روايات

رواية ريم الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم فريدة سيد

رواية ريم الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم فريدة سيد

رواية ريم البارت الحادي والعشرون

رواية ريم الجزء الحادي والعشرون

ريم

رواية ريم الحلقة الحادية والعشرون

يوسف بصوت عال: انت بتهزري انت بتقولي ايه
ريم: لو سمحت وطي صوتك ثانيا انا اهزر معاك ب صفتي ايه و انا معرفش عنك حاجة اصلا
يوسف بعصبيه: انت عارفة انت بتقولي ايه دة تاني احسن صاحب شوفته في حياتي
ريم: انا بعتذر لك جدا….. انا يمكن مجربتش انت ممكن تكون حاسس ب ايه دلوقتي بس فعلا انا مقدرة حالتك ..
بس صدقني الدنيا مش بتقف على حد و لو دة طلع واطي الحمدلله انك عرفت حقيقته قبل ما كان يحصل لك حاجة…. و بعدين كفاية ان عندك غيره او حتى لو معندكش الوحدة حلوة برضو
يوسف: الوحدة حلوة؟.. و دي ازاي دي
ريم: بص انا مش بعرف اقول حكم او اقول كلام يريح او حتى كلام مفهوم و يمكن وجهة نظري مش صح بسس …..
الوحدة حلوة في حالات كتير اولها الفراق مش هتتوجع وجع زي دة…
و الخيانة و دة وجع صعب برضو ..
من نسبة لي دي ميزة مهمه جدا في الوحدة لأن انا ممكن استحمل اي وجع لكن الاتنين دول صعب…
يوسف بتوهان: دي رابع مرة… ليه يا حسام ليه؟…
ريم: ربنا معاك… اقولك على حاجة كلم حد انت بتحبه حتى لو مي*ت او حتى جماد و احكي كل حاجة نفسك تحكيها.. صدقني هتحس ان حد عرفك المفروض تعمل ايه..
حرك يوسف رأسه ب الايجابيه فقط…

 

 

ريم….
مش هسكت غير لما اروح جه*نم حدف انا … ايه كم الرغي دة يا بت…. يمكن عشان وحشك تتكلمي مع حد؟…. لا مش عذر برضو اسكتي كدة عشان هتتشو*ي مع ابو لهب و اتكلمي في الزف*ت الشغل بس…
ريم: لو مش حابب ابلغك المعلومات كاملة دلوقتي نتقابل يوم تاني
حرك يوسف رأسه تجاهه ثم..
يوسف بجمود:لا عادي ياريت اعرف كل حاجة و اولها انت اختفيتي هناك لية؟
ريم: حكت له ما حدث
يوسف: احم.. طيب حمدالله على السلامه..
ريم: الله يسلم حضرتك … اما بقى طريقة الشغل هو انت عامر قالك حاجة
يوسف: عامر دة اغبى خلق الله ولله
ريم بهمس: مش طالع لعبدالرحمن خالص… طالع ل عمه
سمع يوسف حديثها و فهم لما قالت ذلك بالطبع…
يوسف: حكى لها كيف جعل عامر يشك به و يخبره بالحقيقة
ريم: غب*ي ما شاء الله… المهم كلمك من بعدها؟…
يوسف: كلمني طبعا و …
رجوع بالماضي…
عبدالرحمن: هتودينا في داهيه يا عامر
عامر: متخافش دة طلع ليه شغل كتير ياما و يعرف معلومات قد كدة لو خدناه شريك معانا هنعرف الناس بتوعنا المعلومات دي.. و بعدين دة عرف يهرب من امن الدولة انت متخيل؟..
عبدالرحمن: لا يا عامر مش هلعب و اوعاك تكون جبت سيرتي قدامه انت فاهم
عامر: انت مش واثق فيا؟
عبدالرحمن: انت ليه محسسني انك بتعمل حاجة عدله؟.. ما انت كل شوية تدخل عليا ب مصي*بة و اخرهم كان الزفت المحدش عارفه دة و في الاخر جبت لي واحد صاحبه فرحت و قولت دماغك بقيت بتشتغل بس من غبا*ئك قت*لته و مستفدناش منه حاجة…
عامر: نعم؟ طب مصائب و بعملها معاك حق لكن مش انا القت*لته دة كان انت

 

 

عبدالرحمن: اطلع برة يا عامر انا مش قادر
عامر: لما لقيت نفسك غلطان هااا؟ انت قت*لت الصقر هو و اهله كلهم مع انك كان ممكن تستغله
عبدالرحمن: محصلش … انا قت*لته قبل ما يقول معلومة لمخلوق حتى عائلته عشان اخلص من الكابوس دة و خلصت منه فعلا…
نظر له عامر نظرات لم يفهمها عبدالرحمن حتى ثم قال ..
عامر: سلام يا عبدالرحمن باشا…
عودة…
ريم باندفاع: متعرفش مين القت*له فعلا؟
يوسف بتعجب: و انا اعرف مين و بعدين عايزة تعرفي ليه
ريم: ابدا مفيش فضول بس…
يوسف: تمام…
مرت دقائق اخرى و السكوت كان سيد الموقف حتى قطعت ريم هذا الصمت..
ريم بعصبيه: انت عرفت الكلام دة ازاي؟
يوسف: انا بدخل المكتب دة كل ساعة تقريبا بأي حجه عشان احط مايك و شوية و اخده تاني عشان طبعا هما عاملين حسابهم و بيبصوا على المكتب اول ب اول…
ظلت ريم تنطق بكلام غير مسموع و تحاول السيطرة على اعصابها ثم…
ريم: ها كمل عامر عمل معاك اية ..
يوسف: انا كلمتهم و قالوا لي كل المعلومات المش مهم حد يعرفها او معلومات اي كلام.. و طبعا عرفتهم كويس عشان دول اله قولهم ل عامر … و فعلا عامر كلمني يوميها بليل عشان اقابله..
رجوع للماضي…

 

 

يوسف: اديني جيت … بس هفضل مش مرتاح لك
عامر: لا هترتاح اوي … بص بقى انا و انت هنبقى شركاء . يعني انا اجيب لك الناس العايزه المعلومات و لنت تجيب المعلومات اية رأيك؟
يوسف: قولت بك مش سهل اثق فيك يا عامر .. و الشراكة دي موعدكش بيها غير في فترة قصيرة … اكتر من كدة انساني …
عامر: و انا راضي بالفترة الصغيرة… الفلوس تتقسم بالنص و اه مينفعش تشتغل انت لوحدك .. انا اعرف ناس كتير مش هتقدر انت عليهم
يوسف: مينفعش تدي المعلومات لكذا حد .. يتقلبوا ضدك و هنروح في داهيه.. احنا نختار منظمة واحدة لغاية ما نكبر و نقدر عليهم كلهم… مع ان انا مش ناوي اكمل لغاية ما نكبر
عامر: دماغ الماظ اكتر من دماغ ابويا
يوسف: متتعودش عليها
عودة…..
ريم: اتصل من بعدها ؟
يوسف: لا لأني قولت له اني ه‍ بلغه بالميعاد ال نبدأ في الشغل لأني مش جاهز..
ريم: ليه
يوسف: عشان نبدأ شغل سوا… و ميطلعش بيضحك عليا بس كدة دي نفس المعلومات…
ريم: كدة تمام اوي شكرا يا استاذ سلام عليكم
يوسف: و عليكم ..
يوسف: احم انسه ريم
التفتت ريم له و …
ريم: خير؟
يوسف: عامر مش ناوي على خير فهماني؟
ريم: فهماك و شكرا على النصيحه
يوسف: العفو … سلام
ريم: سلام
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

 

ذهب كلا منهم للفندق الذي يقيم به دون ان يراهم احد بالطبع… و قررت ريم انها من الغد ستذهب لدكتور علاج طبيعي فهي لا تستطيع الحركة جيدا بهذا الكرسي… و في هذه المهمه فهي ب حاجة لكل ذرة قوة بها….
قامت ريم بتغيير ملابسها و قرأت القرآن الكريم و ذهبت في نوم عميق … و كذلك يوسف…

يتبع …

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية ريم )

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *