روايات

رواية بنت أكابر الفصل الثامن عشر 18 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر الفصل الثامن عشر 18 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر البارت الثامن عشر

رواية بنت أكابر الجزء الثامن عشر

بنت أكابر
بنت أكابر

رواية بنت أكابر الحلقة الثامنة عشر

👑اللّهُـمَّ إِنّـي أَعـوذُ بِكَ مِنَ الْكُـفر ، وَالفَـقْر ، وَأَعـوذُ بِكَ مِنْ عَذابِ القَـبْر ، لا إلهَ إلاّ أَنْـتَ.👑
اخذ ياسين سلاحه ودخل سريعا وخلفه علي وجاسر
كان سيكسرون الباب علي وجاسر . اتفتح الباب وخرجت ماسه وهي تبكي ليتفاجاو هم . نظر علي الي جاسر بتساؤل .
ياسين : في ايه
ماسه : دهب تعبانه اوي. وهي حامل
ياسين : طيب ثواني وهكلم الدكتور
ماسه : ماشي
دخلت لدهب التي تبكي من الالم.
اميره : مين البنات دي ..
علي : معرفش
سما ونور : شكلهم من البدو.
جاسر : اه باين من لبسهم
ياسين كلم المستشفي ليحضرو دكتوره سريعا فهو يعلم عادات البدو جيدا
…..
علي بيستظرف لانه لاحظ توتر الاجواء
: اتنين يا باشا مره واحده . طيب كنت كلمني
ياسين بغضب: اخرس يا زفت
نور: يكلمك كمان
غمز لها : له وحامل. والنبي اسد
ليضحكو عليه ..
ياسين لنور : سكتي الزفت ده. بدل ما اخليكي ارمله قبل ما تتدخلي دنيا
جاسر: لم نفسك بقي . ياسين باشا مش كده
ياسين : استظرفو كتير
اميره كانت تجلس مع ماسه ودهب في الغرفه وتحاول تهديهم.
حضرت الطبيبه وادخلتها نور وسما الي الغرفه
بعد الفحص .
الطبيبه: محتاجه راحه. وتاخد مثبت . لان الرحم منقبض وهو ده اللي عملها الالم .
اميره : شكرا يا دكتوره.
خرجت الطبيبه ومعاها اميره.
سما ونور ينظرون اليها بحزن. ماسه تجلس بجانب دهب . التي اعطتها الدكتوره حقنه مهدا لتنام.

 

 

 

اميره : مين دول ياياسين
ياسين : دول بنات شيوخ القبايل .
حصلت مشكله هنا كبيره . واحده فيهم اهلها ماتو بسبب مجموعه ارهابيه . والاتنين ازوجهم في المستشفي بحاله خطر
اميره: شكلهم صغيرين اوي
ياسين: عادي هنا. العادات كده.
حضر العسكري ومعه الدوا .
اميره : هات .
دخلت به.. لتجد ماسه تحكي لهم ما حدث ونور وسما يستمعون اليها بانتباه
اميره: الدوا اهو. هو انتي كمان حامل
ماسه: اه.
. تنهدت اميره: ‘ طيب مش كنتي تخلي الدكتوره تكشف عليكي
ماسه : انا اسفه جدا . علي اللي حصل. والله حولنا نمسك نفسنا بس هي تعبت اوي . هي هتفوق وهنمشي
اميره: تمشو فين. لا طبعا . انتم هتقعدو هنا لحد اما رجالتكم تفوق.
ماسه نظرت له بدموع وشكر : شكرا ليكم انا مش عارفه من غيركم كنا عملنا ايه
اميره: الشكر لله. انتم زي بناتي .
سما : في هدوم في الدولاب . ليه مش غيرتو هدومكم دي كلها دم
ماسه باحراج : عادي
نور : هي مش قصدها حاجه . بس علشان ترتاحو اكتر.
فتحت سما الدولاب واخرجت ملابس مريحه.
سما : انتم شكلكم تعبانين اوي . غيري .وارتاحو
اميره : وانا هجهزلكم اكل. ومتتكسفوش من حاجه.
خرجو وتركوهم بالغرفه
…..
دهب فاقت بعد وقت ونظرت حولها كانت ماسه بجانبها و اميره ايضا
اميره: حمد لله علي السلامه
دهب : الله يسلمك
اميره : حاسه بايه.
دهب : الحمد لله. احسن. شكرا علي اللي عملتوه معانا
اميره : الشكر لله يا حبيبتي. قومي خد دش كده وفوقي. ودقايق الاكل هيكون عندك .
دهب: لا. متتعبيش نفسك. احنا هنمشي
اميره : هتمشو فين.
دهب : هنرجع لقبيلتنا
اميره : ارتاحو الاول. وبعدين اما يفقو رجالتكم ابقو ارجعو
ماسه: هو مفيش اخبار عنهم
اميره: معرفش. هكلم ياسين واكيد هو اللي هيعرفو. ان شاء الله خير
…….
كانو يجلسون معا .. والرجال كانو في الخارج.
الشيخ الراجي دفن جثث واعاده بناء البيت مره اخري ..
وفي اليوم التالي.
كان الشيخ الراجي يبحث عنهم في كل مكان.
وذهب للجيش ليقابله ياسين
ياسين : متخفش يا شيخ البنات عندي في امان. وشبل ويونس في المستشفي.
الراجي بفرحه : الحمد لله.الحمد لله. انا كنت بدور عليهم في كل مكان. وكنت خايف ليكون حصلهم حاجه
ياسين : قدر ولطف. وربنا نجاهم.
الراجي: انا هوصل المستشفي اطمن عليهم وبعدين هرجع اخد البنات.
ياسين: هما قاعدين مع مراتي وبناتي. مش لوحدهم. خليهم يرتاحو براحتهم .
الراجي: كتر خيرك . كفايه وقفتك معانا. ربنا يجعله في ميزان حسناتك
ياسين: انا معملتش غير الواجب.
……..

 

 

 

ذهب الراجي الي المستشفي وهو يشعر بالراحه ان ابنه علي قيد الحياه.
فاق شبل من الغيبوبه …ولكن يونس لم يفق بعد .
نقلوه لغرفه عاديه . ودخل له الشيخ الراجي ليطمان عليه
شبل بتعب : دهب وماسه فين
الراجي : متقلقش يا ولدي هما في امان.
شبل : يونس
الراجي : لسه مفقش.
شبل بتعب : ليه. هو فيه حاجه
. الراجي: الدكتور قال ان اصابته صعبه شويه.
.
شبل : رينا يشفيه .
الراجي : يارب .
……
اخذ الراجي دهب وماسه من عند ياسين. حزنت سما ونور واميره علي فراقهم . لانهم احبوهم …
ماسه : ان شاء الله يونس يقوم بالسلامه وتيجيو عندنا
دهب : وعندنا كمان .
اميره : ان شاء الله
دهب ؛ هتنورنا والله
سما : اكيد هنيجي علشان نطمن عليكم
نور : ونشوف كمان البيبي
دهب: ان شاء الله.
خرجت ماسه ودهب للشيخ الراجي بعد ان ودعهم …
. اخذهم الراجي الي شبل في المشفي.
دهب بدموع : شبل.
اقتربت منه وضمته بفرحه وهي تبكي. وكذلك ماسه التي فقدت اهلها ولم يتبق سوي اخيها.
شبل وهو يضمهم : كيفكم انتم. حد فيه حاجه
دهب وماسه : لا
ماسه : احنا بخير
دهب : الحمد لله بخير
شبل : الحمد لله
جلسو معاه.
الراجي :كفايه كده . وهرجعكم البيت وابقو تعالو تاني

 

 

 

دهب : سبني معاه يا بوي . وارجع انت مع ماسه
الراجي: يابتي مينفعش. هتقعدي فين
دهب : هقعد هنا معاه. متخفش عليا
الراجي : ماشي. يا بتي.
اخذ ماسه وخرج من عند شبل.
ماسه : ممكن اشوف يونس.
الراجي: الدكتور مانع الزياره
ماسه: هشوفو حتي من ورا الازاز.
الراجي اخذها الي مكان العنايه . كانت تقف بالخارح وهي تنظر الي يونس الذي كان جسده موصل باسلاك ماسه كثيره
الراجي: ربنا ينجيه ويقوم بالسلامه
ماسه: اللهم امين يارب نجيه وخليه ليا
……..
دهب كانت تجلس امام شبل وهي تنظر له باشتياق.
شبل : كيفك يا دهب
دهب: الحمد لله يا شبل.
شبل : احكيلي عملتي ايه
دهب حكت لشبل ما حدث لهم واستقبال ياسين واميره لهم.
شبل : راجل شهم ومحترم . ربنا يحميه
دهب: ربنا يخليه لاولاده . ده عملنا كويس قوي. حتي اما تبعت اتصل بالدكتوره وجابها لحد البيت
شبل : ربنا يجعله في ميزان حسناته
امسكت يد شبل وقبلتها : ربنا يخليك ليا يا شبل .
شبل : ويخليكي ليا يا دهب . انتي وماسه بقيتو اهلي . واللي في بطنك كمان
دهب : ربنا يرحمهم .
شبل: يارب
……
مر اسبوع ويونس ما زال في الغيبوبه. كانت ماسه تعيش اسوء الايام بغياب يونس. خائفه عليه تدعو الله كل يوم ان يفيق لها ويرجع لهم.
خرج شبل من المشفي. ورجع لبيته الذي تم بنائه مره ثانيه .
كانت دهب معه . واصعب وقت اما رجع البيت ولم يجد ابيه وله امه . كان قلبه يتمزق من الحزن عليهم.
ولكن كانت دهب معه نعمه السند. .. بدا في متابعه مشاكل القبيله وبحل الامور العالقه. وتعويض اهالي الشهداء ..
…..
.بعد شهر فاق يونس. وكانت ماسه بجانبه تزوره .
نظر حوله ليجدها تمسك يده وتقبله .. شعرت بحركته . رفعت راسها وهي تنظر له بفرحع ممزوجه بدموع.
. ماسه: يونس. انت فوقت. الحمد لله.
طلبت الممرضه واخبرتها انه فاق.
دخل الطبيب وفحصه: حمد لله علي السلامه .
كانت تبكي في احضانه وهو يضمها اليه
يونس : رجعتلك تاني اهو . متزعلنيش بقي
ماسه : مقدرش ازعلك ده انت روحي وقلبي
يونس: وانتي عمري يا ماسه .ربنا يخليكي ليا
ماسه : ويخليك لينا
ابتسم : كيف الحمل
ماسه : تمام . كل حاجه تمام . شبل خرج من المشفي ورجع هو ودهب لبيتهم وبيتابع القبيله . وانت هنا بقالك شهر
يونس: شهر .
.دخل الراجي ومعه ام يونس وفرحو كثيرا بنجاه يونس
وايضا شبل ودهب.
استعاد يونس عافيته ورجع الي بيته ايضا ووسط قبيلته.
الذين اقامو احتفالا بعودته …
… كانت كل الامور بخير.
واستقرت احوالهم . وحمل دهب وماسه يكبر يوما بعد يوما ..
قبل ان يسافر ياسين . ذهب ليونس وشبل واستقبلوه بترحيب شديد وكرم . .
وقضي معاهم اليوم كله .. وعاد الي القاهره مره ثانيه ووعادهم ان يزورهم يوم ثاني مع العائله
كانت دهب في حملها هادئه جدا . ولكن ماسه كانت متقلبه المزاج .
..

 

 

 

بعد قضاء شهور الحمل. اتي اليوم الموعود .
ولاده دهب وكان في نفس اليوم ولاده ماسه.
كان شبل يتالم لسماع بكائها وهي تضع المولود
ليسمع بعدها صوت بكاء ابنه . ليشعر بالسعاده
خرجت الفتاه بابنه الي شبل . نظر له بفرح وسعاده وهو
شبل : ما شاء الله . تبارك الله احسن الخالقين
الفتاه : مبروك يا شيخ.
شبل : دهب عامله ايه
الفتاه : بخير. وصحتها زين. اطمن .
شبل : الحمد لله.
امر بدبح الدبائح احتفالا بقدوم المولود
……….
ماسه ايضا ولدت ولد بصحه قويه
كانت قبيله الراجي فرحين بقدوم مولود لكبير القبيله
اقامو دبائح وولائم للجميع وسط فرحه من الكل
ولكن هذا لم يعجب شوق. فهي كانت تشعر الحقد والكره لماسه فهذا هو مكانها هي.
كان ينبغي ان يكون هذا الاحتفال لها وحدها وهي من تحمل وتلد من يونس وليس ماسه.
………..
كانت تجلس تجلس تفكر في طريقه تعكر بها صفو الحياه علي ماسه. فهي تريد ان تخرب هذا الاجتماع بين القبيلتين. لابد ان يعود الثار مره ثانيه ولكن كيف ؟؟

يتبع…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *