روايات

رواية أمام المسجد الفصل الثاني 2 بقلم مريم شعبان

رواية أمام المسجد الفصل الثاني 2 بقلم مريم شعبان

رواية أمام المسجد البارت الثاني

رواية أمام المسجد الجزء الثاني

أمام المسجد

رواية أمام المسجد الحلقة الثانية

وعد بصدمة: اي بتقولي اي
نور: امام مسجد هو انتي مكنتيش تعرفي
وعد: خالتك قالتلي دكتور شوفتي خالتك بتعمل اي قومي معايا
نور: اهدي يا وعد هو حد يطول يتجوز امام مسجد
وعد: قومي معايا انا ليا كلام مع خالتك بتضحكوا عليا عشان أوفق قومي
*******

في منزل وعد
وعد بصوت عالي: ماما ماما
الام: في اي يا وعد صوتك عالي كده ليه
وعد: العريس امام مسجد مش دكتور
الام بصت ل نور
نور: و الله يا خالتو كنت فاكرة انها تعرف و فيها امام مسجد ده أمنية لبنات كتير
وعد: بت اسكتي رد عليا يا ماما
الام :يا بنتي اه امام مسجد بس
وعد: بس اي ضحكتي عليا عشان عارفة اني نفسي اتجوز دكتور صح
الام: اعملك اي يعني ده خمس عريس ترفضه قولت اقولك دكتور و خلاص معرفيش انك هتشوفي الجزمة دي و تقولك
وعد: تضحكي عليا امام مسجد يا ماما انتي عرفني مش بحب الناس المتشددة دي
نور: هبلة هبلة و الله

وعد: بت هضربك
الام: يا بنتي اقعدي معاه جربي و بعدين احنا قولنا ل راجل يجي بكرة نرجع في كلامنا يعني
وعد: نعم هو انا قولت موافقة
الام: مش انتي قبل ما تنزلي قولتلي ماشي
وعد: اه بس مكنتيش اعرف انه امام مسجد انا مش هقعد مع حد
الام: طيب عشان خاطري اقعدي معاه عشان ابوكي بس عايزة تخليه صغير يعني بعتذر بعد ما قولنا تعال
وعد بضيق: خلاص يا ماما تمام و تروح غرفتها
الام بصت ل نور: أدعي عليكي بيه يا بنت اختي
نور: الله يا خالتو انا مالي و بعدين بنتك هبلة عايزة ترفض الراجل قبل ما تقعد معه
الام: يارب توافق نفسي افرح بيها و بس اهم حاجة انها تكون مرتاحة يلا يا جزمة ادخلي عندها و مشيت
نور: الله هو اي البيت ده وعد يا وعد و تروح عندها
وعد: نور انا روحي في مناخيري مش ناقصة

نور: يا بنتي اهدي بقي ده امام مسجد هيخد بايدك ل ربنا و ماما بتقول عارف ربنا كويس و محترم و صوته في القران مشاء الله اقعدي معه مش مرتاحة خلاص مفيش حاجة يعني
وعد: يا نور عمره ما هيكون موافق بذات لمي يعرف اني كنت مرتبطة قبل كده
نور: لا الناس دي مش بتفرق معها كنتي اي اهم حاجة بقيتي اي
وعد: انتي هبلة يا بنتي مش بتقولي امام مسجد يعني هيقعد يسال و يعمل
نور: يا بنتي اسمعني بس مش عارفة انتي شايفة للي الناس للي تعرف ربنا صح مشتددين
وعد: أستغفر الله العظيم
نور: يا حبيبتي انتي مش قولتي هترجعي ل ربنا متخافيش بقي وقومي صلي ركعتين و أدعي ربنا يسمحك و ابدي صفحة جدا مع ربنا ده ربنا بعتلك الشخص للي هعوضك عن الزفت محمود ده و احسن منه مليون مرة انا همشي و هجي بكرة عشان اكون معكي
وعد: تمام خلي بالك من نفسك
نور: ماشي يا حبيبتي و تخرج
******

تاني يوم
العريس وصل هو و اهله الستات لوحدهم و الرجالة لوحدهم ؛وعد واقفة شايلة العصير
ام وعد: بت اقعدي اتكلمي براحتك قولي للي نفسك فيه
نور: و اهدي كده بلاش توتر
ام وعد: اه قمر يا حبيبتي قمر
نور: خلاص يا خالتو سيبها تدخل
ام وعد: تمام يلا يا بنتي
وعد أخدت نفس: حاضر و تروح تخبط علي الباب
ابو وعد: ادخل؛ وعد تدخل
ابو وعد: تعالي يا بنتي
وعد: السلام عليكم
:وعليكم السلام
وعد: ازيك يا عمو

ابو العريس: الحمدلله بخير يا بنتي
ابو وعد: تعالي اقعدي جنبي يا وعد
وعد: حاضر و راحت قعدت جنبه و اقعدوا يتكلموا شوية
ابو العريس: طيب مش نسيبهم يتكلموا شوية
ابو وعد: اه تمام أتفضل يا حاج و يخرجوا
العريس: أحم ازيك
وعد باصة في الارض: الحمدلله بخير
العريس: ادام الله حمدك انا أدهم
وعد: اهلا بك
أدهم: تحبي تعرفي حاجة عني
وعد: بتصلي
أدهم: الحمدلله
وعد: تمام
أدهم باستغراب: تمام خلصتي كده
وعد: اه حضرتك عايز تعرف حاجة عني
أدهم: كتير
وعد: احم
أدهم: كنتي تعرفي حد قبلي
…….

يتبع ….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا 

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على (رواية أمام المسجد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *