روايات

رواية من ستكون المجهولة الفصل الرابع 4 بقلم دهب مبروك

رواية من ستكون المجهولة الفصل الرابع 4 بقلم دهب مبروك

رواية من ستكون المجهولة البارت الرابع

رواية من ستكون المجهولة الجزء الرابع

رواية من ستكون المجهولة كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم دهب مبروك
رواية من ستكون المجهولة كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم دهب مبروك

رواية من ستكون المجهولة الحلقة الرابعة

 

_انا عايشه منتحرتش زي ما الكل فاهم!
_بصدمه…نزل علي وشها بالقلم ومسك إيديها خرج برا الكافيه وبزعيق إنتِ عارفه انتِ عملتي إيه، أنا مش فاهم حاجه!
_دمعت… عملت كل ده علشانك، قولت يمكن تحبني، وانتَ حبتني بس كحياه مش كدهب، مسحت دموعي مش هيفرق معايا أنتَ شايفني إزاي، مبقتش فارقه معايا حاجه، أنا عايشه مامتش،ما أنتحر’تش رجعت فآخر لحظه ماهنتش عليا نفسي،مكنش ينفع أموت كافره مش أنا اللي أعملها كنت عايزه الفت أنتباهك أنك تفكر فيا تحبني، عملت كل ده هلشان تحبني، أنا أسفه بجد.

 

 

_أنتِ مجنونه،أنتِ مش طبعيه بجد،هو أنا هحبك عافيه ها، هتوري وشك لاهلك فين، هتتصرفي إزاي فالجاي، حرفياً أنتِ غلط فقرارك ده!
_ودلوقتي وبعد فوات الأوان عرفت إني غلط هو ايه اللي عملتوه ده، كل ده علشان خالد يحبني ياها بجد اتمنيت الزمن يرجع وأصلح الغلطه ديه من تاني، بصتلوه ودمعت وجت أمشي!
_دهب
_رجعت وقفت وبصتلوه وأنا بمسح دموعي… نعم!

 

 

_اللي إنتِ عملتيه غلط طبعاً ، بس انا هساعدك تعالي معايا وأروحك بيتك، بس مش عارف أنا هقولهم إيه، ها هنقول إيه للناس وللعيله و…
_محدش يغرق معايا عادي مش مهم!
_طب يلا بينا وربنا يستر!
_ماشي جمبها ومبقتش عارف اعمل إيه. أفرح إن دهب عايشه ولاأحزن إن الانسانه اللي حبتها كانت كدتبه فمل شئ بتقوله، هعمل إيه، وهعمل إبه فموضوع دهب وإنها عايشه ، ما أنتحر’تش! بعد شويه وصلنا البيت عند دهب، نظرات الناس فالشارع كانت غريبه، و إزاي هي عايشه، وأتعمل عزا ليها!
_وقفنا قدام باب الشقه بصتلها، خبطت علي الباب واخوها فتح وهي لقتها أستخبت ورايا.
_دخلت فمسكت إيديها وهي وقفت جمبي!
_نطق الأخ بي ديه دهب اهي، وخالد كمان!

 

 

 

_الأهل أتجمعوا علي الصوت ووقفوا جمب بعض وبصولها بصدمه، واسئلها كتير جات فبالهم، وإزاي هي موجوده دلوقتي هنا!
_اتكلمت وقاطعت الصمت ده… انا منتحر’تش مهانتش عليا نفسي، كُنت كل ده عند صحابتي، معندهاش اب وأم وعايشه لوحدها هي وأختها الكبيره، وكنت ببات معاهم، أنا آسف، عارفه إني غلط و….
_الاب… قرب منها وضربها حته قلم..أنتِ محتاجه تتربي، فعلاً انتِ ناقصه تربيه!
_دمعت… انا كنت هنتحر علشانكم شاورت هلي بابا وماما وخالد، انتَ يبابا مفكر إن علشان باكل وبشرب وبروح دروسي وكده أبقا تمام، لا انا ناقصني حجات كتير حنيتك عليا اهتمامك بيا، تحتويني يبابا، مش تعد تقولي كلام زي السم، وأنتِ فاشله، كده كده مش هتنفعي فيها اي حاجه حتي لو هزار كلامك ده بيقتلني،بيخليني اتمني الموت،بيخلني استغربت واسئل نفسي هو انتم بجد أهلي! وأنتِ يماما، انتِ بتكرهيني لو قلت لحد هيقولي لا دي بتخاف عليكي مفيش أم تكره بنتها بس لا في وهو أنتِ بتضربيني دايماً، بتعملي أخواتي معامله وأنا معامله تانيه، اكني مش بنتك،ده أنتِ علشان عارفه إن التعليم اهم شي بالنسبه ليا تعدي تهدديني انك تقعديني من التعليم، دايما خنقاتك معايا علي اسباب تفها جداً،زي مثلاً قولتيلي فمره قومي أعملي لأختك سندوتش فقلتلك خليها تعمل لنفسها هي صغيره،ساعتها ضربتني أكني عملت جريمه،٦ سنين وانا مستحمله ضربك وكل شي صادر منك بس خلاص تعبت بجد بتمتي الموت بسببكم ،ليه مش بتحبيني، ده انتِ بتعدي تقوليلي كلام

 

 

و’ سخ، فاكره لما كُنت بروح الدورس بليل، كنت تقولي هو انتِ ليه بيجي مبسوطه من برا بتقبلي مين يبت،هو اتتِ بتروحي دروسك ولا لا الله واعلم انتِ بتعملي إيه برا،ترحوي تقولي لبابا كلام عليا محصلش بابا كان واقف معايا لحد ما ختيه فصفك وبقا شايفي اني وحشه، ومش بسمع الكلام، وو’سخه صرخت جسمييي اللي كلوا علامات بسبب ضربك، كل ده وعايزاني استحملوه انا حياتي من غيركم هتكون أحسن أنا بكر’هكم أووووي، بكرهكم،وأنتِ وأنتِ يماما بذات بكرهك أووي حرفياً بكره’كككككككك قالت آخر كلامات ليه وخرجت برا الشقه ودموعها مغرقها ونزلت جري فالشارع، فخالد جري وراها لحد ما لحقها.
_مسك إيديها… اهدددي أنتِ رايحه فين، كفايه بقا، كفايه!
_صرخت عايز مني إيه ها…انتَ كمان مش عايز تحبني مستحمله كل ده عارف ليه اقعد اقول لنفسي خالد بيحبك هيحبك يبت استحملي ده هيكون عوض ربنا ليك،بس كنت حماره غبيه لما بصبر نفسي بالجمل ديه،لان انا فعلاً مش هعيش سعيده حياتي هتكون عباره عن حزن وبس،واكبر اسباب الحزن اهلي،ووجع الاهل ملهوش علاج،المفروض دول سندي،يدعموني،يقفوا جمبي بس لا هما سبب تعستي، هما سبب حزن الدايم،شوف حياتك بعيد عني يخالد انا منفعكش،انسيَ انسيَ اي حاجه انا قولتها وسبني فحالي،مسحت دموعي واتنهدت بحزن…انسي وانا عادي يعني،مفيش مشكله!

 

 

 

_سكت مش عارف اقول إيه،اهلها وكل اللي جواها،وجودها لوحدها شيء خطر عليها.
_اي رايك تيجي معايا وتعدي مع عمتك،تقضي كام يوم معنا، ووهغيرلك مودك ده.
_خدتها ومشيت وهي مستسلمه لكل حاجه،أتصلت علي خالي وعرفتوا أنها عندنا ما منعش او مفرقش معاه فعلاً!
_ماما اتفجئت بوجوده وقلتلها كل حاجه، وإزاي هي عايشه، وليه هي جت هنا.
_تعالي ينن عيني فحضني، حضنتتها وطبطبت عليها، بصت لخالد بمعني أمشي دلوقتي، فنزل!
_الأم… قوليلي يحبيبتي، أنتِ بتحبيه اوووي كده!
_دمعت… نفسي أكون ليه، هيعوضني عن كل شئ هكون مبسوط جداً ، مش هكون عايزه حاجه تاني، جوزهولي بالله عليك، ابتسمت.. جوزهولي ها، يلا بقا بصي انا بطلب إيدوه منك اهوو!
_بصيت لعمتو وهي بصتلي وضحكنا أووووي، ياها يعني انا هكون فرض من افرد العيله ديه، يالله بجد!
_عمتو… طبطبت علي كتغي بحنيه، هتكوني معاه وهيكون عوضك يقلب عمتك من جوه، أدخلي خدي شاور ونامي، ونكمل كلامنا!
____________________♡”

 

 

_بتحب حياه،ولا دهب يخالد!
_مش عارف يماما،متلغبط هي صعبانه علياّ أوووي،مش عارف ظهورها كحياه لغبطتني،وهي كدهب فعلاً تتحب!
_يبقا نروح ونطلب إيديها من خالك،وأتأكد إن أختيارك ليها صح!
_ابتسم علي بركه الله،نطلب إيديها،لأني هحبها يماما،ده لو مكنتش بحبها أصلاً،بحبها لما ظهرت علي إنها حياه حبتها ولما عرفت إنها دهب لسه بحبها برضوا، أنا حبيت دهب فعلاً !
_كنت فقت وهطلعلهم برا سمعت آخر جمله قالها وتلقائي ابتسمت من الجمله ياها بجد!
_فعلاً روحت لخالي وطلبت ايديها ووافقوا، وبقت دايما جمبها بساعدها علي أنول ضحكه منها،أهلها نوعاً ما اتحسنوا فمعاملتها،ومن هنا كانت هي واقفه معايا دايما يومنا نشارك تفصيلوه سوا، بنتخانق بس ما اسيبهاش زعلانه أبداً ، ويوم مش بيكمل إلا بيها، وبقت بدمن حاجه أسمها دهب أصلاً،وفعلاً كنتت هندم لو ضيعتها من إيدي،احلي فتره خطوبه قضنها سوا بجد!
______________________♡”

 

 

“بعد مرور سنه”
“بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير ان شاء الله”
_ياها بجد يعني هو بقا ليا،اتكتبت علي أسمو علي أسم خالد،دموع الغرحه نزلت من عيوني!
_قربت منها ومسحتلها دموعها… كفايه دموع بقا، دموعك ديه مش عايزه تنزل تاني طول ما انا جمبك مش هسمح لدموعك ديه تنزل!.
_فتحلها دراعتي…وقربت من وأترمت فحضني شددت علي حضنها جامد وهمست بحبك يدهب،بحبك!
_____________________♡”

 

 

_حياه…بابا انا عايزه شكولاته
_ديه بنوتي الصغيره حياه سمنها حياه لكذا سبب والأهم إن ده الاسم اللي دهب كان مخطط انها تسمي لبنتنا من قبل ما نتجوز أصلاً،وان جوازنا كانت بدايه حياه جديده لدهب!
_خدتها فحُضني.. احلي شكولاته هتكون عند ست حياه بتاعتنا بكرا
_شكرا يخالد،اقصد يبابا يجميل انتَ وباستوه من خدوه.
_حطيت الفيشار ودخلت تحت البطانيه جمب حياه وخالد وابتسمت برضا علي حياتي اللي أحلوت وبقيت مليانه فرحه من ساعه جوازي من خالد!
_سندت رأسي علي كتفه..وابتسمت ومن هنا كان بدايه حياه جديده بالنسبه ليه!
_ابتسمتلهاوبصلها وهو وحركت شفايفي بي بحبك!
_أبتسمت…لو في كلمه تعبر عن حبي ليك اكتر من بحبك كنت قولتهالك بس بحبك!
“وأحياناً العوض من الله يأتي علي هيئه شخص ♥🦋”
“وتحت مقوله أختر لقلبك ما يليق بك،أخترتك أنت ♥🦋”
“تمت♥🦋”

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *