روايات

رواية كانسر (جنة وآسر) الفصل الثاني 2 بقلم سها عبود

رواية كانسر (جنة وآسر) الفصل الثاني 2 بقلم سها عبود

رواية كانسر (جنة وآسر) البارت الثاني

رواية كانسر (جنة وآسر) الجزء الثاني

رواية كانسر كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم سها عبود
رواية كانسر كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم سها عبود

رواية كانسر (جنة وآسر) الحلقة الثانية

الدكتور وهوه يطلع علي التحاليل بتوتر وتفاجئ: استاذ اسر ممكن اتكلم مع حضرتك علي انفراض
اسر بقلق شديد: خير يدكتور
الدكتور: خير ان شاءالله مدام جنه تقدري تستني ف اوضه الاستراحه بره
جنه بخوف وهيه تتمسك بيد اسر: اسر انا خايفه
اسر وهوه يحاول اخفاء توتره: خايفه من اي يجنه انا معاكي اهو يلا اطلعي وخير ان شاءالله
جنه وهيه تخرج: عن ازنكم
اسر: خير ي دكتور ف اي
الدكتور: انا اسف ي استاذ اسر مقدرش اقول غير المدام جنه مش هتكمل حياتها
اسر بغضب وخوف شديد: اييي ال انت بتقولههه دا مستحيلللل مستحيلللل جنه تسبني هيه هتخف انا هوديها عن احسن الدكاتره انت مش عارف حاجه جنه هتعيشش
الدكتور: انا مقدر الوضع ال بتمر فيه بس انا عملت كل ال اقدر عليه جنه حياتها بين ايد ربنا ادعلها ي اسر
اسر بدموع: يارب متحرمنيش منها يارب انا ماليش غيرها انت الوحيد ال قادر علي اي شي ياااارب
جنه: اسر خير الدكتور قال اي
اسر وهو يحاول اخفاء حزنه: مفيش يحبيبت قلبي كلو خير الدكتور قال ان هتتحسني وهترجعي احسن من الاول كمان
جنه بخوف: اسر انت مخبي عني حاجه
اسر: لا طبعا هو انا اقدر يلا نرجع البيت
جنه بعدم اقتناع: يلااا
“وبعد ساعات”
جنه: اسر احنا من اول ما خرجنا من عند الدكتور انت مقولتش كلمه اسر انت كويس
اسر: متقلقيش عليا يحبيبتي انا كويس يلا نتوضا ونصلي

جنه: يلاا بينا
“وبعد دقائق”
جنه: اسر انت مش هتصلي معايا
اسر: لا يحبيبتي انا هصلي ف المسجد
جنه ببتسامه: ماشي يحبيبي
اسر وهوه يسير اتجاه المسجد ليتصدم ف فتاه صغيره جميله كثيرا
الفتاه: عمووو عمووو ممكن تشتري مني ورد
اسر: شكرا مش عوز
الفتاه بلطف: عمو نت كويس انت لي ماشي كده هو نت تايهه
اسر: ايوا فعلا تايهه وتايهه اوووي كمان
الفتاه: طاب ممكن تقعد معايا شويه
اسر: اسف بس انا دلوقتي رايح اصلي
الفتاه: خلاص ماشي انا هستناك هنا لما تخلص اتفقنا
اسر ببتسامه بسيطه: اتفقنا
اسر وهو يسجد ويبكي بشده: ياااارب اشفيها ياارب انت قادر علي كل حاجه يارب متحرمنيش منها انا عمري ما ظلمت حد ولا هيه اذت حد انت عالم بكل حاجه الدكتور قال ان مفيش امل بس انا كل املي فيك يارب
ليقاطع كلامه امام المسجد ف قوله:
” انه علي كل شئ قدير”
اسر ببستامه: ونعمه بالله
ليخرج من المسجد ف توهان ليتصدم ف الفتاه مره اخره
الفتاه: عموو عمو انت نسيت ان عندنا معاد ولا اي

اسر: انا اسف مش مكنتش متوقع نك لسه مستنيه هنا
لتتمسك بيده وتقول: تعاله معايا
اسر: علي فين
الفتاه: تعاله بس
اسر: هو نتي اسمك اي
الفتاه: اسمي خديجه
اسر ببتسامه من براءه الطفله: ماشاء الله اسمك جميل
خديجه: شكرا يعمووو هوووو وصلنااا
اسر بتفاجئ: اي المكان دا
خديجه: دا مكان تحقيق الامنيات
اسر: ازاي يعني
خديجه:: هووف افهمك ازاي بص ي عمو شايف التمر ال هناك داا
اسر: اه شايفه
خديجه: بص بقا احنا هنشتري كميه كبيره اووووووي من التمر دا
اسر: ايوا وهنعمل بيها اي انتي هتكلي كل التمر دا لواحدك 😹
خديجه: لااا يعمو افهمني بقااا
اسر: متتعصبيش عليا طيب😹😹
خديجه: اممم بص هت كده فلوس ليا
اسر: عوزه فلوس متقولي من الاول
خديجه: اولا انا مش شحاته ثانيا الفلوس مش ليا هتت يلاا اخلص
اسر: حاضر اتفضلي
خديجه: انا هروح اشتري حاجه واجيلك استنه هنن متتحركش

اسر بضحك علي تلك الطفله: حاضر
“وبعد ثواني”
خديجه: نا جيت شوف جبت اي دا قلم ودا ورق فاضي تعاله بقا نشتري كميه كبيره من التمر ونجيب شوكولاته
اسر بتفاجئ: ودا لي
خديجه: هو انا لسه هفهمك لتسحب يديه وتقول: تعاله ونت ساكت
خديجه: عموو عموو
البائع: ايوا يقمر
خديجه: عوزين كميه التمر دي كلها
البائع: كلها
خديجه: ايواا يعمو كلها
البائع: ومين بقا ال هيدفع
اسر وبدون فهم: انا ال هدفع
البائع: اتفضنا البضاعه بقت ليك
اسر: فهميني بقا ي مصيبه هنعمل اي بكميه التمر دي
خديجه بمرح: هنرميها ههه
اسر بضحك: مكدبتش لما قولت عليكي مصيبه
خديجه: ما علينا يلا روح اشتري شوكولاته من الصغيره دي اشتري كميه كبيره يعموو
اسر: انا مش عارف اي ال مخليني اسمع كلامك
خديجه: قلبك هقهقهقههق
اسر: ههههه متروحيش ف حته انا جاي بسرعه
خديجه: اتفقنا

….
اسر: انا جبت الشوكولاته
خديجه: تعاله اقعد جنبي يعمو
اسر: فهميني بقا هنعمل اي
خديجه: بص بقا شايف الورق دا انت هتمسك القلم وهتكتب عليه حاجه بتتمنها وهنعلق الورقه دي علي كيسه هنحط ف الكيسه تالت حباة تمر وحبتان شوكولاه وهنوزعها علي الفقراء وكل كيسه هتروح لفقير هيدعيلك الدعوه ال بتتمنها لان دعوه اربعين فقير مستجابه
اسر بتفاجئ شديد من تلك الصغيره ليفكر قليل ببتسامه ليجد انها ليست صدفه بان يلتقي بتلكه الفتاه الصغيره الجميله
اسر: بصي انا كتبت كل حاجه ورتبنا الاكياس وكل حاجه بقت تمام بس انا هوزعهم ازاي بقا
خديجه وهيه تتمسك ب الورقه لتجد مكتوب عليها. ” ادعو لزوجتي بشفاء العاجل”
خديجه: ربنا يشفيها وترجعلك احسن من الاول كمان
اسر ببتسامه جميله: تسلميلي يقمر يلا بقا نزوعها
خديجه: يلا بيناا
وبعد مرور 7 ساعات
خديجه بتعب: اههه رجلي انا تعبت اوووي انهارده يعمو اسر
اسر بتعب: ونا كمان يخديجه خديجه انتي اهلك فين ومسالوش عليكي لي
خديجه: بص انا عايشه مع ماما بابا مات من غير حته ما اشوفه ولوقتي عايشه انا وماما بنبيع ورد وبرجع ساعات متاخر وساعات بدري حسب الشغل ونا بعت كل الورد بتاعي ونا بوزع معاك وتعبت اوووي يلا لازم ارجع البيت باي
اسر بلطف: استني ممكن اوصلك
خديجه: اممم ممكن هههه
اسر وهو بخرج من جيبه فلوس: خديجه خدي دول حقك
خديجه: لا طبعا مش هخدهم
اسرر: نتي تعبتي معايا ي خديجه لازم تخديهم

خديجه بلطف: انت عرفت بيتي اهو لما مراتك تكون بخير يريت تبقا تيجي تزورني احنا بقينا صحاب
“لتقبله من خديه” وتقول: بااااييي
اسر ببتسامه: باااايي
اسر ف نفسه وهوه يسير ليذهب الي البيت ويفكر ف تلك الفتاه الصغيره ليتوقف عن تفكيره ليجد الهاتف يرن: الووو
جنه:……… لا يوجد رد
اسر بقلق: الوووو جنههه
جنههه: اسسرررر الحقنييي
لينقطع الخط
اسر: جننهههههه الوووو جنهههههه

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *