روايات

رواية 30 يوم حياة الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم أميرة اسامة

رواية 30 يوم حياة الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم أميرة اسامة

رواية 30 يوم حياة البارت الحادي والعشرون

رواية 30 يوم حياة الجزء الحادي والعشرون

رواية 30 يوم حياة
رواية 30 يوم حياة

رواية 30 يوم حياة الحلقة الحادية والعشرون

في صباح يوم جديد تحديدا يوم حنه توته😍
الكل كان قايم بنشاط علي غير العاده اخيرا الفرح المنتظر فرح توته وادهم اللي فضلوا يحلموا كتير باللحظه دي الشارع كله حرفيا كان مشغول وكأن كل بيت فالحاره الفرح ده يخصه الشباب كلهم كل واحد فيهم كان بيعمل حاجه من كبير لصغير البنات كلهم مش سايبيين توته وبيحضروا لفرحها وحنتها ستات الحاره واقفين مع سهير رجاله الحاره مش سايبن احمد العربي وولاده الشباب كلها كانوا متجمعين فالشارع هما والاطفال الصغيره كل واحد فيهم ماسك كيس و بيلم الورق اللي فالشارع وبيكنسوا التراب وبيرشوا الشارع بالميه وابتدت الفراشه تخلص والشارع يبان
واتحول الشارع فجأه لأكبر قاعه افراح النور في كل مكان كل ركن في سماعه الترابيزات بتتجهز عشان تتفرش بالمفارش البيضه وادهم وصحابه لسه بيكملوا عزومه للناس والمعارف…
في منزل زين كان زين واخد اجازه وقفل الورشه بتاعته خرج من اوضته كانت وعد بره بتحضر السفره عشان يتغدوا
زين…بابتسامه بتعملي ايه
وعد…بصتله بحب لاكن لسه نبره التوتر والاحراج ظاهره علي صوتها
وعد…اااه مش بعمل اناااا انا بجهز السفره
زين…بحب طب ومالك متوتره كده ليه
وعد…زين اسكت بقي عشان خاطري
زين…بضحك حاضر ياستي فين مديحه
وعد…خالتو دخلت تصلي العصر فالاوضه جوه
زين…ومنه فين
وعد…منه جوه فالاوضه بتجهز الفستان اللي هتحضر بيه الحنه
زين…صحيح بخصوص الحنه انتي هتلبسي ايه🤨
وعد…فستان
زين…ايوه شكله ايه
وعد…لا مينفعش تعرف علي فكره
زين…نعم يا حلوه🤨

 

 

 

وعد..ضحكت اقصد يعني دي حنه للبنات بس وانت عارف كده يعني اكيد مش هنلبس بكم
زين…اه ومعناه ان عادي تلبسي اللي انتي عيزاه واي حد يشوفك
وعد…حتي لو حد شافني عادي يعني كلنا بنات
زين…بس انا مش عايز حد يشوفك ياوعد وعشان لو حد صور
وعد…اولا مينفعش تغير من بنات ثانيا مفيش تصوير طبعا انتي ناسي ان كلنا اكيد هنلبس لبس مينفعش نتصور بيه
زين…ماشي ياوعد عموما بلاش تلبسي حاجه اوڤر يعني
وعد…انت عارف اني مش بحب الحاجه الاوڤر
زين…طبعا عارف
وعد…خلاص يبقي تثق فيا
زين…انا بثق فيكي وانا مغمض ياوعد انا بس خايف عليكي وبعدين صحيح انتوا هتخرجوا ازاي باللبس ده
وعد…عادي هلبس فستان طويل فوق اللبس او عبايه اي حاجه
زين…ماشي انا هشوف مديحه عشان عايز اخرج اشوف ايه الاخبار بره
وعد…طيب نتغدي الاول
زين…انتي بس حضري انتي ومنه وهناكل علي طول
وعد…تمام
سابها زين ودخل الاوضه لمديحه…لقاها بتصلي اعد علي طرف السرير يستناها
اما عند وعد فا بعد ما زين دخل الاوضه حطت ايدها علي قلبها وهي مبتسمه بحب ومغمضه عينها خرجت منه فالوقت ده وفضلت بصالها وساكته🤔🤔🤔
فتحت وعد عينها اخيرا واتخضت لما شافت منه الله يخربيتك سرعتيني
منه…وده اسمه ايه يا اختي ان شاء الله
وعد…هو ايه🙄🙄
منه…انتي هتستعبطي يابت واقفه حاطه ايدك علي قلبك وسرحانه في دنيا تانيه وبتضحكي في ايه وعلي فكره انا زعلانه منك
وعد…ليه بس انا عملت ايه
منه… لما رجعنا من يوم ما اتجمعنا كلنا مع بعض قولتيلي هتحكيلي و محكتيش روحنا اول امبارح فرشنا لتوته وبردو محكتيش
امبارح عدي محكتيش
وعد…والله اما رجعنا من العشا قولتلك هاخد شاور وهاجي احكيلك زين ندهلي وفضلنا نتكلم كتير ولما دخلت كنتي في سابع نومه تاني يوم خالتو صحتني وخرجنا فطرنا وروحنا علي بيت توته نفرشلها رجعنا بليل مش قادرين ونمنا تاني يوم روحنا نجيب الحاجه اللي نقصانا للفرح والحنه مكنش في وقت لاي حاجه حقك عليا بقي
منه…طب طمنيني انا شيفاكي مبسوطه وبتضحكي خير اوعي تقولي انه حصل
هزت وعد راسها بفرحه بسرعه
منه…😳😳طب احلفي
وعد…والله العظيم
حضنتها منه وهي مبسوطه
منه…لا بقولك ايه انتي تحكيلي كل حاجه الوقت ومش هسيبك مليش فيه عشان اطمن هيما وادهم وتوته
وعد…بصدمه نعم وانتي كنتي مسيحالي يا بت
منه…🙄🙄🙄هاا لا
وعد…بت انتي قولي في ايه
منه ..طب احكيلي انتي الاول😁
وعد… ماشي بس والله لو ما حكيتي لا هخاصمك بجد
منه…هقولك والله
وعد…ماشي هحكيلك من البدايه بصي ياستي.
…….
في اوضه مديحه
زين…حرمآ يا امي
مديحه…جمعا ياحبيبي ان شاء الله في حاجه ولا ايه مش بعاده يعني تدخل وتفضل اعد مستنين كده
زين….ايوه ياست الكل عايز اتكلم معاكي في موضوع مهم تعالي جمبي مدلها ايده
مسكت مديحه ايده وراحت اعدت جمبه
مديحه….خير ياابني
زين..عايز أفرحك يا مديحه
مديحه…انت طول عمرك يازين مفرحني ومفرح قلبي
زين…بس عايز افرحك فرحه اتمنتيها كتير
مديحه…🥺🥺🥺🥺اوعي تقول انك
زين….ايوه يا امي عايز اتجوز
مديحه..خدته في حضنها جامد وهي دموعها نازله مكنتش اعرف يارب انك كريم اوي كده مكنتش اعرف انك هتقبل دعوتي في اقل من ثانيه
زين…قام من حضنها كنتي بتدعيلي يا مديحه
مديحه…عمري ما بطلت ادعيلك يا حبيبي بس انهرده بالذات لما شوفت الشارع وهو مفروش علي اد فرحتي بأدهم علي اد ما اتمنيت ان اشوف الشارع مفروشلك كده يا ابني نفسي اشوفك فالكوشه جمب عروستك
زين…بحب عشان كده انا جتلك يا مديحه
مديحه…وانا موافقه طبعا ياحبيب قلبي ده يوم المني عندي

 

 

 

زين…مش لما تعرفي العروسه الاول
أبتسمت مديحه بحب…مين اعرفها يا زين
زين…تعرفيها اوي يا مديحه
مديحه…ضحكت وبصتله يمكن قلبي حاسس بس مش عارفه اذا كنت صح ولا لا فا هسيبك تقولي انت
زين…بس انا عايز اعرف امي حست صح ولا لا
مديحه…قلب الام عمره ما كدب يازين.
زين….طب قوليلي
مديحه….وعد يازين
اتصدم زين وبصلها وسكت😳
مديحه…ايه مالك سكت ليه
احساسي طلع صح ولا غلط
زين…مستغرب احساسك يامديحه
مديحه…طب وطلع ايه وايه اللي مخليك مستغرب
زين…صح يامديحه ومستغرب عشان طول الوقت عمري مابينت ده ولا حتي لوعد نفسها
مديحه…يمكن كنت حاسه بس انا معرفتش منك يا زين
زين…وعد قالتلك😳
مديحه…لا يازين انا كنت حاسه بيها من فتره كبيره واتأكدت انها بتحبك اوي
زين…وقولتلها حاجه
مديحه…لا اصل بصراحه كنت نفسي تحس بيها وبحبها عشان انت مش هتلاقي زيها
زين…انا بحب وعد من زمان اوي يا امي وكنت خايف ترفض عشان فرق السن اللي بينا بس انا اتأكدت انها هي كمان بتحبني عشان كده انا عايز اخد خطوه
مديحه…بفرحه…انا معنديش مانع خالص بس هي بتدرس
زين…عارف يا امي بس انا عايز عالاقل نكتب الكتاب
مديحه…طيب ليه
زين…عشان الوضع الوقت بقي مختلف يا امي الاول هي كانت ادام الناس اختي بنت خالتي مش اكتر من كده وانا تقريبا كل صحابي عارفين اني بحبها ومعنديش استعداد لما اقول ان وعد كمان بتحبني وعد تتشاف بطريقه مش حلوه
مديحه…عندك حق يازين طيب ناوي علي ايه
زين…ماهو ده اللي انا جايلك عشانه
مديحه…ايه هو
زين…عايز اعملها مفجأه لوعد واكتب عليها يوم فرح توته وادهم
مديحه…بصدمه مختلطه فرحه و زهول انت بتتكلم جد يازين كده بسرعه
زين…مفيش سرعه ولا حاجه يا امي وبعدين يوم فرح ادهم وتوته هيبقي يوم عيد ميلادي انا ووعد وبصراحه بقي عايز تاريخ جوازنا يبقي مميز فرحه بعيد ميلادها وعيد ميلادي وفرح ادهم وتوته وكمان كتب كتابنا
ابتسمت مديحه وهي مش مصدقه نفسها ايوه بس يازين بيتهيألي ان المفروض نسألها منعملهاش مفجأه ده جواز يا ابني انا اه حاسه انها بتحبك بس اخاف يا ابني نحطها ادام الامر الواقع
زين…من الناحيه دي اطمني يا امي انا وعد اتكلمنا مع بعض امبارح وانا اكيد مش هاخد خطوه زي دي إلا لو كنت واثق انها هتفرحها ولا ايه
مديحه…انا مش قادره اصدق من كتير الفرحه حاسه ان هيجرالي حاجه
زين…ابتسم وباس ايدها بعد الشر عنك يا امي متقوليش كده أحنا ملناش بركه إلا انتي

 

 

 

مديحه…ربنا يخليك ليا يا فرحه عمري كله طيب قولي المفروض الوقت اعمل ايه اعرفها اني عرفت ولا لا
زين…حوار كتب الكتاب لا طبعا بس حابه تعرفيها اني قولتلك عالموضوع اصلا قوليلها مش حابه وحابه تخليها مفجأه خلاص
مديحه…لا مفجأه ايه انا عايزه اروح اخدها في حضني انت عارف يعني ايه يا زين ان ابني وفرحت عمري وسندي فالدنيا يتجوز وعارف يعني ايه ان وعد بنتي اللي ربتها وحبتها من قلبي تتجوزك انا مش عارفه انت حاسس بقلبي الوقت ولا لا بس انا فرحانه اوي يازين
زين…بحب ربنا يفرحك ديما يا امي واقدر ديما اسعدك خلاص ياستي عرفيها وهنعرف منه كمان وانا هعرف الشباب وهفهمهم علي حوار كتب الكتاب ده وطبعا من غي رما اي حد يجيب لاي بنت سيره عشان انتي عارفه البنات فضيحه ومبيخبوش عن بعض حاجه
مديحه…اطمن ان شاء الله
هيفضل سر لحد بكره
زين…ان شاء الله
يلا نخرجلهم
اما فالخارج كانت وعد كل حاجه لمنه اللي طارت من الفرحه وفضلت تحضن فيها وعرفتها منه اللي حصل بينا هي وهيما وادهم وتوته
منه…خلاص بقي حقك عليا
وعد…بردو مش هكلمك بقي تسبيني كده ومتقوليليش عشان اطمن
منه…كب بزمتك لو كنت قولتلك كنتي هتقوليله
وعد…بصراحه لا كنت اه هطمن بس كنت هفضل مستنيه هو اللي يقولي
منه…شوفتي بقي
وعد…ايوه بس كان ممكن ادهم وهيما يقولوله وهو اللي يجي يصارحني
منه…وكانت ممكن هو كمان اطمن وقضل سايبك توته كانت عندها حق اعترافكم لبعض هيفضل احلي واجمل ذكري
وعد…انا فرحانه اوي
منه…وانا هقتلك لو اتجوزتي قبلي😡
ضحكت وعد ومنه وخرج زين مع مديحه وهو حاطط ايده علي كتف مديحه والاتنين مبتسمين
بصولهم وعد ومنه وحست وعد ان مديحه عرفت كان نفسها الارض تتشق وتبلعها
قربت منها مديحه وخدتها في حضنها من غير اي كلمه
وعد كانت باصه علي زين بتحاول تفهم منه
زين…غمزلها 😉
مديحه…انا فرحتي مش سيعاني ياوعد هتبقي بنتي وبنت اختي وصحبتي وكمان مرات ابني
برقت وعد لزين😳
ضحك زين عليها وفضلت منه تتنطط وراحت علي زين اتشعلقت في رقبته وهي فرحانه اما وعد كانت محرجه جدا والكلام راح منها قرب زين منهم هو ومنه
مديحه…لا بقولك ايه اوعي تعملي فيها اني حماتك وتتكسفي مني والكلام ده احنا زي ما احنا بس زاد علينا الفرحه يا وعد
وعد…انا بحبك اوي ياخالتو🥺
مديحه…وانا لحبك اكتر
زين…لمنه اهو الاتنين دول يا منه يفرحوا يعيطوا يزعلوا يعطيوا
منه..تحسهم نكديين شويه
زين…لا كتير
مديحه…احنا حساسين ياعديمه الاحساس🤨
وعد…ماشي يارخمه
مديحه…يارب ياولاد يفرح قلبكم ويفرحني بيكم واعيش لليوم اللي اشوفكم انتوا التلاته في بيوتكم
وقف وسطهم زين حضن امه وحضن وعد ومنه
زين…يارب يا امي ويخليكي لينا ونفضل ديما مع بعض بقول ايه بلاش نكد بقي يلا ناكل بسرعه الوقت بيجري وانا عايز اخرج اشوف الدنيا بره وانتوا كنان تجهزوا للحنه
مديحه…طيب يلا بينا
راحو كلهم اعدوا يتغدوا وبعد مده..

 

 

 

خرج زين الشارع كان الشباب واقفين بيتكلموا مع كيمو وشكلهم فرحانين
زين…ايه ياعريس
ادهم…زينووو
يوسف…هو ايه اللي ايه عريس واحنا مش ماليين عينك ولا ايه
زين…انت فين من بدري ياض مشوفتكش لما كنا واقفين الصبح
يوسف…انا لسه صاحي من نص ساعه
عامر…ده نايم من امبارح
زين…الله يخربيتك بتقدر علي سهر ويوم ما تنام مابتقومش
يوسف…والله كنت تعبان اوي
زين….ايه الاخبار ياكيمو عملت ايه عند الدكتور
كريم…الحمد لله الدكتور فكلي انهرده الحامل وشاف الجرح وطمني الحمد لله زين…طيب الحمد لله وانت ياعامر ايه اخبار الجرح
عامر…لا انا احسن كتير وانهرده بردو فكيت البلاستر ده وطهرلي الجرح وقاللي انه الحمد لله لم خالص
زين….وشك حلو عليهم يا ادهم
ادهم…طول عمري ياصاحبي وشي حلو🤨
فالوقت ده قرب منهم احمد العربي وحاج سعيد وحاج فاروق اول ما الشباب شافوهم رموا السجاير من ايدهم
سعيد…السلام عليكم
الشباب عليكم السلام
احمد…عاملين ايه ياولاد
الشباب…الحمد لله
هيما..انتو كنتو فين كل ده
احمد…كنا بنعزم باقي الناس عشان محدش يزعل
عادل…هو لسه في حد تاني متعزمش دي مصر كلها اتعزمت خلاص
ادهم…ربنا يزيد ويبارك ياعم
عادل…اتنيل وانا هحسد معازيمك انت اللي هتلبس
ادهم…اهي لابسه مره فالعمر ياعم عادل
عادل…بضحك علي رأيك اهو فالاخر كلنا هنلبس😂
انضم عليهم فالوقت ده عيسي وحسني
حسني…سلام عليكم متجمعين عند النبي
الجميع….عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
عيسي…مبروك يا ابو العريس
احمد….الله يبارك فيك يا عيسي عقبال ماتفرح بمريم ويوسف
عيسي…يارب في حياتكم جميعا
حسني…ماشاء الله الشارع بقي شكله يفرح
ادهم…ايه رأيكم في حاجه ناقصه
فاروق…لا ده كده حلو اوي فاضل نشوف العريس والعروسه
ادهم…هانت ياحاج فاروق
احمد…ايه يا ادهم لسه في حاجه ناقصه
ادهم…لا خلاص بتوع الفراشه خلصو بس بكره بقي قبل الفرح هيجوا يرصوا الترابيزات ويظبطوا المفارش انت عارف لو ده اتعمل الوقت عيال الحته مش هيسيبو مفرش علي تربيزه وبكره بامر الله هيفرشوا الجزء الخاص بالبوفيه والطباخين هيجوا من بدري يجهزوا
احمد…علي خيره الله

 

 

 

زين…بقول ايه بما اننا كلنا متجمعين كده فا كنت عايز اقولكم حاجه وأستأنك يا عم احمد انت وادهم لو هتوافقو
ادهم…في ايه
احمد…في ايه يازين
صالح…طب ماتيجوا نروح عالقهوه بدل وقفتنا دي
زين…اه ياريت
احمد…طيب يلا بينا
راحو كلهم عالقهوه صالح ولاحه زودوا الكراسي واعدوا كلهم
سعيد…خير يا ابني في ايه
زين….ابتسم انا عارف ان اللي هقوله ده اغلبكم مستنينه من زمان
هيما…اوعي تقول حصل
ادهم…احلف يازين
ضحك زين
يوسف…لا مش وقت ضحك وربنا شكله حصل
ايهاب…ماتقول ياعم
زين…بضحك طب براحه عليا بس وبعدين ايوه حصل
الشباب..كلهم هييييييييييه وقامو علي زين حضنوه وباسو
احمد…متفهمونا طيب
حسني…في ايه اولاد
زين…الله يخربيتكم استكتوا طيب بلاش سياح
هيما…سياح ايه ياعم وربنا انا عاين عليا امسك ميكرفون واغني فالشارع
زبن…يطب اعدوا بس الناس بتتفرج علينا وبعدين عشان افهمهم
اعدوا تاني كلهم
حاج فاروق ماتفهمونا ياولاد في ايه
زين….انا ناويت اتجوز
سعيد…يالف مبروك
احمد…مبروك يا زين يا ابني
حسني…ايوه كده هي دي الاخبار ولا بلاش مبروك ياحبيبي
عيسي…انا لسه بقول ربنا يكتر افراحنا
احمد…مين العروسه نعرفها
زين…وعد ياعم احمد
احمد…بنت خالتك
هيما…هو في مليون وعد ما تركز ياحاج احمد

 

 

 

احمد…بس يا ابن الكلب مش بفهم
زين…انا هفهمك انا بحب وعد من زمان اوي ومكنتش قادر اصارحها ولا اقول ادام اي حد مفيش غير الشباب بس اللي كانو عارفين وطبعا اللي كان مانعني فرق السن كنت خايف
سعيد…السن عمره يا ابني ما كان فارق ابدا انا بيني وبين حاجه فاطمه 16 سنه
زين…عارف يا حاج سعيد بس كنت قلقان ولحد فتره بسيطه منه ووعد كانو بيقولولي ابيه زين فا كنت مش قادر واضطريت اني اسكت لحد ما اتأكدت ان هي كمان بتحبني وطبعا عرفت امي كل حاجه وحبيت اعرفكم
سعيد….وعد بنت جميله ومؤدبه والاهم من ده كله انكم ربتوها صح ودي بنتنا علي خيره الله
زين….عشان كده كمان انا حبيت استأذن
احمد…الف مبروك يازين والله الفرحه عندي بقت فرحتين
هيما…استأذن ادهم واستأذنك يا عم احمد لو مش هيضايقكم اكتب عليها بكره مع ادهم وتوته
ادهم…طب احلف بالله كده
زين…بابتسامه جميله اه والله العظيم
احمد…ايه الانت بتقوله ده يازين بتستأذن في ايه بس
انك تزود فرحتنا
ادهم…انت عبيط يا جدع انا اطول انا وانت نتجوز نفس اليوم
زين…لا هو هيبقي مجرد كتب كتاب بس انا طبعا معايا فلوس الشفه والفتره الجايه هشتريها ان شاء الله وابتدي اجهز فيها
وطبعا انا مش عايز اب حد يجيب سيره للبنات خالص عشان انا عايز اعملها مفجأه لوعد
هيما…استني بس ياعم الجواز حلي الوقت وعلي حظ اهلي انا رافض ده علي جثتي
ضحكوا عليه كلهم
هيما…بتضحكوا علي ايه ده مانعني اخد خطوه بحجه الدراسه ولبست دبل بالعافيه عشان بس لو جبنا حاجه فالعفش اقدر اخدها والوقت هو يقول جواز
زين…افهم بس يا هيما هفهمك
هيما….تفهمني ايه ده انت نهارك مش فايت🤨
زين…بضحك والله كنت عامل حساب طولت لسانك دي. احضرنا ياحاج سعيد
سعيد…قول يا ابني
زين…وعد الاول ادام الكل كانت بنت خالتي زمتربيه وسطنا ومكنش اي حد يقدر يبصلها بصه وحشه ولا حتي يجي في باله اي حاجه وحشه لاكن الوقت الوضع اتغير اتحولنا من انها بنت خالتي وانا ابن خالتها لاتنين عايشين تحت سقف واحد وبيحبوا بعض وانت فاهم ان في ناس الكلام عالناس عندهم غيه وانا عايز احميها من اي كلمه وحشه او اي حد يسئ الظن بينا وانا قررت اننا بس نكتب الكتاب فالاول والاخر انا هبقي جوزها وطبعا هي بس تخلص الدراسه اكون جهزت الشقه وظبطنا نفسنا براحتنا
سعيد…جدع يازين طول عمري نظرتي فيك عمرها ماخيبت انت صح يا ابني الناس مبترحمش وسمعه البنت اهم حاجه
صالح…هو حد يقدر يتكلم علي وعد ولا زين احنا كنا قطعناه
حاج فاروق…يا ابني فارده الدراع والصدر دي مش حلوه وهو بيتكلم صح هو بيحميها بطريقه حلال
حسني…عندكم حق وقرارك صح يازين ادام كمان مش هتيجي علي مستقبلها ياابني
زين…انا عمري ما هاجي علي مستقبلها ياعم حسني مستقبل وعد يهمني اوي وعمري ما هفكر اني اخليها تشيل مسؤوليه غير لما اطمن علي دراستها يعني اطمن ياهيما مش هتجوز قبلك
هيما…طب ما تخليني اكتب انا كمان
زين…ليه انت معندكش مبرر للسرعه اصلا انت ومنه مش عايشين مع بعض ثم ان منه فالدراسه ضرباها صرمه يعني لو اتجوزتوا هتتلهي واللي عملته عشانها طول السنين دي هيطير انا عارف اختي لما اقولها مفيش جواز غير لما تخلصي هتاكل الكتب بأيدها وسنانها عشان تخلص وتتجوزا انما وعد بتحب اللي هي بتعمله بتحب دراستها فاعارف انها مش هتقصر فهمت مش عايزك تكون زعلان ياصاحبي فرحتي بيك انت واختي انا مستنيها بفارغ الصبر واكيد كش حابب لنفسي حاجه وهحرمها عليكم انتو بس انا شرحتلكم ظروفي

 

 

 

هيما…بأبتسامه حب وانا مش زعلان يازين والله العظيم انا هاين عليا والمصحف اقوم ارقصلك انت وادهم وسط الشارع بس انت مش عايز تعرفها
زين…عارف يا هيما والله العظيم بس ابوس ايدك اوعي تقول لمنه الاتنين مبيخبوش عن بعض حاجه
ولا رحاب ولا شهد ولامنار الله يباركلكم
سعيد…اطمن الكلام مش هيخرح مننا كلنا ولا ايه ياجماعه
الكل…تمام ياحاج سعيد
زين…وهستأذنك يا حاج سعيد بما انك كبيرنا وهتبقي وكيل توته عايزك تبقي وكيل وعد
سعيد…من العين دي قبل العين دي انا جاهز ان شاء الله
عامر….وبالمناسبه دي بقي هغني لاحلي عرسان بكره انا والبوب وهنواع الفرح
يوسف…ما احنا فيها يا خويا من الوقت يلا غني.
عامر….قرب منه التربيزه وفضل يطبل عليها.
عم ياصاحب الجمال ارحمنى دنا ليلى طال شوفلى جمال على اد الحال يعوض صبرى اللى طال عم ياصاحب الجمال الجمال اسح ادح امبو ادى الواد لابوهم ياعينى الواد بيعيط الواد عطشان اسقوه ماتشيلو الواد من الارض الواد لسه فى اللفه وعاملو ظيطه وزفه
الشباب كلهم وقفوا وبقوا يلفوا حوالين زين وادهم وهما ميتين من الضحك والشباب كل واحد فيهم كاسك حاجه بيطبل عليها واللي بيسقف وبيرددوا ورا عامر
السح ادح امبو ادي الواد لا ابوه
فضلوا يضحكوا ويضحك عليهم احمد العربي وحاج سعيد وكل الموجودين
……….
عدي الوقت بسرعه والبنات جهزوا اخيرا عشان يروحوا حنه توته لبسوا فساتين قصيره ومن فوقيها عبايات عشان ميبقوش ظاهرين واتجمعوا كلهم وراحوا علي بيت توته وعد كانت بتحاول تخرج بسرعه قبل ما زين يرجع عشان ميشوفهاش هي ومنه وفعلا مرجعش كان مختفي هو والشباب وبيجهزوا نفسهم للفرح
……….

 

 

 

عند توته كانت الزغاريط مسمعه الشارع كله وصوت الاغاني مسمع الدنيا كانت توته كل شويه تغير مره لبست ساري هندي ومره لبست قفطان مغربي ومره فستان قصير كانت كل شويه تلبس وتغير فالهدوم ورسم الحنه كان بارز علي جسمها بشكل جميل هي والبنات وبان علي ملامح توته فرحه العروسه اخيرا اتجمع الامهات كلهم حوالين سهير اللي كانت بترقص هي وتوته بفرحه وانضملهم اخواتهم بوسي وشمس وفصلت روحيه ترقص هي والبنات مع بعض وكل شويه توته تشد حد من البنات اشتغلت اغاني للحنه الكل كان فرحان ومبسوط وفضلوا وقت طويل يرقصوا ويضحكوا ويرقصوا توته الزغاريط مكانتش بتوقف
توته كانت طايره من السعاده
مش مصدقه ان فاضل يوم وتبقي في حضن ادهم وفي بيته فاضل بوم بيفصلها عن حياه اتمنتها اكتر من 14 سنه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية 30 يوم حياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *