روايات

رواية ليلة النعماني الفصل الثاني عشر 12 بقلم ميفو سلطان

رواية ليلة النعماني الفصل الثاني عشر 12 بقلم ميفو سلطان

رواية ليلة النعماني البارت الثاني عشر

رواية ليلة النعماني الجزء الثاني عشر

ليلة النعماني
ليلة النعماني

رواية ليلة النعماني الحلقة الثانية عشر

 

قلم ميفو السلطان
البارت الثاني عشر……
انا موافقه يا فؤاد اننا نرجع.. كانت اول مره تقوله فؤاد اغمض عينيه يستمتع باسمه من بين شفتيها وصمت قليلا.. ولكنها قطبت جبينها وقالت فؤاد فؤاد… سمعت يا ليله والله وقلبي بيطبل.. فتح عينيه ونظر لها بحب شديد فارتبكت. اشاحت بوجهها وقالت انا ليا شروط.. قلها اؤمر يا قمر وانا اقطع نفسي كده قدامك… نظرت اليه غاضبه. بقلك ايه اتعدل في الكلام احنا مش جايين نحب في بعض.. قالها فعلا مَاعنديش حق مره تانيه كملي.. هزت راسها مستنكره وقالت بص بقه اول شرط مالكش

 

 

دعوه بيا… انا حره.. قطب جبينه وقال حره ازاي يعني اركب قرون ماركبتش قبل كده والله والا انت جيباهم هتركبهملي جاهزين …فهتفت بحنق.. ماتحترم نفسك شويه انت دماغك شمال.. اقترب منها وقال هو فيه احلي من الشمال بس بالحلال والله.. غضبت و همت ان تنصرف وقالت لا انا ماعرفش اتكلم كده.. مسك يدها فسحبتهم بسرعه كأن لسعتها الكهربا وقال خلاص يا ستي.. فهميني..قالت.. يعني جوازنا علي ورق صوري يعني. مالكش دعوه بيا ولا تقرب مني انت في حته وانا في حته تنساني خالص.. قطب جبينه لانه كان متوقع ذلك. قال لها ماشي يا ليله مع ان دي حقوقي بس انا عمري ماهقربلك غصب عنك مش انا يا ليله.بس انساكي ازاي وانت حته من قلبي.. يا رب صبرني.. نفخت مستغفره و. قاطعته لا وتبطل

 

 

كلامك ده فقاطعها انت عايزه تشليني صح يبقي لا كلام ولا فعل ارحميني بقه.. اشاحت. بوجهها واكملت فيه حاجه مهمه ولادي ليا كل الحق في اتخاذ قرارات يعني ماتروحش تعمل حاجه من غير ماتقلي.. قلها ماشي يا ستي ها لسه ايه قولي قولي ماتتكسفيش زي جوزك برضه..عايزه اشتغل واصرف علي نفسي.. قال لها.. حاضر اول أما أقلب سوسن هخليكي تصرفي علي نفسك.. انت هتهزر.. ماهو الكلام بالعقل عندك عيلين وزوج صحيح عالورق 😏😔بس ليا طلبات تانيه وبيت وانا عندي فلوس متلتله واخرتها نفسك تخليني سوسن واخلي مراتي تلف تشتغل عند الناس.. انا وافقت علي كل شروطك ده استحاله فاعقلي كده . تنهدت وقالت له بغيظ وابقي تحت رحمتك مش كدده تزلني زي مانت عاوز اه مانا لا اهل ولا فلوس .. ماشي…رد عليها متوجعا يبقي يوم موتي لو عملت كده يا ليله انا مش واطي انا اطعنت في ضهري بس شغل بره البيت لا واالف لا انت تقعدي هانم لا اميره وقلبي يجبلك اللي تعوزيه تحت رجلك… رفعت شفتيها بسخريه وقالت ماشي… كَمان بقه البيت اللي هنبقي فيه يتكتب باسم ولادي.. قلها عنيا الاتنين وايديا تمضي وتبصم.ولو عايزه تكتبيني معاهم باسمكو انا جاهز والنبي خديني فوق البيعه هقعد مؤدب .احست بالغيظ . ماكنتش عارفه توجعه ازاي فتزكرت عمته فقالت له وعمتك انا

 

 

 

ماليش دعوه بيها.. قطب جبينه وقال يعني ايه… يعني كل واحد في بيته عايز تبات معاها انت حر انما انا البيت هيبقي ليا وولادي.. انت عايزاني اسيب عمتي لوحدها يا ليله وهيا مالهاش غيري وست كبيره..(. بس يا حزين بلادك.😎😎😎😎.) . … انت من امتي بقيتي قاسيه كده…( والنبي اتنيل واسكت الا انا مببقوقه منك ومن الحربايه التانيه.والمتبعين وارمين مش وارمين برضه يا متابعين.. يا متابعين😁😁😁😁) … قالتله كتر خيرك انت وهيا السبب مش كانت بتسخنك عليا.. فهتف بوجع… عمتي بتحبني يا ليله وبتغير بس استحاله تأذي حد.. (يا وله 😂😂😂عمته مابتاذيش حد يا ولاااااد .) … قالتله ده اللي عندي غير كده لا… قالها بس انا كمان عندي شروط… قالتله….. نعم ودا بتاع ايه ان شاء الله قلها مانا برضه لازم اتكلم والا هطق…فهتفت… ايه اتفضل قول… ليله انت لازم تعرفي انا عملت كده ليه انا عشت ايام بتقطع وانت بعيد عني قاطعته وقالت له… بقلك ايه انا مش عايزه اسمع… قاطعها لا هتسمعي انا شايل جبل علي صدري انا حاسس ان راسي في الارض ومش عارف ارفعها انا صدري هينفلق نصين وبدأ في سرد ماحدث معه حرفيا وكلما اكمل تنظر له بذهول وعندما انتهي كانت الدموع تغرغر في عينيه.وعينيها . انا اتعذبت اوي يا ليله مش انت لوحدك. انا اتهنت واتمسحت كرامتي وحسيت اني مش راجل وماعرفش ليه ومين عمل كده.. انا كنت بتقطع لما اشوفك فرحانه ومعايا وعارف انك مش هتبقي ام كنت اناني بس اموت ولا ابعد عنك.. انا حسيت اني ماليش لازمه … فاهمه حسيت اني ولا حاجه.. فؤاد النعماني بجلاله قدره مراته تعمل فيه كده..لما عرفت بحملك كنت زي المجنون ولولا انهم شالوكي من تحت ايدي كنت موتك.. ليلتي انا بتاعتي تعمل كده وليه قعدت سنين بتقطع واقول عشان غشيت يبقي تستاهل تتغش.. انا قعدت قافل علي نفسي سنه بقيت مجنون وشكلي بقه مرعب لولا كريم خرحني بالخناق كنت واحد تاني اتحولت لوحش مابيرحمش كنت وحش اوي يا ليله.. ومش عارف ليه دانا عمري ماغضبت ربنا وماليش في قله الادب والشغل الشمال وشايل عمتي علي راسي (ماهو ده السبب يا 😔 😔 😔 )انا يا ليله كنت هتجنن حبيت وحده بجنون تعمل فيا كده وليه يتعمل فينا كده انت نسمه ومفيش منك ليه نتأذي كده لا اعتراض علي حكمك يا رب.. بس انا اتربيت يا ليله.. فؤاد النعماني اتربي عن حق.وراسه اندعكت في الارض وشي بقي في التراب كنت مابرفعش عيني في الحرس بتوعي واعتزلت الدنيا حتي عمتي بعدت عنها (بخت كنت كملت يا سبعي) عرفت ان الانسان لما ينكسر بيبقي ولا حاجه .. فيه ربنا هو الكبير واحنا مجرد ادوات علي الارض . احست بوجع في قلبها عليه وازاي هو اتعذب وكان مجبور يعمل كده احست بكسرته في كلامه وتعذبت لعذابه فهي تحبه بشده ولكنها لا تعترف بذلك.ميفوميفو.

 

 

 

ولكنها استعادت صلابتها وقالت… وانت سيادتك ضحكت عليا واتجوزتني وانت مش بتخلف.(. البت دي هبله سابت دا كله وراحت فين بت بت ارجعي🙈🙈😳😳) .. هنا نظر اليها غير مصدق انها غاضبه من هذا فابتسم فهي مصيبه صعب ان احدا يعرف دماغها بتفكر ازاي… قالها عشان كنت ومازلت بعشقك عشان كنت ممكن اموت نفسي واموتك… فاكره يوم ماقدمتي استقالتك كنت بحاول ابعدك بس ماعرفتش ماقدرتش اهون عليا اموت ولا انك تغيبي عن عيني انت النفس اللي بتنفسه يا قلبي … قالتله انت غشتني والغش كمل وبقي جريمه انت السبب في كل ده كنت قلي وكنت هقف جنبك كنت قلي مش تسيبني واطلع في الاخر واحده خاينه…فهتف مسرعا… ماهو احنا قعدنا كام شهر مابنخلفش وكنت متوقع انك تعترضي ونروح نكشف.(. يا ريتك كنت كشفت يا حزين بس نقول ايه عقربه الكون مادتكوش فرصه😠😠😠) …. وكنت متاكد انك هتقفي جنبي.. انا بحبك يا ليله لا بحبك ايه انا والله بعشقك واتمنالك الرضا بس تبقي جنبي… والله دا اكبر امنيه ليه نفسي ارجع امانك ودنيتك نفسي اوفي بوعدي اللي اتمرغ في التراب انا نفسي ارجع الراجل اللي وعد ونفذ .. كانت ليله في دنيا غير الدنيا وحاولت ان تلتمس له العذر وكان وجهها يتغير مابين اللين والقسوه كان حبه ايضا متغلغل في قلبها ولكنها ترفض ان يخرج كرامتها عمياها عن اي شئ… كان يعلم انها تحارب مشاعرها فقرر ان يتدخل علي الاقل اصبح هناك بعض الاعذار له وبعض اللين منها… فقال لها بصي يا ليله انا عن نفسي هعيش عمري كله مستنيكي تسامحيني هستحمل منك اللي تعمليه لو رشقتي سكينه في قلبي والله ماهنطق وهفضل مستني اشاره منك بس يكفيني انك هتبقي والولاد جنبي وفي حضني وفي امان .. نظرت اليه بقوه وقالت… بس ماتقلش حضني دي .. فؤاد جوازنا عشان العيال وبس وكل واحد في حاله ناس كتير عايشين مع ولادهم عشان عيالهم ودا قراري وليك انك توافق او ترفض… فهتف سعيدا . ارفض دانا ماصدقت تقولي

 

 

 

اه ارفض طب يلا وشدها وهم ان يخرح بها.. اوقفته وقالت… ايه انت اتجننت هنروح فين ونسيب العيال.. اه صح عندك حق.. ورفع سماعه الفون وامر احد الحرس ان ياتي بمأذون وكلم صديقه كريم وذهب لحجره مدير المشفي لكي يتم الزواج بها وياتي بالشهود في غضون ساعه كان كل شئ جاهز وتمت الزيجه وكان فؤاد سيجن من الفرحه اما هيا فمشاعرها مشوشه ما بين الرفض واللين وخاصه بعد ما حكي لها كل شئ.. وما ان انهي الماذون الدعاء لهم حتي قام واحتضنها بشده كاد ان يدخلها بين ضلوعه. همس بحب وهيام وحشتيني يا ليلتي… كان يعلم انها لن تتحرك لوجود الناس بينهم ولكنه لم يخجل لانه يعلم انه لن يقربها في القريب ابدا ولن تسمح له… بارك لهم الجميع وانصرفو وخرجت ليله غاضبه ودخلت حجره الاولاد وجلست وظلت صامته ومرتبكه مما فعله امام الناس وبدات احاسيسها تتحرك فساعه تغضب وتقطب حاجبيها وساعه تسهم وتسرح فيما فعل ويلين وجهها.. فاضلك تكتين كده يا لوزه بس الواد فؤش ده يفضالك😁😁.ميفو ميفو ..
تذكر فواد عمته حبيبته (وحبيبتنا كلنا اللي عليها مطلب جماعي تبقي عالاسفلت فرافيت قولو انشالله😅😅) واخبرها انه سيتم عقد قرانه علي ليله وانهم سينتقلون لفيلته الاخري فباركت له وما ان اغلق الخط حتي قامت قيامه تلك الحيزبون وظلت تصرخ واهتاجت وظلت تكسر ماحولها.. طب اعمل ايه طب اروح فيه بعد ماكنت خلصت من واحده جالي تلاته يا خيبتك

 

 

يا فيروز هتموتي مقهوره يا فيروز (انشاله قولو امين) طب هيا بعيده عني اجيبها تحت ايدي ازاي ازاي وظلت تفكر وتدور مالمجنونه الي ان هدأت فجأه وابتسمت بخبث (تس تس انا الثعبان🐍😁😁) انا هتمسكن لحد ماياخدني شويه مرض علي شويه حزن كل اما يجي مش هعمل كده مره واحده ليحسو بحاجه انا لازم ادخل بينهم لازم.. وجلست وظلت تخبط علي ركبتها يا حرقه قلبك يا فيروز هتستحملي ازاي… منك لله يا ليله انت وولادك ربنا ياخدكم وارتاح اه يا ناري مش عارفه اسكت… نسيبها بقه تاكل في بعضها شويه شالله الحربئه تطبق علي روحها ونفرح كلنا.ميفوميفو..
. دخل فؤاد بعد قليل يدندن والسعاده واضحه علي ملامحه.. فاقترب منه مراد وهمس له فيه ايه انت زعلتها.. قال له.. لا والله يا ابني.. اسالها حتي… اقترب مراد من والدته وقال لها… انت زعلانه ومكشره ليه… تصنعت الابتسام وقالت له وهيا تكز علي اسنانها وتنظر لفؤاد بغضب الذي كان يدندن.. لا مش زعلانه… وهنا قاطع فؤاد الجميع وقال… بصو بقه احنا بقالنا تقريبا شهر و جميلتي الحمد لله بقت باحسن حال يبقي خلاص نروح بيتنا هلل الجميع وظلو يدورون حول ابيهم وهيا تنظر لهم غير مصدقه وقاطبه وجهها.. (هتفكيها امته بقه اتخنقنا والله😏😏😀😀.) .. وبداو يستعدو وانهي فؤاد الاجراءات اتجهو جميعا الي الخارج فقالت له انا عايزه اروح البيت الاول قال لها ماحنا يا حبيبي راحين البيت.. سمعت كلمه حبيبي فرجف قلبها.. وقطبت وقالت بيتي اروح بيتي هنا صرخ الاولاد ليه يا ماما هنعمل ايه هناك.. قالت هطلع اجيب حجات ليا خاصه قال لها.. نودي العيال

 

 

 

واوديكي الحته اللي تأمري بيها..(. ايه الرجاله دي 😂 😂 😂 😂.) . وصلو الي الفيلا كانت جميله وراقيه وكان عليها حرس .. كانت كما يجب ان يكون دخلو جميعا وهنا اقتربت جميله من ابيه وقالت بدهشه دي بتاعتنا لوحدنا.. احس بالالم وابتسم وقال كلها ليكو يا قلب بابا.. وجاء الخدم وعرفهم علي سيده المنزل.. قال دي ليله هانم ودي جميله هانم ودا مراد بيه اي غلطه او زعل او شكوي مالكوش قعاد.. اقترب من ليله وقال.. ده عم محمد الجنايني ودي الست حميده الللي هتشيل المطبخ طبيخها هيعجبك كانت ست ودوده للغايه ودي بقه للعيال مدام امنيه هتخلي بالها منهم لو احتاجو حاجه… بصو بقه يا ولاد انتشرو والعبو براحتكو واخذهم للاعلي لجناح كبير وقال دي بتاعتكو يا ولاد كان مليئا باللعب والملابس وكل ما يخص الاولاد وتنطط الاولاد وحضنو والدهم.. ونظر الي امنيه وقال العيال ماتفاريقهمش واي غلط مش مسموح.. قالت له.. امرك يابيه… ثم انتقل الاولاد ومعهم امنيه وليله الي جناح كبير به حجره نوم رائعه وانتريه كبير وحجره دريسينج ملحقه بها فهتف الاولاد ودي بتاعتكو صح يا بابا.. قال بصوت خافت متوجس من تلك المترقبه بجانبه.. نعم يا حبايبي.. هنا انصدمت ليله واحست بانها كالصنم لم تستطع ان تتكلم ولكنها كانت تريد ان تقتل فؤاد بيديها وتنزع عينيه الساخره هذه…ميفو ميفو
استدار فؤاد ونظر الي امنيه وقال لها خلي بالك من الولاد احنا راحين مشوار.. ونظر الي ليله وقال… يلا يا ليله عايزه تروحي

 

 

 

فين… تقدمت ليله يتأكلها الغيظ حتي ركبت معه وكانت صامته لا تقدر ان تنطق فالسائق والحرس معهم.. اعطت السائق العنوان ما ان وصلو حتي ترجلت وذهبت الي بيت الخاله فوزيه لتسلم عليها وما ان راتها حتي احتضنتها.. وحشتيني يا قلب خالتك كده يا ليله كل الوقت ده انت عارفه اني من يوم العمليه وانا تعبانه والبت جميله ماعرفتش اوجب معاها… قالت لها.. دي بنتك يا خالتي توجبي ايه.. طب خشي خشي كان هو يقف وراء ليله وقالت لها دا فؤاد يا خالتي ورجعنا لبعض عشان الولاد واتجوزنا وهنروح معاه البيت … هتفت فوزيه بجد فرحتيني يا قللبي تعيشي وتتهني وانت خلي بالك منها دي جوهره وغلبانه احنا ولايه يا بيه مالناش الا سمعتنا خلي بالك وحرس عليهم. حطهم في عينك انت جتلك الفرصه اوعي تضيعها…

 

 

نظر لها بامتنان وقال لها.. دول في عيوني يا حاجه… هنا قامت ليله قالتلها بصي يا خالتي انا هسييب الاوضه هاخد حاجاتي الخاصه بس وانت بقه كل اللي فيها بتاعك..تاجريه تبيعيه انت حره. ولو عايزه حاجه انا موجوده يا خالتي كلميني بس ابعتلك العربيه تيجي تاخدك وتوديك انا ماقدرش ابعد عنك انت عارفه وبكت.. تسلميلي يا بنتي..بنت اصول. نظرت الي فؤاد والله ماهتلاقي ضفرها.. ابتسم لها وقال انا اتمنالها الرضي ترضي يا ست فوزيه . صعدت ليله وهيا مازالت غاضبه من فؤاد تنتظر ان يكونو بمفردهم بفارغ الصبر.. وصلو للسطوح وهنا استدارت ليله والغضب ينهش قلبها وقالت ……

 

 

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقيح لقات الرواية اضغط على (رواية ليلة النعماني

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *