روايات

رواية بنت أكابر الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر البارت الثالث والعشرون

رواية بنت أكابر الجزء الثالث والعشرون

بنت أكابر
بنت أكابر

رواية بنت أكابر الحلقة الثالثة والعشرون

👑سُبْحـانَ اللهِ وَبِحَمْـدِهِ عَدَدَ خَلْـقِه ، وَرِضـا نَفْسِـه ، وَزِنَـةَ عَـرْشِـه ، وَمِـدادَ كَلِمـاتِـه. 👑
💘انتي الانثي الوحيده ..
ووحدي انا كل الرجال
انتي اللي ما تقولي ابعد ..
اسمعها انا بقلبي تعال 💘
😍 القيصر 😍
مر اسبوعين لهذه الحادثه وماسه ما زالت ترفض الرجوع الي يونس ..
يتركها علي راحتها ولكن قلبه حزين لما تفعله .
هي تهتم بطفلها فقط . لا تفعل شئ سوي ان يكون بحضنها لا يبتعد عن عينها
.
دهب كانت مع شبل وتركت ابنها في البيت
شبل : بتعرفي تركبي خيل
دهب: اه. بس مش بحب اركب لوحدي
شبل: وليه بقي
دهب: بخاف اقع
شبل ؛ هتركبي لوحدك . مش بحب اسمع انك بتخافي من حاجه
دهب : لو وقعت
شبل : مش هتقعي.
نظرت له لتجد الشجاعه في عينه والاصرار.
امسكها من خصرها وساعدها لتصعد علي الحصان
شبل ركب هو الاخر علي الحصان ونظر لها
ليتحرك الحصان وهي عليه كانت تشعر بالخوف في الاول ولكن تشجعت. وظل وقت طويل معا يمرحون ويقضون وقت مع بعض.
كانت تضحك من قلبها وهو قلبه يدق علي صوت ضحكاتها
شبل : ما انتي اسد اهو
دهب : علشان انت بس معايا
شبل : وانا معاكي دايما يا قلبي
دهب : حبيبي يا شبل
شبل : قلب شبل انتي .
دهب : يسلملي قلبك. ربنا يخليك ليا
………

 

 

 

الايام تمر.
شهر وهي ما زالت علي عندها .
ذهب يونس الي بيت شبل .
شبل: اتفضل يا يونس
يونس : كيفك يا شبل
شبل : بخير الحمد لله
يونس: دايما
شبل بابتسامه: هي فوق . اطلعلها
طلع يونس لغرفه ماسه وطرق علي الباب ليسمع صوتها
فتح الباب ودخل
دق قلبها سريعا عندما رآته امامها .
اقترب وقبل راسها وجلس بجانبها وهو ينظر لابنه وحمله بين يديه
وهو يضمه الي صدره. قبل راسه
يونس : اخبارك ايه
ماسه : الحمد لله
يونس : مرتاحه
ماسه : الحمد لله .
ابتسم بحزن : الحمد لله.
جلس صامتا وهو ينظر الي ابنه .
ماسه : جيت ليه
يونس : وحشتوني. مش عايزاني اجي.
.
ماسه بكذب : اه . متجيش هنا تاني .
يونس : وايه كمان
ماسه : و مش هرجع معاك تاني.
يونس وضع ابنه علي الفراش .
ماسه : اه . انا هقعد هنا علي طول
. ابتسم وهو يشعر انها تقول هذا الكلام من ورا قلبها . يبدو عليها الحنين والاشتياق له : علي طول
ماسه : اه. هنا انا مرتاحه
وقف يونس : سلام .
وقفت ماسه ايضا . : انت رايح فين
يونس : همشي .
ماسه : اه. امشي .
ضحك بخفه . نظرت لعينه بحب ورجاء الا يتركها
مد يده لها . لتضع يدها به
شدها لحضنه . اغمضت عينها كما تشتاق الي هذا الحضن.
يونس : واحشتيني
ماسه : وانت واحشني اوي
يونس : بحبك
ماسه : انا بحبك اكتر
امسك ذقنها ورفع وجهها اليه
افترب وقبلها بحب . ابتعد عنها
يونس: البسي ونرجع البيت .
ماسه : حاضر
ارتدت ملابسها و حملت نوح علي يدها . ونزلت مع يونس
شبل بفرحه : العقاب خلص
ماسه : انا مقدرش اعاقب يونس ده قلبي
ضحك شبل من قلبه . لتنضم دهب اليه
دهب : هتمشي
ماسه : هرجع بيتي
دهب : هتوحشيني
ضمتها ماسه : وانتي كمان
يونس: طيب ما تيجي معانا
وضع يده علي كتفها وضمها اليه : تيجي فين. دهب مش هتتحرك من هنا
ضحك يونس: تاخد اجازه منك
شبل : هي متقدرش تبعد عني .
لتضع وحهها في ملابسه بخجل.
قبل راسها بحب : شوفت.
يونس : ربنا يسعدكم
شبل : ويسعدكم انتم كمان
. …. ………………….

 

 

 

عاد يونس الي البيت مع نوح .
لتفرح امه وتضمها بسعاده : البيت نور يا ماسه
ماسه : بنورك
الراجي: اخيرا رجعتي. حمد لله علي السلامه
ماسه : الله بسلمك
جلسو معا . ثم صعدو الي غرفتهم وتناولو الطعام
يونس : نوح نام . ندخله غرفته
ماسه بخوف وتسرع : لا . نوح مش هيبعد عني
يونس : كيف يعني . هو لازم يتعود ان ينام في غرفته
ماسه : لا. مش هينفع. اخاف عليه
يونس. : ماسه اللي حصل ده كان قدر ربنا . وحاجه راحت لحالها. انسي
ماسه : انسي ايه يا يونس. انسي ان ولدي اتخطف. مقدرش
يونس: هو هينام فين
ماسه : هينام هنا جنبنا
يونس : انتي فاهمه بتقولي ايه . ده راجل.
ماسه : ده طفل يا يونس.
يونس لا يريد ان تحدث مشكله اخري .
يونس : هينام هنا . بس مش علي طول. لازم يتعود ينام لوحده
ماسه : لا هينام علي طول
يونس : انتي عايزه تضيقيني وخلاص .
ماسه بدموع وهي تمسك يده : يونس والله مش عايزه اتخانق معاك وله بعمل كده عند فيك. بس انا خايفه علي نوح . حتي في النوم مش بعرف انام كويس . بحلم بكوابيس.
احس بخوفها ليضمها الي صدره : متخفيش من اي حاجه . قل لن يصيبنا الا ما كتبه الله لنا. ادعي ربنا يحميه ويحفظه لينا.
ماسه : يارب . رينا يحميه ويحميك ويخليكم ليا
يونس : ويخليكي لينا يا ماستي
ضحكت ماسه : انت قلب ماسه وعقلها
يونس : وايه كمان . قولي ومتخبيش حاجه
ماسه : وكل حاجه ليا . انت عمري كله يا يونس
يونس : ده انتي اللي عمري.
اقترب منها🙈🙈🙈
.
……………
ومع الايام كان يحاول معاها ان تتخطي حاجز الخوف ولكنها مصره علي وجود نوح امام عينها
كان يجلس مع شبل وهو يشعر البحيره من امره
شبل: في مشكله وله ايه
. يونس : اختك
شبل : عملت ايه
يونس: بتخاف علي نوح اوي . وبتنيمه معانا
شبل ضحك : وايه تاني
. يونس : انت بتضحك علي ايه . انا غلطان اني بكلمك
شبل: معلش اصل اتخيلت الموقف ..
يونس : اضحك. انت عايش حياتك
شبل: بصراحه دهب دي نسمه وهاديه .
يونس نظر له بغيظ ..
شبل : هقولك انا تعمل ايه. بس هو الموضوع واحده واحده
يونس : قول
شبل : خد نوح منها شويه . وعاودها انها تبعد عنه.
دخل سريره معاكم في الاوضه . وبعدين انقله في اوضه تاني.
وكده هتتعود
يونس : ماشي
فعل يونس كل هذا ومع اصراره. واقناعه الدائم لماسه.
وافقت بعد وقت ان تجعل نوح ينام علي سرير بمفرده .
……..
مر سنه وكبر نوح وفراس.
اصبح يمشي الان.
كانت ماسه تشاهده وعيونها تدمع. . مرت سنه سريعا واصبح يمشي. وينطق ببعض الكلمات
يونس : ما شاء الله. الشيخ نوح وخدك مني
ماسه : انت الخير والبركه
يونس : مش باين
ماسه : ليه بتقول كده . انت ابو نوح
يونس : بس
ماسه : وحبيبي وقلبي وكل حاجه
ضحك يونس وضمها .. ليقترب نوح ويجلس بالمنتصف
يونس : ابن امك
ضحكت ماسه : وابن ابوه كمان
. يونس : نجيب اخ ليه.
ماسه : ان شاء الله.
يونس : دلوقتي
ضحكت ماسه : اما ينام الاول.
…………………

 

 

 

دخل شبل وهو يحمل ابنه .
شبل : دهب. دهب
خرجت من المطبخ : في ايه
شبل : خدي ولدك .
حملت طفلها وهي تنظر اليه يبكي وعيونه دامعه
لتضمه الي صدرها : حبيبي بتبكي ليه
شبل : دلعي فيه كده. هو طالع مش راجل
دهب : ده عنده سنه يا شبل.
شبل : وانا قده كنت بركب علي الخيل لوحدي
رفعت حاجبها وهي تنظر له بعدم تصديق
شبل : ايه مش مصدقه . اسالي ماسه
ضحكت دهب : سنه كنت بتركب علي الخيل. ازاي يعني. انت اكيد ناسي
شبل : هتكذبيني يعني
دهب : لا مش هكذبك . صادق يا حبيبي
شبل : بصي انا قررت قرار
دهب : خير ياحبيبي .
شبل : هنخاوي الواد ده علشان ينشف كده
ضكت عليه : انت بتهزر يا شبل. ده طفل. اكيد اما يكبر هيكون غير كده . وانت هتعوده وتربيه يكون راجل ذيك
شبل : انا قررت خلاص . هتحملي وتحيبي اخ ليه
.دهب : حاضر يا شبل. .
نظر لها : انتي بتخديني علي قد عقلي. صغير انا قدامك
دهب : انا بقولك حاضر . انا قولت لا
شبل : لا مقولتيش
دهب : اهو. اهدا بقي. لحد اما اكله وانيمه
شبل : هو ياكل لوحده . انتي بدلعيه اوي
دهب : ده عمره سنه . سنه واحده بس. لسه طفل صغير .
شبل : عادي . وانا قده كده
دهب وهي تدخل المطبخ : كنت بتسوق العربيه 😏
ضحكت .. شبل : انتي بتتريقي عليا
دخل ليجدها تضحك وعيونها تدمع من كتر الضحك .
ليضحك معاها
دهب : والله انت عسل
شبل : والله انتي اللي عسل.
– الخاتمه –
👑اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ نُشْرِكَ بِكَ شَيْئًا نَعْلَمُهُ، وَنَسْتَغْفِرُكَ لِمَا لا نَعْلَمُه👑
مر عامان من المشاكل والافراح
دخل يونس البيت.
ليجد صوت اطفاله يلعبون. فقد رزقه الله بتؤام مع نوح
اصبح لديه الان ولدان وبنت
(نوح وابراهيم وملك )
ابتسم وهو يراي ابيه وامه يلعبون مع الاطفال
يونس : السلام عليكم
الراجي وام يونس : وعليكم السلام
ركض الاطفال اليه. ليضمهم كلهم دفعه واحده
اصوات ضحكهم نعمه من الله.
يونس : فين ماسه
ام يونس : لسه طالع فوق
يونس لاطفاله : كملو لعب وانا هطلع اغير هدومي وانزل نتعشا مع بعض. مش عايز شقاوه
حرك الاطفال راسهم ببراءه : ماشي
قبلهم من جبينهم وصعد لذات الراس الصلبه.
لا يعلم كيف سيجدها الان فهي متقلبه المزاج .
فتح الباب ليجدها نائمه علي الفراش ..
اقترب وقبلها من جبينها برقه . وهي يمسد يده علي شعرها
لتتملل في نومتها . فتحت عينه لتجده امامها .
ماسه : يونس انت هنا
يونس : لا. انا هناك
ابتسمت ثم عبست في وجهه
يونس : يا ستار يارب . افتكرتي ايه
ماسه : انت مش قولتلي هتيجي نتغدا مع بعض
يونس : كان عندي ضيوف . ومعرفتش اتحرك
ماسه : بس انت
وضع يده علي فمها ليمنعها من الكلام
يونس: بكره هقعد معاكم اليوم كله.
ماسه : اما نشوف.
امسكت ملابسه ليقترب ويقبلها
……..

 

 

 

في بيت شبل . دخل في المساء .
ليجد البيت هادئ .
شبل بهمس وفرحه : نامو . الحمد لله
فتح باب غرفه الصغار ليجد ابنائه الاثنان نائمين كالملائكه
( فراس وسلمان ) ..
اغلق الباب وتوجهه لغرفته ليسمع صوتها الجميل وهي تغني .. فتح الباب بهدوء. ليجدها تتمايل
😍
عمال يعادي ويتكابر
ويسوء في عنده ومش صابر
وأنا من عيلة وبنت أكابر
وفي وسط ناسي يا ناس أيه
سبحان ما زاد حسنة ورسمه
ده الناس بيتغنوا باٍسمه
ورد وطرح قبل مع اسمه
من غير لا زرع ولا سقاية
يا بوي على جماله الولا
شربات عنب يروي رواية
عطشانه جبني على عماية
ومشيت وقلبي يا ناس خالي
مع إن توبه ماهوش توبي
طالع في قدري ومكتوبي
وعشان ما سبني ورمى توبي
بشكي لناسه وناس خالي
عمال يعادي ويتكابر
ويسوء في عنده ومش صابر
وأنا من عيلة وبنت أكابر
وفي وسط ناسي يا ناس أيه
سبحان ما زاد حسنة ورسمه
ده الناس بيتغنوا باٍسمه
ورد وطرح قبل مع اسمه
من غير لا زرع ولا سقاية
من تقله أنا جزيت نابي
بتسوى منه على جنابي
يظهر ميعرفش جنابي
… ولا يعرف اني ١٠٠ عيله
لتشعر بضمته لها ضحكت ويده علي بطنها المنتفخه
شبل: لا عارف يا بنت الاكابر
لفت بجسدها ونظرت له بعشق تام وهو يبادلها النظره
دهب : اتاخرت ليه يا ابن الشيخ
شبل : كان عندي ضيوف من مصر.
دهب : اها. واحشتني
شبل : وانتي اكتر يا قلب شبل
اقترب وقبلها.
ليجدها تمسك ملابسه وتشده .
نظر لوجهها ليجدها تتالم .
شبل : انا لسه عملت حاجه
دهب : هولد
شبل : ها
دهب : بقولك هولد . هولد .. اااه
شبل : استني. امسكي نفسك هتصل بامك ويونس
دهب بصريخ : همسك نفسي ازاي .
شبل : مش تقولي من بدري.
دهب : انت بتهزر. اقول ايه.
اتصل بيونس. وهو يسمع صرختها.
يونس : الو

 

 

 

شبل : الحقني. دهب بتولد
يونس : طيب . وبتتصل بيا ليا . اتصل بالدكتوره.
شبل رمي الهاتف .عندما وجد الدماء في الارض وماء كثيره
نظر لها . لتمسك يده. وهي تبكي .
صعدت ام سعدون. وهي سيده تحلس معاهم في البيت وتساعدها ودهب تحبها. سمعت صراخ دهب .
شبل : ام سعدون الحقيني .
اقتربت من دهب ونظرت لها : هتولد خلاص. اخرج انت
امسكت دهب يده : لا متخرجش
ام سعدون : هي دي اول مره يا دهب. اجمدي كده يا بتي
دهب : هو السبب . خليه هنا
شبل ينظر لهم وهو مصدوم والدماء في الارض وليس
معاهم
تركتهم ونزلت لتحضر ماء ساخن وصعدت ومعاها بنتها .
ودهب تمسك يد الشبل المصدوم
وبعد دقائق كانت تصرخ بشده . لتلد طفلها الثالث.
نظر لها بعدم فهم . لتضحك ام سعدون عليه وعلي توتره.
امسكت المولد ووضعت بين يديه.
ام سعدون : مبروك يا شبل يا ولدي .
شبل وهو ينظر لولده : الله يبارك فيكي
دهب نظرت له بتعب واغمضت عينها
ام سعدون : لا فوقي كده .
دهب : مش قادره .
ام سعدون : ساعدها يا ولدي .
…..
بعدها وصل يونس والراجي وماسه وام يونس
ليجدو دهب قد ولدت و شبل يجلس ومعه المولد الصغير بين يديه
يونس : ولدت امتي
شبل : من بدري
ام يونس : هي فين
شبل : فوق في غرفتها ومعاها ام سعدون
ماسه : مبروك يا شبل
شبل : الله يبارك فيكي .
الراجي حمل حفيده بفرحه. وجلس به وهي يقرا علي راسه ايآت من القرآن الكريم
يونس : هتسمي ايه
الراجي : سليم. اسمه سليم .
شبل: يبق سيلم . وسلمان وفراس
يونس : ما شاء الله. يتربو في عزك
شبل : يارب
… …

 

 

 

جلس الاحفاد حول جدهم الراجي يلعبون معه.
نوح وفراس وسلمان وابراهيم وملك وفي احضانه سليم الصغير
وام يونس تضحك ع شقاوتهم …
شبل ويونس ينظرون لهم بحب وبجانبهم دهب وماسه
. … تنتهي الحكايه بنهايه سعيده لكل الاطراف .
.
توته توته خلصت الحدوته

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *