روايات

رواية عشقتك يا ميكانيكية الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم شمس العمراوي

رواية عشقتك يا ميكانيكية الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم شمس العمراوي

رواية عشقتك يا ميكانيكية البارت الخامس والثلاثون

رواية عشقتك يا ميكانيكية الجزء الخامس والثلاثون

رواية عشقتك يا ميكانيكية
رواية عشقتك يا ميكانيكية

رواية عشقتك يا ميكانيكية الحلقة الخامسة والثلاثون

وصل السفينه التي بها ادوارد الي ميناء هامبورغ
با المانيا هوا اكبر ميناء في المانيا وثاني اكبر ميناء في اروبا نظر ادوارد الي الميناء وجده البيرتو ينتظره هوا ورجل اخر رست السفينه في الميناء ودخلها كل من البيرتو والرجل الذي سيعين الفتيات
ويتأكد انهم موجودين في السفينه
نظر ادوارد لهم وقال: انهم في القاع
الرجل: احب ان اتأكد بنفسي
ادوارد: حسنا تفضل
نزل كلا من البيرتو والرجل و ادوارد الي باطن السفينه وكان معهم كثير من الحراس
ادوارد: افتح هذا الباب
فتح الحارس الباب الذي يوجد خلفه فتيات كثر
دخلو الي الدخل واخذ الرجل يتفقد الفتيات
وقبل ان يتكلم وجد الشرطه الالمانيا
اقتحمت المكان وتم القبض علي ادوارد والبيرتو والرجل
وتم تسليم الفتيات الي السفاره المصريه في المانيا
كان رحيم موجود في السفاره منتظر البنات
انه اتفق مع الحكومه الالمانيا في القبض علي شبكة التي تتا”جر في الب”نات و الااس”لحه وإلخ…..
رحيم وهوا يجلس في مكتب مدير السفاره قال: شكرا لتعاونك معنا
مدير السفاره: العفو يا سيد رحيم
رحيم : حسنا سوف نغادر
خرج رحيم وقابل كلا من مازن و جاسر
مازن: عرفي اسامي وعناوين البنات وبكرا انشاء الله هيكون في بتهم
هز رحيم راسه وقال: تمام ياله نمشي

 

 

ركب رحيم وجاسر ومازن في سياره واحده وذهب الي الشركه
جاسر: كدا معتش غير بترو
رحيم: علي ما نوصل مصر هيكون اتمسك
مازن: وبكدا تكون المهمه تمت
جاسر: رحيم بس انتا كدا برضو معرفتش مين موت عيلتك
رحيم: بس انا عرف مين الي موتهم
مازن: وسيبه كدا
رحيم: اممممم مين قالك اني سيبه
جاسر: تمام كدا فرحي اخر الشهر
رحيم: هوا مش كتب كتاب وشبكه
جاسر: خير البر عاجله وهمتك معيا نقنع سيف وماجد بشا
هز رحيم راسه
عند بترو
كان بترو يتفقد شح”نة التي وضعها رحيم في مخازن بترو كان يتكلم مع من سيأخد هذه الشحنه ويوزع في انحاء مصر رن هاتفه علي نظر الي الهاتف وجده اتصال من اروبا
بترو: نعم يا سيدي
…………………….
بترو بفزع: كيف قبض عليه
……………………
بترو: حسنا سنجد شخص مكانه غدا
قفل بترو لاتصال وهوا يفكر كيف وهم دايما يتا”جرون في الفت”يات ولم يكتشفون ابدا
شك في رحيم
رن علي الرجل الذي كان يراقب رحيم
وقبل ان يجيب داهمت الشرطه المكان وتم القبض علي بيترو
في منزل الشاملي
كانت كلا من جوري وجنه وملك وقمر كل واحده تمسك كتاب تذاكر فيه
دخل عليهم مالك وقال: انتو ملين الصلون كتب كدا ليه
ملك: ملكش دعوه دا بدل متجي تذكر معنا
مالك: لا انا بذكر قبل لامتحان بخمس دقيق
جوري: مالك هوا انتا مش من اهل البيت دا انتا فين اليومين دول مش
مالك: في النادي
جنه: وحضرتك بتذكر امتا ان شاء الله
مالك: لسه قيل من شويه قبل الامتحان بخمس دقايق
جوري: فاشل
ملك: وانبي انتي لالي فشله دا بيطلع لاول كل سنه علي مستوي المحفظه
نظرات جوري الي مالك وقالت: ازي انا ولا مره شفته بيفتح كتاب او بيروح دروس
قمر: كنت بذكر له في الورشه في الاعدادي
ملك وهي تقفل الكتاب وقالت بقلكم ايه انا زهقت من المدرسه ومن الدروس…….. جنه مش رحيم كان قيل ان احنا هنروح الملاهي

 

 

جنه: ايوا المفروض كنا نروح من الاسبوع الي فات
بس هما سفر
مالك: انا ماشي
جنه: علي فين يا اخويا
مالك: ريح الشركه
ذهب مالك الي شركة رحيم للهندسه وجد يوسف وسيف يعملون
يوسف: يالهوي مش عارف رحيم كان بيلحق يدرس كل الملفات دي امتا ويإخد القرار الصح امتا
سيف: مش انتا شغال معها في الشركه من زمان
ازي مش عارف
يوسف: انا كان اخري المحاسبات
مالك وهوا يجلس علي الكرسي الذي امام سيف
: رحيم هيرجع امتا
يوسف: بكر انشاء الله ليه بتسال
مالك: في منافسه في النادي للملا”كمه ونا مشارك وعوزه يحضر وانتم مدعوين
سيف: امتا
مالك: بكرا
يوسف: مش المفروض تكون في النادي تتضراب
مالك: شويه وهامشي
في يوم جديد
وصل كلا من رحيم ويوسف و جاسر الي ارض الوطن ومعهم الفتيات
رحيم: جاسر اتأكد ان كل بنت رجعة بيتها وعرف اهلها الي حصل
جاسر: تمام
ركب رحيم سيارته وذهب الي منزله
دخل الي المنزل لم يجد احد به استغراب كثيرا
لكن لم يهتم دخل الي غرفته وجد قمر تجلس وهي ترتدي شورت جينز وبضي كت وربطه شعرها بعشوائيه وتجلس حول مجموعه كبيره من الكتب
وقف رحيم علي بابا الغرفه وهوا هيم في شكل قمر
وجمالها وهي تذاكر رفعت قمر رأسها وجدات رحيم يقف امام الغرفه
قمر وهي تقف و تجري ناحية رحيم وتحت”ضنه قمر: رحيم جيت امتا انتا وحشتني اووي
رحيم وهوا يستقبل قمر في احض”انه يشعر ان روحه ردات اليه…….. لا يصدك انه لم ينم من اسبوع بسبب بعدها عن حضنه…….. لقد اشتاق الي كل شيء
استنشق رحيم عطر قمر بنتشاء كأنه يأخذ جرعه من المخ”در الذي ادمنه.
ابعد رحيم قمر وقال: البسي حاجه وتعلي معيا
قمر: هنروح فين
رحيم وهوا يمشي يده علي خدها قال: هخدك لي مكني المفضل
قمر: ماشي لحظه بس
جأت قمر ان تبتعد عن رحيم شدها رحيم اليه وقب”لها من ثغ”رها فتره من الزمن ثم ابتعد ومشي يده علي شفت”ها المنتفخه اثرا قب”لته وقال: وحشوني الكرز
احمرات قمر كثيرا ثم ابتعدت وذهبت الي غرفة الملابس بدلت ملابسها وخرجة الي رحيم امسك رحيم يدها وخرج من المنزل وركب سيارته وقادها
رحيم : اومال فين اهل البيت
قمر: في النادي بيشجعو مالك
رحيم : هي انهردا المنافسه
قمر: ايوا
وصال رحيم الي المطار
قمر: رحيم احنا هنا ليه
رحيم وهوا يمسك يدها واخرج حقيبه من السياره قال: هنروح نقضي شهر عسل
قمر بساعده: بجد والله هنروح ……. لا تكون جزر المالدليف
رحيم : لا هنروح محمية نبق بسيناء وانشاء الله لما تخلصي السنه دي هخدك ونروح مالدليف
قمر بساعده : بجد والله هنروح سينا رحيم نفسي اشوف سنت كاترين
رحيم: ماشي
اخذ رحيم قمر الي سيناء لي يقضي شهر من الحب والسعاده …… فقد اعترف رحيم بحبه لقمر في منطاد وهم ينظرون الي شروق الشمس ووقف المنطاد علي جبل سنتي كاترين
شهر خلد في ذاكرة قمر ورحيم
بعد مرور شهر وجاء اليوم المنتظر
يوم كتب كتاب كلا من جنه علي يوسف وجوري علي جاسر
كان جاسر ويوسف يجلسان في غرفة سيف
ينتظران موعد كتب الكتاب
وهم بابها طلتهم
جاسر: سيف اومال فين ماجد بشا مش بين

 

 

يوسف: حتي رحيم رجع من شهر العسل وسافر تني
سيف: مش عارف والله بس انا رنيت علي بابا قلي كلها ساعه ويكون موجود
جاسر: سيف ما تقول لي ابوك يخليه فرح وكتب كتاب لزم يعني اخر لاسبوع الفرح
سيف: حولت ما رداش.
نظر سيف الي هاتفه عندما وجد رساله من مان اثرت قلبه
“صباح الخير”
رد عليها جاسر
“صباح اجمل يوم ❤
عمله اي يا حبيبتي
ردات جوري وقلت
الحمد لله بخير بس متوتره شويه
جاسر: ليه بس دا حتي انهردا هتكوني زوجتي وقرت عيني
نظر جاسر الي يوسف وسيف وجدهم ينظرون الي الهاتف وهو يكلم جوري
جاسر: في حاجه ياشباب
يوسف: لا كمل ولا كا إنينا موجدين
جاسر: لا والله
سيف: والله
جاسر: انا قيم انتو عيال رخمه
يوسف: وانا كمان هقوم اشفلي اي خنق هنا اكلم المو” زه بتاعتي
سيف: غور يا اخويا منك له
عشقتك يا مكانيكيه
شمس العمراوي
البارت 35 الاخير
بارك الله لكم وعليكم وجمع بينكم بالخير
هكذا انهي مأزون كتب الكتاب كلا من جوري و جاسر وجنه ويوسف وبداء الاحتفال
كان رحيم يقف بجوار قمر وهوا يلف يده علي خص”رها ولا يتركها
قمر وهي تنظر الي رحيم قالت : هروح ابارك للبنات
رحيم: لا هنروح سوي دلوقتي يا حبيبتي
قمر: ماشي يا حبيبي
جاء عليهم سيف
رحيم: مالك
سيف: خايف علي بابا مجاش كتب الكتاب حتي ماما مجتش وجوري وجنه زعلنين
رحيم: وانتا مش عارف هما فين
سيف: لا عرفت ان بابا اخد طياره انهارده علي بريس
بس ريح هنك ليه مش عارف
رحيم: تمام تعلي نروح عند البنات
ذهب كلا من قمر ورحيم وسيف عند البنات
عند جنه وجوري
كانت كلا من جنه وجوري ينظرون الي الحاضرون
وهم يبحثون عن ماجد وسوزان
ترقرق الدموع في عينهم لعدم مجيئهم
ووقفهم معهم في مثل هذا اليوم
جاء عليهم ملك وقالت:بتعيطو ليه؟
جنه بزعل واحباط: ماما وبابا ماجوش
جوري وهي تمسح دموعها قالت بق”هر : يعني هي حاجه جديده عليهم هما كدا علي طول
جاسر وهوا يأخذ جوري في احض”انه
قال: متزعليش يا حبيبتي لكل غيب له عزره
يوسف قال: انشاء الله هيكون موجودين في الفرح
جاء عليهم سيف وقمر ورحيم
قمر وهي تأخذ جنه في احضن”ها قالت: الف مبروك يا حبيبتي
جنه: الله يبارك فيكي ياقلبي
ثم انتقلت الي جوري واخذتها في احض”انها
وقالت: الف مبروك يا جوجو
جوري: الله يبارك فكي
قمر بابتسامة قالت: اي مافيش حد هي”رقص فين المهرجانات
ملك: مالك رح يشغل حاجه بدل الملل الي احنا فيه دا
جنه وهي تبتسم قالت: دا انا هو”لعها انهارده
جوري: ياله علي المنصه
قبل ان تتحرك اي وحده منهم وجد يد من الفولاز تمسك يدهم
يوسف: علي فين
جنه: ريحه ارق”ص

 

 

يوسف وهوا يقترب منها قال: وحضرتك متجوزه سوسن عشان ترقصي ادام الناس كدا
جنه: عادي علي فكرا انهردا كتب كتابي وعوزه افرح
يوسف: ابقي ارقص”ي في بيتنا احسن علي لاقل انا جوزك ثم غمز لها
احمرت جنه من الخجل وقالت: انا عوزه ار”قص دلوقتي…… اقولك تعلي ار”قص معيا
شدات جنه يوسف قبل ان يتحدث
جاسر: علي فين الهمه
جوري: هر”قص
جاسر: لا مافيش ر”قص
جوري: عشان خاطري انهردا كتب كتابي يا جسور يا حبيبي
جاسر: حبيبك
جوري بدلع قالت: حبيبي ها ي سمحلي اني ار”قص انهردا صح ياقلبي
جاسر بتوهان قرب منها وقال: حبيبك لو ما بعتيش عنه دلوقتي هيعمل حاجات هيندم عليها
ثم نظر الي ثغرها وقال: وفي فكه هموت واكل منها
جوري: عشان خاطري انهردا ويوم الفرح بس
وقبل ان يتحدث وجدها مسكت يده وذهبو الي المنصه
رحيم وهوا يقترب من قمر ولف يده علي خص”رها قال: امممم ما قولتليش انك بتعرفي ترق”صي
قمر بخجل: ايوا عادي
رحيم : طيب
قمر: طيب سبني
رحيم: هتروحي فين
قمر: هروح معهم
رحيم: لا عوزه تر”قص استني نطلع لي اوضه
ورقصي زي ما انتي عيزه
صمتت قمر من شدات الخجل
بداء مالك في تشغيل المهرجانات
فبداي بي مهرجان يا اسبايسي
بطل الكوكب وحش كون علي التك توك دي اجمل بنت
حض في دلعها باحلي عيون
بيغيرو منك…….
وابداء الكل في الرقص الشعبي
وكان كل من في حفل كتب الكتاب يرقصون ويغنون مع بعض المهرجانات
جاءت سوزان الي جنه وجوري وعندما وجدت جنه وجوري سوزان وهي تأتي اليهم ابتسمت وقالو بسعاده: ماما انا مش مصدقه انك هنا ثم احتض”نها
سوزان بابتسامة مزيفه: طبعا يا حبيبي ازي محدرش فرحكم
نظر اليها رحيم كثيرا
جوري : يا رب بابا يجي هوا كمان
كانت حفل كتب الكتاب اقل ما يقاله عنه انه رأع
رجع المعازيم الي بيتهم ولم يحضر ماجد الحفل
كانت الكل مجتمعون في المنزل وهم يضحكون دخل عليهم ماجد وهوا بجواره سيده
نظر الكل الي من تقف بجوار ماجد ثم ينقلون بصرهم الي سوزان
نظرات سوزان الي التي تقف بجوار ماجد وهي مرتعبه
جوري: مستحيل مين دي
جنه: بابا مين دي
نظرات المراءه الي جنه وجوري بعيون دامعه
ماجد وهوا يأخذها في الحض”انه قال: دي مامتكم
سيف بستغراب: اومال مين الي هنك دي
نظر ماجد الي سوزان وقال: دي خلتكم
جوري: اي النكته السخيفه دي
جنه: انتا عوز تقول لنا ان الست الي هي المفروض تكون امنا تكون خلتنا……. وان ماما سيبنه لها
ماجد بسبات: غلط هي ماسبتكوش هي الي ازت اختها وخدات مكنها استغلت انها مي”ته
سيف : ازي دا
حنين ببكاء: هي
ماجد: سوزان كل الاورق تم كشفها
جوري: انا مش فهمه حاجه ازي دي مش امي
ماجد: انا هحكيلك
انا كنت بحب حنين جدا وبعد كدا حصل نصيب وتجوزنا كنت عارف ان سوزان معجبه بي عصام ابو رحيم لكن عصام بيحب فيروز وتجوزها
حنين: فيروز كانت اعز صديقه عندي كنا صحاب ديما
كان كل اسررنا مع بعض حتي لما هي حبت عصام
قالتلي انها بتحب
قولت لها ما تعترف له انك بتحبيه

 

 

فيروز: لا انا مش هقوله
حنين: ليه بس كدا هيطير منك
فيروز بابتسامه: يكفي اني ادعي لي ربنا انو يكون من نصيبي….. ولو مش من نصيبي ادعي ان حبه يخرج من قلبي ….. وربنا يسعده
حنين: تعرفي انا عوزه اقولك حاجه
فيروز : اي
حنين: انا كمان بحب ماجد بس خايفه وهوا كمان بيحبني
فيروز: خايفه ليه و عرفتي منين انه بيحبك
حنين: كلمني فون
فيروز: كدا غلط
حنين: ليه بس احنا لاثنين بنحب بعض
فيروز: الي يحب حد يدخل البيت من بابه مش من تلفونه
حنين: بس هوا مش هيعرف
فيروز: ليه بس
حنين: عرفه لزم الكبير الي يتزوج الاول وعصام رفض انه يتزوج
فيروز: يا ستي يجي لي بابكي ويقوله علي اسبابه
وهوا يروح لي باباه ويقوله انه هيقري فتحه ويلبس دهب ومش هيتجوز غير لما عصام يتجوز
حنين: ربنا يسهل ادعلنا انه يوفق
كل هذا تحت سمع سوزان
كانت سوزان تغار من علاقة فيروز وحنين كثيرا
وبعد كدا انا قولت لماجد واتفقت معاه اني معتش هكلمه فون غير لما يكون بنا رابط رسمي
ماجد: روحت لبابا وقعدت اقنع فيه اسبوع
وعصام كان معيا لحد ما عصام قال لبابا انه عوز يخطب
وبابا فرح لما عرف مين الي عيزها
الي هي فيروز
بعد كدا اتجوزنا
وكانت حياتنا مشيه كويسه لحد ما اختفت حنين بعد ولدتها من جنه
في ناش شهدات انها شافت عربيه بتقع في البحر
وصل لقينا عربية حنين مرميه هناك
جالي اكتأب وحصلت لي صدمه
بعدها بسنه الكل بداء يقنع في اني اتجوز سوزان
ومنكرش اني اتجوزت ها عشان هي شبه سوزان
وبعد جوازنا بسنه عملت حدثه ودخلت مستشفى حكومي يحصل الصدفه ان الغرفه الي بتتعالج فيها حنين جنب الغرفه الي انا كنت فيها شفتها وعرفت انها فقدات النطق والحركه
ختها وسفرات باريس وهي بتتعالك هناك
حنه: عشان كدا كنت علي طول مسافر
ماجد: ايوا كانت حالت امك بتسوء اكتر من لاول
لما سفرت رجعت لقيت عصام مي”ت وفيروز
حنين: سوزان رنت عليا وقالت انها تعبانه وان بابا مسافر ومحدش معاه في البيت
روحت لما وانا في الطريق لقيت عربيه بجري وريا وبعد كده محستش بنفس غير وقعه في النيل
بعد كدة صحيت لقيت نفسي في المستشفه مش قدره اتحرك او اتكلم
فضلت علي هاذا الحال واكنت كل يوم بدعي ربنا يقومني بسلامه او ارتاح حساس بالعجز وحش كدا
لما لقيت ماجد دخلي الغرفه حسيت ان روحي رضتلي
اكمل رحيم وقال: بعد ما سوزان هانم عملتلك الحدثه
حبت تخش لعصام عن طريق ماجد بس هي معرفتش تعمل حاجه
فقالت ان لزم فيروز تمو”ت
قالت لو كانت فيروز هي الي م”تت كانت هي الي مكنها
فتعمل اي قالت مش ها تسبهم يعيشوا بامان
راحت كلمت وحد قطع فرامل العربيه ولعب شويه في سلوك الكهربا عشان لو العربيه اتقلبت تو”لع علي طول ف يم”وته…… ثم صمت قليلا وقال بصوت متحشر: ف مت”و ماكنش حد معيا في عزاهم غير سيف انا وهوا عملنا عزا بابا
بعد كدا ختي سيف وبنات عمي وسفرتو
ماجد: انا سعتها كنت في بريس بعالج حنين مكنتش اعرف اي حاجه
سوزان بغل: ان طول عمري بكره فيروز
بكرها من ايام الدراسه و كرهتها اكتر لما سمعتها
ب تعترف لي حنين انها بتحب عصام
انا مقدرش اشفها سعيده لما حولت اخد ماجد جه اتقدم لحنين بسبب كرهي لفيروز كرهت اختي
اتسببت في حدثه لي فيروز بس اختي هي الي جات
انا كنت برن علي فيروز وفيروز الي ردات فجه لقيت الي م”اتت اختي
حنين: وانتي بترني كنت مع فيروز ولما سالتها انتي عوزه اي قلتي انك تعبنه وعوزه حد جبك
ادتلها جنه وجوري وخت عربيه بتعتها عشان عربتي عطلت
رحيم : وبعد دا كله لما لقتني اشتغلت
وعرفت اسس نفسي ووقف شركة بابا علي رجليها رجعتي عوزه تستولي علي ثروتي عن طريق اخوتي
ماجد وهوا يقف بجوار رحيم قال: رحيم كان عرف كل حاجه جتله من بعد مو”ت عصام وقولته علي كل حاجه تفتكري ماكنتش بقرب منك من بعد جوزنا بسنه ليه عشان طلتك من اول ملقيت حنين
بقتي من محرمتي …… ف طلقتك في المحكمه
والمحكمه بعتت لك رساله بس انتي ما شفتهاش
بس اتفقت انا ورحيم نكشفك بس بعد معافا حنين

 

 

رحيم: انتي مفكرا ان كل العابك مكشوفه لما اتفقتي مع علاء يخ”طف قمر….. ولما سرب”تي صفقات من شركتي كل حاجه انتي بتعملها تحت عني ولما ختي فون قمر وبعتي منه رساله لي علاء عشان اشك في قمر
نظرات فيروز الي كل من جنه وجوري وقمر ورحيم وحنين وماجد وسيف ومالك وملك ويوسف و جاسر
ثم ضحكت بهستريه وقالت: مش انا الي اخسر ثم اخرجت مسدا”س و ضغطت علي ازينات وخرجة ط”لقه استقرات في جسد………….

الخاتمه
صوت سيارات الاسعاف يداوي في ارجاء الفيله
وصوت سيارات الشرطه وهي تعتقل سوزان
وكان رجال لاسعاف يحملون شخص
ورجال الشرطه تمسك ب سوزان
اجتمعت اسرة الشاملي امام غرفه العمليات
كانت كلا من جنه وجوري وملك يبكون
كان كل رجل يح”تضن زوجته
لاكن كان هنك من لم تكن زوجته معه كان يقف وهوا ينظر الي الغرفه وكأنه في علم غير علامنا
جاء عليه مالك وقال: ان اشاء الله هتكون بخير قمر قويه
نظر رحيم في عين مالك لا علي يجد الصدق فيهم وان حبيبته التي اخذت الطل”قه بدلا منه تكون بخير
ملك وهي تبكي قالت: انا هروح اصلي ربنا ينجيه
جنه: خدني معاكي
جوري: وانا كمان
دخلو الفتيات الي مرحاض المستشفي وتوضو
ودخله الي الغرفه دكتور وصلو معا وهم يدعون لشفاء العاجل لقمر
بقي رحيم خارج غرفة العمليات ثم
خرج من المستشفي وذهب الي مسجد قريب
ودخل وتوضي ورجع الي الله خاشعا يدعو الي حبيبته ان تخرج من هذه الغرفه التي يدعوها غرفة العمليات تخرج سالمه
كان يبكي وهوا يدعو اليها
ثم جلس بعض الوقت يتذكر كل شيء بينهم كعرض سينمائيّ …….
عندما وصل رحيم وقمر الي محمية نبق
دخلو الي شليه في وسط الماء يطلقون عليها اسم عشش او كوخ خشبي
نظرات قمر الي جمال المحميه
قمر: الله يا رحيم المكان هنا جميل اوي
احتض”نها رحيم من الخلف وقال: في مصر اماكن جميله جدا بس اغلب اناس بتحب المظاهر وتسافر بره مصر
قمر: بصرحه انا كان نفسي اشوف جزور المالد ليف
بس بعد ماشفت المحميه دي لقتها جميله بردو
رحيم: في مناطق اجمل بكتير في انشاء الله لو طال عمرنا اخدك علي اجمل منطق في بلادنا
قمر: حبيبي تسلملي يارب
ثم شرد عندما اخذها علي المنطاد

 

 

كانت قمر تنم في احض”ان رحيم
وكان رحيم ينظر الي شكل حبيبته وهي نائمه
ولا يمل من النظر اليها
تلم لمت قمر ثم فتحت عينها ونظرات اليه ثم ابتسمت قالت بصوت نام: صباح الخير حبيبي
اخذ رحيم ق”بله من ثغر”ها: صباح الجمال
ثم ابعد شعرها عن وجهها وقال: حبيبتي تقوم تلبس عشان هنروح مكان
قمر: هي الساعه كام
رحيم: الساعه ثلاثه الفجر
قمر باستغراب: ها نخرج في الوقت دا
رحيم: قومي بس
قمر وهي تنزل من السرير قالت: ماشي
دخلت قمر الي المرحاض ثم خرجت وارتدت ملابسها وهي عباره عن فستان من الشيفون لونه بنبي وضيق من عند الصدر وينزل باتساع
علي حجاب ابيض عليه ورد بنبي
علي صندل ابيض
ثم خرجة من غرفت تبديل الملابس نظرات علي رحيم وجدته ب ابها طلته وقفت تنظر اليه
كان رحيم يصفف شعره نظر اتجاه الباب وجد قمر تقف تنظر اليه بابتسامه
رحيم : جهز
قمر: ايوا
مد رحيم يده الي قمر
نظرات قمر الي يده الممدود ثم وضعت يدها في راحت يده ثم امسكها رحيم
وخرج من المنزل
وذهب الي مكان مثل الصحراء
قمر: رحيم احنا جين هنا ليه
نظر رحيم اليها وقال: هتعرفي دلوقتي انزلي
قمر بمزاح: اي دا اخدت غرضك مني وعاوز تم”وتني في الخربه دي
رحيم: حبيبتي انزلي و بطلي هبل
قمر بزعل مصتنع: كدا يا رحيم انا هبله
رحيم: لا يا حبيبتي انتي قمري قمري انا…. صدقت مامتك لما لقبتك بي سيدة القمر
انزلي بقا عشان معدش وقت
نزلت قمر ورحيم ومشو بعض الوقت
نظرات قمر امامها وهي تفتح بقها من شدت الدهشه

 

 

ثم نظرات الي رحيم وقالت: هوا دا منطاد
رحيم: ايوا تعلي
مشت قمر وهي في قمة سعادتها ركبت المنطاد وركب رحيم وساق بهم صاحبه
خافت قمر عندما بداء في الصعود لاكن رحيم طمئنها
رحيم: متخفيش طول ما انا معكي
قمر وهي تنظر الي عيونه قالت: عمر الخوف ما جه عندي طول منتا معيا…… انت اماني طول ما انت معيا مافيش حاجه هتخ”وفني
نظر رحيم الي قمر وقال: تعرفي انا مش شاعر ولا بعرف اتغزل في حد بس مافيش اي بيت شعر او اي غزل يقدر يوصف سعاده الي انا عيشها معاكي
انا اول مره شفتك فيها اثرتني بجمالك
حركتي جويا مشعر عمري ما جربتها
بعد كدا لما جتي الفيله والي حصل
انا مكنتش عيز جوز علي ورق بس انتي رفضتي
انا كنت اقضر اخد اخوتي وماجد مش هيقضر يعمل حاجه بس لقتها فرصه انك تكوني زوجتي
انا حبيتك حبيت بنتي الي كنت بذكرلها
حبيت بنتي الي كنت بتعب علي ما اصحيها
حبيت زوجتي الي بي تهتم بي ادق التفاصيل
زوجتي الي بتستنا اجي من الشغل عشان نكل سو
حبيت زوجتي الي اول مرجع من الشغل القيها محضره الحمام وال هدوم
انتي زوجتي وبنتي وصحبتي وكل حاجه ليا
قمر انا بحبك لا مش بحبك بس انا بعشقاك اعترف اني عشقتك يا مكانيكيه
نظرات قمر الي رحيم وهي سعيده جدا بدرجة ان عيونها اصبحت تدمع
مسح رحيم دموع قمر وقال: بتعيطي ليه
مش عيز اشوف في عيونك اي دموع
قمر بابتسامة: دي دموع الفرح
رحيم: حتي لو عيونك الي فيهم جنتي مينزلوش لؤلؤ الي غالي عليا مش عيز دمع وحده بس تنزل من هم
قمر: ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك ابدا
وصل المنطاد الي جبال سانتي كاترين
نزلت قمر ورحيم
قمر: مشاءالله تبارك الرحمن المكان هنا جميل اوي
رحيم: ولاجمل عند شروق الشمس
بصي كدا
نظرات قمر الي خيوط الشمس البرتقاليه وهي تخرج من الصحراء
قمر: ماشاء الله المنظر هنا جميل اوي
استفق رحيم علي يد عمه ماجد وهوا يقول الدكتور
خرج وقف رحيم وذهب الي المستشفي رقد في الممر حتي وصال الي غرفة قمر نظر الي كل وجدهم ينظرون اليه
رحيم: حصل اي
ملك وهي تجري علي رحيم وحضنته واخذات تبكي
كثيرا
عندما بكت ملك شعر ان روحه تخرج من جسده ببطئ شديد وان قدمه لم تعد تقضر علي الوقوف
رحيم وهوا يبتلع ريقه قال: اي حصل
ملك وهي تبكي: قمر ثم تأخذ شهقه
رحيم و كأن الاسم موجع هذه المره قال: مالها حصلها اي

 

 

ملك: قمر حامل
رحيم وهوا باستغراب قال : ايه
جاء عليه مالك وقال: اوعي يا ملك يخربتك هتمو”تي رحيم
يا عم العمليه نجحت وقمر بخير حتي الجنين بخير
نظر رحيم في عين مالك يستشعر الصدق فيهم
رحيم: هي فين
مالك: الدكتور قال ان الطل”قه جات جنب القلب بس الحمد لله المسافه كانت بنها وبين القلب بعيده والعمليه نجحت ونشاء الله هتقوم بالسلامه
اخذ رحيم نفس كبير كأنه لم يكن يتنفس في الفتره السابقه
انتظر بعض الوقت امام غرفة العنايه
شرد عندما اخرجت سوزان المسداس و
اخرجت سوزان الم”سدس ووضحته اتجه رحيم وضغط علي زناد وخرجت الطل”قه لاكن لم تصب رحيم بال جاءت في ص”در قمر
مسك كلا من جاسر ويوسف سوزان وسبتوها
وكان كل من جنه وجوري وملك وسيف يقف من صدم من الذي حصل
اخذ رحيم قمر في احض”انه وهوا من صدم لا يصدق انها النهايه وانها وقفت امام الطلقه
نظر رحيم الي وجه قمر وقال: ليه مين سمحلك انك تخديها بدلي ليه مش من حق انك تأزي نفسك كدا
اغماضات قمر عينها
اتصل جاسر علي الاسعاف ورن ماجد علي الشرطه
استفاق رحيم علي يد ماجد قال: قمر صحيت
ذهب رحيم الي غرفه التي بها قمر وجلس بجوارها
نظرات قمر ليه
قمر بتعب : رحيم
لم يرد عليها رحيم بال نظر الي هيئتها في زي المشافي
قمر: رحي…. وقبل ان تكمل اسمه هجم رحيم علي ثغر”ها واخذ يق”بلها بقس”وه لاكن لم تدم طويلا حيث اصبحت رقيقه
وضع رحيم جبهته علي حبين قمر ثم قال: الف سلامه عليكي
قمر: الله يسلمك
وتمر الايام وخرجت قمر من المشافي وعلمت انها حامل
جاء يوم زواج كلا من جنه ويوسف و جاسر وجوري
وكان الفرح في منتها الروعه

 

 

وذهب سيف الي رحيم واعترف له انه يحب ملك وانه سوف ينتظرها
وفق رحيم لاكن اشتراط ان لا يخبرها انه يحبها او حتي لا تشغل بالها عن الدراسه
وفق سيف
علاقة سيف وجنه وجوري مع حنين كان هناك بعض الرسميه لاكن بعد ذالك اصبح التعامل بينهم جيد بالاخص عندما بداءت حنين في تجهيز جنه وجوري لفرحهم وشعارات جنه وجوري بمحبته حنين لهم
تمت…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *