روايات

رواية الملاك الشرس الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم زينب فراج

رواية الملاك الشرس الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم زينب فراج

رواية الملاك الشرس البارت الثامن والعشرون

رواية الملاك الشرس الجزء الثامن والعشرون

الملاك الشرس
الملاك الشرس

رواية الملاك الشرس الحلقة الثامنة والعشرون

“سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم”
وصل آسر إلى المستشفي ودخل مسرعا وطلب منهم احضار طبيب فكانت مازلت تنبض وخلال دقيقه أو أقل كان جميع الأطباء تحت يد آسر الجراحي فهو يمتلك هذه المستشفي..
الطبيب : لو سمحت ارتاح بره يا باشا عما نخلص العمليه
_ دقيقه لو مبدأتوش العمليه صدقوني حياتكم هتنتهي فورا
بدأ الأطباء في العمليه فهم من ليقفوا امام هذا الرجل..
في الخارج كان يزن ويمان و محمود على توتر.. ماذا حدث لهذه الفتاه لقد كانت أشبه بميته بين يداه كيف سيعيش آسر بعد ملاكه يارب تكون بخير….
ربت يزن على كتف يمان وهو يقول : يمان أهدي
_ أهدي ازاى يا يزن اختي لسه معشتش معاها لسه معتذرتلهاش وحضنتهاش عايزه أعوضها دي حته مني
ضمه محمود ثم قال بهدوء : لازم تكون قوي احنا كلنا بتعتبرها اختنا..
مرت ساعه ومازلت سيدرا بالداخل وآسر بجانبها لم يبعد نظره عنها طوال الوقت جالس تحت رجلها يقبلهم ويحسس عليهم بعض الوقت لقد أشتاق لها لكل شئ معاها، الحياه ليست حياه دونها…
وقف جهاز ضربات القلب لحظات صدمه على الجميع الاطباء يحاولون ضبط ضربات القلب مره اخري لكن لا فائده..
_ جهزوا جهاز الصدمات
توتر آسر فأخرج صوته بتهديد لعله يهدأ قليلا : أقسم بالله لو حصلها حاجه ما سيبكم تعيشوا دقيقه واحده على وش الدنيا
_أهدي يا باشا احنا بنعمل الى في ايدنا والباقي على ربنا
جز على أسنانه قائلا : أخلصوا انتو هتفضلو بصلي كتير

 

 

 

بدأو في تجهيز جهاز الصدمات ضربوها مره ولم تنفع مره اخري لا يوجد اي تغير
نزلت دموع آسر الذي يحاول منعها منذ دخوله المستشفي لكن الان لا يستطيع تلك التي توقف قلبها عن النبض هي محور حياته، يشعر بنبضاته توقفت أيضا لتوقف نبضها أصبح لا يقوي على العيش أكثر من هذا إتجه إلي أذنها يهمس لها بشغف : ملاكي أنا هنا انا رجعت و الله ما هسيبك تاني.. لسه مجبناش أولاد عارف أنك بتحبيهم أوي بس أنا بحبك أكثر أنا بعشقك مقدرش أعيش من غيرك متسبنيش أنتي كمان أنا المره دي هدمر صدقيني مش هقدر اعيش من غيرك لو سيبتي آسر مش هيقدر يقوم المره دي لأنك روحه..
نظر الأطباء إلى جهاز ضربات القلب وقد عمل مره أخري لقد عادت الى الحياه شهقت بقوه ثم أدمعت عيناها الغافله فإبتسم آسر بضعف وهو يهمس لها : والله ما هسيبك تاني حياتنا خلاص لازم تتغير بعشقك يا ملاكي..
ثم وقف وبعد عنها لكي يعطي الفرصه للأطباء وقف مره أخري تحت رجلها وقبلهم بكل شغف متلاشيا نظرات الأطبياء والممرضين المتواجدين..
في قصر الجراحي..
تنهد زياد وهو يقول : خلاص بقا يا ليلي الله..
تذمرت مليكه وهي تقول : متزعقلهاش
إزدادت ليلي في البكاء فقال زياد حانقا : أنا بكلمها بهدوء والله.. معلش يا ليلي حقك عليا
ثم أضاف بحماس : ها هتسمي اخو زياد ايه..
أردفت ليلي بدهشه : أخو زياد!!؟
_ الله أنتي متعرفيش أن واحد من التؤام اسمه زياد.
ليلي بسخريه أيضا : لاء معرفش يخويا
_ أهو عرفتي
رفعت ليلي وساده أرمتها به ليأتي في منتصف وجهه فقال بتوجع : بسم الله الرحمن الرحيم انتي بقيتي ام بجد وجدود
أردفت نور بسخريه : فكرتني بسعاد أوي فاكرها..
جاوب زياد بحنق : الله لا يعودها ايام يا شيخه تتها قرف
_ مين سعاد دي؟
_غيرانه يا روحي؟
نظرت له بغيظ وقالت بخبث : طب والله لشمتهم فيك اسمعوا بق..
_ لو بتحبيني بلاش
زمجرت بضيق وهي تقول : أنا أحبك انت ليه اتهبلط ولا كنش اتهبلت اسمعو يا حلوين.. سعاد دي وزياد كان في 6 ابتدائي كان في واحد اسمها سعاد أم هند…
مليكه متسائلة : مين أم هند دي
ضحك زياد ونور بقوه ثم قالت نور : أم هند دي اختصار المهم
أردفت ليلي بسخريه وهي تضغط على حروف الكلمه : إختصار!!
نظرت نور بضيق وهي تكمل حديثها : أم هند كانت بتاخد منه السندوتشات وترجعه كل يوم وشه متشلوح وفي يوم اخذت جذمته ورجعته البيت حافي ولما ماما مروه سألته فين جذمتك قالها ان سعاد بتقوله لو راجل قول لاهلك على الى حصل ولو في عليتكم راجل خليه يجي ياخد جذمتك يا بُلغه..

 

 

 

ضحكوا جميعا على زياد بسخريه ثم أضافت نور : اسمعو دي كمان لما ماما مروه قالتله ازاى تقولك كده وتسكتلها انا هروح اربيها قعد يعيط كتير ويقولها هتقتلني يا ماما هتعمل من وراكي بطاطس محمره
هنا انفجر الجميع في الضحك وكان زياد ينفجر غيظا من نور..
قالت مليكه بسخريه : وأنا مقبلش اتجوز واحد وراكه اتعملت بطاطس محمره
نظر لها زياد بحنق فأكملت : لو كانت مسلوقه كنت وافقت
قالت لارا في بغيظ : اخص عليك يا زياد مش عارف تطلع زي يمان قوي وقلبك ناشف
نور مقاطعه زياد قبل الرد : اسمعي دي بقا يا قشطه انت
يمان وهو صغير كان بيحب واحده اسمها شاديه
نظرت لارا بغضب كبير وابتسم زياد بشر على أخيه وأكملت نور : راح مره يجبلها هديه علشان يقدمهلها فلقها هناك ولحسن الحظ كانت بتشتري هديه بس لمين يا حجه لسمير فقعد يتسهوك عليها لحد ما سمير شافهم وهو معدي بالصدفه قام سمير ضارب لمونه حتت دين علقه بنت لذيذه عارفه الحاجب الطاير بتاع يمان
اومأت لها لارا فقالت نور بشر : هو السبب
ضحكت ليلي بأعلي صوت وهي تقول ساخره : هي العيله كلها متعلم عليها ولا ايه
أنتهي الأطباء من عمليه سيدرا بنجاح وطلبوا كثيرا من أسر الخروج لكنه صرخ عاضبا عليهم فتركوه.. أما في الخارج شكر الجميع ربهم والابتسامه كانت على وجهه الجميع وحان الأن نقل سيدرا إلى غرفه لكي ترتاح بها فلم تكن الرصاصه قريبه من القلب قط لكنها فقدت الكثير من الدم الذي توفر..
جاء ممرض لكي ينقل سيدرا لكن أعترض آسر وأصر الممرض على عمل واجباته فشبك آسر معه في عراك طويل فصلة محمود بينما إبتسم يمان بشر قائلا : أحسن
ابتسم يزن بهدوء فقال : ربنا يكون في عونك يا لولو يا حبيبتي
نظر له يمان بحنق وكاد أن يضربه لكنه سمع صريخ آسر : يماااان يزن مش عايز نفس
بعد قليل جائت ثلاث ممرضات بأمر من آسر لكي يظلوا مع سيدرا بغرفه العنايه المركزه..
تسائل آسر بهدوء للممرضه : هي هتفوق أمتي..
جاءت اليهم طبيبه أقل ما يقال عنها فاتنه وقالت : من خمس لعشر دقايق
إبتسم آسر بهدوء وهو يتخيل سيدرا وهي تضرب هذه البومه التي تنظر له بكل اغراء فقالت
الطبيبه بدلال : ممكن تبعد عنها شويه يا باش مهندس
ثم حملت يداه ووضعتها على رجله وعندما التفت نحو سيدرا وجدتها محمره وعيناها تكاد تنفجر غيظا..
فصدح صوت سيدرا بحنق : إبعدي عنه يا حيوانه

 

 

 

أبعدها آسر في ثواني ثم نظر إلى ملاكه فقال بسعاده تغمرها الشوق : ملاكي
_ سندي
قبل آسر وجهها لم يترك مكان إلا وقبله بكل حب وشوق فحمحم بخجل من أفعاله قائلا : أنا آسف وال
قاطعته سيدرا بهدوء : سندي
بعد آسر عنها بهدوء ثم قال : أنا آسف
إبتسامة بحب وهي تقول : متعتزرش أنا اللي أسفه..
نزلت دمعه من آسر فاقتربت سيدرا من وجهه ومسكته بأناملها ثم قبلته من وجنته وقالت : خليها تطلع
إبتسم اسر بقوه وكان سيتكلم ولكن هذه الفتاه سبقته وهي تقول : ممكن تبعد بس عما أركبلها محاليل
زمجرت سيدرا بعيظ : أطلعي بره
إقتربت الطبيبه من آسر ثم وضعت يداها على يده وبعدته وهي تنظر له باغراء : لو سمحت
قالت سيدرا بصريخ: إيدك يا حجه
إقتربت منها الطبيبه ثم رفعت سيدرا جسدها أعلى وعندما وصلت لمرادها شدتها من شعرها بقوه وصرخت الطبيبه بصوت عال : سبيني سبيني يا مجنونه..
صرخ آسر منهرا الطبيبه : أحمدي ربك انك بنت الا والله العظيم لكنت دفنتك مكانك دي سيدرا الجراحي..
أكمل في ضيق : أعتذري
صرت على أسنانها وهي تقول من بينهم : أسفه
ثم تركتهم وخرجت تحت نظرات الممرضه المبتسمه بقوه على حبهم فقالت سيدرا بغيظ : أنتي واقفه بتضحكي على ايه
ابتسمت الممرضه بهدوء ثم تقربت من سيدرا وكانت تجهزها لكي تضع لها المحاليل همست في اذنها : بيحبك أوي
إبتسمت سيدرا بهدوء فقالت : مين اللى قالك؟
_ مشوفتيش عمل ايه علشانك دا موت الممرض ومرضاش يسيبك ولا لحظه في العمليه
تسائل آسر بهدوء : بتضحكوا علي ايه
قالت الممرضه بعدما أنتهت من تركيب المحاليل : حمد لله على سلامتك
ثم خرجت بهدوء من الغرفه فإقترب آسر من سيدرا ثم جلس بجوارها على السرير ووضع يداه علي وجهها وحركهم علي وجهها بكل حب اقترب منها بهدوء ثم همس بحب : وحشتيني
كاد أن يقبلها لولا دخول سطوا مسلح..
جرت عليها نور وبعدت آسر عنها بقوه وضمتها قائلة : سو قلبي
قالت سيدرا بهدوء : أهدي أهدي هتموتيني
بعدت نور بهدوء ثم جلست على الجهه الاخري واقتربت ليلي وضمتها بقوه ايضا ثم مليكه ثم لارا ثم جيلان وجلست على آخر السرير..
تذمر آسر قائلا بحنق : مين اللى جابكم
إبتسم يمان بخبث : أنا
تذمر آسر بغيظ قائلا : وحد كان طلب منك

 

 

 

تسائلت ليلي عن حالها : أنتي كويسه يا حبيبتي
_ الحمد لله
قالت لارا في هدوء : حمد لله على سلامتك يا سو
_ اه ما أنتي مكنتيش معانا
ضحكت نور بسخرية وهي تقول : المره الجايه اكيد هتنورنا
نظر لها اسر بحنق مردفا : مره ايه
_ لما نتخطف اصل هما بيجيبونا واحده واحده
اقترب زياد بهدوء ثم قالو: حمد لله على سلامتك يا قمر
_ الله يسلمك يا زيزو
هنا انفجرت نور ضحك فقالت من بين ضحكتها : أنتي لسه فكره
ضحكت سيدرا هي الاخري بقوه : وحد ينسي
مليكه : ها خير تاني
_ لاء بقا الطلعه دي لسو
قالت سيدرا متسائلة : هي الحفله كانت عليه
_ طبعا احكي يا شهرزاد
قصت لهم سيدرا ما حدث بالماضي : زياد وهو صغير كان هادي أوي مالوش في المشاكل عامل زي الرجل الخدلانه
ضحكوا جميعا على هذا اللقب فأكملت سيدرا : فيوم كنا احنا الثلاثه ماشين وانا ونور كنا شبه شراشيح مبنسكتش لحد بلطجيه يعني زياد واقف في جنب كده وبيفرك في ايده وانا ونور كنا بنشتري حاجه فبعدين ولدين معدين لما لقوه متوتر ضحكوا عليه وقاللولها زيزو كام (علشان مكسوف يعني فشبهو بالبنت، زيزو ده الى هو الرقم زيرو كام يعني)
ضحك الجميع عليه حتي ريان فقالت مليكه بسخريه : زيزو كام يا زيزو
أردف زياد بحنق : والله؟
بعد اربع ساعات كانت الفتيات جميعهم في القصر متجمعين حول سيدرا لم يتركوها لحظه مما أغضب آسر كثيرا فكم عد اللحظات ليلتقي بها مره أخري..
جاءه إتصال فخرج من الغرفه وقال بهدوء وهو يضع الهاتف على أذنه : ألو
حاتم بهدوء : كل حاجه تمام يا باشا
_ جاي حالا
نظر اسر لمحمود ويزن فانسحبوا بهدوء فقال هو : يلا
تنهد محمود مردفا : أكيد مش هنسيبهم لوحدهم
_ يمان وزياد معاهم
دخلوا مره اخري فإقترب اسر من سيدرا ثم جلس بجوارها وهمس عند اذنها : حبيبتي عندي مشوار ومش هتأخر
ضمته سيدرا بخوف قائلة : لاء متسبنيش

 

 

 

قبل آسر أعلى رأسها ثم بعدها عن أحضانه وقبل وجنتها برقه مردفا : وأنا عمري ما هسيبك تاني بس لازم المشوار ده
_ بلاش
_ لازم..
أستغل زياد هدوء الأوضاع وقال : جدعان قبل ما يخرجوا عايزه اقول حاجه
_ خير
_ كتب كتابي أنا وملوكه الاسبوع الجاي
نظرت له مليكه بضيق قائلة : اللي هو إزاى
_ أنا قولت أعرفك علشان تبقي عامله حسابك
وافقه يزن الرأي قائلا : خدني معاك يا أخويا
_ خلاص ع خير ان شاء الله يوم الحد الجاي كتب الكتاب والدخله بتاعتي أنا ويزن
إبتسمت نور بسخريه وهي تقول : أحيه
نظر لها يزن بجد فابتسمت بهدوء ثم قال : اتفقنا على خيرة الله
زمجرت مليكه بغيظ من تجاهلهم لرأيها ولا حتي المشاوره : وبالنسبه ليا أنا ونور يعني معندناش رأي؟
إبتسم زياد ببرود مردفا : حد قالك أنكم إللي هتتجوزوا
مسكته مليكه من ياقط قميصه قائلة بغضب : نعم يا روحممك
إبتسم زياد بسخرية وقال: أهدي كده يا شبح دا أنت الى في الحته الشمال
تذمرت نور وهي تقول : مخلاص ي جدعان احنا سناجل بردو..
_ اتكلمي على نفسك انا وملوكه مخطوبين الدور والباقي على البايره
نظرت له بغضب يستشيط وقالت : أنا باريره يا أجرب يا مقشف
_ أنا!!
إبتسمت لارا بهدوء وهي تقول : صلو ع النبي يا شباب
تذمر آسر من تصرفات الأطفال الخاصه بهم وقال بهدوء: يلا يا محمود يلا يا يزن
اتجهوا ثلاثتهم إلى مكان ما بعدما ترك حراسه كفايه..
تسائلت نور : ها يا ليلو ناويتي تسمي ولادك ايه
_ والله يا أختي معرف
إتجهت ليلي بجوار سيدرا وحواطيتها بيداها ثم حملت يداها ووضعتها على بطنها وقالت : سو الى هتسمي أولادي
_ بجد؟!
قبلة ليلي أعلى رأسها وقالت : وأنا عندي أغلى منك فين علشان يسميهم
ضمتها سيدرا بهدوء ثم قالت : وأنا نويت خلاص
أوقفتهم نور متذمره : أستنو..
لارا بهدوء : أهدي اما نشوف رائ سو
نور : لا يا روحي منك ليها هي هتسمي إسم وأنا إسم
_ أنتي أخاف على إبني منك أصلا
تسائلت سيدرا : هما ولاد ولا بنات
_ ولادين
_ بجد
ثم أضافت ليلي : قبل الخطف كنت روحت أنا ومحمود وشوفنا جنس البيبي..
باركتها لارا : مبروك يا ليلو ربنا يجعلهم خير الذريه أن شاء الله
_ أمين ها يا سو هتسميهم ايه

 

 

 

 

سيدرا بتفكير : زيد حلو أوي و معاه إيه…..
بادرت نور بالقول : زين
سيدرا : أيوه زيد وزين
قالت مليكه بإعجاب : حلوين أوي
أعجب الأسماء ليلي فقالت : خلاص وأنا أشتريت
ضمت لارا ليلي من عنقها وهي تقول بسعاده : وأنا لو جبت بنت هتتجوز زيد
_ واشمعنا ممكن تحب زين
تذمرت لارا بضيق مصطنع : دا كفايه أنك اللي مختاره الاسم
_ ماشي يا لارا أن ما طلعت بنتك صايعه هتمشي وراها شباب الدنيا وبكره تقولى نور قالت
تحدث يمان بسخريه : ليه تربيه احمد ولا ايه
نور باستفزاز : لاء تربيه شاديه..
وصل الشباب إلى مكان خالى جدا يشبه الصحراء وكان هناك الكثير من الرجال محاوطين ذالك الرجل الذي يجلس نصف عاري في حوض ثلج فدلف آسر وهو يبتسم ببرود : عجبتك الاستضافه
أردف قاسم ببرود مزيف : جدا
_ طب خد التقيله
حمله بعض الرجال من حوض الثلج ثم اخرجوا وكان شبه متجمد يتكتك
إنقض عليه آسر وظل يضربه بقوه مره خلف مره حتي بعده يزن وقال بسماجه : سبلي الطلعه دي
ضربه يزن بقوه ثم جاء دور محمود لم يضربه محمود فقط بل ظل يضغط على يداه حتي كسرها صرخ قاسم بوجع : اااه
_ ها يا قمر وجعك
زفر قاسم بغل : والله لندمكم
حدفه محمود بقوه داخل حوض الثلج وسمع صوت عظام ظهره فقال ببرود : أسبلك الطلعه دي يا ابو الاسور
ابتسم اسر بخبث ثم شاور لرجل يقف خلفه فأتي له بثلاث كلاب ثم تركهم على قاسم سعموا صوت صراخ قاسم وظلوا يأكلون فيه حتي بعدهم الرجل مره اخري بأمر من اسر
قاسم متوجعا : خلاص يا آسر بيه المسامح كريم
إبتسم آسر بسخريه وأردف : انت متعرفش مش بقي آسر ومش هيسامح..
ثم أكمل بضيق : أسيبك بقا جود لك اه وأخوك هيتعدم لمجرد أنو اشترك معاك
_ أخويا لاء
_ للأسف معتش بإيدي أخوك دلوقتي زمانه بيتحاسب على أنه أنت مش دي اللعبه الى كنت عاملها دلوقتي بقا الطربيزه اتقلبت عليكم جود لك يا بيبي
ثم ارتدي نظراته وذهبوا ثلاثتهم مره اخري وتركوه بعدما أمر الرجال بتركه هكذا اليوم وغدا يتركوا الكلاب عليه حتي يموت…
بعد مرور اسبوع…
الجميع بإنتظار العروسان الجدد…

 

 

 

_ يلا اتأخرتو أوي
جاوبت نور بتوتر على لاار : مش عايزه أطلع
مليكه بتوتر هي الاخري : ساعه وجايين
زمجرت سيدرا بغضب : بقولوكوا إيه والله أطلع اجبلهم عروستين تانين..
بلعت نور غثتها وهي تقول : أنا حلوه؟
إبتسمت ليلي بقوة وهي تقول : قمر والله قمر بسم الله ما شاء الله.. ومليكه زي الجنيه بحلاوتها..
بعد قليل طرق الشباب الباب فتوترت نور ومليكه كثيرا
ذهبت سيدرا وفتحت لهم الباب فدخل زياد مسرعا ثم ضم مليكه ولف بها عددت دورات بين صريخ مليكه..
كان يزن ينظر لنور بجمالها الجذاب ويتقدم منها بهدوء حتي وصل إليها وكانت عباره عن كيس طماطم من نظرات يزن.. مسك يداها ثم قبلها بحب ثم قبل أعلى رأسها عند منبت شعرها وضمها بقوه الى صدره..
صفر اسر ويمان ومحمود ثم اتجه كل منهم الى زوجته واخذوهم وخرجوا الى القاعه كان هناك الكثير من الناس من بينهم ياسمين وأحمد ومروه واسماء وأحمد والد نور…
اولا تم عقد قران كل منهم وعند كلمه المأذون الشهيره
“بارك الله لكم وبارك عليكما وجمع بينكما في خير”
أُغلق النور كما طلب يزن وزياد ثم قبل كل منهم زوجته واتجهوا الى ساحة الرقص وسط زغاريد الجميع وتصفيقهم الحار…
اخذ آسر يد سيدرا واتجهو إلى ساحه الرقص أيضا ثم محمود وليلي ثم لارا ويمان ورقصوا على انغام اغنيه
“روحي وخداني…..”
وعندما إنتهو من الرقصه الذي كانت أكثر من رائعه وسط نظراتهم لبعض نظرات عشاق أصبحوا أزواج الأن والبعض منهم آباء اخذت الفتيات الميكروفونات ثم تجمعوا حلقه واحده وغنوا بكل إحساس الحب يظهر بأعينهم قد تمنوا هذه اللحظه منذ زمن يا الله نشكرك كثيرا على هذه الازواج التي وهبتنا الحياه من جديد..
روحي وخداني تاخدني معاك وعايزاني ادوب في هواك
واقولك امرك أؤمرني منايا رضاك
معاك انت الحياه تتعاش ومن غيرك دي متسواش
وطول عمري انا وقلبي بنستناك
روحي وخداني تاخدني معاك وعايزاني ادوب في هواك
واقولك امرك أؤمرني منايا رضاك
معاك انت الحياه تتعاش ومن غيرك دي متسواش
وطول عمري انا وقلبي بنستناك
دي الحقيقه حبي ليك له مية طريقه
عمري ما هسيبك دقيقه ولو فين وياك
دي الحقيقه حبي ليك له مية طريقه
عمري ما هسيبك دقيقه ولو فين وياك
مكنتش عارفه عايشه لمين وبيا الدنيا رايحه لفين
وجودك جنبي عوضني باحلي سنين
لقيت فيك الى انا عايزاه واكتر من الى بتمناه
وحاسه بجد انا وانت بنبني حياه
دي الحقيقه حبي ليك له مية طريقه
عمري ما هسيبك دقيقه ولو فين وياك

 

 

 

انتهو من الاغنيه واتجه الشباب ناحيتهم ثم ضم كل منهم زوجته فهمس آسر وهو يرقص معها على ألحان الاغنيه : أنتي أجمل هديه ربنا اعطهاني عوضني عن الكل السنين الوحشه اللى عشتها بعشقك يملاكي..
وضعت رأسها بداخل صدره وهم يرقصون وقالت : وأنا بموت فيك يا سندي
قال آسر بهمش : مش زعلانه مني؟
حركت رأسها بداخل صدره وقالت بحب : هو في حد يزعل من نفسه بردو..
إبتسم بقوة وهو يقول في شغف : بحبك وبعشقك وبموت فيكي يا أغلى وأحلي حاجه ربنا بعتهالى..
أخرجت سيدرا رأسها من صدره ثم قالت وهي تحاول إخفاء حزنها : هتبعد عني تاني يا أسر؟
ذم نفسه لأنه سبب تلك الدموع التي ترغرغت في عينها فقال بشغف : مش أنتي قولتي اني نفسك يبقي إزاي هسيبك.. أنا لو بعت عنك تاني روحي هتطلع اوعي انتي تسبيني يا ملاكي خليكي دايما جنبي شيلي كل حاجه وحشه حصلت في حياتي
رفعت نفسها ثم قلبت عينه اليمني ثم أنفه ثم عينه اليسرى وقائلة بحب : عمري ما هسيبك هفضل جنبك لحد آخر نفس في حياتي
كان يزن ينظر لنور بحب وهو يلتزم الصمت فقط كان ينظر اليها يحفظ هذه الملامح الرقيقه في قلبه..
لتقول هي : هتفضل تبصلي كتير كده يغ عم.. بتكسف بردو
إبتسم بهدوء ثم قال بمكر : أومال في الفندق هتعملى ايه
نور بمرح وهي تحاول إخفاء توترها : هعمل خط وامشي عليه
ضحك بهدوء قائلا : طب الغي الخطوط دي علشان مش هيبقي عندك وقت يا روحي
_ بتحبني يا يزن؟
إبتسم بهيام قائلا : بحبك… الحب دي كلمه قليله اوي على اللى جويا.. نور انتي النور الوحيد الى في حياتي حياتي كلها عتمه بس انتي نورتيها وحليتيها انتي اجمل واحلى وارق حاجه في حياتي بحبك يا نوري
ضمته بقوه ثم قالت: وأنا بعشق حبي ليك..
كان زياد يتغازل في مليكه وهي تبتسم بهدوء وتحاول التحكم في ضحكتها فقال زياد : أهدي كده يا أبا الحج واخفي الضحكه القمرز دي
ضحكت بصوت يصل فقط لمسمع زياد فقال : العب ايه الضحكه السفله دي
ضربته برقه على رقبته التي كانت تشابك يداها حولها وقالت متذمره : يا جدع احترم نفسك بقا
_ بحبك يا مليكتي
جاوبت في برود : أيوه يعني اعمل ايه
نظر لها زياد بدهشه ثم رفع حاجبه وقال : بقا كده
اومأت له مليكه ثم قال بصوت عال : يجماعه انا اعت…

 

 

 

وضعت مليكه يداها على فمه وهي تقول بغيظ : خلاص اسفه هتفضحنا
بعد زياد يداها عن فمه ثم قال ببرود : عايز اتصالح حالا
نظرت له بتعجب وقالت : اصلحك إزاى يعني؟
مد شفتاه إلى الأمام ثم قال وهو يغمز لها : بوسه مثلا..
زفرت بهدوء وعلى وجهها ابتسامه كبيره ثم اقتربت منه وقبلته بسرعه من خده ثم ضمته وهي تقول : خلاص بقا يا زياد
ثم اضافة بحب : بحبك يا إبني
كانت ليلي ترتخي بأحضان محمود وهو يلف بها بهدوء بسبب خوفه عليها وكان معترض على الرقص لكن ماذا يفعل أمام تلك العيون التي بمجرد النظر اليها يفعل اي شئ لكي ينول رضاها..
_ ليلتي تعبانه يا روحي حاسه بحاجه؟
ابتسمت ليلي وهي تقول : لاء يا حبيبي مش حاسه بأي حاجه غير اني مبسوطه وطايره من الفرحه كمان
_ فرحانه
_ كفايه اني جنبك في حضنك يا حبيبي دي لوحدها عندي بالدنيا كلها
ابتسم محمود ثم قال بهيام : طب أهدي علشان أنتي حامل وانا ممكن انجن مقدرش اتحكم في نفسي وانا مجنون وانتي عارفه
_ بعشقك يا محمود قلبي
_ بموت فيكي يا ليلتي
قال يمان بهدوء مزيف : أتلمي ومتتحركيش كثير كفايه ام الزفت اللي انتي لبساه
ابتسمت بهدوء وهي تقول : يا حبيبي دا فستان عادي جدا
زفر يمان حانقا : أتلمي يا أخت يزن علشان مزعلقيش
إبتسمت بهدوء ثم اقتربت برأسها منه وقبلته قبله سطحيه على شفتاه وهي تقول : بحبك يا يمونه
أغمض عينه وهو يبتسم رغما عنه قائلا : سبتيني يا بنت الايه
ثم أضاف بعشق : وانا بعشقك يقلب يمونه
نختم بقا بحبايب قلب الجماهير..
كان ريان يجلس مع جيلان بهدوء على احد المقاعد وأيضا لم تخلو جلستهم من الحب والجنون أيضا فقالت جيلان : ليان عايزه البث فثتان زيهم ونجيب أنا وأنت مأذون
ابتسم ريان ثم قال : لسه شويه يا جيلاني وهنعمل كل الى نفسك فيه
_ قد ايه يعني زهقت
إبتسم ريان ثم قال : عندك ست سنين صح؟
اومأت له جيلان فأكمل : يعني لسه قدامك 12 سنه
زفرت جيلان وهي تقول: بث لثه كتير أوي
ضحك ريان على رده فعلها فقال بهدوء : الوقت هيعدي بسرعه

 

 

 

زمجرت وهي تقول بملل : أما نسوف
بعد عدت ساعات أخذ كل واحد زوجته واتجهوا إلى أماكنهم الخاصه أماكن إجتمعت فيها الروح والجسد بعد عناء ليس بقليل حامدين الله على كل شئ حدث معهم فقد تقربوا من بعضهم البعض داعين من الله أن تدوم بينهم السعاده والموده…
مش هختم دلوقتي طبعا لانهم ملهمش نهايه دي بدايه.. و ما النهايه إلا بدايه جديده لحياه جديده بتوفيق الله بدايه حياه سعيده ومرحه وجنونيه حياه لن تخلوا من الحب والهوي حياه لن تخلوا من المصائب ولا الصعبات فبدونهم لن يكون هناك معني للحياه هم اساس اي حياه يظهر بها قوه تحمل الانسان في الامتحان الذي ارسله الله إلينا

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية الملاك الشرس

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *