روايات

رواية حكاية وردة الفصل السابع 7 بقلم محمد منصور

رواية حكاية وردة الفصل السابع 7 بقلم محمد منصور

رواية حكاية وردة البارت السابع

رواية حكاية وردة الجزء السابع

حكاية وردة
حكاية وردة

رواية حكاية وردة الحلقة السابعة

★نعمات
خلاص بقي تحبني ولا ما تحبنيش ما عدش يفرق انا دلوقتي كل اللي يهمني بنتي ورده واللي هي تبقي بنتك يا جبر
فيصدم جبر. يقول
انتي بتقولي ايه
نعمات
اللي انت سمعته ورده بنتك
جبر بصعوبة من شدة الصدمة
ورده اللي انا عايز اقتلها تطلع بنتي
نعمات باستغراب
تقتل مين ورده. ليه عملت لك ايه
جبر
هاحكي لك
وحكي جبر لنعمات حكايه ورده مع حسام وبعد ما يخلص الحكاية تقول نعمات
شوفت ربنا بينتقم مننا ازاي انا ابتلاني بالمرض وانت كنت هاتقتل بنتك ادي اخره الخيانه ليله واحده في الحرام كلفتني سنينن عايشها في المرض ومهما عملت عمري ما خفيت وانت بسبب نفس الليله بقيت انسان طماع وجشع وممكن تقتل عشان خاطر ترضي غرورك

 

 

صدق. سبحانه وتعالي في اياته لما قال ( ان ربك لبالمرصاد )
جبر
معاكي حق استغفر الله العظيم انا ازاي كنت كده لكن خلاص وعد من هنا ورايح هاكون بني ادم جديد ونظيف اتولد علي ايد اكتر حد حبيته في حياتي. وهو انتي يا نعمات
نعمات وفي عيونة دموع فرح وحزن
حتي وانا ست ناقص مني
وتبص لصدرها فيقول جبر
أنا بحبك انتي ومهما كان فيكي أية هاتفضلي في عينية احلي ست في الدنيا
نعمات وقد بدات تلين وتحن وتسمع لصوت قلبها وتشعر بصدق كلامه وتعيط نعمات وهي بتقول
ياااااااااااا. من زمان وانا بشتاق اسمع الكلام الحلو دة واحس اني ست ولسة عايشة
جبر
من هنا ورايح مش هاتسمعي غير كل كلام حلو

 

 

ويمد ايده لها ويقول
هاينفع امسك ايدك وتبقي مراتي يا نعمات ونكمل سوي اللي فاضل من عمرنا
نعمات وهي تبعد ايدها
انا مش حره علشان تمسك ايدي انا علي ذمه راجل ولازم اطلق منه الاول وبعد كدة نبقي نتجوز
فيضحك جبر ويقول
هو احنا ها نتجوز. ونتزف وكدة. والعب معاكي عروسة وعريس
فتضحك نعمات وترجع تعيط تاني فيقول لها جبر
ليه ضحكتي وبعد كده عيطي
نعمات

 

 

 

 

 

عشان من ساعه ما أتجوزت سيد وانا بخاف اضحك لو بتحبي بجد خلصني من الكابوس اللي اسمه سيد وانا هاعيش خدامه تحت رجليك
جبر
وعد مني هاخلصك منه وانا اللي ها عيش خدام تحت رجلك
نعمات
اومال فين وردة بنتي
وفي نفس الوقت كنت انا راقدة علي السرير وبدات افتح عيوني واول حد شوفته كان حسام اللي قرب مني وقال
صح النوم. ما تعرفيش انا كنت قلقان عليكي قد اية
ابتسمت ومابقتش مصدقة عينية معقولة حسام قدام مني وقولت له
عارف انت لو سيبتني تاني انا ها قتلك
حسام
ايوة بقي عرفيني علي السفاح اللي جواكي.
وردة
انا بتكلم بجد
حسام
وانا بحبك بجد الجد يا احلي مافي حيات،،،،،،،،،
مخلتهوش يكمل وقولت له وانا بحط ايدية علي بوقة
بس بس. انت اخر مره قولت فيها الشعر بتاعك اتاخد من قدامي وما شوفتكش بعديها
فيضحك حسام وهنا افتكرت امي والمكالمة اللي جت لي منها قبل ما العربية تخبطني فقومت من علي السرير بسرعه وقالي حسام
في ايه مالك رايحه فين
وقفت علي الارض وانا لسة دايخة وبقول
امي يا حسام اتصلت بيا وقالت الحقيني وبعد كده عملت الحادثه انا لازم اروح اطمئن عليها
فيسندها حسام ويرجعها الي السرير ويقول لها
طيب هاتروحي ازاي وانتي بالحاله دي اديني رقم تيلفونها وانا هاتصل لك بيها نطمئن عليها
وفعلا اتصل حسام علي موبيل نعمات وعرفت نعمات وعرفت نعمات من حسام بالحادثة اللي حصلت لوردة فخدت جبر وراحو جري علي المستشفي المحجوزه فيها وردة وسابت نعمات جبر يركن العربية وقالت له
انا هاسبقك علي فوق وانت اركن وتعالي ورايا. اوضة 3
الدور التاني
جبر
ما تستني انا طالع معاكي
نعمات

 

 

 

 

 

مش قادرة يا جبر.
وفعلا دخلت نعمات المستشفي وطلعت للاوضة واول ما دخلت جريت ناحية وردة وخدتها في حضنها وهي بتعيط وبتقول
بنتي. انتي بخير
وردة
بخير يا ماما والله
حسام
الف حمد لله علي سلامه ورده. وسلامتك لان وردة بتقول انك اتصلتي بيها وكنت تعبانه جدا
نعمات
الله يسلمك يا حسام صح مش ده اسمك بردو
حسام
اه.
وتبص نعمات ل ورده وتقول
عرفتي تنقي ياورده. وكفايه ان عمه يبقي جبر
حسام ضاحكا باستهزاء
اه دي كفايه انه هو عمي
دخل جبر وهو بيضحك ويقول
ايه يالا مش عجبك عمك جبر ولا ايه
حسام وهو ليقف قدام ورده علشان يحميها من عمه وبيقول
ان قربت من ورده انا مش هاسكت
فيزقة جبر بعيد عنه وهو يقول
متخفش علي وردة. انا بعد اللي عرفته مستحيل انساها
فيبص له حسام مستغرب موقفه ويسأل نفسه ازاي ده عمي فتقول نعمات لحسام
ماتخفش علي ورده من عمك ده مستحيل يأذيها
وراح ناحيتي جبر وفضل يبص لي وانا خايفة وهو بيقرب مني وبيمشي ايده علي شعري وعلي وشي وعمال يعيط بصيت له وانا مستغربه وقالت نعمات
متاخفيش ياوردة ده انتي حتة منه
بصت له وانا مش فاهمه حاجة وجبر كان بيقول
عارفه يا ورده احلي حاجه فيكي انك شبه امك
فتبتسم نعمات وورده تقول
انا مش فاهمه حاجه
جبر وهو ياخذ وردة في حضنة
أنا ابوكي يا وردة
زيقته بعيد عني وحسام مستغرب وانا ببص لنعمات وبقول
ممكن افهم في اية
قعدت قدامي نعمات وبعد ما اتنهدت قالت

 

 

 

 

 

من 21 سنه سافر سيد الكويت عشان يشتغل ويعمل قرشين وانا كنت متجوزا بقالي خمس سنين عمري ما شوفت معه يوم حلو ولا عمري سمعت كلمه حلوه منه مع اني كنت عارفه انه عقيم لكني عمره ما بينت له ان موضوع الخلفه ده فارق معايا لغايه ماكنت في البلد عند امي وقبلت جبر اتعلقت بي وبكلامه الحلو لقيت نفسي بحبه وديما بدور عليه لغايه ماجه يوم وغلط معه وبعد كده رجعت شقتي وعدي كام شهر وعرفت اني حامل دورت علي جبر كتير لكنه كان سافر مع ابوه ليبيا واههي لفت الايام وكملت شهور الحمل وجه وقت الولاده وجيبتك يا ورده واختي ماتت في نفس الاسبوع. ومش دي المشكلة فالناس كلها عارفين اني حامل من سيد لان
ما فيش حد كان يعرف انه عقيم لكن كانت المشكله في سيد نفسه هاقوله ايه وساعتها وبمنتهي الانانيه مني افتريت علي اختي الشريفه اللي ماتت وهي بنت بنوت عشان انجي نفسي وقولت لسيد ان اختي هي اللي غلطت وماتت وهي بتولدك

وتعيط نعمات بحرقة وتقول
وكتير كنت بتمني ان اقول لي اختي حقك عليه لكن مابقاش ينفع انما اللي انا عايزا دلوقتي انك تسامحيني يا ورده وتتاكدي اني انا شريفه بس سيد هو اللي خلاني ادور بره البيت علي الحب اللي كان نفسي في. مش مبرر انا عارفة بس والله العظيم كان غصب عني
خلصت امي الحكاية ومابقتش عارفة المفروض دلوقتي اعمل اية افرح اني عرفت ابويا وامي وعرفت اصلي ولا ازعل اني بنت حرام لكن واضح ان ابويا قراء اللي في دماغي وقال
انا عارف انتي بتفكري في ايه لكن انتي مش هاتبقي بنت حرام نعمات هاتطلق من سيد وانا هاتجوزها. وهاكتبك باسمي واظن بكده ابقي صلحت غلطتي. ورجعت لك كرامتك
حسام
وعبير هاتعمل ايه لما تعرف ان اكتر واحده بتكرهها في الدنيا تبقي اختها
جبر
سيب عبير عليه انا هاتصرف.
وبعدها بيوم رجع سيد للشقة وشمس استغربت لما رجعت ومالقتش اي اثر لنعمات فانصدمت وساعتها سمعت صوت سيد بيقول لها
تعالي ساعديني اعمل حمام
شمس بقرف
يوااااا بقي انا بقرف اوي من الموضوع ده
سيد
اعمل ايه طيب بلاش اعمل حمام
شمس

 

 

 

 

 

انا مش شغاله عندك ممرضه
سيد بغضب
الله يلعن ابو الزمن اللي حاوجني لواحده زيك
شمس
مالها اللي زيي يا خويا اللي زيي اهه مستحمله واحد عاجز زيك وانا ست ومن حقي اعيش مع راجل يدلعني من كله
سيد وهو يريد دخول الحمام بشده
طيب ساعديني المره دي انا مش قادر
شمس
لا المره دي ولا المره الجايه انا مش فايقه لك. شوف لك ممرضة تشخخك
وتسيبة شمس وتدخل اوضتها وهو بيقول
يا مراه سيباني ورايحه فين انا مش قادر بطني بتتقطع
ولكن شمس لاترد عليه و تقف قدام المرايا تحط مكياج وتشغل اغاني وتتكلم في الموبيل مع شلبي وتقول
واحشتني اوي يا شلبي
رجب
وانتي كمان يا قلب شلبي ايه مش هانقعد مع بعض بقي
شمس
هنقعد طبعا اول مأدي العلاج للخروف. اللي معايا هيروح في النوم وساعتها هاكون بتاعتك
وفي الوقت دة كان سيد فتح باب الاوضة بعد ما شخ علي نفسه وبص لشمس وقال
بتكلمي مين يابنت الكلب يا وسخه
شمس
بكلم اللي اكلمه انت هاتعمل فيها راجل
سيد بغضب
انا ارجل من عليتكم كلها
شمس وهي تظبط حواجبها
باماراه ايه. انت دلوقتي مالكش لزمة. احمد ربنا انا سيباك عايش معايا في الشقه لغايه دلوقتي. دة انت يا راجل بتشخ علي نفسك
سيد
اوعي تفتكري يا شمس اني هاسيب حد غيري يتمتع بيكي
فاهمه

 

 

 

 

 

 

فتبعده شمس بعيد عن طريقها وهي بتقول
اوعي بس خليني اخرج اشم هواء نظيف بدل ريحة القرف اللي انت عملته دة
وفعلا سابت شمس الشقة وخرجت ويتجنن سيد ويقول
انا مستحيل افضل عايش كدة. ومش هاخليكي شمس تتمعي بالشقة من بعدي ولو في طلوع روحك وروحي
ويدخل المطبخ ويفتح محبس الغاز الطبيعي علي الاخر ويقفل شبابيك الشقه ويقطع وصله السخان الغاز وبدا الغاز يتسرب في كل الشقه ومرت ساعه علي هذا الحال وسيد يقعد علي الكرسي الخاص بتاعه قدام باب الشقة مستني وصول شمس لانها اول ما هاتفتح الباب وتلاقي الشقة طلمة كدة اول حاجة هاتعملها هاتفكر تدوس علي كوبس الكهرباء وتقيد النور. وفي الحالة دي الشرز اللي بيطلع من كوبس الكهرباء كفاية جدا انه يقلب الشقة لجحيم. وجت شمس من برة بعد ماكانت مع شلبي واول ما تفتح باب الشقة وتشم ريحة الغاز تقول باستغراب
ايه ريحه الغاز دي
فتدخل الشقة وهي بتتحسس طريقها لغاية ما توصل للكوبس وتدوس علي الكوبس فتلمح ابتسامه سيد الخبيثة مع انفجار رهيب يهز البيت. كلة واتحرقت شمس في الشقه التي ياما تمنت انها تكون صحبتها. واتحرق سيد في الشقه الذي ياما جرح وعذب فيها انسانه طيبه وعايرها بمرضها اتحرق سيد وشمس بذنبوهم واعمالهم وداقو نار الدنيا اللي اهون بكتير من نار الاخرة اللي مستنياهم ، ،،،،
وفي نفس الوقت من جوة فيلا ابويا جبر كنت قاعدة قدام عبير وطبعا احنا الاثنين مش مصدقين كل اللي حصل انا يبقي ليا اخت بعد السنين دي كلها وهي تبقي ليها اخت وضع غريب والاغرب ان احنا الاثنين كنا بنحب حسام لكني قبل ما اتكلم واقول حاجة لقيت عبير بتقولي
حسام طلقني وعلي قد ما زعلت علي قد ما فرحت انك اختي. وحقك عليه
وردة
بس انا مش هاينفع اتجوز حسام
عبير

 

 

 

 

 

 

حسام بيحبك وانا مش هاقف كتير عند طلاقي من حسام لازم تعرفي اني عرفت حسام طريقك وسيبته يروح لك قبل ما اعرف انك اختي ما بالك بقي لما اعرف انك اختي تفتكري اني هاكمل معه. دة قراري وانا واخدة عن اقتناع انا من الاول ما كنش ينفع اتجوز حسام والحمد لله اني مافيش عيال جت من جوازي منه
وردة
بس.
عبير
مافيهاش بس انا هاتجوز حد بيحبني وهاعيش حياتي. لان حياتي مش هاتقف عند حسام. افهميني بقي دة انا فرحتي باني بقي ليا اخت هاتحبني واحبها اكبر بكتير من اني هاخسر راجل كان عايش معايا بالغصب.
وفعلا عديت سنه بالظبط من جواز ابويا من امي نعمات وجوازي من حسام. وحتي عبير اتجوزت من مهندس محترم كان بيحبها اوي وهي كمان حبيته وخلفت منه كمان وانا خلفت واتجمعنا كلنا في يوم من الايام في جنينة الفيلا. وامي كانت بتضحك مع ابويا جبر وابويا ضحك ضحكة غريبة زي ضحكة حسام بالظبط فقالت نعمات وهي بتضحك
اية الضحكة الغريبة دي
جبر وهو بيبوس ايدها
عايزها ابعتهالك
نعمات
وده ازاي هاتبعتها
فقال لها وهو يشاور علي كتفه الشمال

 

 

 

 

شمي البرفان ده هتلاقيها راحت لك علي طول
فتشم نعمات البرفان فيبوسها جبر في خدها فيضحك حسام وورده ويقول جبر
بتضحكوا علي ايه ياروح امك منك ليها
حسام
اصلا دي بتاعتي انا بطل سرقه بقي
جبر باحراج
هي بتاعتك وانا برضو بقول شوفتها فين قبل كده
ورده
قديم انت اوي
نعمات
بس يا بت جبر ما يعملش حاجه قديمه ابدا
وردة
بقي كدة
جبر لنعمات وهي في حضنة
يخليكي ليا
فتضحك ضحكه صوتها عالي جدا ضحكه طالعه من القلب بجد. وما فيش احلي من الفرحة اللي بتتولد من رحم العذاب. ،،،،،،

تمت

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية حكاية وردة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *