روايات

رواية بنت أكابر الفصل الرابع 4 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر الفصل الرابع 4 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر البارت الرابع

رواية بنت أكابر الجزء الرابع

بنت أكابر
بنت أكابر

رواية بنت أكابر الحلقة الرابعة

👑 رضيت بالله ربا وبالاسلام دينا وبمحمد صلي الله عليه وسلم نبينا ورسولا👑.
ظلت دهب طول اليوم في غرفتها لم تخرج منها. هي تشعر انها غير مرحب بها بسبب نظرات ام شبل لها . الكلام الذي قالته لها
دخل شبل ليجدها تقرا القرآن ..لم يريد ان يقاطعها فوقف ليسمع صوتها الجميل. ..
انتهت من القرأه وقفت لتجده امامها شهقت بفزع.
دهب: بسم الله الرحمن الرحيم
شبل : شفتي عفريت
دهب وهي تنظر للارض بخجل : مش قصدي. بس محستش بيك وانت داخل
شبل : ماشاء الله. صوتك جميل جدا
دهب بخجل : شكرا.
جلس شبل ليخلع حذائه وهي اسرعت لتحضر له الملابس .
كما تري امها تفعل مع ابيها .. اخذهم منها بابستامه
شبل: شكرا
دهب : العفو
دخل الحمام وابدل ملابسه. . ليخرج لها.
شبل : تعالي يا دهب. عايز اتكلم معاكي
اقتربت منه خطوه. لينظر اليها ثم مد يده وامسك يدها واجلسها بجواره. برفق
شبل بهدوء : عملتي ايه بعد اما سبتك
دهب : معملتش حاجه . قعدت هنا. ومخرجتش
شبل بذهول ؛ مخرجتيش طول اليوم
دهب : اه
شبل بتسال : كلتي
صمتت دهب . شبل : كلتي يا دهب
دهب : لا
شبل : ومحدش دخلك اكل
هزت راسها بلا .
ليقف بغضب. : كيف يعني. وليه متصلتيش بيا

 

 

 

دهب : مش جعانه
خرج سريعا من الغرفه . كانت تريد ان تخرج خلفه ولكنها تخاف ان تحدثه مشكله اكبر.
خرج بغضب وهو يصرخ في العاملات
شبل : يعني ايه . محدش يطلع اكل لمرتي
سمعه ابيها ليخرج من الغرفه : في ايه يا ولدي
شبل : طول اليوم .محدش طلع لدهب وكل يا شيخ. يرضيك اكده
السلماني : كيف يعني اكده . ام شبل. ام شبل
.خرجت ام شبل بخوف من الغرفه: نعم يا شيخ
السلماني : ايه اللي حصل ده . كيف الاكل ميطلعش لمرت شبل
ام شبل : وهي ما تنزلش ليه تاكول معانا وله علي راسها ريشه
شبل : يا امي. اول يوم ليها في البيت انهارده . اكيد مكسوفه
ام ماسه: محبش انا الدلع الماسخ ده . تنزل وتكول معانا
السلماني بغضب وقوه ليرتجف الجميع : حسابنا بعدين . ودلوقتي اطلع ياشبل لمرتك والوكل هيطلعلك حالا. سمعتم وله لا
ركض الجميع للمطبخ سريعا . وشبل صعد لدهب. ليجدها تجلس تبكي
جلس بجانبها.: انا غلطان. انشغلت اليوم عنك ومسالتش عليكي.
دهب بدموع : مكنتش عايزه تحصل مشكله بسببي
شبل وهو يضمها اليه : دهب ده بيتك. انتي اللي تنزلي تعملي الاكل بيدك وتاكلي في اي وقت.
دهب : بس انا حاسه ان محدش بيحبني هنا . علشان اكده منزلتش
شبل : انتي لسه متعرفتيش علي حد هنا صح ؟
هزت راسها بالموافقه. ليقف عندما سمع طرق ع الباب
فتح ودخلت الخادمه وبيدها الاكل لتضعه علي الطاوله وعند خروجها
شبل : اسمك ايه
البنت : زهره
شبل : انتي اللي هتكوني مسؤوله عن طلبات دهب واي حاجه تؤمرك بيها تتنفذ علي طول
زهره : حاضر يا شيخ
شبل بتحذير : لو قصرتي في اي حاجه .حسابك معايا عسير
زهره: تحت امرك ..
شبل : روحي نامي يلا
خرجت زهره . ودهب تنظر لشبل بطريقه جديده . فهو يشبه يونس اخيها كثيرا
شبل : اقعدي يا دهب. كلي وتاني مره متكرريش اللي حصل . انتي هنا مش ضيفه. انتي صاحبه البيت هنا . فاهمه
دهب : فاهمه
جلست تاكل وهو جلس معاها ليشجعها لتاكل. كانت تبدو انها جائعه. ليشعر بالضيق من افعالهم ضدها .
فهي بريئه ورقيقه كيف يقسون عليها هكذا ..
…………………..

 

 

 

 

اما عند يونس . فمازال يعاني من شراسه وعند ماسه .
فهي لا تستسلم بسهوله.
يونس: بصي يا بت الحلال. انتي دلوقتي متزوجه. يعني تتعاملي علي الاساس ده . شوفي امك كيف بتعامل ابوكي وعامليني زيها. وله ليكون بتعامله كيف ما بتعامليني
ماسه : لاطبعا. بس ابوي الشيخ السلماني وليه معامله خاصه
قبض علي يده واقترب منها والشر يتطاير من عينه
يونس: قصدك ايه
ماسه لم تجيب .. (لن يضربها فهي لن تاتي بالقوه )
يونس بعقل : انا كمان ليا معامله خاصه. ولو انتي معرفتيش تعمليها . يبق براحتك. خليكي هنا زي ما انتي. وانا هشوف اللي تقدر تحترمني وتحبني كزوج.
ماسه: قصدك ايه
يونس : اقصد انك هنا هتكوني معززه مكرمه. هتتعاملي كالملكه . وانا ههجرك . وهتجوز
ماسه بغرور : لا يمكن يحصل ده . انا ماسه السلماني تتجوز عليا انا
يونس : والله يا بنت السلماني. انتي اللي هتوصليني لكده. انا رضيت بنصيبي وقولت ابدا معاكي حياتي بس انتي اللي هتوصليني لكده.
نظرت له بغيظ : اليوم اللي هتتجوز غيري. تطلقني
يونس : انسي موضوع الطلاق. انتي عارفه اننا متجوزين علشان الصلح ونوقف التار اللي بين القبائل. لكن بطلاقك انا كده بمهد الطريق للدم من تاني.
ماسه نظرت له بشراسه تقسم انها تريد ان تقتله الان .
يونس منتظر رد فعل منها . : انا هسيبك وقت تفكري مع نفسك واعرفي ان زي ما امان قبيلتي يهمني . انتي كمان يهمك امن قبيلتك
كان سيخرج لتقف امامه : رايح فين
يونس : هشوف مكان انام فيه
ماسه : معينفعش. انت هتقعد هنا .
يونس : شكلنا هنبدا نتفاهم.
جلس وهو ينظر لها ليحدها متوتره وتتحرك في المكان ذهبا وايابا وهي تفكر في كلامه
يونس: ماسه انتي اكلتي انهارده
ماسه : لا

 

 

 

يونس : ليه. انا قولتلهم يطلعو الاكل ليكي
ماسه : انا مش عايزه اكل
يونس : وبعدهالك يعني . هتتعبي من قلت الاكل
ماسه : هو انت ليه بتعمل كده معايا
يونس: علشان انتي بقيتي في رعايتي .
نظرت له ليكمل : ومرتي مع وقف التنفيذ
لتبتسم علي طريقته
يونس : اخيرا ضحكتي . يا ساتر عليكي
ماسه : انا مضحكتش
يونس وهو يمزح : ضحكتي وشوفتك . خلاص اللي حصل حصل
ضحكت مره اخري : هو ايه ده اللي حصل
يونس: ضحكتك … و معلومه صغيره .بتكوني احلي وانتي بتضحكي .
عبست في وجهه. يونس: قلبتي تاني ليه ..
ماسه. : انا هنام
يونس: كولي لاول ونامي
ماسه : مش مهم
رفع الغطاء عن اطباق الطعام التي علي الطاوله
لتنظر للطعام وهي تشعر بالجوع
يونس: اقعدي كلي . شكلك جعانه
رفعت راسها : لا
يونس بدا ياكل : الاكل طعمه حلو اوي
لتبلع ريقها بجوع .تشعر ان عصافير بطنها تزقزق
يونس قرب قطعه من الدجاج لفمها : بسم الله
فتحت فمها لتاكل منه.
كانت تاكل بشراهه وهو ينظر لها ويضحك من داخله علي عندها. فراسها صلب جدا
………………………….

 

 

 

عند شبل ودهب .
انتهو من الطعام ..
حملت الصينيه وكانت ستخرج .ليمنعها بيده
شبل : علي فين
دهب : هنزل الصينيه المطبخ
شبل وهو يمسك خصل شعرها برقه : كده وشعرك باين
دهب : احنا بليل وهنا كلهم ستات
شبل : حتي لو ستات. شعرك بره الاوضه يكون متغطي. ومحدش يشوفه . بره البيت تلبسي النقاب
دهب : ما انا لبسه النقاب
شبل : بس عيونك بتبان. البسي ساتر علي النقاب .
دهب ببراءه : علشان اقع يعني
ابتسم : وانتي معايا عمرك ما هتقعي .
توترت من كلماته وذاد ضربات قلبها. لتعطيه الصينيه في يده .
وتبتعد وهي تفرك في يدها.
ضحك علي خجلها .ليضع الطعام علي الطاوله وينادي للخدم ليصعدو ياخذو باقي الطعام .
شبل : مش هتنامي
دهب: اه. هنام
شبل: تعالي ننام جنب بعض
دهب: ايه. لا مش بعرف.
شبل: لا بتعرفي
دهب : لا. انا متعوده بنام لوحدي
شبل : متاكده
دهب ،: اه طبعا
شبل : معلوماتك غلط. انا كل يوم بنام جنبك.
دهب : ها
شبل : من يوم جوازنا وانتي بتحلمي بكاوبيس . وانا بنام جنبك . وبصحي علي الفجر
دهب نظرت له بصدمه فهي ل٣ ايام لم تعرف
تمدد علي الفراش. وهو يضع يده علي مكان جانبه
شبل: يلا تعالي .
تفكر وهي تشعر بالاحراج . ليمسك يدها. ويجلسها بجانبه
تمددت بخجل. وهي تبتعد عنه بجسدها

 

 

 

ليبتسم : تصبحي علي خير
دهب: وانت من اهل الخير
واغمضت عينها وهي تعطيه ظهرها . ليغمض عينه هو الاخر
…………………………. …………
عند يونس وماسه ..
يونس: شبعانه وله ادبحلك جمل
ماسه : ههه..ادبحلي نفسك
يونس: طيب ما ادبحك انتي اسهل وبالمره تريحي.
ماسه : ما تقدرش .
يونس: لا اقدر ..بس انا اللي قلبي طيب
.ماسه: باين
صعد ع الفراش
ماسه’ : قوم نام في مكان تاني
يونس’ : ٣ ايام مبنمش علي السرير. ضهري وجعني
ماسه: مليش دعوه. انا مش هنام جنبك
يونس،: ده رائي انا كمان . شوفيلك مكان تاني. او تعالي نامي جنبي
ماسه ،: مبنمش جنب حد
يونس’ انا مش حد . انا جوزك
ماسه. ‘ : برضو لا
يونس وهو يضع يده علي عينه : ماشي براحتك
لم تعرف ماذا تفعل. لتصعد علي الفراش جانبه
يونس: تصبحي علي الجنه
ماسه: ‘ انت عايزني اموت
نظر لها بدهشه : هتموتي ليه. بقولك تصبحي علي الجنه. يبق هتموتي.
ماسه : اه بتدعي عليا
يونس: حسبي الله ونعم الوكيل. نامي نامي يا ماسه
اعطاها ظهره لتضحك بخفه حتي لا يسمعها.

 

 

 

تحب ان تغضبه وتعصبه.
اغمض عينه ونام وهي ايضا …
………
وانتهي اليوم

يتبع…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *