رواية طفلة الفهد الفصل التاسع والخمسون 59 بقلم دعاء حجاج
رواية طفلة الفهد الفصل التاسع والخمسون 59 بقلم دعاء حجاج
رواية طفلة الفهد البارت التاسع والخمسون
رواية طفلة الفهد الجزء التاسع والخمسون
رواية طفلة الفهد الحلقة التاسعة والخمسون
زينب غمضت عينها وقالت: فهد اسمو الحقيقي فهد نور الدين المنصوري
زينه بعد فهم: يعنى اي
زينب ببكاء شديد: فهد مش ابنى ولا ابن جمال يا زينه
زينه بصدمه: اي
بعد مرور عشر ثوانى
فاقت من الصدمه وقعدت تضحك وقالت: اي الهزار الوحش ده يا ماما اكيدا بتهزري
زينب هزت راسها وقالت بعياط: يا ريت بهزر يا زينه يا ريت
الدموع نزلت من عين زينه وقالت:يعنى فهد مش ابنك وعايش على وهم انكم عائلتوا
زينب مسكت ايد زينه وقالت: زينه انتى وعدتينى أوعك تقولى لفهد فهد لو عرف ممكن يمو”ت فيها واحتمال يكر”هنى
زينه سحبت أيدها وقالت: أهل فهد فين يا ماما
زينب بصت لتحت وقالت: فهد يتيم يا زينه
زينه بصدمه:اي
زينه بصت لزينب وقالت: مش كل ده الحقيقه يا ماما في حاجه كمان
زينب قامت وقالت بتوتر:ده الحقيقه يا زينه مفيش غير كده
زينه قامت وحطت أيدها على كتف زينب وقالت: فهد مش يتيم يا ماما الحكايه لسه فيها كتير
زينب بعياط: مينفعش تعرفي يا زينه انا قولتلك أن فهد مش ابننا بلاش تخليني اقول حاجه اندم عليها
زينه مسكت ايد زينب وقالت: وانا قولتلك اي مش قولتلك مش هقول حاجه لفهد
_ولا جمال يا زينه
_بوعدك محدش هيعرف بحاجه
زينب وقفت على جنب وبدأت تحكى
_كنت بنت حلوه اوى عندي 21 سنه وكان كل حلمى ابقا دكتوره وفجاه احلامى كلها اتغيرت من الليله ده
فلاش باااك
_فينك يا زينب ؟
_مش عارفه يا حنان
_يعنى اي مش عارفه الوقت اتاخر يا زينب وماما وبابا قلقانين اوى عليكى
زينب بصت على الطريق وقالت بفرحه: في عربيه اهااا
_طب كويس تعالى عالطول
_حاااضر
زينب قفلت التليفون وشاورت للعربيه اللى نزل منها جمال
زينب خافت اوى وجمال قرب منها وقال: تعالى خايفه كده ليه مش عايزه حد يوصلك
زينب بلعت ريقها وقالت: لا شكرااا
جمال مسك أيدها جامد اوى وقال: طالما وقفتى عربيتى تبقي تيجى معايااا
زينب زقته وقالت بعفويه: اجى معااك ليه انت شكلك مجنون
جمال حط ايدو على خصر زينب وقالت: يا تيجى بالزوق يا تيجى بالعافيه اختاري
نبضات قلب زينب ازدادت اوى وقالت بتوسل: الله يخليك ابعد عنى
جمال قرب منها وقال: ابعد ازاى بس انا مشوفتش جمال كده ولا عمري هشوف
زينب زقت جمال وكانت رايحه تجري ولكن جمال مسك ايدها وشدها ليا ليغر”ز ابره في رقبتها لتفقد الوعى عالطول
في صباح اليوم التالى
بدأت تفوق من تأثير المخدر ووجدت نفسها عا”ريه تماما
زينب شدت الملايه وحطتها على جس”مها وقالت بعياط: ينهااار اسو”د اي اللى حصل
جمال دخل بكل برود وقال: قومى يلاااا
زينب بحده: انت عملت اي يا حيوا”ن
جمال طلع سيجاره وولعها وقال بكل برود مصطنع: اخدت شر”فك بس
زينب بصدمه: اي ؟
_يلا قومى اخدت اللى عايزو امشي بقا
جمال طلع ورزع الباب ورا” وزينب قامت ولقت د”م على الفراش وقالت: ينهاااار اسو”د روحت في داهيه اعمل اي دلوقتى
بعد مرور ساعتين تقريبا
رجعت زينب البيت فهي كانت من عائله متوسطه المعيشة ليست فقيره ولا غنيه
حنان شافت زينب طلعت تجري عليها عالطول وقالت: كنتى فين لحد دلوقتى بابا راح بلغ البوليس
زينب سابت حنان ودخلت البيت وكانت في حاله صدمه
قامت والده زينب وقالت: زينب كنتى فين يا بنتى
الدموع نزلت من عين زينب وقالت: متخافيش عليا انا بخير
والدتها بخوف: انتى كداابه
_ماما انا تعبانه
والدتها بخوف: في أي
زينب دخلت اوضتها وقعدت على السرير وقالت: اد”مرت خلاص اد”مرت اعمل اي بس
في احد الليالى
كانت قاعده على السرير والدموع على خدها وفجاه التليفون رن
مسكت التليفون وفتحتوا وقالت: مين
جمال بضحكه شيطا”نية: اخبارك اي يا زينب وحشتينى اوى
زينب ارتعشت وقالت: عايز اي يا حيو”ان
_تؤ تؤ عيب كده المهم انا هقفل معاكى وهبعتلك فيديو شوفي وبعدها هرن عليكى
جمال قفل التليفون وزينب بعصبية: الوووو
وفعلا الفيديو وصل ونبضات قلب زينب ازدادت اوى وفتحت التليفون وكانت خايفه اوى
بعد شويه التليفون وقع من ايد زينب وقالت: اي ده
(الفيديو كان لزينب وهي عريا”نه)
وفجاه التليفون رن
زينب مسكت التليفون وقالت بارتباك: اي ده يا حيو”ان
_بلاش تقولى الكلمه ده كتير عشان هتبقي مراتى بكره
زينب بصدمه: اي
_بصي بقااا الرفض نشر الفيديو وتشو”يه صورتك قدام الناس
والموافقه تحافظى على كرامتك
زينب بعياط: مستحيل
_يبقا اختارتى القرار الأول
زينب بخوف: لا لا ارجوك انا موافقه
جمال بابتسامه خبيثة: شاطره
زينب قفلت التليفون ورمتوا على الأرض وقالت: مفيش إلا الحل ده والا ****
في صباح اليوم التالى
_ماما زينب فين
_تلاقيها عند خالتك هاله
_مش هناك روحت سالت عليها قالوا مجاتش النهارده
وفجاه الباب خبط
حنان فتحت الباب وقالت بصدمه: زينب
_مين يا حنان
حنان بارتباك: زينب زينب
_في اي ؟
زينب دخلت وكانت ماسكه ايد جمال وقالت:انا اتجوزت
قالت بصدمه: انتى بتقولى اي
زينب بالم لا تحسد عليا: ايوه يا ماما اتجوزت
وفجاه صفعه قويه اوى تنزل على خدها
قالت بصدمه: انتى يا زينب انتى اللى كل الناس بتحكى بأخلاقها يا خساره
جمال خد زينب في حضنه وهي كانت قرفانه منه اوى
_اطلعى برااا
حنان بصدمه: ماما انتى بتقولى اي
_بقولك اطلعى برااا
_في اي هنااا
راحت عنده وقالت: بنتك اتجوزت بنتك اتجوزت
قال بصدمه: اي الكلام ده
زينب بصت لتحت وقالت: انا لازم أمشي انا جوزي عن اذنكم
مسكها من شعرها وقال بصوت جهوري: تمشي فين يا بت ال بعد ما فض”حتينى
جمال زق والد زينب وقال: ده مراتى أوعك تقرب منها
بص لبنته بصدمه وقال: هو ده اللى اتجوزتى ده معندهوش اخلاق خالص
زينب:___________
مسك ايدها وقال: براا مش عايز اشوف وشك هنااا تانى
زينب بعياط: بابا انت بتقول اي
زقها لتقع على الأرض وقال بغضب جحيمي: مش عايز اشوف وشك هنااا تانى ورزع الباب جامد اوى
الكل أستغرب وقال: يا تري في اي ؟
جمال مد ايدو لزينب اللى كانت مصدومه من اللى عملوا والدها
جمال مسك ايدها بالعافيه وقال: اركبي
زينب بصت للبيت وقالت: انا اسفه اوى يا بابا انا لو مكنتش عملت كده كنت هتق”تل نفسك من الفض”يحة
جمال ضغط على ايدها جامد اوى وقال بعصبية: اركبي
قالت بتالم: حاضر
ركبت فعلا ليعلن القدر حياه جديده مليئة بالتحديات والصعوبات
في قصر الكيلانى ( الأصح قصر نور الدين المنصوري)
_ادخلى
دخلت زينب وفجاه جمال حضنها وقال: بحبك من زمان اوى بحبك وانتى عندك ١٥ سنه
زينب كانت قرفانه منه اوى وفجاه زقتوا وقالت:ابعد عنى بقاا عملت الى طلبتوا ابعد بقااا
جمال مسك ايدها وقال: ابعد ازاى انا ما صدقت اننا اتجمعنا
_جمال بيه
جمال بعصبية: عايز اي
_فهد مش راضي ياكل
زينب بصت ليا وقالت: مين فهد ده
جمال بعصبية: مالكيش دعوه انا مش هتاخر زي الحلوه كده البسي قمي”ص قصير عشان عندنا ليله حلوه
جمال طلع وزق الباب وراااا
زينب وقعت على الأرض وقعدت تعياااط وكانت حاسه انها في حرب يا تنتصر يا تخسر فيها
جمال فتح الباب وقال: فهد ابنى
فهد رمى الڤازه عليا وقال: اطلع برااا انت اب سي اوى
جمال قبض ايدو وقال: انت ازاى تحدف الڤازه على ابوك
فهد بغضب: انت وعدتنى امبارح انك هتاخدنى عند ماما وفي الاخر ضحكت عليااا
جمال راح عند فهد وقال: ماما جات خلاص
فهد بفرحه: بجد
_متولى
_اتفضل يا بيه
فهد رجع لورا وقال بعياط: انا اسف يا بابا والله ما هعمل كده تانى انا اسف
جمال مسك الحزام ولفوا على ايدو وقال: ازاى تحدف الڤازه على ابوك هااا
فهد جري على متولى وقال: عمو متولى اتكلم معااا والنبي
متولى بص لجمال وقال: عشان خاطري يا جمال بلاش انت لسه ضر”به امبارح
جمال مسك ايد فهد وبقا يصرخ وجمال بقلب قاسي نزل عليا بالحزام
_بابا الله يخليك متعملش كده
جمال نزل بالحزام على فهد بطريقه غبيه اوي ليفقد فهد واعيه عالطول
متولى بخوف: ده ما”اات
جمال رمى الحزام وقال بقسوه: ده زي ابو جامد مش حزام اللى يمو”ته
كانت واقفه عند الباب ومصدومه من المنظر اللى شافتوا
زينب بعياط: انت عملت اي في الطفل
ليلتفت ليها بصدمه: زينب
زينب دخلت عالطول وخدت فهد في حضنها وقالت بزعيق: ازاى تضر”ب الطفل كده انت اي معندكش قلب
_انتى فاهمه غلط
زينب رفعت ايدها في وش جمال وقالت: مستحيل تكون بنى ادم مستحيل انت حجر
جمال اتعصب اوى وقال: ربع ساعه وتكونى ورايا
جمال طلع وزينب طلبت من الخدامه شاش وقطن
جابت فعلا الشاش والقطن وزينب بدات تعقم الجروح اللى كانت في جسم فهد بسبب الضر”ب
بعد مرور نصف ساعه تقريبا
فهد بدأ يفوق ويقول: بابا الله يخليك متعملش كده
زينب كانت مغمضه عينها وقامت عالطول وقالت بانتهاد: انت بخير
فهد بص ليها وقال بابتسامه: ماماااا
فهد حضن زينب وقال: اخيرااا انا كنت منتظرك من زمان اوى
زينب حست بشعور غريب اوى وقالت: ايوه انا ماما
فهد بص ليها وقال بحزن: بابا كل يوم بيضر”بنى يا ماما
الدموع نزلت من عين زينب وقالت: وانا بوعدك يا قلب ماما محدش هيضر”بك تانى
فهد مسح دموعه وقال: بجد
زينب هزت راسها وقالت: بجد
الباب انفتح بطريقه غريبه اوى ليدخل جمال
فهد حضن زينب وكان خايف اوى وقال: متسبنيش يا ماما.
زينب باسته على راسه وقالت: حاضر يا قلب ماما
جمال بص لزينب وقال: اظن فهمتى كل حاجه
زينب بصت لجمال وقالت: فين امه
جمال بكدب: ما”تت الله يرحمها
_ازاى تبقا ابوه وتضر”بوا كده ؟
_ده موضوع مالكيش دخل فيااا
دخلت الخدامه وقالت: اللبن يا خانم
زينب خدت منها اللبن وقالت بحب: اشرب اللبن ده يا
جمال بابتسامه: فهد اسمه فهد
زينب بصت ليا بقرف وفهد قال: مش عايز
جمال بعصبية: اشرب اللبن والا
فهد مسك الكوبايه وشربها عالطول وزينب بغضب: مش معامله ده مع طفل صغير
_طب قومى يلاا
فهد حضن زينب وقال: ماما الله يخليكى متسبنيش
زينب باست فهد على رأسه وقال: حاضر يا حبيبي
جمال مسك ايد زينب وقال:مينفعش يا فهد
فهد بص لزينب وقال بحزن: ليه
جمال حط ايدو على خصر زينب وقال: اصلا امك بتاعتى الليله
زينب بصت لجمال وقالت: انت ازاى تقول كده قدام طفل
_مس عارف حاجه متقلقيش
زينب زقت جمال وقالت: انا هقعد مع فهد هنااا
فهد ابتسم وجمال بصوت جهوري: وجده
_نعم يا بيه
_ممنوع فهد يطلع من الاوضه
_حاضر يا بيه
فهد مسك ايد زينب وقال: ماما خليكى معااايا
جمال مسك ايد زينب وفهد مسك ايدها جامد وقال: خليكى معااايا
زينب بصت لفهد وجمال اتعصب اوى وقال: يلاااا
بالفعل طلعت ووجده قعدت جنب فهد وقالت: اي رايك نلعب زي كل يوم
فهد زقها وقال بغضب: انا مش بحبك انتى وحشه
_انا كده اخص عليك يا فهد
_ايوه انتى كده فاكره لما حر”قتينى
_عشان طلعت براا من غير ما تقول لحد
فهد بص ليها بغضب ووجده ابتسمت وقالت: احكيلك حدوته
فهد نام على السرير وقال: انا مش بحبك ولا بحب حودايتك ابدااا
عدت الايام وعدت الشهور والسنين
_انتى عندك عيب ولا اي ؟
_انت بتقول اي
_عايز طفل بقااا في اي
_الدكتور قال انى سليمه يمكن العيب منك
جمال ضر”بها بالقلم وقال: انتى بتقولى اي يا روح امك
_ماما ما”تت وبابا كمان بسببك ما”توا وهما زعلانين منى
_شغل المحن ده مش عايزو
زينب بصت ليا بغضب وفجاه التليفون رن
جمال مسك التليفون وقال: الووو
_مبروك المدام زينب حامل
جمال بفرحه:اي؟
_الف مبروك يا بيه متنساش الحلاوه
جمال قفل التليفون وخد زينب في حضنه وقال: مقولتيش من بدري ليه يا حبيبتي
زينب زقت جمال وقالت: ابعد عنى بقااا انا بقرف منك اوى
جمال ضغط على سنانه وقال بعصبية: مش هعمل حاجه عارفه ليه مش عشانك عشان ابنى اللى في بطنك
فهد دخل وقال: ماماااا
زينب بفرحه: فهد
_عرفت انك حامل وهيكون عندي اخ
زينب حملت فهد بين ايدها وقالت: اه يا حبيبي
جمال شد فهد وقال: مينفعش تحملى حد ممكن يأثر على ابننا فاهمه
فهد بص لتحت وقال: انا مش هق”تل اخويا يا بابا
جمال مسك فهد من ودانه وقال: تعملها
زينب بعصبية: اي الكلام اللى بتقولوا للولد ده
_ده غيران
فهد زعل اوى وطلع يجري
_فهد فهد
بعد مرور عده شهور
_اعااااااااا مش قادره
كان واقف براا وخايف اوى على ابنه وليس على زينب
فهد مسك في هدوم جمال وقال: هي ماما بتصرخ ليه يا بابا
جمال بعصبية: اسكت مش عايز اسمع صوتك
الدموع امتلئت عيون فهد
الممرضه طلعت وقالت: الف مبروك جالك ولد زي القمر
جمال حمل ابنه وقال: ابنى حبيبي
الممرضه: هتسمي اي ؟
_قاسي
الممرضه باستغراب: نعم
جمال بغضب: قاسي اي مش حلو
_مش قصدي عن اذنك
جمال دخل لزينب وقال: ابننا قاسي حلو اوى يا زينب
زينب بغضب: اي قاسي ده انا هسمي ابنى مالك
جمال خد نفس عميق وقال:مش مشكله مالك مالك بس هخلى قلبه قاسي اوى
بعد مرور ثلاث سنوات
زينب أنجبت بتول خلال التلات سنين دول
كان فهد قاعد هو ومالك وبيلعبوا
فهد نضج نوعا ما ومالك كان لسه
_وجده وجده التليفون بيرن
زينب طلعت من المطبخ وقالت: محدش هناا ولا اي
مسكت التليفون وكانت رايحه تقول: الووو
ولكن المفاجاه
_الشاب هيستناك في ****** ومعا الفيديو اللى صوره يوم الحادثه بس اهم حاجه المليون عشان يوافق يديك الفيديو
زينب قفلت التليفون وقالت: فيديو وحادثه
زينب غيرت هدومها عالطول وقالت: فهد
_نعم يا ماما
_خد بالك من اخوك وبتول في الاوضه محدش يقرب منها الا تقع
_حاضر يا ماما
زينب طلعت وراحت المكان اللى قال عليا الراجل
_هو اتاخر كده ليه
زينب رمتلوا الفلوس
الشاب حاول يعرف مين اللى تحت القناع لكن مقدرش يعرف مين
زينب مدت ايدها والشاب حط الفلاش في ايدها وقال: قول لجمال بيه الحساب كده انتهى
زينب هزت راسها ومشت عالطول
رجعت البيت ودخلت الاوضه وحطت الفلاش في الكمبيوتر وفتحت الفيديو وكانت في حاله صدمه
(الفيديو كان فيا جمال وهو بي”قتل عائله فهد كلها)
زينب حطت أيدها على فمها وقالت: مين الناس دول ؟
زينب قامت وقالت: مين نور الدين المنصوري ده
زينب افتكرت ان متولى كان مره بيقول فهد نور الدين المنصوري
زينب قعدت على السرير وقالت: يعنى فهد مش ابن جمال والقصر وكل أملاك عائله الكيلانى بتاعت عائله المنصوري
_يعنى جمال قت”ل عائله فهد كلها عشان ياخد كل الأملاك
بااااااك
زينه قامت من على السرير وقالت بحزن: جمال كان بيعذ”ب فهد بالقسو”ه ده
زينب هزت راسها وقالت:عشان كده فهد بيكر”هوا
زينه حست بالم وقالت: انا مش متخيله ازاى كانت حالته لما جمال بيضر”بوا
_الضر”ب ده خلى فهد اسد يا زينه خلى قلبه قاسي فهد مكنش بيضحك خالص الا بعد ما انتى دخلتى حياته
_غير كده ق”تل عائله فهد كلها
زينب هزت رأسها وقالت: عرفت ان جمال كان شغال سواق عند نور الدين والد فهد
_عشان كده قررتى تجوزينى لفهد
زينب هزت رأسها وقالت: صحيح طلبت من مالك يتجوزك بس كانت لعبه منى عشان محدش يشك
الدموع نزلت من عين زينه وقالت: الحقيقه ده ممكن تد”مر فهد مش فهد بس والعائله كلها
زينب بخوف: زينه
زينه مسكت ايد زينب وقالت: حصل معاكى كتير اوى يا ماما وساكته ليه
_عشان فهد جمال هددنى بفهد يا زينه انا ممكن اروح الشرطه واديهم الفيديو بس مقدرش فهد لو عرف ممكن يمو”ت فيها
_الحادثه ده لما حصلت فهد كان قد اي
_اعتقد فهد كان صغير جدااا مكنش بيتكلم
_خدوا جمال على اساس انه ابو طب ليه خاد فهد ليه مقت”لش فهد
_نور الدين كتب وصيه في حاله وفا”ته الورث كله يروح لابنه ولو حصل حاجه لفهد لقدر الله الورث يروح للجمعيات الخيرية
_وجمال خاد فهد على اساس انه يكبروا ولما يصلح انه يورث يخلى فهد يوقع على تنازل املاكه ليا
زينب هزت رأسها وزينه قالت باستغراب: ليه عملتى كده كان ممكن تبلغى عن جمال وبعدين فهد مش ابنك للدرجه ده بتحبي فهد
زينب قعدت تعياط وقالت: لو قولتلك انى بحب فهد اكتر من مالك وبتول مش هتصدقي
زينه حضنت زينب وقالت: عارفه واكبر دليل سكوتك لحد دلوقتى على اللى حصلك
_بابا وماما ما”توا يا زينه بسببوا ما”توا وهما زعلانين منى
زينه بعدت عن زينب وقالت: قت”ل اهلك بردو
زينب هزت رأسها وقالت: لما اتجوزت جمال الناس كلها بدأت تتكلم عنى بالسوء بابا وماما مقدروش يستحملوا الكلام وما”توا
_خالتى حنان تعرف كل ده
_حنان عارفه ان جمال اته”جم علياا بس متعرفش حكايه فهد
_امال تعرف اي
_انا قولتلها ان فهد ابن جمال من مراته الاوله وطلبت منها متقولش لفهد حاجه زي ده
_ماما انا طالعه
_زينه ممنوع حد يعرف بالحقيقة ده خصوصا فهد
زينه بالم: حاضر يا ماما
زينه طلعت ودخلت لقت فهد بيلبس الجزمه
فهد بص لزينه وقال: لو خايفه تقعدي هنا تعالى معايا
زينه راحت عند فهد وقالت: هي الدنيا اللى وحشه والا الناس اللى وحشه
فهد قام وقال باستغراب: ليه السوال ده
_مفيش
فهد مسك ايد زينه وقال: في اي
_هخليك تنسي جرح الماضي كله
فهد بابتسامه: جرح؟
زينه حضنت فهد وقالت: أوعك تبعد عنى يا فهد مهما حصل أوعك تسبنى لوحدي
فهد كان مستغرب كلام زينه ومكنش فاهم حاجه
_زينه انتى كويسه
زينه بعدت عن فهد ومسحت دموعها وقالت: مفيش يا قلبي
فهد حط ايدو على خصر زينه وقال بهمس: طالما قولتى يا قلبي يبقا مش زعلانه
_مقدرش ازعل منك
فهد حضن زينه وباسها على رأسها وقال: انا رايح الشغل تحبي تيجى معايا
زينه هزت رأسها وقالت: هقعد مع ماما زينب متخافش عليا
_طب خدي بالك من نفسك واوعك تقفلى تليفونك عشان هرن عليكى كل شويه
زينه هزت رأسها وقالت: حاضر
فهد باس زينه من خدها وقال: عايزه حاجه
_سلامتك
فهد ضم حواجبه وقال: زينه انتى تعبانه
زينه هزت راسها وقالت: لا مش تعبانه ليه
_ولا حاجه سلاااام
فهد طلع وزينه قعدت على السرير وقالت: فهد لازم يعرف لحد امتى هيفضل عايش في كدبه
يتبع..
- لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
- لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية طفلة الفهد)
تم