روايات

رواية والقاسية قلوبهم ( كريم ونور )  الفصل الخامس 5 بقلم ناهد خالد

رواية والقاسية قلوبهم ( كريم ونور )  الفصل الخامس 5 بقلم ناهد خالد

رواية والقاسية قلوبهم ( كريم ونور ) البارت الخامس

رواية والقاسية قلوبهم ( كريم ونور ) الجزء الخامس

والقاسية قلوبهم ( كريم ونور )

رواية والقاسية قلوبهم ( كريم ونور ) الحلقة الخامسة

بعد شهر*
_اه وبعدين..
_بس ياسيدي قمت واخده منه الاتنين كيلو طماطم ب ١٠ ج مش الكيلو ونص زي ماهو كان عاوز يضحك عليا.
_نور ياحبيبتي هو انا اي دخلي في خناقاتك مع بياع الطماطم يعني هو لازم تحكيلي ال…..
بصتله برفعة حاجب وقالت :
_في حاجه يا كريم!
ضحك ببلاهه وقال:
_لا ياحبيبتي خالص، وعملتي اي بقي مع بتاع الفراخ اللي كان عاوزك تاخدي الكيلو ب٣٠ قال فاكر هيعرف يضحك عليكي..
كتمت ضحكتها بصعوبه وقالت:
_لا ياحبيبي انا جبتها ب ٣٠ فعلاً ماهو ده سعرها الطبيعي…متحاولش تجتهد من عندك يا كيمو لو سمحت..
بصلها ثواني بسكوت وبعدها انفجروا الاتنين في الضحك وكريم بيقول:
_يا عالكسفه الي أنت فيها ياحازم!
_عادي ياحبيبي بتحصل، المهم قولي عملت اي في الملف اللي المفروض كنت تسلمه امبارح عدلت الخطأ اللي فيه؟
_اه فكرتيني بصي ياستي…
فضلوا اكتر من نص ساعه تقريباً بيحكلها عن الملف واللي حصل في شغله والولاد قاعدين جنبهم علي الكنبه بيتفرجوا علي الكرتون… قطع كلامه رنة تليفونه، بص للأسم لقاها والدته:
_ايوه ياست الكل ازيك؟

_اخوك طلق مراته ياكريم..
اعتدل في قعدته وردد بدهشه:
_اي؟ لي ياماما اي اللي حصل؟
_معرفش قالي انا زهقت وقرفت من طريقتها واسلوبها ودايما في مشاكل مع بعض وشايفه اني مليقش بيها، عاوزاه يسيب شغله ويدور علي شغل بمرتب اعلي ويغير لها الشقه زي ما انت عملت ل نور ويجيب عربيه وحوارات كتير فوق طاقته مبقاش قادر يتحمل..
_خلاص ياماما لو هو كده مرتاح خلاص، وكمان الحمد لله ان محصلش حمل ولا حاجه.
ردت بسخريه:
_لا ماطلع الهانم كانت مأجله الموضوع بمزاجها وهو ميعرفش واكتشف انها بتاخد حبوب من ورا، ولما سألها قالتله احنا لسه في اول جوازنا ومن حقي اتمتع بحياتي قبل ربطة العيال.. شوفت! حتي مفكرتش تشاركه في القرار اللي ميخصهاش لوحدها، مش زي نور اللي كانت هتتجنن لما عدي ٣ شهور علي جوازكم من غير حمل..
اتنهد بهدوء وقال:
_متقارنيش بينهم ياماما لان مفيش مقارنه، احسن والحمد لله ان الأمور انتهت بدري بدري..
_ماشي يا حبيبي انا قلت اعرفك
_وهو عندك؟ وعامل اي؟
_لا تمام اوي، ده كمان راح عيد ميلاد بنت واحد صاحبه..
_بجد!

_مش شروق اللي يتزعل عليها ياكريم..
_صح، تمام ياحبيبتي عاوزه حاجه؟
_لا ياحبيبي سلامتك..
(بقلمي ناهد خالد)
_في حاجه ياكريم؟
_شروق و حسن اطلقوا..
شهقت بخضه وقالت:
_لا حول الله لي؟
حكلها اللي عرفه، وكمل :
_كده احسن حسن مكنش مرتاح..
_طب متعرفش شروق راحت عند اهلي ولا لا؟
_مش عارف، بس اومال هتروح فين..
_اصلها اخر مره بابا قالها متدخلش بيتنا تاني.
_ايوه بس الوضع مختلف اكيد مش هيرموها في الشارع.

نور*
كلمت ماما وعرفت منها ان شروق عندهم بس تعاملهم معاها علي الهامش، بس اكيد كل حاجه هترجع بينهم مع الوقت في الاخر دول أهلها ، عرفت كمان ان طلاقها مأثر فيها معرفش من انهي جانب بس مأثر ومبقتش بتخرج زي الاول ومعظم الوقت ساكته، كلمتها مرتين اطمن عليها في مكالمه متتعداش الدقيقه بس بعمل اللي لازم اعمله هي في النهايه اختي برضو، وربنا موصيني عليها…

بعد مرور سنه *
_يابنتي اقعدي بقي خيلتيني، مش عارف اتفرج ع الماتش.
قالها كريم ليا، عشان يعني ما بنضف، وراحه جاي قدامه!! .
_بلاش انضف يعني! .
_ياحبيبتي الشقه نضيفة أصلا.
_ايوه بس شايله الفرش، ولازم احطه، قوم علق الستاير.
-نعم! ستاير اي مليش دعوه مش معلق حاجه.
_كريم.
_مش معلق حاجه قولتلك، انا هسمع الماتش.
قربت منه وقعدت قدامه وحضنته وانا بقول بدلع :
_يرضيك اطلع انا اعلقها، افرض وقعت وانا حامل يرضيك!
رد بتوتر من تأثيري عليه:
_متحاوليش مش هعلق حاجه

…….. (بعد ثواني)
_ها كده مظبوطه؟!
_اه ياروحي مظبوطه انزل بقي.
نزل وبصلي :
_اتمني نتهد بقى ونهدي كده ونقعد، اعتقد الشقه كده خلصت.
بصيتله وابتسمت ببراءه:
_لسه بس السجاد، هتجيبه من علي البلكونه، والمراتب طلعها تتشمس، وبعدين دخلها، بس كده.
بصلي بصدمه ورد :
_ده بقي بجد مش هيحصل.
سابني ومشي وانا روحت وراه :
_كريم، كيمو، اسمعني بس.

تاني يوم الصبح *
(الله أكبر الله أكبر الله أكبر , لا إله إلا الله , الله أكبر الله أكبر ولله الحمد. الله أكبر كبيرا , والحمد لله كثيرا , وسبحان الله بكرة وأصيلا. لا إله إلا الله وحده , صدق وعده , ونصر عبده , وأعز جنده , وهزم الأحزاب وحده. لا إله إلا الله , ولا نعبد إلا إياه , مخلصين له الدين ولو كره الكافرون. اللهم صل على سيدنا محمد , وعلى آل سيدنا محمد , وعلى أصحاب سيدنا محمد , وعلى أنصار سيدنا محمد , وعلى أزواج سيدنا محمد , وعلى ذرية سيدنا محمد وسلم تسليما كثيرا))
جريت علي كريم وهو بيلبس قدام المرايا والولاد ورايا، وقفت قدامه ومديت ايدي وانا مبتسمه :
_العيديه.
بصلي بضحك :
_يعني مش مستنيه اخلص لبس ولا حتي تعيدي عليا الأول، وجايه وجرا القرود وراكي.
قربت منه حصنته وبوست خده وانا بقوله “كل سنة وانت معايا يا حبيبي”، رجعت مكاني تاني وبنفس الطريقه الأولي :
_العيديه بقي.
ضحك وخرج الفلوس وادهالي، وقرب مني باسني وقالي:
_كل عيد وأنتي معايا ياروح قلبي.
وبعدين ملس بايده علي بطني الي بدأت في الظهور مانا حامل في الشهر الخامس ، وقال:
_كل سنه وانت طيب يا صغنن..

بعدين نزل لمستوي رغد ومحمد، وشالهم الاتنين وباسهم وهم كمان باسوه وبعدين نزلهم واد كل واحد فيهم عديته
وقالوا الاتنين في نفس واحد :
_كل سنه وحضرتك طيب يابابا
ابتسملهم بحب :
_وانتوا طيبين ياحبايب قلبي. يلا بقي اوديكوا لتيته واروح اصلي العيد.
خرجنا كلنا من البيت واحنا مبتسمين، همست له واحنا ماشيين :
_خد بالك العيد الجاي، العيديه هتزيد فرد.
ابتسم بحب ورد:
_عنيا للفرد وأم الفرد كمان.
ضحكت وهو ضحك وكملنا طريقنا.. مش طريقنا للبيت بس لا طريقنا في الحياه🌸
كلمات*

نور*
( أوقات بنكون سبب في اللي بنوصله من غير ما نحس، ونشيل الطرف التاني كل الذنب، رغم أننا متقاسمين فيه، وده اللي حصل، انا كنت سبب كبير في اللي وصلتله مع كريم، ومكنتش حاسه، أهمالي له كان أكبر غلط عملته، نسيت أن الراجل زي الطفل بالضبط محتاج اهتمام ورعايه ويحس انه الأول في حياة اللي بيحبها، لا وكمان كنت مقرره انهي علاقتي بيه، لولا انه قرر يتكلم كانت حياتنا انتهت، بسبب غباء مني وسكوت منه)
كريم*
( غلطتي اني سكت، لو كنت اتكلمت معاها من الاول مكنش كل ده حصل، كنت عاتبتها وفهمتها انها اهملتني ولفت نظرها، لكن سكوتي كان غلط، والغلط الأكبر اني كنت بكسر ثقتها في نفسها، وبجرحها وانا مش حاسس، اوقات السكوت وعدم المعاتبه بيكون اسوء شئ ممكن تختاره)

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية والقاسية قلوبهم ( كريم ونور )  )

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *