو اللي يكتب يقدم فيك محضر اتهام بسرقه واتهام باطل بخطفه ليك وتهرب من دفع رسوم الرحله اللي ركبتها وطبعا ممكن يتقدم فيك بعد الدليل ده تهمه ازعاج سلطات لانك قولت قصه مش حقيقيه وضيعت وقتنا كلنا
الشخص..ياباشا ماهو ضربني
بردو
الظابط…والله حابب تكمل المخضر بتاع التعدي معنديش مشكله حقك بس بردو هو كمان هيقدم فيك محاضر ومش هتخلصوا
حس يوسف براحه وابتسم للظابط لما حس انه وقف معاه وصدقه وبص لعادل ابتسمله ابتسامه هديه وهو بيطمن بأشاره من عينه
الظابط…لو حابين تعملوا محضر صلح معنديش مانع
يوسف…لا مفيش صلح الحق كله معايا وانا هاخد حقي منه
الشخص…يا استاذ الكلام بهدوء انا بقول بلاش بهدله ويمكن انا مخدتش بالي اني مدفعتش و مستعد الوقت اديك تمن الرحله ولو تحب ادفعلك تمن الوقت اللي ضاع ده
يوسف…بيتهيألك انك دفعت ماشي طب وبيتهيألك انك ركبت معايا من المقطم واني لفيت بيك ساعتين وانتي اتكلمت اتفقت مع حد نخطفك انا مش هتنازل انا محتاج حقي
الظابط…والله زي ما تحبوا
الشخص..لعادل يا متر فهمه اني خلاص هدفع وهتنازل
عادل…ابتسم ليوسف يوسف انا شايف ان مفيش داعي خلاص وبعد كلام كتير ويوسف نشف ريق الراجل وخلاه ندم عاللي عمله اخيرا تم الصلح بينهم واتقفل المحضر واتحفظ شكر يوسف الظابط علي وقفته جمبه والشخص ده حاسب يوسف علي فلوسه واداله زياده بس يوسف رفض وخد حقه بس وبعد وقت بسيط خرج هو وعادل

 

 

 

زين…ايه اللي حصل
عادل…عيب عليك الحوار خلص
ادهم..الحمد لله نشفت ريقي
يوسف…مش عارف اقولك ايه ياعادل انت طلعت داهيه
الراحل كان ناقص يبوس ايدي جوه بعد ماكان بيكتب محضر فيا والتهم اللي اتهمهالي
عادل…ياعم انا معملتش حاجه الدور والباقي عالي ساق فيها جوه وبقي يتشرط واحنا نتحايل عليه يقفل المحضر
يوسف.. ياعم انت كنت عايز اروق عليه بعد اللي عمله فيا قولت انشق ريقه شويه وبصراحه لما حسيت ان الظابط صدقني وبقي في صفي سوقت فيها براحتي بس كنت هوافق عالصلح اصلا انا مليش فالاذي وبصراحه مش فاضي اضيع وقتي في الاقسام والمحاضر كفايه عليا روحيه اللي طالبه تاكل من كنتاكي
صلاح…نعم ياروح امك
صالح…كنتاكي روحيه عيارها فلت خلاص يا يوسف
ادهم…😂😂كنتاكي ياروحيه
زين…حسبي الله يعني اسيب ورشتي وجاي قلقان عشان وفالاخر انت عايز تخرج عشان تجيب كنتاكي لروحيه
يوسف…ياجدع امي ونفسها فيه مقدرش اتأخر عليها يمكن ربنا خرجي عشان اروح اجبلها
زين…المهم انك بخير يا صاحبي
ايهاب..الحمد لله يلا نمشي بقي من هنا
يوسف…اه والنبي يلا من هنا
وحد فيكم هيوصلني لمكان العربيه
صالح…يلا تعالي ورايا انا وعادل
يوسف…يلا بينا
…….
رجعوا الشباب علي المنطقه
وفرحوا كلهم بخروج يوسف
كمل زين العربيه اللي كانت في ايده بسرعه عشان الزبون كان قري يجي ياخدها وراح كل واحد علي شغله ودخل يوسف شقته
يوسف….ياروحيه ياروحيه
روحيه…ميييين
يوسف…مين ايه ياروحيه انا دخلت خلاص أزيك يا خالتي مديحه
مديحه…بضحك ازيك يا يوسف وكملت بصوت واطي حمدالله عالسلامه كنت هتجنن عشانك لما زين قاللي
يوسف…بنفس الصوت روحيه معرفتش
مديحه…لا متقلقش
يوسف…طيب الحمد لله …يلا ياروحيه جبتلك الاكله اللي نفسك فيها
روحيه…اكله ايه ياولا
يوسف…لحقتي تنسي ياروحيه الكنتاكي اللي كنتي عيزاه
مديحه…طيب انا هروح اشوف البنات بقي استلم مني روحيه
يوسف…لا وربنا ما هيحصل ابدا انتي هتتغدي معانا
مديحه…لا غدا ابه انا يادوب اروح البنات مستنيني عالغدا وعشان زين كمان ياكل
يوسف…وراه شغل مش هيدخل الوقت مليش فيه كلمي البنات ولا انتي مش عايزه تاكلي معانا
مديحه…لا والله يا يوسف مش كده بس البنات مبياكلوش غير لو كلت معاهم

 

 

 

يوسف…معلش مجتش من يوم يلا كلميهم هروح اغسل ايدي ووشي واجيل التربيزه لحد ما تكلميهم
مديحه…بقله حيله ماشي يا ابني ومسكت موبايلها كلمت منه مردتش اتصلت علي وعد
مديحه…ايوه يا عد
وعد…ايوه ياخالتو
مديحه…خلصتوا الغدا
وعد…اه وقفلت عليه من عشر دقايق كمان
مديحه…طيب معلش يا بنتي كلوا انتوا بقي عشان لو هتروحي لشهد ومنه تروح لتوته
وعد…طب وانتي ياخالتو
مديحه…يوسف ماسك فيا اكل معاه هو وروحيه معلش سماح انهرده بقي
وعد…ايه ده هو خرج
مديحه…اه الحمد الله
وعد…طيب الحمد لله خلاص كلي معاهم يا خالتو واحنا هناكل وسكتت ثانيه ااا طب وزين فين
مديحه…هكلمه الوقت بس يوسف بيقول مش هيدخل بيخلص الشغل اللي في ايده بسرعه عشان متأخر
وعد…ماشي يا خالتو
مديحه…سلام يا حبيتي
وعد…سلام
منه…في ايه
وعد.. دي خالتو لتقول كلوا انتوا هتاكل مع روحيه ويوسف عشان ماسك فيها
منه…الحمد لله خرج
وعد…اه يلا بقي نحضر عشان هلاقي رحاب بتخبط عليا الوقت
منه…طيب يلا عشان انا كمان عايزه اروح لتوته
……………..
بعد مده بسيطه
يوسف…ايه رأيك يا اما
روحيه…في ايه يا واد
يوسف…فالاكل يا اما
روحيه…وانت بتسمي ده اكل يا واد ده طعمه استغفر الله😒
يوسف…مش انتي اللي طلباه
روحيه..انا ياواد بتكدب وانت في سنك ده
مديحه…بتضحك وكاتمه ضحكها
يوسف…وربنا با روحيه انتي مفتريه وانا غلطان عشان جبتلك الاكل واياك تطلبي مني حاجه تاني
روحيه…هطلب ايه يا حسره وبعدين هو انا لو طلبت انتي بتجيب حاجه😒
مديحه…ياوليه يا مفتريه الواد مش بيستخسر فيكي حاجه
يوسف…قوليلها. والنبي يا ديحه اصل روحيه دي عامله زي القطط تاكل وتنكر🤨
قام يوسف يغسل ايده وعمل الشاي
يوسف…اتفضلي يا خالتي
مديحه…تسلم ايدك يا حبيبي
يوسف…اتفضلي ياروحيه هانم
روحيه…شكرا😏
فضل يوسف وروحيه يضحكوا عليها
………
خلصت منه ووعد الاكل ودخلت وعد تغسل المواعين ومنه راحت لبست وخرجت راحت لتوته
وعد خلصت ودخلت لبست نزلت رحاب فالوقت ده
رحاب….مسا مسا خلصتي
وعد…اه خلصت يلا بينا هروح بس الاول اقول لزين
رحاب…ماشي وانا هروح لمنار اجيبها وانزلك نروح لشهد سوا
وعد…تمام يلا بينا خرجوا سوا وراحت رحاب علي منار
ومشيت وعد بخطوات بطيئه علي زين كانت لابسه بنطلون چينز وتيشرت ابيض بنص كم وسايبه شعرها ولابسه كوتڜي ابيض مشيت وهي ماسكه ايدها الاتين في بعض زي الاطفال
كان زين خلص العربيه وواقف مع الزبون
زين…للزبون ايه جربتها
الزبون…اه كده تمام طبعا ده صوتها كان فظيع
وعد…سلام عليكم
زين…بصلها عليكم السلام
فضل الزبون باصصلها
زين…عمر هات كرسي بسرعه
وبصلها ادخلي اعدي جوه احد ما اخلص
وعد…بارتباك حاضر
خلص زين مع الزبون وحاسبه ومشي مسح زين ايده فالفوطه ودخل لوعد
زين…خير يا وعد رايحه فين
وعد…انا ورحاب ومنار كنا هنروح نأعد مع شهد شويه انا كنت هقولك بس اللي حصل ليوسف نساني وانت كنت متوتر معرفتش اقولك
زين…تمام
وعد…يعني اروح
زين…بأبتسامه والله انتي خارجه لابسه وجاهزه يعني مش مستنيه تسألي انتي بتبلغيني
وعد…لا خالص لو مش عايزين اروح عادي هدخل
زين…ومن امته قولتلك لا علي حاجه انا بهزر روحي طبعا
وعد…شكرا
زين..هتتأخري
وعد…لا شويه بس كده
زين…كلتي
وعد…بارتباك وهي بتحاول متبصش لعينه كتير اه كلت انا ومنه خالتو كلت مع يوسف وروحيه
زين…اه ماهي كلمتني
وعد…ليه مش دخلت تاكل
زين…عشان كان لسه ورايا شغل انا سبت كل حاجه وروحت ليوسف والزبون كان قرب يجي مكنش في وقت اكل
وعد…هو انت خلصت شغل
زين…اه خلاص هظبط الورشه بس وهقفل بقي وادخل اخد شاور واظبط نفسي وبعدين هخرج عشان هنأعد علي القهوه شويه
وعد…تمام

 

 

 

زين…لسه تعبانه
وعد…لا انا بخير الحمد لله
زين…الحمد لله
وعد..لمحت منار ورحاب نزلوا من البيت
وعد…طيب انا هروح بقي عشان منار ورحاب نزلوا
زين…وعد
وعد…نعم
زين…متنسيش اجي الاقيكي مستنياني
خدت وعد نفس طويل حاضر
زين..يلا علي فوق علي طول
وعد…حاضر سلام
زين…سلام
وهي بتمشي كانت مرتبكه جدا وحاسه ان رجلها مش شيلاها لدرجه انها مشافتش التوكتوك اللي كان بسرعه
منار شافتها من بعيد اعدت تقولها باي بأيدها وهي بتضحك وعد شاوتلها وهي بتبتسم كل ده تحت عين زين اللي مبتسم وفجأه شاف التوكتوك بيقرب منها مشي وراها بسرعه وشدها
زين…حاسبيييي وشدها خبطت في صدره وهي مرعوبه
منار. ورحاب وعددددد وجريوا عليها وفي اقل من ثانيه الدنيا اتلمت وزين مسك الولد اللي راكب التوكتوك كان هيموته حري عليه صالح ولاحه بسرعه فكوه من ايده بالعافيه
وعد…زين خلاص خلاص والنبي
صالح…خلاص يازين بقي
زين…امشي غور في داهيه
حري الواد بتاع التوكتوك بسرعه
منار…انتي كويسه
زين..فيكي حاجه
وعد…بخضه لا انا كويسه
صلاح…اتخبطتي طيب
وعد…لا والله بخير
صالح…خلاص يا جدعان يلا بقي كل واحد يشوف رايح فين
جه صلاح بسرعه بكوبايه مايه اشربي ياوعد
وعد…شكرا يا صلاح انا بخير والله انا بس اتخضيت
رحاب…طيب اشربي بس شويه انتي وقعتي قلبي انا ومنار
شربت وعد وادتها لصلاح شكرا ياصلاح
زين…بخوف متأكده انه ملمسكيش
وعد…والله انا كويسه
زين…الحمد لله
صالح…طيب يلا يابنات شوفوا كنتوا رايحين فين
زين…يلا وعد عشان متتأخروش خلوا بالكم
وعد..حاضر سلام
خدتها رحاب ومنار ومشيوا وأعد زين عالكرسي وهو مخضوض
صلاح…ايه ياعم خلاص مفيهاش حاجه
زين…الحمد لله لو كنت دخلت الورشه مكنتش لحقتها
صالح ..الحمد لله هما مقرفين بتوع التكاتك دول يلا حصل خير يلا قوم خلص بقي العيال شويه وهيظهروا
زين…انا هلصت خلاص هقفل الورشه وادخل اغير واجي
صالح…اشطا مستنيك
صلاح…انا رايح عشان الحاج لوحده
صالح…وانا كمان يلا متتأخرش
زين…ماشي
……….
توته…ايه رأيك كده يابت
منه..بصت فالمرايه علي حواجبها اه حلوين اوي تسلم ايدك
توته…طب تعالي ندخل جوه علي ما بوسي تخلص الزبونتين دول نتكلم شويه
منه…يلا ياقلبي
توته…بوسي احنا جوه
بوسي..ماشي يا توته
دخلت توته ومنه اعدوا جوه
توته..ايه يابت عملتي ايه اوعي تكوني يا منيله بوظتي الخطه
منه…يا اختي انتي كمان خطه ايه هي فين الخطه دي
انتي كل اللي قولتوه محدش يقول لزين ولا حد يقول لوعد

 

 

 

توته…يابت انتي غبيه يا منه احلي لحظه فالحب اللحظه اللي يعترفو بيها لبعض اولا انتي لو روحتي قولتي لوعد هتفرح بس وعد مش من النوع اللي يبين انها عرفت وعد هاديه وخجوله ووقتها هتتعب لانها عرفت ومستنيه انه يجي يصارحها ولو ادهم وهيما قالو لزين هيفرح ويا يروح يقولها وهو ضامن حبها لا هو كمان ممكن ياخد وقت لحد ما يعرف يصارحها وساعتها المصارحه هتبقي رخمه لان دخل في اعترافهم وسيط
منه ..طب وهنسبهم كده يبقو مش هينطقوا ابدا
توته…لا يا ام مخ تخين هنحاول بقي احنا نظبطلهم جو حلو الايام الجي خروجات اعده حلوه انا وادهم نخرج وانتي وزين ووعد وهيما وكل واحده فينا هتبقي مع خطيبها وهما مع بعض وانا قربت اتجوز هعزمكم علي عشا تيجي انتي وهو ووعد وهيما
منه…علي اساس زين هيسبني في حالي مع هيما🙈
توته…لا يا اختي هيسيبك متقلقيش ادام بيحب وعد ولا هيشوفك اصلا
وانتي يا اختي لو اعدين سهرانين شويه وادخلي اوضتك طول ماهما بيتكلمو وبيأعدو هيعترفوا لبعض وادام بيحبوا بعض هيبان عليهم وهتيجي لوحدها
منه…ماشي كلامك يا معلمه😉
توته…ايوه كده
……….
شهد…وحشتوني يا عيال بقالنا كتير مأعدناش مع بعض
وعد…انتي كمان وحشتيني
منار…ابسطوا وبكره كمان هنتجمع عندنا عالسطح
رحاب…بجد
شهد…الله احنا متجمعناش من يوم ما فطرنا في رمضان
منار…لا وايه مش احنا بس كلنا هناعشي سوا.عشان كيمو علي اخره ده كان اقتراحي هنظبط الدنيا ونتعشي وهنطلع الشاشه بتاعت كيمو ونتفرج علي افلام رعب جديده
رحاب…ايه ده الله يعني ايهاب هيكون موجود
شهد…شوفي البت مصدقت
رحاب…ايوه يا اختي ما صدقت
ابتسمت وعد بفرحه
منار…ابسطوا اعده حلوه وافلام رعب اي خدمه
خرج فالوقت ده عامر
عامر…اموت انا في افلام الرعب
ابتسمت منار بحب اول ما شافته
شهد…يخربيتك خضتني انت بتطلع كده مره واحده
ايهاب…مسا مسا عالقمر😉 وغمز لرحاب
شهد ..انهي قمر فينا يا سي بوب🤔
ايهاب…انتي طبعا هو في قمر غيرك 🙄 سامحني يارب
ضحكوا البنات
شهد…بقي كده ماشي يابوب والله لا هفتن لاخواتها
ايهاب…مابخفش احنا جامدين اوي لاموأخذه🤨
شهد…ماشي هنشوف
ايهاب…رخمه وبص لرحاب ازيك يارحاب
رحاب…الحمد لله بخير
ايهاب…عاملين ايه يابنات
منار ووعد الحمد لله
عامر…ايه رحوب عامله ايه
رحاب…الحمد لله ياعامر انت عامل ايه الوقت
عامر…لسه عايش بسبع ارواح
رحاب…يارب ديما
عامر…ازيك يامنار عامله ايه يامصيبه ازيك يا وعد
وعد…الحمد لله ياعامر بخير
منار…بأبتسامه الحمد لله انت عامل ايه الوقت والجرح عامل ايه
عامر…والله سعات بيبقي تمام وسعات بيشد عليا اوي
منار…انت مش هتفك السلك
عامر…لا لسه يومين تلاته كده
منار…علي خير يارب
عامر…يارب افلام رعب ايه بقي انا عايز اتفرج هموت من الزهق
منار…بكره بأذن الله السهره هتبقي عندنا عالسطح وهنتعشي سوا
عامر…ايه ده الله مين صاحب الفكره اكيد كيمو
منار…لا يا سيدي انا صاحبه الفكره عشان كيمو صعبان عليا اوي علي اخره.وعايزه اعمل اب حاجه تفرحه
عامر…وانا لا انا كمان علي اخري وغلبان والله

 

 

 

بصتله منار بحب لا وانت كمان اقصد كلنا اصلا هو كان هيعرفكم اصلا بس انا سبقته وانا هقول للبنات وماما هتقول لابله مديحه وابله فاطمه وباقي الناس وبابا كمان هيبقي يقول لعمو حسني والباقي
عامر…احيه حاج حسني بقي عمو العب يا عم حسني قوليها تاني كده😂
ابتسمت منار باحراج
ايهاب…ياض بطل رخامه واخلص
شهد…انتو نازلين القهوه
ايهاب…اه هننزل نأعد شويه
شهد…طب وانت هتقدر يا عامر
عامر…ولو مش هقدر هننزل بردو انا حبت اخري
شهد…طيب انزل يا حبيبي غير جو بس لو الاعده تعبتك اطلع
عامر…ماشي
ايهاب….يلا بقي
عامر…انا هنزل كده بالشبشب
ايهاب…عايز ايه يعني
عامر…لبسني الجزمه بتاعتي🙄
ايهاب…ليه ياروح امك اتشليت وضربه علي قفاه
عامر…اااااه وغني في اديك قوه تهد جبال في ايديك قوه وعليك صبر وطولت بال و..قاطعه ايهاب والبنات ميتين من الضحك
ايهاب…ماتخلص يالا هنزل واسيبك وربنا
عامر…والمصحف ما قادر اوطي البس الكوتش
رحاب…حرام عليك يا بوب ساعده
ايهاب…وهو بيقلدها حرام عليك يا بوب ساعده 😏
حنينه اوي🤨
ضحكت رحاب عليه
عامر…منك لله يا ايهاب
شهد…استني ياواد ياعامر انا هساعدك ولا الحوجه لسي بوب
عامر…مسكها من قفاها استني بس استني ايه الثقه اللي قاتلاكي دي هو ايه اللي ياواد يا عامر انتي يابت هتصاحبيني
شهد…طب تصدق ان انا متربتش ومش عملالك حاجه ساعد نفسك بنفسك ياابو دم خفيف
عامر…استني بس مالك كده بتاخدي علي خاطرك بسرعه ليه انا بهزر ده انتي حبيبتي🙄
شهد…ايوه كده اتعدل😒
عامر…بصوت واطي اه ياصرمه قديمه ليكي يوم
شهد..بتقول حاجه
عامر…وحيات خالي حسن ما نطقت
شهد..خالك حسن مين
عامر…انا عارف
ضحكوا عليه البنات ساعدته شهد ولبس
ايهاب ..يلا
عامر…يلا. نورتو يا بنات ونتقابل بكره ان شاء الله واحذروا مني مع احلي مقالب ان شاء الله
منار…ربنا يستر
عامر…لا متخافيش انتي بره كفايه عليكي الفكره الحلوه دي😉😉 شوفتي انا كيب ازاي
ايهاب…اسمعي مني ده متدلهوش امان
منار…مانا حاسه ده انا ياما خدت منه مقالب واحنا صغيرين
عامر…اسكتييي مش انا عقلت

 

 

 

شهد…نفسي تحصل
ايهاب…اخلص يالا امشي ادامي…سلام ياقلبي😉
عامر…وبنا لا اقول اخواتها 😒
رحاب…عامر احنا صحاب
عامر…معرفكيش سلام
نزل عامر وايهاب والبنات فضلوا يضحكوا ومنار فرحتها انها شافته خلت قلبها طاير بس هي عارفه انه من غير فايده💔
………
عند الشباب كانو مبسوطين واتقابلو كلهم مع بعض كيمو وعامر كانو مبسوطين وحسوا انهم غيروا جو
زين ..امك كلت الكنتاكي يا يوسف
يوسف…متفكرنيش يا هساره الفلوس اللي رمتها الارض
ايهاب…ليه
يوسف…معجبهاش وتقولي ايه اللي انت جايبه ده
عامر…وهي روحيه من امته بيعجبها حاجه دي علي طول قرفانه من نفسها ومننا ومن الناس
يوسف…انت هتقولي دي عليها لويه بوز😂
فتحت روحيه الشباك فالوقت ده بصت منه
يوسف…احيه دي جت عالسيره وربنا سايبها نايمه
يوسف…بصوت عالي ايه اللي صحاكي يا روحيه
روحيه….انت يا اد مجبتليش چيلاتي ليه😒
ضحكوا الشباب كلهم
ادهم…امك عايزه ايس كريم وواكله كنتاكي لا كده كتير
عادل…هي ثانيه كنان وتقولك عايزه عريس
يوسف…وانا موافق ونجوزها لابوك والله بص ادب اخلاق بترضي بقليله بتضحك طول الوقت لسانها مش طويل مطرح ما تأعدها تلاقيها
زين…ياض بطل كدب دي مفيهاش صفه واحده من اللي قولتها
كريم…ليه بس يازين دي روحيه بنت حلال وتستاهل
قام يوسف باسه وحضنه
كريم…اه ايدي
يوسف.. الهي ياابني يسترك دنيا واخره علي شهاده الحق
عامر…طب وربنا انت وهو فالنار حدف
راح ايهاب في البقاله بتاعت ابوه حبلها ايس كريم وعصير وشنطه حلويات زي الاطفال وراح وقف عالشباك
اداها الشنطه
ايهاب…اي خدمه يا احلي روحيه وادي الايس كريم
روحيه…ان شالله يخليك كل ده ليا ياولا
ايهاب..خلصيهم انتي بس واجبلك تاني
روحيه…والنبي تلاقيك جايبهم من ابوك من غير ما تدفع😒
ايهاب…هو اكل وبحلقه ياروحيه وبعدين افتكرتي الوقت ان ابويا عنده بقاله🤨مش سهله انتي يا روحيه
روحيه.. ليه ياواد قالولك عني بنسي
ايهاب…لا طبعا مين دول اللي قالو وانا اكسر دماغهم ويلا بلاش رغي الايس كريم هيسيح
روحيه…ايه الكرسم ده ياواد بتاع شعر
ايهاب…اللي في ايدك ده ياروحيه اسمه ايس كريم هو ايه ده اللي كريم شعر
روحيه…انت يا واد بتتمسخر عليا كريم ايه ده اسمه چيلاتي
ايهاب…ماشي يا ستي چيلاتي انا الحق عليا حمار بقي
روحيه…طب افتحهالي ياولا بلاش خوتت دماغ ألا قولي
ايهاب…وهو بيفتح ايه
روحيه…فيها بسكوته دي🤔
ايهاب…بضحك اه ياستي فيها بسكوته😂 وربنا ياروحيه انتي قمر
روحيه…انشالله يخليك يا حبيبي يا امير يا ابن الامره
كلت روحيه الايس كريم…اللله
ايهاب…مش هسألك عشان لو قولتلك حلوه هتقوليلي تقرف
روحيه…بقي انا ياواد هقول علي نعمه ربنا تقرف اخس علي تربيتك دي طعمه اوي
ايهاب…تصدقي بالله انا حاسس اني عندي تهيؤات
انا هروح اعد مع الشباب وانتي اعدي فالهوا كده كليها
روحيه…ماشي
راح ايهاب والشباب ميتين من الضحك ويوسف مش قادر يمسك نفسه
ايهاب وهو بياعد انا ابويا مربانيش اصلا😂
يوسف…يدوم يا صاحبي
ايهاب…عيب ياض دي امي
عادل…ايه يا عريس جاهز
كلها اربع ايام

 

 

 

ادهم…جاهز يا عم عقبالك يارب لما افرح فيكم
عامر…بعينك انا عمري ما هعملها
بص زين لكيمو حس ان كيمو وشه اتغير وهو بيبتسم بحزن
ادهم…ليه ان شاء الله ناوي تترهبن
عامر…مش كده والله بس مينفعش الوقت يا ادهم لسه ادامي مشوار
زين…المشوار لما بيتقسم علي اتنين يا صاحبي بيبقي اسهل واسرع
عامر…ده لو بتحب يا زين هتبقوا انتوا الاتنين مبسوطين بالخطوات دي ومفيش حد محسس التاني بالمسؤوليه لاكن انا مفيش حد في حياتي يعني المشوار هيبقي تقيل
ضحك كريم ضحكه حزن لزين
هيما…اوعي يا ض تكون كده ولا كده
صلاح…والنبي شكلها كده ياهيما
عامر…لا بقول ايه انا جامد اوي عيب عليكم
هيما.. اتلهي لا جامد ولا نيله خليك يااخويا انت وكيمو كده
كريم ..بقول ايه بكره السهره عندنا فالسطح كلنا ومنار هتقول للبنات وهنتعشي سوا ونتفرج علي افلام يعني نغير جو شويه جايبلكم افلام رعب من الاخر وامي هتقول لامهاتكم والحاج كمان هيقولهم
ادهم…اشطا حلو ده
صالح…اوعي خلاص ان شاء الله بقالنا كتير مأعدناش مع بعض
زين…ان شاء الله اخلص شغل بكره وابقي اطلع
كريم…تمام
كملوا الشباب سهرتهم كانوا البنات نزلوا من بدري روحوا
وبعد وقت طويل دخل زين البيت
كانت امه نايمه مرهقه من بدري وهي مع روحيه حست انها مصدعه دخلت نامت ومنه كانت في اوضتها نايمه عالسرير بتلعب في موبايلها مستنيه هيما يطلع يكلمها وسايبه وعد لوحدها بعد ما قالتلها انها هتعترف لزين واللي يحصل يحصل طبعا منه ما صدقت وسابتها لوحدها..
فضلت وعد اعده فاتحه التلفزيون ومش معاه في دنيا تانيه لحد ما عينها راحت في النوم
فتح زين الباب وهو عارف انها هتهرب ومش هتستناه
اتفاجئ بيها نايمه علي الكنبه حاطه أيدها الاتنين تحت راسها وضامه رجلها وشعرها نازل علي وشها
أبتسم زين قفل الباب وراح اعد جمبها كانت راسها جمب رجله حط ايده علي شعرها بابتسامه
زين…وعد…وعد
فتحت عينها وابتسمت اول ما شافته
🙄🙄🙄🙄

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية 30 يوم حياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *