روايات

رواية اهتديت بحبه الفصل الثامن عشر 18 بقلم مياده خاطر

رواية اهتديت بحبه الفصل الثامن عشر 18 بقلم مياده خاطر

رواية اهتديت بحبه البارت الثامن عشر

رواية اهتديت بحبه الجزء الثامن عشر

اهتديت بحبه
اهتديت بحبه

رواية اهتديت بحبه الحلقة الثامنة عشر

 

سليم:الو
مراد:مراتك بقت ملكي يا حلو
سليم بصدمه:ايه
مراد:سلاااام
سليم:الو الو هقت’لك يا مراد الوووووو وبص لابوه ومشي وهو بيرن علي خديجه
خديجه بنوم:الو
سليم بغضب:انتي نايمه وسما اتخط’فت
خديجه بصدمه:ايه انت بتقول ايه

 

 

سليم قفل الفون وطار بالعربيه عالمكان اللي مراد رن عليه منه،،،،،
سما فاقت بس مش عارفه تتحرك تماما جس’مها كله متخدر بتبص لقت مراد اعد عالكرسي وبيبصلها بشه’وه
سما:انا فين
مراد:انتي فمملكتي
سما؛انا مش عارفه اتحرك ليه
مراد:واخده حقنه مرخيه للأعصاب مش اكتر
سما؛يع يع يعني
مراد:يعني مش هتقدري تتحركي قبل بكره ومش هتحسي بأي حاجه
سما؛انت انت انت عايز ايه

 

 

مراد؛ليله ظريفه بسيطه وهبعتك لسليم تاني ومتخفيش مش هتحسي بحاجه
سما برقت وقالت؛بالله عليك سيبني سيبني ارجوك
مراد:منا هسيبك بس بعد مااخد اللي انا عايزه
سما بلعت ريقها وقالت؛بالله عليك حرام انت معندكش اخوات بنات
مراد ببرود:لا انا وحيد معنديش لا بنات ولا صبيان
سما؛سبني عشان خاطر ربنا
مراد:منا قلت هسيبك
سما؛سبني دلوقتي
مراد:عنيه هخلص واسيبك
سما:ابعد عني متقربش
مراد بيقرب:تقصدي قرب متبعدش
سما؛ابعد عني
مراد:هشششششششش وبدأ يقل’عها هدومها

 

 

سما بتصر’خ وهو مش بيرد عليها،،،،،،،،،
سليم وصل المكان اللي مراد رن عليه منه بس ملقاش حد وملقاش حاجه مجرد صحرااء جرداء
سليم اتعصب واعد يخبط فالدريكسيون ولقا الفون بيرن فتح بسرعه
سما بصر’اخ:سلييييييم الحقني سلييييييييييم
سليم؛سما سما
مراد؛ايه رايك فالصوت ده
سليم بغضب:لو قربت منها هقت’لك يا مراد سامع هقت’لك
مراد ببرود؛انا حاليا جر’دتها من هدومها حبيت بس اخليك معايا عالخط هسيب الفون مفتوح وانت تابع بقا
سما: سلييييييم الحقني يا سلييييييم
سليم حاول يحدد المكان بس هو واقف فيه ومش عارف هي فين
مراد بخ’بث؛سلييييييم أنا هقرب من مرااااتك

 

 

سليم؛هقت’لك هقت’لك سامع هقت’لك يا مراد الك’لب
سما؛سلييييييم وبتعيط جامد الحقني يا سلييييييييييم
سليم نزل مالعربيه وعمال يبص حواليه وحاطط ايده علي دماغه ومش عارفه يعمل ايه ورزع برجله فالارض بس سمع صوت نزل جري عالارض واعد يمسح التراب وشاف خشب قام وقف وجاب حديده مالعربيه واعد يخبط لحد ما عمل فتحه ونزل وسمع صراااخ سما دخل جري شاف مراد قريب من سما اوي وهي رقده مش عارفه تتحرك جري عليه وضربه بالبوكس واعد يضرب فيه لحد ما أغمي عليه مالضرب وجري علي سما غطاها وقالها:عملك حاجه
سما بصتله وهي بتعيط ومردتش
سليم:سما عملك حاجه
سما بتعيط ومش بترد

 

 

سليم هزها جامد:سما انطقي
سما بدأت تصر’خ وتقول:معرفش معرفش معرفش معرفش أنا مش حاسه بحاجه
سليم حضنها جامد وقالها:اهدي يا سما وبعدين بصلها وقالها:انتي مبتتحركيش ليه
سما؛حقنوني مرخي اعصاب وبتعيط
سليم لفها كويس وطلع بيها حطها فالعربيه ونزل تاني شد مراد وربطه وحطه فشنطه العربيه وطلع عالبوليس،،،،،،،،،
خديجه فاقت واعدت تلف فالبيت كله وتقول :سماااااا سماااااااااا
سيلا بنوم:هي سما فين
خديجه بخوف:معرفش يا سيلا وسيلا امت تدور معاها
ام سليم؛في ايه يا بت
خديجه بعياط:سما اتخط’فت يماما سما اتخط’فت
ام سليم؛ازاي
خديجه:معرفش يماما سليم رن عليا وقالي كده
ام سليم:طب رني عليه شوفي في ايه
خديجه:مش بيرد عماله ارن عليه مش بيرد

 

 

ام سليم:ربنا يستر
خديجه أعدت عالسلم وسيلا جنبها وبتعيط،،،،،،،،
سليم وصل القسم وشال مراد اللي مغمي عليه ورماه فوسط السجن وراح للظابط وخبط علي المكتب وقال:حضرتك من شهر تقريبا مراتي اتخط’فت ودخلت المستشفي مضر’وبه بسكي’نه وقدمنا بلاغ ومن ساعتها مجبتوش اللي عمل فيها كده أنا دلوقتي جبتهولك اهو وهو خاطف’ها لتاني مره وحاول يغتص’بها أو اغتص’بها الله أعلم قال كده وهو قلبه بيتعصر
الظابط:حضرتك دخلتك دي غلط ورميك ليه غلط ثم إن اثار الضر’ب اللي علي وشه دي لو ادم ضدك بلاغ هيسجنك وايه دليلك أنه اغت’صب مراتك لازم تقرير طب شرعي اسف بس ده القانون ودي الإجراءات
سليم وقف جامد وقال:يعني حضرتك هتعمل ايه دلوقتي
الظابط:هنوديه المستشفي ولازم زوجه حضرتك تكون موجوده ونسمع منها عشان نعرف ناخد حقها
سليم والدموع متحجره فعينه:تمم مراتي بالعربيه وهو اهو يلا عالمستشفي
الظابط:تمم يلا بينا شالوا مراد وحطوه فالبوكس وطلعوا عالمستشفي وسليم ركب العربيه لقا سما مغمي عليها باس دماغها وطلع بالعربيه ورا البوكس،،،،،،،
مالك صحي مالنوم شاف علا نايمه فحضنه انبسط وباس دماغها وقام دخل الحمام وطلع صلي ولبس ومشي عالبيت واول ما وصل شاف خديجه أعده تعيط وأمه سنده دماغها علي ايديها واعده
مالك:في ايه

 

 

خديجه جريت عليه وحضنته وهي بتعيط وبتقول:سما اتخط’فت
مالك باستغراب:ايه ازاي
خديجه:أنا صحيت علي فون من سليم وقالي أنها اتخط’فت واعدت ادور فالبيت ملقتهاش وارن عليه مش بيرد وانا خايفه عليها اوي
مالك طبطب عليها وقال:طب اهدي اهدي خير انشاء الله البسوا يلا عشان نشوف بابا علي ما ارن عليه
ومالك رن عليه
سليم بصوت مخنوق:الو

 

 

مالك:الو سليم ايه الاخبار طمني لقيت سما
سليم:اه لقيتها الحمد لله
مالك:طب الحمد لله بس صوتك ماله
سليم:مفيش
مالك:سليم انا اخوك متقدرش تكذ’ب عليه قولي يا حبيبي مالك
سليم: أنا روحت وو حكاله كل حاجه من طقطق لسلاموا عليكوا
مالك قلبه وجعه عشان اخوه وقال:متقلقش يا حبيبي اكيد خير انشاء الله متقلقش اهم حاجه انك لقيتها وهو دلوقتي هيدخل السجن متقلقش
سليم بوجع:خايف ليكون قرب منها
مالك:اكيد لاء انشاء الله متقلقش انت رايح فين دلوقتي
سليم؛معرفش أنا ماشي ورا البوليس مش عارفه انهي مستشفي
مالك:طب وابوك متعرفش فاق أو لا
سليم:هو فاق من بدري بس للاسف الدكتور قال وحكي اللي الدكتور قاله
مالك خد نفسه وقال ؛لا اله الا الله لله الامر من قبل ومن بعد طب انا هطلع دلوقتي واحاول افهم اكتر وأشوف هنعمل ايه
سليم؛تمم خلي بالك منهم
مالك:تمم وانت متيأسش خير انشاء الله وهتابع معاك
سليم:تمم وقفل،،،،،،

 

 

خديجه:مالك احنا جهزنا
مالك؛تمم يلا
خديجه بخوف:متعرفش لقا سما أو لا
مالك وقف وقال:لقاها الحمد لله
خديجه بفرحه:بجد طب هو هيجيبها امته
مالك:تعالي بس وهقولك فالعربيه
خديجه؛تمم يلا وركبوا كلهم فالعربيه متجهين للمستشفي،،،،،،،،،
الباب خبط
ابو سمر؛مين وفتح مين حضرتك
المحصل:لو سمحت جايلك محضر من المحكمه
ابو سمر باستغراب:محضر محضر ايه
المحصل:اتفضل اقرا
ابو سمر باحراج:ايه انا مليش بالقراءه اوي فأقرألي يابني لو سمحت
المحصل:تمم بص يا حج زوجه حضرتك عمله فيك محضر ورافعه قضيه طالبه فيه المقدم والمؤخر والقايمه وعوزه ورقه طلاقها
ابو سمر بصدمه:ايه انت انت بتقول ايه
المحصل:ده اللي ادامي

 

 

ابو سمر قلبه وجعه اوي وقال بحزن:ابصم فين يابني
المحصل:هنا يا حج وبصم وخد الورقه ودخل اعد وقال بوجع فقلبه:بقا علي اخر الزمن ترفعي عليه قضيه ماشي ماشي يا بنت فوزيه والله لاوريكي،،،،،،،،
وصلوا المستشفى
الظابط؛لو سمحت خد الراجل ده حاول تفوقه والبنت دي شوفهالي بنت او لا ولو في اي اثار ضر’ب أو اي حاجه علي جس’مها
الدكتور:امرك يا فندم وجاب اتنين تروللي وخدوهم فعلا
سليم اعد بعيد وهو حزين ومش قادر يتخيل أن أي حد قرب من مراته
الظابط حط ايده علي كتفه وقال:متقلقش يا استاذ سليم اكيد خير انشاء الله واكيد حق المدام هيرجع متخافش حقها مش هيضيع
سليم اتنهد وقال:اكيد يباشا خير انشاء الله،،،،،،،،
مالك وصل المستشفي وفهم كل حاجه مالدكتور
مالك:دلوقتي لازم شخص واحد بس اللي يدخل عند بابا ويتكلم معاه

 

 

امه:اشمعنا
مالك بلع ريقه وقال؛هو كده عشان صحته والتجمع غلط
امه:طب الدكتور قالك حالته ايه
مالك؛كويس هيتحسن مع الوقت
امه:مبتعرفش تكذ’ب يابن بطني
مالك:ها اكذ’ب واكذ’ب ليه
امه دمعت وقالت:مالك قولي الحقيقه ومتكد’بش
مالك بص فالارض وقال:بابا فقد النطق ومش هيطلع قبل اسبوع لان الصدمه كانت كبيره عليه وهو حاليا صاحي وفايق وبيشوف وبيسمع بس ميقدرش يعمل اي رده فعل عشان كده الكلام معاه ممكن يساعده يتحسن وعشان كده مش اي حد يخشله ومينفعش نقوله كلام يخليه ينفعل عشان صحته
امه مسكت قلبها وقالت:انت بت قول ايه
مالك:للاسف هي دي الحقيقه
خديجه:طب طب يعني مفيش حل علاج اي حاجه
مالك؛مقدمناش غير ندعيله وهما بيدوله كل الادويه اللي محتاجها

 

 

سيلا:عمو هدخله انا
ام سليم؛لاء أنا
مالك:لاء هي هتخش هو بيحبها زي ما قلتي
ام سليم:بس
مالك بتوسل: ماما ارجوكي لو لمره واحده
ام سليم بصت الناحيه التانيه وقالت؛اعملوا اللي انتو عوزينه
مالك نزل لمستوي سيلا وقال:سيلا احنا كلنا معتمدين عليكي
سيلا؛حاضر يا عمو ودخلت وهما أعدوا بره
سيلا دخلت وأبو سليم شافها وابتسم تلقائي وحاول يمد ايده بس مقدرش
سيلا راحت أعدت جنبه وقالت:جدو حبيبي ازيك عامل ايه انت وحشتني اوي ووحشني نلعب سوي ونهزر يمكن زعلانه منك عشان ضر’بت سليم وخليته يزعل بس أنا بحبك ولما عرفت انك تعبان زعلت اوي عشانك أنا مش فهمه نص الكلام اللي بيقولوه بس اللي انا عارفاه أن ربنا معايا دايما واي وقت ادعيله هو هيسمعني وبعدين حطت أيدها علي بؤها اذكنها بتدعي وقالت:يارب جدو يخف ويجرع تاني وباست رأسه وقالت:تعرف يا جدو أنا من يوم ما ماما جابتني وانا عمر ما حد حبني ولا عاملني حلو غيرها دايما بابا كان بيز’عق ومش كان بيحبني ابدا ولما ماما ما’تت وقابلت سليم وهو جابني عندكم وبقينا صحاب وانت حبتني وخلتني مبصوته ومش خلتني احس اني وحيده سعتها فهمت معني كلام سليم لما قالي ربنا بيعوض أنا بحبك اوي وبحب سليم وسما وخديجه وبحب تاتا ايوا هي مش بتحبني ومعرفش ليه بس أنا بحبها بجد مالك مش قعدت معاه فمعرفوش بس حساه طيب ودلوقتي انت تعبان ولازم تبقي جامد وتخف بسرعه عشاني وعشان كل عالتنا وكمان عرفت أن

 

 

مالك مراته هتجيب نونه فلازم تقوم عشان نلعب بيها أنا وأنت سوي وكمان مين هيوديني المدرسه ويذاكرلي ويلعب معايا غيرك كله بيبقي مشغول مفيش غيرك وانا بحبك انت فعشان خاطري خف بسرعه ورقدت علي ايده
كل ده هو كان باصصلها وسامعها ودمع غصب عنه وفرح اوي بيها وبكلامها رغم صغر سنها إلا أنها قادره تخترق قلبه وتسعده حاول يرفع ايده ويطبطب عليها بس للاسف مقدرش هي بصتله ومسحت دمعته وقالت:متعيطش يا جدو أنا عارفه انك عاوز تاخدني فحضنك دلوقتي بس متزعلش أنا سمعت عمو مالك بيقول انك هتخرج بعد اسبوع اجمد انت وخف بسرعه عشان تحضني ونلعب تاني سوي ماشي وباسته من دماغه
الدكتور دخل وقال:وقتك خلص يا سيلا سيبي جدو عشان يرتاح
سيلا بصت لجدها وباسته تاني وقالت:انا بره مع ديجه وعمو مالك لو عوزتني قولهم يدخلوني ماشي وطلعت
الدكتور:اخبارك ايه يا حج وكشف عليه وقال:حالتك اتحسنت شويه عن امبارح شكل البنوته دي سحرها كبير بقا
ابوسليم بصله وابتسم ابتسامه خفيفه وغمض عينه بمعني ايوا
الدكتور:بص احنا هنديك كل الادويه وانت بقا لازم تحط فدماغك انك تحف عشانها وعشانهم كلهم وانت انشاء الله هتخف ارتاح دلوقتي وهجيلك تاني وطلع وأبو سليم نام لان الدوي فيه منوم،،،،،،
مالك؛ها يا سيلا احكيلي
سيلا؛هو كويس وبصلي طول الوقت وكان مبسوط وانا معاه وقلتله يخف بسرعه عشان يرجع

 

 

خديجه:هو كلمك أو عمل اي رد فعل
سيلا؛هو مش اتحرك ولا عمل حاجه بس كان بيبصلي وباين أنه فرحان
مالك:يارب يخف بسرعه يارب
سيلا؛قلتله أن مراتك هتيجب نونه فلازم يقوم عشان نلعب بيها سوي مش انت مراتك هتجيب نونه
مالك ضحك علي برائتها وقال:انشاء الله يا سيلا انشاء الله
امه:الا صحيح محدش شاف وشها يعني
مالك:قصدك ايه
امه؛مقصديش ياخويا انا راحه الحمام ومشيت
خديجه:ريح دماغك يا مالك فكك منها أنا مش عارفه هي مالها اصلا اتغيرت اوي هي مكانتش كده من ساعه ما سيلا جت وهي مش طايقه حد مش عارفه ليه
مالك:كلها مسافه وقت بس يا ديجه وهترجع لعقلها انشاء الله مسافه وقت
خديجه:يارب قولي صحيح سما اخبارها ايه مقولتليش
مالك:ها
خديجه:ها ايه قول

 

 

مالك:أنا لازم ارن علي سليم صحيح استني
خديجه:مالك
مالك:يابت استني ورن
سليم:الوو ايوا يا مالك
مالك؛ايه الاخبار
سليم:فالمستشفي اهو والدكتور لسه مطلعش
مالك:خير يا حبيبي انشاء الله متقلقش
سليم:يارب بص الدكتور طلع هشوف فيه ايه واكلمك
مالك:ماشي يا حبيبي مستنيك وقفل

 

 

سليم والظابط راحوا للدكتور
سليم:ها يا دكتور طمني
الدكتور:بالنسبه للشاب فهي كمدات بس وهو فاق حاليا وتقدروا تستجوبوه
سليم:والبنت
الدكتور:الحمد لله مفيش اي ضربات أو كمدات فجسم’ها اما بالنسبه لعذر’يتها
سليم بتركيز وقلبه هيقف مالخوف:ايوا
الدكتور:،،،،،،،،،،،،،كتبته فقلت أنزله ده بدل بتاع بكره وفي واحد كمان عشان أنا وعدت اني هنزل اتنين متقلقوش💥💥💥💥ستوووووووب،،،،،،اهتديت بحبه الحلقه الثامنه عشر،،،،،،،،،،،بقلم مياده خاطر

 

 

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية اهتديت بحبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *