روايات

رواية الملاك الشرس الفصل الرابع 4 بقلم زينب فراج

رواية الملاك الشرس الفصل الرابع 4 بقلم زينب فراج

رواية الملاك الشرس البارت الرابع

رواية الملاك الشرس الجزء الرابع

الملاك الشرس
الملاك الشرس

رواية الملاك الشرس الحلقة الرابعة

مجهول : بقولك ايه شغل الحنيه ده مش عليا وبعدين انتي وبنتك هتتدفعو التمن غالى اوي
نزلت دموع أسماء لتقول بصعبانيه : ليه بتعمل كده إحنا عمنلالك ايه
مجهول : مش عايزه كلام كتير بكره تروحي عند بيت مروه وترمي كلام عليهم وإلا انتي عارفه انا اقدر اعمل ايه كويس مفهوم

لم تتفوه اسماء ولو بحرف فقال المجهول بعصبيه: انتي فهمه
اسماء بتوتر: ايوه فهمه فهمه

**************

بعد مرور 3 ساعات
في سياره محمود كان يحدث جيلان بحنان بالغ : عجبتك الخروجه يا جيلو
جيلان بفرحه : اوي اوي يا ابيه
محمود بمرح : علشان تعرفي بس انو انا متعوضش
جيلان : ابيه
محمود : نعم
جيلان : من ثاعت ما شوفت ليلي وانت مبثوط كده في حاجه
محمود بتعجب : نعم يا اختي
جيلان ببراءه مزيفه : ايه قولت حاجه غلط

محمود بغضب بسيط : انتي ازاى تفكري في الكلام ده انتي لسه صغيره وعيب كده
جيلان ببرائه : هو انا قولت حاجه انا كنت بثأل بث ان انت بقيت بتقولى جيلو بث….انتي قصدك ايه

محمود بتهرب : المهم فكك من ده كله ايه رايك فيا
جيلان : احلى ابيه ده ولا ايه
محمود بداخله…. ايه ده ايه الى بقوله ده بقي حتة قرده زي دي توترني وعلشان مين وحده مشوفتهاش غير مره ومش هشوفها تاني فوق يا محمود انتي اقوي من المخدرات يا باااا

الملاك الشرس 🍒
زينب فراج zeinab farag 🍒

في محل روشيه….
اصاله بهدوء : خلاص كده الدوريه خلصت تقدري تروحو
ليلي بإحترام : عن اذنك يا مدام
سيدرا بتوتر : مدام اصاله
اصاله : نعم يا سيدرا
سيدرا : انا معنديش مكان اروحله وكمان ده اول يوم ليا في القاهره ممكن انام انهارده في المخزن القديم عما اشوف مكان للسكن
اصاله : ماشي بس م……
لم تكمل حديثها فقالت ليلي بود : ممكن تيجي معايا يا سيدرا مفيش غير انا وماما في البيت تعالى اقعدي عندي لحد ما تشوفي مكان

سيدرا : مش عايزه اتقل عليكي يا ليلي
ليلي : بس اسكتي انتي كده
ثم اكملت موجها حديثها لأصاله : عن اذنك يا مدام انا وسيدرا ماشيين
اصاله بابتسامه صغيره : مع السلامه
ثم اخدت ليلي يد سيدرا و فرحت سيدرا كثير فهي تعتبرها صديقتها وتذكرها كثيرا بنور

سيدرا : بس مامتك يا ليلي متعرفش حتي ان انا جايه معاكي
ليلي : يا ستي دي هتفرح اوي لما تشوفك
ثم تابعت : انتي اصلا قمر كده وتشدي اي حد ليكي
سيدرا : طيب مش انتي قولتلي انو انتي.. عندك باباكي

ليلي : ارتاحي هو مسافر دبي بقاله شهر ومش هيرجع دلوقتي وبعدين دا انا لو كنت اتجوزت بدري شويه كنت خلفت وحده في سنك خلصي يا بنتي
ضحكت سيدرا على خفه دمها فأكملت ليلي : دا انتي رغايه اكتر مني ايه مبتفصليش
سيدرا : بفصل يا اخه
ليلي بحب : يلا يا بيبي

***************
في بيت مروه
ظل زياد جالس على سريره يتذكر تلك الملاك التي سحرته بضحكها وبكائها وتذكر اول مره ضمته
فقال بحزن نابع من داخله : حرام عليكي ليه تمشي وتسبيني كده انا كنت عايز افرحك لما تشوفي امك
قالها زياد وهو ينظر إلى صورتها
في الخارج سمعت مروه صوت يأتي من غرفه نور فاتجهت نحوه
مروه وهي تتطرق على الباب : نور حبيبتي في حاجه

نور ببكاء : مفيش يا ماما روحي انتي نامي وانا هنام
مروه بقلق : لو في حاجه يا بنتي قوليلي
نور : مفيش يا ماما روحي انتي
مروه : حاضر يا بنتي
ذهبت مروه الى غرفتها لتقول بهدوء وهي تجلس على سريرها : ياربي يعني مش كفايه سيدرا راحت بلد غريبه متعرفش فيها حد وكمان زياد مطلعش من اوضته ولا نور والاتنين هرين نفسهم عياط يارب وفقهم ودلهم على الطريق الصحيح
ثم غفلت مروه وهي تفكر في سيدرا كيف سوف تعيش سيدرا بدون احد كيف تتاقلم على الحياه في القاهره
*****************
في قصر الجراحي
اوصل محمود جيلان الى القصر
محمود : انا همشي بقا يا جيلان تصبحي على خير
جيلان : وانت من اهله يا ابيه
ذهب محمود فأوقفه حديث جيلان قائله : ابيه محمود
محمود بحب : نعم يا روحي
جيلان بحزن : هو آثر مث هيرجع بقا
ثم اكملت ببكاء : هو وحسني اوي وبعدين انا خايفه يفضل سهر (شهر) ذي المره الي فاتت

ذهب محمود إليه وضمها بحنان إلى صدره مربتاً على ظهرها : متعطيش يا حبيبتي هو اكيد هيجي قريب زمانه مشغول اوي
ثم بعد عنها وقال : و بعدين ايه انا مش عاجبك ولا ايه طيب معتش هخرجك ولا اوديكي الملاهي وانا الى كنت عايز اوديكي بكره
جيلان بفرحه طفلة : بجد يا ابيه
محمود بحزن مطصنع : لاء خلي اسر لما يرجع هو الى يخرجك يلا انا همشي
مسكت جيلان يداه وهي تقول بإعتزار : ثوري يا ابيه

محمود : ثوري على اخر الزمن واحده هتيجي تقولي ثوري صبرت ونولت يا محمود يا ابن اماني
ضحكت جيلان بقوه ثم قال محمود : يلا يا حبيبتي انا همشي وهجيلك بكره تصبحي على خير
جيلان : وانت من اهله
ذهب محمود الى بيته وغفت جيلان في غرفتها

*************
في بيت ياسمين….
ليلي : ده بقا بيتنا يا ستي
ثم رنت الجرس الخاص ببيتهم لتفتح ياسمين والده ليلي : ايه يا غبيه مش معاكي مفتاح مقوماني ليه كنت بسمع المسلسل

ليلي : ايه يا ماما صلي على النبي كده يا حجه وأهدي وقولي هديت
ياسمين : لسان على الفاضي
ضحكت سيدرا بهدوء على هذا الحوار
ليلي : مامي اقدملك سيدرا
ياسمين : ازيك يا بنتي اتفضلي معلش بقا الجموسه دي لهتني ومخدش بالي منك اتفضلي
ثم دلفوا الى المنزل وجلسوا على الاريكه

ليلي : ماما سيدرا هتفضل قاعده عندنا فتره لحد ما تلاقي بيت
ياسمين : بيت ليه وبتنا بيعمل ايه هي خلاص بقت بنتي التانيه ربنا هيعوضني بيها وشكلها مؤدبه ومتربيه مش شكلك
ليلي وهي تقلد امها : معرفتش اربي لو كنت خلفت حماره كانت نفعتني
ضربتها ياسمين على كتفها لتقول بضيق : انا يا بنت ال***
ليلي : تؤتؤ بعدين بابا يزعل

ثم ركضت حتي لا تضربها امها بسلاحها الخطير
ياسمين : اجري يا حيوانه هتروحي مني فين دي كلها اوضتين وصاله
ثم اكملت حديثها : قومي يا بنتي غيري هدمك ويلا علشان تاكلو وتنامو
سيدرا بأدب : حاضر يا طنط

صرخت ياسمين بفزع : اه يا بنت الحلو المسلسل انا كنت عملت ايه ياربي علشان دي تبقا بنتي المسلسل
سيدرا : مسلسل ايه يا طنط
ياسمين بحب : انت أطرق بابي
سيدرا : الله يا طنط انتي ليكي في التركي
ياسمين بفخر : طبعا يا بنتي يعني منغير التركوا كنا هنعمل ايه يعني
ثم اكملت….انتي ليكي في التركي
سيدرا بفخر هي الاخره : اه طبعا
ثم اكلمت : طيب بصي يا طنط انا مش هفضل مكسوفه كده كثير انا هقوم اخد دش واجي اسمعه معاكي استنيني
ثم اكملت وهي تجري : ليلي بسرعه وريني الحمام علشان الحق المسلسل
ليلي : هو انتي منهم
سيدرا : طبعا يا بنتي انتي بتقولى ايه
ياسمين : يلا بطلو رغي عايزه اشوف ايدا هتعمل ايه
سيدرا بعمليه : ثواني واكون عندك
ضحكت ليلي بشده على منظرها فقالت سيدرا : انتي لسه هتضحكي خلصي الحمام فين

وجهتها ليلي الى الحمام ثم ذهبت لكي تستحمم
ليلي : ماما سيدرا معندهاش حد ولا بيت ولا مكان اظن انتي فاهمه
ياسمين : فاهمه يا ليلي وبعدين شكلها محترمه
ليلي : جدا يا ماما وطيبوبه اوي
ياسمين : ربنا يسهلها الحال يا حبيبتي
خرجت سيدرا من الحمام وذهبت إلى ياسمين لكي تستمع إلى المسلسل ومن ثم نامو جميعا

في صباح اليوم التالى….
في بيت مروه كانت تحضر الإفطار ليقطعها طرق الباب : حاضر لحظه مين
……. : يارب نخلص
فتحت مروه الباب فقابلت تلك المرأه فقالت أسماء بضيق : ايه سنه عما تفتحي
مروه بصدمه : اسماء
اسماء : اه يا اختي اسماء ايه مفيش اتفضلي
مروه : مبدخلش قوللات الأصل عندي في بيتي يا اسماء
دخلت اسماء المنزل وقد تلاشتها تماما

اسماء : مش كنتي تقولى ان بيتك حلو كده
اغلقت مروه الباب واتجهت نحوها : ايه عايزه ايه تاني
اسماء : هعوز منك ايه يعني
خرج زياد علي صوتهم : مين يا ماما وصوتكم عالى كده ليه
نظرت إليه اسماء بقوه فنظر لها الاخر بعيون حمراء يريد أن يقتلها
فقال زياد بغضب : مين الى دخلك هنا يلا بره من غير مطرود
اسماء ببرود : اهدي كده يا ابن مروه شكلك واخد العصب من امك
زياد ببرود هو الاخر : اه امي الى متخلتش عني مش واحده سايبه بنتها في الشارع ولا ايه
اسماء : يلا يا حبيبي هوينا عايزه اكلم مع امك في كلمتين

اتجه زياد نحوها وقال بعصبيه وهو يوجه يداه نحو الباب : اطلعي بره بهدوء والا هتشوفي الوش التاني
اسماء : واضح ان امك معرفتش تربيك يا ابن مروه
مروه بهدوء : اسماء زياد خلاص عيب يا زياد دي اكبر منك برده
زياد بعصبيه : اكبر من مين يا ماما دي واحده معندهاش اصل

اسماء ببرود وهي تقف عن الاريكه : عموما انا ماشيه اتاخرت عندي مشوار يلا take care يا حبيبي
ثم خرجت من المنزل وتركت هذا الفتي غاضبا جدا من نفسه لأنه السبب في مجئ أسماء لمقابله سيدرا
************
في بيت محمود
محمود بحنق : ده كله تأخير يا بيه
يزن بهدوء : اسكت بقا الشركه مقلوبه ومش عارفين هنعمل ايه
محمود : لسه موضوع المناقصه
يزن : لسه ولسه وخالد بيه مش هيسكت غير لما يعرف مين الي عمل كده ومش هيرتاح غير لما اسر يمسك الشغل
محمود : كل المصايب بتيجي ورا بعضها
ثم ابتسم محمود بلاوعي فقال يزن بترقب : ايه سر الضحكه دي في حاجه

محمود بابتسامه اكبر : مفيش يا عم المهم جيلان مدمره اوي بسبب موضوع اسر
يزن : اكيد يا بني هي بتعتبره كل حاجه في حياته ، في ايه بقا
محمود : مفيش يا عم فكك مني
يزن : اه لما تبقي قاعد مع سوسو تقوم مصدقاك
محمود : يخربيت سوسو ايه مفيش بنت غيرها في الكوكب في بنات قمر كتير غيرها
يزن بمكر : اه طبعا زي مين بقا
محمود وهو في حاله اللاوعي : ليلي مثلا….

***************
في بيت ماما مروه…
مروه : زياد
زياد بعصبيه : نعم يا ماما
مروه بهدوء : حبيبي انتي لازم تنسي سيدرا هي مستحيل تكون ليك
زياد بعصبيه : انتي بتقولي ايه
مروه بهدوء : الى سمعته يا بني
زياد وقد بدا ان يفقد اعصابه وعيونه تشعل نيران : انتي اكتر واحده عارفه سيدرا عندي ايه وهي غاليه عليه اوي ومستحيل انسها دي حب حياتي يا ماما
مروه وقد فقدت السيطره على كلامها : بس هي مستحيل تكون ليك
ضرب زياد يده في الحائط قائلا يغضب : ازاي يعني .. انتي بتقولى ايه يا ماما .. بعد الوقت ده كله وجايه تقوليلي كده … في إيه ي ماما

مروه بتوتر : هي يعني امها مستحيل توافق على جوازكم
زياد ببرود : مش مهم المهم انا وسيدرا
مروه : وافرض سيدرا حبت واحد غيرك يا زياد هتعمل ايه وقتها
فقد زياد السيطره على نفسه عندما فكر بكلام امه واحمرت عيونه كثيرا وظل يضغط على يده حتي ظهرت عروقها وقال بهستريا : مستحيل سيدرا بتحبني انا وبس انا وبس
مروه بخوف على ابنها : اهدي يا حبيبي انا اسفه
ثم احضتنته وجائت نور في تلك اللحظه
نور بقلق : في ايه يا ماما زياد ماله

مروه بتبسم حتي تخرجهم من حاله التوتر : ده كله نوم يا هانم
ثم اكملت وهي تمد يدها لكي تحتضنها هي الأخره : نموسيه كحلي يا عروسه
جرت إليها نور وضمته بشده تلك الخاله التي عاملتها بحنان بالغ تحاول تعوضيها عن فراق والدتها لكن كيف فمكانة الأم لا تعوض…
****************

يزن بترقب : مين ليلي بقا
محمود وقد فاق من حاله اللاوعي : ايه ليلي مين ليلي دي
يزن بمكر : انتي هتصيع عليا خلص
محمود : دا انتي مصيبه
يزن بفخر : مبحبش اتكلم عن نفسي كثير
محمود : يا جامد
يزن : متوهش مين ليلي دي
محمود : بنت يعني
يزن بسخريه : تصدق كنت مفكرها بنت اختي متخلص يا سخيف

محمود : واحده يعني
قاطع كلامه يزن قائلا بسخريه : ولا اتنين نننننن
محمود بحنق : طب والله محكيلك
يزن : خلاص يا حوده حقك عليه
محمود بقرف : حوده الي هو سؤال انتي مهندس ازاى
يزن بفخر : بص يا عم انا هحكيلك جبت مجموع حلو في الثانوي وبعدين بسم الله كده دخلت كليه الهندسه وبعد كده اتخرجت عارف انو الموضوع صعب بس انتي لازم تقتنع انو انا كنت شاطر
محمود بنفاذ الصبر : لاء دا انتي ملكش وصف انا همشي
ثم وقف من علي الكرسي وفي طريقه للذهاب

فمسك يزن يداه ثم قال وهو يحاول منع إبتسامته : يبني ده بيتك وبعدين اقعد كده متوهش الموضوع احكي مين ليلي
محمود بحنق : اوووف عليك بص انا هحكيلك علشان اخلص
يزن : اشجيني
محمود : كنا في محل ملابس انا و جيلان وبعدين جات واحده بتشتغل هناك الى هي ليلي وساعدتنا بس بصراحه قمر
يزن بصدمه : بتشتغل في محل
نظر له بضيق قائلا بغضب : أيوه في حاجه
يزن : لاء يا عم النرفوز

محمود : قوم يا يزن روح معتش تيجي عندي
يزن : اعرف انك الى عاوز كده متبقاش تترجاني علشان اجيلك
محمود وهو يدفعه إلى خارج منزله : لما ابقي اترجاك متبقاش تيجي
يزن : اعرف انو انت الى قولت
محمود : عارف يلا هوينا

***************
في بيت ياسمين….
تحديدا في غرفه ليلي وسيدرا
سيدرا : حرام عليكي متعمليش معايا كده انا عملتلك ايه سبيني في حالى ابعدي عني

ثم اكملت بصراخ : زياااااد … ابعدي عنه يا مجنونه …حرام عليكي
استيقظت ليلي من النوم على صوت صراخ سيدرا لتقول : سيدرا حبيبتي قومي انتي بتحلمي سو
استيقظت سيدرا من نومها وهي تقول بفزع : زياد
ليلي بتسأل : مين زياد ده
سيدرا ببكاء : انا عايزه زياد
ليلي : انتي بتعيطي
بدأت سيدرا الانهيار بالبكاء
ليلي وهو تربت على ظهرها :خلاص يا حبيبتي اهدي يا سيدرا

بدات سيدرا في الارتعاش وشعرت ليلي بيها فنظرت إليها وقد كانت سيدرا في عالم آخر لا تعي شيئا فصرخت ليلي بصخب : سيدرا سيدرا اصحي يا سيدرا
جائت ياسمين على صوت صراخ ابنتها لتقول بقلقي : في ايه يا ليلي

ثم نظرت ورأت سيدرا مغشي عليها…..

ماذا حدث مع سيدرا…..

يتبع…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *