روايات

رواية لا أدري كيف أحببتها الفصل التاسع عشر 19 بقلم دعاء حجاج

رواية لا أدري كيف أحببتها الفصل التاسع عشر 19 بقلم دعاء حجاج

رواية لا أدري كيف أحببتها البارت التاسع عشر

رواية لا أدري كيف أحببتها الجزء التاسع عشر

لا أدري كيف أحببتها
لا أدري كيف أحببتها

رواية لا أدري كيف أحببتها الحلقة التاسعة عشر

 

#لا أدري كيف أحببتها
البارت التاسع عشر قبل الاخير
دخلت عشان تشوف فاطمه وطلعت عالطول وقالت: البت هربت
قام وقال بصدمه: هربت ازاى
_مش عارفه يا بيه مفيش حد جوا
قال بصوت جهوري: يعنى اي مفيش حد جوا ازاى هربت من الرجاله إللى برا
طلع برا وقال بغضب: انتوا يا بها”يم ازاى البت هربت منكم
بصوا لبعض باستغراب وقال أحدهم: مفيش حد طلع يا بيه احنا واقفين هنا من بدري
ضم حواجبه وقال: امال هربت ازاى عليها عفر”يت مثلا
ثم قال بصوت جهوري: اتحركوا شوفها راحت فين اكيدا مالحقتش تبعد عن هنا
هزوا رأسهم وركبوا العربيه ومشوا
دخل ورزع الباب وقال بصدمه: فتحت الشباك ازاى
بصت لتحت وقالت: البت طلبت منى افتحلها الشباك قالتلى عندها حساسية

 

 

ضر”بها بالقلم وقال بغضب جحيمى: متخلفه
الدموع نزلت من عينها وقالت: انا اسفه يا بيه
قعد على الكرسي وطلع سيجاره وقال بصوت جهوري: امشي من قدامى
_انا اسفه يا بيه
_بقولك امشي من قدامى
مشت فعلا والشاب رن على واحد من الرجاله
_متخافش يا بيه هنلاقيها
_اول ما تمسكها رن عليا فورا
هز رأسه وقال: حاضر يا بيه
قفل التليفون ومسك المسدس وقال: مفيش ولا واحده رفضتنى لحد دلوقتى بعملتك ده اختارتى مو”تك
كانت بتجري على الطريق
وفجاه وقفت ومسكت ركبتها ومكنتش قادره وقالت بتوسل: يا رب ساعدنى
كان سايق باقصي سرعه ومكنش عارف يروح فين كان ماشي وراء قلبه

 

 

عند سوزي
نزلت ووقفت عربيه وركبت فيها وقالت: اطلع
حاول يغير صوته وقال: فين
_هقولك
هز رأسه وبص في المرايه وقال: دلوقتى هعرف بابا فين يا بت ال****
سوزي باستغراب: واقف ليه اتحرك
شغل العربيه ومشواا فعلاا
في المخزن
_الخانم جايه مش عايز ولا غلطه
فاروق في سره: يا تري مين الخانم ده وليه خطفتنى
فتح الباب ودخل لفاروق وقال: اي هى أمنياتك
فاروق ضم حواجبه وقال: امنيات اي
الراجل بابتسامه تحمل الشر: اول ما الخانم توصل هنق”تلك فورا
فاروق بصدمه: اي
_انا معرفش الخانم بتكر”هك ليه ده شكلك غلبان حتى
_مين الخانم ده
_هي ده أمنياتك
فاروق هز رأسه وقال: عايز اعرف مين اللى عايزه تقت”لنى
_طالما هتمو”ت وتعرف مين الخانم اللى أمرتنا نخطفك يبقا هقولك

 

 

 

الخانم اللى طلبت مننا نخطفك وبعدها نق”تلك هي مرات ابنك
فاروق بصدمه: اي
الراجل هز رأسه وقال: ده بتكر”هك اوى هو انت مزعلها في اي
فاروق بضحكه تحمل السخريه: مش جديد عليا أتوقع منها كل حاجه
_ياااا شكلكم بتكر”هوا بعض اوى
_الخانم وصلت الخانم وصلت
حط البلاستر على فم فاروق وقال: اجهز واوعك تنسي تقول الشهاده
طلع وقال: اهلا اهلا بالخانم
رمت الفلوس على الأرض وقالت: الفلوس اهااا العجوز فين
بص ليها وقال بخبث: العجوز جواا
رجعت شعرها لورا ودخلت لفاروق وقالت بتمثيل: باباا
فاروق بص ليها ومكنش متفاجا خالص
سوزي شالت البلاستر من على فمه وقالت: مش مصدوم ليه
فاروق بابتسامه: هتصدم من اي متوقع منك اي حاجه
_اظن عرفت أن مو”تك النهارده ولا ليك راي اخر
_انا مش خايف منك انا خايف عليكى من عقاب ربنا
سوزي قعدت تضحك وقالت: ومش خايف على ابنك من عقاب ربنا بردو
فاروق بص لتحت وقال: ابنى انتهى من اول يوم حبك فياا وما”ت من اليوم اللى اتجوزك فيا
سوزي بابتسامه: ليه بس ده تاب يعينى
_اللى زيه وزيك مستحيل يتوب
_انت مش مصدق صح والله تاب وقال اي عايزك تسمحوا ويرجع اللى كان اسمها اه سميحه
فاروق بص ليها وقال: انتى الشيطا”ن نفسه
_المسدس
جري عالطول وقال: اتفضلى يا خانم

 

 

مسكت منه المسدس وقالت: كلمه شيطا”نه شويه اوى عليا انا اسو”د من الشيطا”ن نفسه
فاروق بغضب: اضر”بي
سوزي ركزت المسدس على قلب فاروق وقالت: انت تؤمر يا رجل يا عجوز
فاروق غمض عينه وسوزي كانت رايحه تق”تله ولكن
_انتوا مين
_احنا بوليس
سوزي بصدمه: بوليس
فاروق فتح عينه وقال: ربنا كبير يا رقا”صه
سوزي بابتسامه: ده ابو جوزي وانتوا فاهمين غلط
الظابط بص لفاروق اللى هز رأسه وقال: ده كانت عايزه تقت”لنى يا حضرت الظابط
_خدوها فورا
سوزي قعدت تصرخ وتقول: انا معملتش حاجه انتوا مجانين
الشرطه خدت سوزي والرجاله اللى معها

 

 

 

فاروق حاول يفك نفسه لكن معرفش وقال باستغراب: ازاى الشرطه تمشي وتسبنى كده
دخل وكان حاطط وشه في الأرض وقال بحزن: بابا انا اسف
فاروق رفع وشه لفوق وقال بغضب: جاي تقت”لنى أنت كمان
جلال هز رأسه وقال: جاي اعتذر منك انا عارف انى أسوأ شخص على وجه الارض وعارف انك بتكر”هنى اوى بس عايز اتوب يا بابا ومش هعرف اتوب الا لما تسامحنى
_اسمحك على اي يا جلال ؟ اسمحك على جوازك من الرقا”صه ده ولا اسامحك على الرجاله اللى بعتها لابنك ولا اسامحك على جرحك لمراتك
الدموع نزلت من عين جلال وقال: كنت اعمى يا بابا كنت غبي
_ولسه اعمى وغبي يا جلال
جلال مسك ايد فاروق وقال: انا محتاج رضاك يا بابا
_وكنت فين الفتره ده كلها طالما محتاج رضايا
_ما قولتلك كنت اعمى
فاروق بحده: فكنى يا جلال فكنى
جلال فكوا فعلا وفاروق طلع وجلال مسك ايدو وقال بتوسل: فرصه يا بابا فرصه واحده وبوعدك هتغير
فاروق سحب ايدو وقال: الدموع اللى نزلت من عين سميحه بسببك بتخلينى اكر”هك كل يوم اكتر

 

 

 

جلال وقع على الأرض وقال: فرصه واحده بس مش عايز غير فرصه
بعد شويه
جلال قاعد على الأرض وحاطط وشه في الأرض وفجاه حد حط ايدو على كتفه
جلال رفع وشه وقال بفرحه: بابا
فاروق حضن جلال وقال: يا ابن ال ****
جلال قعد يعيط وقال: انا اسف يا بابا اسف
فاروق حط ايدو على ضهرو وقال: انا مسمحك بس اعتقد سميحه مش هتسامحك
جلال بعد عن فاروق وقال: أن شاء الله هتسامحنى يا بابا
فاروق بابتسامه: أن شاء الله
على الطريق
وقعت على الأرض ومكنتش قادره تجري وقالت باستسلام : خلاص مش قادره
فاطمه رفعت وشها عشان تشوف عربيه ولكن مكنش في ولا عربيه على الطريق
_البت هناااك اهاا
_ايوه هي سرع شويه
طلع التليفون وقال: البت قدامنا
_اقت”لها
ابتسم وقال: حاضر
رجع بالعربيه لوراء وبعدها ساق لقدام وزود السرعه
فاطمه بصت وراها وكانت في حاله صدمه
_هتروحى فين خلاص انتهتي يا حلوه
فاطمه حاولت تقوم لكن مقدرتش
العربيه قربت من فاطمه وفاطمة مكنتش قادره تقوم وفجاه

 

 

 

_اعاااا
بعد مرور عشر ثوانى فاطمه شالت ايدها من على وشها وبصت للعربيه اللى وقفت فجاه
_في اي ؟
_مش عارف العربيه وقفت مره واحده
فاطمه بصت لفوق وقالت: شكرااا
الرجاله نزلت من العربيه وقال أحدهم: مش مهم نق”تلها بالطريقه ده في طريقه احسن
طلع مسدس من جيبه وقال: ده احسن بكتير
فاطمه بدأت ترجع لوراا والشاب ركز المسدس على دماغها وقال: الوداع يا حلوه
كان رايح يضر”بها ولكن حد ضر”بوا على ايده ليقع المسدس منه عالطول وقال بالم: اعاااااا يا ابن ال ****
فاطمه بفرحه: آدم
قامت وجرت على آدم وقالت بخوف: كانوا عايزين يقت”لونى
آدم خدها في حضنه وقال: متخافيش انا جنبك

 

 

التلاث رجاله كانوا واقفين وقال أحدهم: متخافش اي بس مش شايف شكلك
ثم كمل بتريقه: لو اديتك بوكس في وشك هتمو”ت فيها
آدم خد فاطمه ورا ضهروا وقال: طب تعالى ادينى البوكس ده
الرجاله بصوا لبعض وقال أحدهم: من عيننا
فاطمه خافت على آدم اوى خصوصاً أنه كان بين الحياه والمو”ت
_آدم
آدم بص ليها وقال: متخافيش
فاطمه بصت في عيونه وقالت: مش خايفه ومتاكده انك هتقدر عليهم
آدم ابتسم وقال واحد من الرجاله: الوعود خلصت ولا لسه
_مش هتخلص طول ما فيا فاطمه وآدم
_يبقا هتخلص النهارده
الشاب كان رايح يضر”ب آدم بالبوكس في وشه ولكن آدم مسك ايدو ولفها ورا ضهره
_اعااااااا
آدم زقه والراجل قال بالم: ايدي ايدي اتكسرت
بصوا لبعض وهجموا على آدم ولكن رجل آدم كانت اسبق
حطوا ايدهم على بطنهم وقالوا: بطنى

 

 

آدم مسك ايد فاطمه وقال: مين اللى وراكم انطقوا
الرجاله:______
آدم قعد يضر”بهم برجله وقال بعنف: مين اللى وراكم انطقوا
_في بنت جات للمعلم وطلبت منه تق”تل مراتك والمعلم رفض وكان عايز يتجوزها
آدم باستغراب: بنت
فاطمه بغضب: آنيا
آدم بص لفاطمه وقال: آنيا
فاطمه هزت راسها وقالت: هي آنيا يا آدم
_لا يا فاطمه آنيا مستحيل تعمل كده
_لا تعمل عشان بتحبك
_طب اهدي لازم نمشي
فاطمه هزت راسها وآدم حط ايدو على كتفها وكانوا ماشين
الراجل مسك المسدس وركزوا على آدم وقال: الوداع
فاطمه بصت وراها وقالت بخوف: آدم
فاطمه زقت آدم ليقع على الارض وتاتى الطلقه فيها
فاطمه حطت ايدها على بطنها: اعااااااا
آدم بصدمه: فاطمه
وقعت على الأرض وآدم قام عالطول وقال بخوف: فاطمه فاطمه ردي علياا
فاطمه بابتسامه: انا بحبك اوى يا آدم
آدم خدها في حضنه وقال: وانا بموت فيكى

 

 

فاطمه حضنت آدم جامد اوى وقالت بصوت مقطع: ب ح بك
وفجاه غمضت عينها وآدم بعد عنها وقال: فاطمه فاطمه
قال بصريخ: فااااطمه
بعد مرور عشر دقائق وصلت الاسعاف والشرطه أيضا وخدت الرجاله غير المعلم بتاعهم
(الرجاله قالت للشرطه عن مكان المعلم بتاعهم لتاخده فعلا)
بعد مرور نصف ساعه تقريبا وخصوصاً في المستشفي
_المريضه حالتها صعبه جدااا
_لازم نطلع الرصاصه يا دكتور
_واقفين ليه اتحركوا لازم نفتح بطنها والا *****
كان قاعد على الارض وهدومه عباره عن د”م وكان بيرتعش من الخوف على فاطمه
_آدم آدم
آدم:__________
سميحه جرت على آدم وقالت بصدمه: اي الد”م ده يا ابنى
آدم بص لامه وقال: فاطمه
سميحه بخوف: في اي
آدم حضن سميحه وقال: فاطمه حالتها صعبه اوى يا ماما
_الدكاتره قالت كده

 

 

آدم هز رأسه وقال: انا خايف الا تسبنى يا ماما
سميحه هزت راسها وقالت: أن شاء الله هتكون بخير
فاروق: حفيدي
آدم مسح دموعه وقام عالطول ليحضن فاروق وقال: فاطمه جوا يا جدو والدكاتره قالت إن حالتها صعبه اوى
_اهداااا يا ابنى
آدم رفع وشه وشاف جلال وقال بغضب: انت بتعمل اي هناا
جلال بص لتحت وفاروق قال: بعدين يا آدم المهم فاطمه دلوقتى
آدم بعد عن فاروق وراح عند جلال وقال: فرحان صح
الدموع نزلت من عين جلال وقال: انت بتقول اي يا ابنى
آدم بسخريه: ابنك
جلال حط ايدو على خد آدم وقال: وحته منى كمان
آدم شال ايدو وقال: طالما حته منك بعت الرجاله ليه عشان تقت”لنى هاا
جلال هز رأسه وقال: انا اسف يا ابنى
آدم بصوت جهوري: اعتذارك مش مقبول ومهما عملت مش هسامحك

 

 

فاروق حط ايدوا على كتف آدم وقال: لولا ابوك كنت هكون مي”ت يا آدم
_مش فاهم
_سوزي بعتت رجاله عشان تخطفنى وكانت عايزه تقت”لنى جلال بلغ البوليس ونقذنى
آدم بص لجلال وقال: ويا تري متفق مع ست الحسن ولا لوحدك المره ده
جلال بحزن: انت بتقول اي يا ابنى
_مش عايز اشوف وشك تانى
جلال بصدمه: اي
آدم بصوت جهوري: امشي من قدامى امشي
فاروق بصدمه: انت بتقول اي يا آدم
آدم رفع وشه وقال: انا مستحيل اسامح الشخص اللى اتجوز على امى وجرحها
جلال ابتسم وقال: همشي ومش هتشوف وشي تانى بس عندي طلب
آدم بص الناحيه التانيه وقال بعصبية: واي هو طلبك
جلال حضن آدم وقال: الحضن ده من زمان اوى وانا عايز اخدك انت وحنان في حضنى
الدموع نزلت من عين آدم وقال: بعد اي بعد ما سبتنى واتجوزتها
_كنت غبي يا ابنى كنت غبي
آدم بعد عنه وقال: امشي بقااا
جلال بص لتحت وقال: سامحني يا آدم سامحنى عشان لما اقابل ربنا أقابله والكل مسامحنى
_مسمحك يا جلال وبتمنى ربنا يسمحك
جلال ابتسم وراح عند حنان وقال: سامحيني يا حنان سامحيني يا بنتى

 

 

حنان بصت لفاروق اللى هز رأسه وفجاه حضنت جلال وقالت: عملت كده ليه
جلال حط ايدو على شعرها وقال: سامحيني يا بنتى سامحيني
جنان بعدت عن جلال وقالت: مسمحاك يا بابا
جلال ابتسم وراح عند سميحه اللى بصت ليا بقرف
جلال بص لتحت وقال: انا عارف انك بتكر”هنى اوى ومش طايقه تشوفي وشي
_كويس انك عارف
_انا عارف انى عملت أخطاء كتير واكبر خطأ عملتوا انى اتجوزت سوزي غير انى قت”لت امها عشان رفضت تجوزنى ليها
_كويس انك معترف بأخطاءك
_انا اسف يا سميحه انا اسف
_جلال لازم تتفضل معنا المدام سوزي بلغت عن حضرتك بتهمه ق”تل امها
_ثانيه واحده يا حضرت الظابط
ثم كمل: انا مش همشي الا لما سميحه تقول مسمحاك
سميحه بصت ليا وقالت: يبقا مش هتمشي خالص
_عشان خاطر ربنا يا سميحه
فاروق راح عند سميحه وقال: سامحى يا سميحه سامحى
سميحه بعياط: انا اسفه يا بابا مقدرش اسامح الشخص ده ابدااا
_لو سمحت اتفضل معنااا
جلال بص لسميحه وقال: عشان ربنا يا سميحه
سميحه مسحت دموعها وقالت: مسمحاك يا جلال بس ربنا مش هيسمحك ابدااا

 

 

_ الغفور الرحيم يا سميحه هيسامحنى
_امسكوااا
مسكوا جلال فعلاا والظابط قال: متخافش يا فاروق بيه سوزي هتاخد جزتها وابنك كماان على اللى عملوا
فاروق حضن جلال وقال: قرب من ربنا يا ابنى وده عقابك على اللى عملتوا
_انا مش زعلان يا بابا انى رايح السجن انا زعلان انى جرحتكم كتير
فاروق بص لتحت والشرطه خدت جلال فعلاا
بعد شويه الدكتور طلع وآدم بانتهاد: فاطمه بخير صح
الدكتور:__________
آدم بصدمه:اي
لو عايزين انزل البارت الاخير بعد ساعه ونصف تمام معنديش مانع لو عايزين انزلوا بكره الساعه ١١ صباحا تمام بردو

 

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية لا أدري كيف أحببتها

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *