روايات

رواية روبنزل المغتصبة الفصل الواحد والعشرون 21 بقلم بقلم برنسيس N

رواية روبنزل المغتصبة الفصل الواحد والعشرون 21 بقلم بقلم برنسيس N

رواية روبنزل المغتصبة البارت الواحد والعشرون

رواية روبنزل المغتصبة الجزء الواحد والعشرون

روبنزل المغتصبة
روبنزل المغتصبة

رواية روبنزل المغتصبة الحلقة الواحدة والعشرون

قاد مالك و بعد مرور بعض الوقت وصل الجد هلال الحديدي الي القصر مع ابنته و اولادها احمد و محمو و ابنتها ندي

تبادل الجميع السلامات والترحيب جلست جميع أفراد العائلة…فريده تجلس بجوار جدها و تضمه

الجد هلال : مش كفايه أحضان وبوس كده يا فوفو

فريده بابتسامه : لأ مش كفايه انا مش بقدر ابعد عنك يا جدو و مش ذنبي انت اللي حلو و اي بنت تتمني تقعد جمبك حتى لو مش حفيدتك

ضحك الجد هلال : يا نصابه دانا عجزت وبقيت يع خالص
princessN
شمس : هههه حلوه يع دي جبتها منين يا جدو

هلال : البت ندي دي هي اللي بتعديني بكلام الفرافير بتاعها

ندي : كده يا جدو طب زعلانه منك

ليلي : جدو بيهزر معاكي يا ندوشه… (نقلت نظرها الي مها) انتي عامله ايه يا مها؟

(ل تذكير… مها بنت الجد هلال الوحيده)

مها : الحمد لله تمام مبروك لاياد

ليلي : الله يبارك فيكي

الجد هلال : قولي يا عصام حددت معاد الخطوبه و لا لسه؟

عصام : لسه بس اكيد هتبقي مع خطوبة سالي

اندهش الجميع

ليلي : س س سالي مين قصدك بنتنا؟

عصام بسخرية : ايوه اومال بنت الجيران

الجد هلال بحماس : و مين سعيد الحظ بقي

عصام بثبات و ابتسامة : امير الزيني إبن أشرف الزيني حضرتك اكيد فاكرو
princessN
الجد هلال : ايوه اكيد فاكرو..اشرف محترم جدا و بالتأكيد الولد زي ابوه انا فاكر الولد ده هو صاحب مازن انا فاكر كمان انه هادي كده و انطوائي شويه

ضحكت رقيه : ههه ولد إيه بقي يا عمي ده بسم الله ما شاء الله بقي راجل طول بعرض ربنا يحميه

عصام : مش بس كده لا ده كمان مهندس شاطر وأخلاقه عاليه جداً و هو حالياً اللي ماسك الشركة مع ابوه

ليلي : و سالي وافقت

عصام : علي كلام مازن موافقه و أشرف كلمني و حدد معاد بكره ان شاء الله هيجوا

عقدت نازلي حاجبها بغيظ : و انت ازاي تثق في كلام مازن مش لازم تسأل بنتك افرض

قاطعها مازن :يفرض إيه يا طنط حضرتك تقصدي اني ممكن أكون بكدب مثلاً

الجد هلال بضيق : و بعدين معاك انت و هي احنا لحقنا إيه انتم مش ناوين تتغيرو بقي لازم في كل مره نتجمع تبوظوا فرحتنا (نقل نظره الي ابنه) بنتك فين يا عصام؟

ليلي : فوق مع أحمد و محمود بتساعدهم في ترتيب حاجاتهم

مازن بحزن لتجاهل اتهام نازلي له : إيه يا جدو انت كمان مش مصدقني؟

الجد هلال بحده : ولا متسقش الهبل اكيد مصدقك بس انا بسأل علشان اختفت مره واحده انا معنديش احفاد كدابين و حط الكلمتين دول حلقة في ودنك انا ثقتي فيك و في كلامك اي كان الموضوع او رد فعلي عليه مفيهاش نقاش عشان كده تجاهلت كلام نازلي و معلقتش عليه لانه كلام سخيف لا يستحق الوم او التعليق فهمت و لا نقلبها نكد و نقعد للصبح نعيد في نفس الحوار

حرك مازن راسه ب ايجاب : لا فهمت خلاص

كانت نيران الغضب و الحقد تأكل قلب نازلي لدرجه انها كانت تود لو تقف و تنقظ علي مازن الذي يتطلع إليها بشماته و تقطعه باسنانها ثم تنقض بعده علي ذالك العجوز المتعحرف و تنهي حياته هو الآخر فهي لا تكره في هذه العائله احد بقدر ما تكره الجد هلال الذي لا يترك فرصه الا و يلقي على مسامعها ما يشعل غضبها و من بعده تكره رقيه تلك المرأه التي اخذات منها حب حياتها و من بعدها إبنها مازن الذي خرب مخططاتها بأن تزوح ابنها فهد من ابنت عمه شمس و وقف امام الجميع و اعترف بحبه و طلب يدها لتتم خطبتهم و يتزوج ابنها بتلك الفتاه الفقيره مادياً أسراء و التي لا يقل كرهها لها عن كرهها ل هؤلاء الثلاثه…

تكلم إياد ليغير مجرى الحديث : اومال فين مالك و سلمى؟

الجد هلال : صحيح فين الواد ده إيه مش عايز يسلم عليا إيه زعلان علشان محضرتش الفرح؟

رقيه برقه ك شخصيتها : أبداً يا عمي هو عارف انك كنت تعبان و بعدين مش حضرتك اتكلمت معاه قبلها و باركتله

الجد هلال : حصل عشان كده استغربت انه مستقبلنيش في المطار زي عادته هو وفهد و اياد اللي جه مكانهم

رقيه : غصب عنه هو راح مشوار و زمانه جاي هو اصلاً خلاص علي وصول

نازلي بتهكم : جاي منين ده من ساعة ما خرج هو و الهانم امبارح مرجعوش مشوار إيه ده اللي ياخد يوم بليله

ليلي بضيق : الهانم دي تبقي مراته يا نازلي وليها اسم لما تتكلمي عليها قولي سلمى وبعدين هما في اسكندريه عشان كده اتاخرو و زي ما قالت رقيه هما خلاص علي وصول

نازلي : صول امتا ده العصر اذن من زمان و بقينا المغرب

الجد هلال : حتي لو اتاخرو اكتر و حتي لو مجوش النهارده هما براحتهم دول عرسان سيبيهم يتبسطوا يا نازلي وبعدين فين ابنك و فين حوريه و ميمي

نازلي بغيظ مكتوم : حوريه مين يا عمي
#برنسسN
الجد هلال بابتسامه ذات مغزي فهو يعلم مدي كره نازلي ل زوجة ابنها : متوهيش في الكلام يا نازلي انتي عارفه اني اقصد اسراء مرات ابنك حورية البحر اللي خطفت قلب و عقل فهد الحديدي فييين

تاففت نازلي من كلام الجد هلال معلنة عن غضبها عصام بغيض من نازلي

عصام : خلاص يا بابا كفاياك مدح في اسراء احسن نازلي خلاص علي اخرها.. عموماً فهد خد مراته و بنته و مشي وساب البيت خالص

تحولت ملاح الجد هلال من الابتسامه للغضب

الجد هلال بصوت عالي : ازاي و ليييييه … انتي عملتي اييييه يا نازلي؟

مها بقلق : اهدى يا بابا احنا ماصدقنا انك اتحسنت

الجد هلال : اهدا ازاي والغبيه دي مصره تهد العيله اللي ببني فيها من سنيييين حد يقولي نيلت اييه

كانت نازلي تستشيط غضباً و لكن لا تستطيع الرد عليه

عصام : ملوش لازمه الكلام دلوقتي يا بابا المهم هنرجع فهد ازاي؟

الجد هلال : قوم كلم الولد ده و قوله جدك بيقولك تجيب مراتك وبنتك و تيجي فوراً

عصام : حاضر يا بابا بس اهدا

وقف عصام و ذهب فوراً حتي يحدث فهد

بنفس الوقت وصلا مالك وسلمي….

دخل مالك وبيده سلمي

مالك ببتسامه : نورت الدنيا يا هلال باشا

ابتسم هلال ل رؤية ذلك المشاكس الذي يشبه والده بكل شئ سواء بالشكل او بالشخصية

الجد هلال : ده نورك يا حبيبي.. تعالى هات حضن

ترك مالك يد سلمي وذهب و احتضن جده…

نظر هلال نحو سلمي و ابتسم و همس إلى مالك

الجد هلال : ولااا هي دي اللي شنكلتك و خلتك ترفع الرايه و تسلم مفاتيح قلبك

مالك بهمس : ايوه هي…ايه رايك في زوقي

الجد هلال بمزاج : حلوه يا واد.. حلوه إيه دي طبق حلويات دانت طلعت محظوظ اوي

مالك بغيره : اهدى كده الله يباركلك دي مرات حفيدك و انا محبش حد يبص لحد تبعي حتي لو كان انت يا جدي آه من أولها كده سلمي خط أحمر حاكم انا عارفك مبتسكتش و انا مش هتحمل كلامك و مغزلاتك

ضحك الجد هلال :ههه خلاص متخفش مش هعاكسها يلا اتلحلح و عرفني عليها.. الاول قولي هي مالها واقفه خايفه كده ليه انت عامل فيها إيه؟

مالك بابتسامه : هي فعلاً خايفه بس مش مني خوفها ده منك انت

ضحك الجد هلال : ههه ليه يا واد انت قولتلها اني بعض

princessN
مالك يضحك بصوت عالي : ههه واللهي ما حصل ده هي لوحدها كده… تعالي يا سلمي

ذهبت سلمي إليهم و هي مرتبكه مدت يدها و سلمت علي الجد هلال

الجد هلال بابتسامه حنونه : بسم الله ما شاء الله إيه الجمال ده .. قوليلي يا حلوه انتي خايفه مني ليه؟

سلمي بتوتر : ااا انا مش خايفه

الجد هلال بسخرية : يبقي انا اللي خايف

مالك : احمم جدو دي حساسه و ممكن تزعل خف الله يباركلك

الجد هلال : جرا إيه يا واد انت لا سايبني اعاكس و لا اهزر طب اعمل إيه قولي؟

مها : تقعد ترتاح و تسيبنا احنا نسلم و نتعرف عليها

و قفت مها و تبدالت السلام مع مالك وسلمي و فعلت مثلها ابنتها ندي..

نزلت سالي و ابناء عمتها تعرفت سلمي علي الجميع جلست فريده بجوار رقيه وتركت سلمي ومالك يجلسون بجوار جدها

ندي : ايه الحلوه دي.. انتي حلوه أوي شعرك ده طبيعي

ابتسمت سلمي بخجل و ابتلعت ريقها بتوتر حولت الكلام و لكن وقف الكلام بحلقها و ابا الخروج

ضحك مالك : اتهدي يا ندي سلمي مش قدك دي بتتكسف سيبي الكلام ده و الهزار ل شذي

مها : مين شذي؟

اياد بسعاده و هو يرد علي عمته : شذي تبقى خطبتي

نظرت سلمي نحو اياد حمحمت حتي يخرج صوتها : احممم هي لييه مش بترد كلمتها كتير من الصبح مش بترد نهائي

مها : و أخيراً اتكلمتي… انتي تعرفيها كويس يا سلمي

ليلي : اكيد تعرفها ما انا نسيت اقولك سلمي وشذي بنات خاله

مها : بجد يعني شذي حلوه زيك

رقيه بابتسامة : قمر يا مها بنت مفيش منها جمال إيه و خفت دم إيه غير شقاوتها حاجه سكر خالص

مها : ما شاء الله عليها لا كده بقي عندي فصول اتعرف عليها فوراً
اياد : دقيقه يا عمتوا هخليكي تكلميها بس يا رب ترد انتي كلمتيها كم مره اصل انا مفضتش اكلمها النهارده خالص

سلمي : كلمتها كتير جداً و مفيش رد

اتصل اياد بشذي بعد و قت قليل ردت بصوت نائم

شذي📱 : ا الو

وضع اياد يده علي التليفون و تحدث الي سلمي

ضحك اياد : ههه زي العاده نايمه

مالك : فرصتي هات لازم عمتك تعرف موهب شذي

سلمي بخجل : لا بلاش دي بتلبخ جامد

و قف مالك واخذ الهاتف من اياد وفتح الميك

مالك 📱: الو الانسه شذي

شذي📱 : ايوه يا سيدي الانسه شذي

مالك📱 : انا معجب

شذي📱 : انت تاني انت ليه يا ابني بتحب تتهزق والله يعني انت صحتني من احلها نومه وبعدين في حاجه انت يعني يوم ما تحب تهزر و تشتغلني تقوم تكلمني من تليفون اياد اكيد يعني عارفه ان ده تليفون اياد

مالك📱 :ههه اتهزق ماشي يا مؤدبه بس فكرتك هتفتحي من غير ما تشوفي الرقم زي المره اللي فاتت
#برنسسN
شذي📱 : ما هو انا فعلاً فتحت من غير ما اشوف الرقم بس طبعاً رقم اياد له رنه خاصه ومراتك بترن عليا بقلها ساعتين عماله تن تن و انا ماعبرتهاش اوعا تكون جنبك و سامعاني

رقيه بضحك : ههه لا اطمني العيله كلها سمعه

شذي📱 : ياختتتي انتم علي طول كده عمللي بث مباشر

اخذت سلمي الهاتف📱

سلمي📱 : بقى انتي شيفا مكالماتي و ما بترديش ثم اشمعنا اياد اللي عامله له يعني رنه خاصه

شذي 📱: اقفلي الميك وانا اقولك

سلمي📱 : ليه يعني؟

شذي📱 : خلاص هبقى اقولك بعدين

سلمي بمكر📱 : خلاص قولي

شذي📱 : باختصار حبيبي يختلف عن الاخرين انتم عايزين تتسوا ب اياد طبعاً ده ميتعملوش رنه خاصه دا اجبله تليفون خصوصي

اياد : اصيله يا حببتي

شذي📱 : يا واطيه وبتضحكي عليا ماشي يا سلمي

اغلقت الخط و هي في قمة الخجل ☺️

شذي : يخربيت لساني كان لازم اقول اني عملله رنه خاصه ههه

داخل قصر الحديدي الجميع يضحكون

رقيه : ههه اتعلمتي الشقاوه منهم يا سلمي

سلمي : sorry بس هي تستاهل عشان تبقي متعبرنيش و متردش عليا

مها؛ لا بقي بعد خفت الدم دي انا لازم اشوفها

عصام : ممكن بعد بكره نرحلهم.. إيه رايك يا بابا؟

هلال : اكيد موفق دي عسل خالص… قولي فهد قالك إيه؟

عصام : هيجي فوراً

نقل الجد هلال نظره نحو نازلي : و انتي يا ست نازلي ممكن اعرف هببتي إيه المرادي و محدش يدخل و يقولي مش وقته

نازلي بتوتر : م م معملتش حاجه انا كنت بهزر معاها هي اللي زعلت

ضحك الجد بسخريه: ها ههه لا وانتي دمك خفيف الصراحه.. و الله لو كنتي عملتي حاجه كده ولا كده و هي اللي زعلت حوريه انا اللي هتصرف معاكي المرادي

الجميع يحاولون منع ضحكاتهم علي تعبيرات وجه نازلي المرتعبه… سلمي تهمس إلى شمس

سلمي : شمس هي مين حوريه دي

سمعها الجد هلال فابتسم و نظر لها : بتقولي حاجه يا صغننه

سلمي بخجل : احممم لا أبداً بس كنت بسأل مين حوريه؟

الجد هلال : إيه ده هو انتي متعرفيهاش و لا إيه؟

سلمي : لا معرفهاش

ضحكت سالي؛ ههههه لا تعرفيها كويس دي إسراء

سلمي : هي اسمها إسراء و لا حوريه

الجد هلال؛ هفهمك انا.. بصي يا ست البنات انا كنت قاعد لا بيا و لا عليا اوم لقتلك الواد فهد ابن ام دم خفيف دي

اشار علي نازلي… هنا ضحك الجميع لم يستطيعوا السيطره علي ضحاكتهم…
princessN
الجد بضحك : هههه بس يا غجر خلوني اكمل احممم كنا بنقول ايه آه افتكرت بصي لقتلك يا ستي الواد فهد داخل عليا بيرقص زي الارجوز و يقولي لقيتها يا جدي لقيتها حوريه يا جدي اجمل حوريه حبتها يا جدي جوزهالي يا جدي قولتله مين يا واد قالي حوريه يا هلال شفتي الحب عمل إيه في الواد بيقولي يا هلال عديم التربيه ما علينا قولتله طب هي مين بنت مين شفتها فين وقف زي الحيط و يقولي نسيت اسألها و فضل شهرين يروح كل يوم نفس المكان اللي شافها فيه علشان يعرف هي مين وفي الآخر بعد ما كان خلاص تعب و فقد الامل شافها قام يا ست البنات رياحلها كده بدون مقدمات وقف قدمها و قالها بحبك

سلمي بإعجاب : واو تصرف جميل أوي

الجد بمكر : الأجمل ردها عليه كان ايه؟

سلمي بفضول : ايه اتكسفت طبعاً؟!

ضخك الجد : ههه اتكسفت ايه الواد بيقولي يا جدي محستش بنفسي غير و اديها نزله علي و شي و خدي بيقول طراخ بصلها بدهشه مش مصدق انها ضربته المهم ادته الألم و سبته و مشيت

سلمي : يا نهار فحلوقي علي رأي شذي

ليلي بضحك؛ و الله شذي دي عسل حلوه نهار فحلوقي دي

سلمي بفضول طب و اتجوزها ازاي بعد الألم الصدمه ده

الجد هلال بثقه : زي ما جوزك اتجوزك دول ولاد الحديدي لما يحطوا حاجه في دماغهم لازم ياخدوها ما بالك بالي تخطف قلوبهم

ابتسمت سلمي بخجل و نظرت للأسفل

الجد هلال :مكسوفه يا صغننه

مالك بغيره : إيه يا جدو كل شويه صغننه صغننه هو ايهه الحوار؟

ضربه جده علي راسه بمزاح

الجد هلال : غيران طب اقولها ايه انت عارف جدك بيحب يدلع الحلوين اقولك قولي اول ما شوفت سلمي أول وصف جه في بالك إيه

مالك بابتسامة : سمو الاميره حسيت انها اميرة طالعه من الحكايات و قولت لازم اكون انا الفارس اللي يخطف العيون الحلوين دول

سالي🎻 : تيرا. رارارا و ايه كمان يا حنين

ضحك الجميع

اياد بضحك ؛ يخربيت عقلك فصلتيه

مالك بتكشيره : عمي هو انا لو خنقت بنتك تزعل مني

ضحكت ليلي : هههه لو عمك مزعلش أمير هيزعل و لا إيه يا سالي؟

سالي في سرها : اشطه و الله دانا هيتحفل عليا تحفيل اللي عملتيه في الناس هيطلع عليا ياختتتي

ليلي بمكر : سكته و مبلمه كده ليه امير هيزعل ولا لا؟

مالك : امير مين إيه الحوار هي الاخت طبت؟

شمس : ولا حد سما عليها هههههه

مالك : ده ايه بقي لا افهم ايه الحوار و مين امير الاحلام اللي قدر يخلي الجبروت دي توافق

مازن : إيه يا سلمي ساكته ليه هو انتي مقولتيش لمالك؟

سلمي : اقولوا إيه؟

سالي : احمممم متعرفش يا اخ متعرفش حاجه خااالص

ضحك مازن : ههه ده امير ده طلع حويط اوي حتي سلمي متعرفش.. اخوكي العزيز طالب ايد سالي

سلمي : اخويا قصدك أمير و لا حد تاني

ضحكت رقيه؛ هههه هو انتي ليكي اخ تاني اسمه امير

سلمي بحرج : لا بس مش مصدقه امير وسالي ازاي

سالي بحده: هو ايه اللي ازاي تقصدي اييه؟
#برنسسN
مالك؛ ايه يا جبروت براحه مش قدك دي هي بس اتفاجئت

سلمي بحرج : sorry يا سالي فعلاً مش قصدي مبروك

سالي بخجل : الله يبارك فيكي

مالك :ههه لا معرفكيش وانتي مكسوفه اللي يشوف كسوفك ميشفكيش لما كونتي هتكليها من شويه

ضحك الجميع

مها : هو انتي وامير اخوات ازاي انا اللي اعرفه ان والدك رجل الاعمال مختار الاسيوطي و امير عارفينه و عارفين والده أشرف الزيني

رقيه؛ ههه يخربيت السؤال ده هحكيلك يا ستي

رؤت له رقيه صله القرابه بين أمير و سلمي و شذي

مها : آه كده فهمت وانا بقول إيه جاب الشامي للمغربي

ندا : قصدك الأسيوطي ل زيني

ضحك الجميع و بعد مرور ما يقارب النصف ساعة من الكلام بين أفراد العائلة الجميع سعداء جداً ماعد نازلي كانت تحاول رسم الابسامه خوفاً من الجد هلال…

وصلا فهد معه زوجته و ابنته تبادل السلام مع الجميع حتى والدته جلسوا

الجد بحده شديده : انت ازاي تسيب البيت من غير ما تقولي؟

فهد بتوتر : اااا اصل اصل يا جدو

الجد بانفعال : اصل إيه انطق و قولي انا خلاص اعتبرت جدي كبر و ماعدلوش كلمه ف مفيش داعي اعرفه بحاجه و هو بقي زي قلته

قطعه فهد : لا يا جدو انا مقولتليش كده و لا عمري هقولها لان مش حقيقي انت كبيري و علي راسي و انا عارف انك جاي النهارده علشان كده اجلت الكلام لحد ما تيجي

الجد هلال بسخريه : ها ههه آه صدق منطق طب ماجلتش انك تسيب البيت ليه لحد ما اجي ولا إيه يا فهد يا ابن فؤاد الحديدي ده ابوك ماكنش يقدر يخطي خطوه من غير اذني تيجي انت تأخد مراتك وبنتك و تمشي ولا كأن ليك كبير

فهد : اسف يا جدو انا محسبتهاش كده و انت علي راسي وانت عارف اد ايه انا بحبك وبحترمك انا اسف و

قطعه الجد بحزم : اسفك مرفوض يا حضرت الضابط و الأسف اللي اقبله انك تروح فوراً تجيب حاجتك أنت و مراتك و تيجي

اخفض فهد رأسه بحزن : اسف يا جدو سامحني بس انا واسراء استحاله نرجع نعيش هنا تاني

الجد بغضب : والله عال لا و بيقولي بحترمك و بحبك ده الاحترام تعارض كلمتي قدام العيله كلها

فهد : جدو انت متعرفش ايه اللي حصل وارجوك متضغطش عليا

الجد : لا عارف كل حاجه… ايه فكرني كبرت و عجزت يا ابن فؤاد لا انا حتي لو كبرت هفضل هلال الحديدي و لو معرفتش اللي بيحصل في بيتي ابقى كبير اي كلام.. ابقى كبير اونطه انت مفكرني عايش هناك مع الخواجات ومش عارف كل واحد فيكم هنا بيعمل إيه لا يا بابا انت غلطان اللي يفكر يخبي حاجه على هلال الحديدي يبقى غبي زيك كده… انت تروح دلوقتي فوراً تيجيب حاجتك وحاجات مراتك وترجع تقعد في بيتك وإلا
#princessN
فهد : والا إيه؟

الجد بثبات : تاخد امك في ايدك

نازلي بدهشه : انت بتطرني يا عمي.. بتطردني من بيتي و علشان دي

قطعها الجد بغضب : الزمي حدودك و اخرسي خالص اللي بتقلي ادبك عليها دي مرات ابنك و ام حفدتك… ها يا فهد قولت إيه؟

صمت فهد و لم يرد

إسراء : خلاص يا جدو هنرجع البيت بس اهدا و متزعلش نفسك

ابتسم لها بحنو: حقك عليا يا إسراء انتي اتهنتي في البيت اللي المفروض اني الكبير فيه بس اوعدك خلاص انا قاعد هنا ويبقي حد يزعلك بحرف

رقيه بسعاده : بجد يا عمي خلاص هتستقر في مصر

مها بابتسامة : ايوه خلاص هنعيش هنا الولاد و بابا من فتره اتفقوا علي كده و هو من يومها بيحضر ل الروجع النهائي

الجد : ايوه ماهو لازم ارجع هنا علشان اعدل المايل و اللي ميتعدلش يتكسر عادي جداً المهم العيله متتفككش و الكلام للكل انا خلاص رحعت بيتي و من هنا وريح كل اللي هيتجاوز حدوده هيتعاقب

ليلي : تشرف و تنور يا عمي والله ده احلي خبر

رقيه : فعلاً احلي اخبر أخيراً هترجع معنا من تاني

الجد هلال بحده : إيه يا نازلي سلفاتك فرحنين برجوكي إلا انتي قعده مكشره و مصدومه.. ايه مش عايزاني افضل هنا؟

نازلي بتوتر : لا ازاي يا عمي ده بيتك وكلنا عايشين في خيرك طبعاً الخبر فرحني جداً.. بعد اذنكم هطلع أرتاح شويه

الجد هلال بسخريه : ها هههه اتفضلي اذنك معاكي البيت بيتك ارتاحي برحتك يا مرات ابني
___🌹روبنزل المغتصبة🌹___ بقلمى_برنسسN
ذهبت نازلي وهي في قمة الغضب من الجميع و تحديداً ذالك العجوز الذي احرجها و جعل الجميع يضحك عليها… ذهبت إلى غرفتها و ما ان اغلقت الباب حتي أمسكت الهاتف ل تتحدث مع اخيها

نازلي 📱: الوا يا شاكر

شاكر 📱؛ الو خير مين معصبك؟

نازلي📱 : هيكون مين هلال الحديدي وصل

شاكر📱 : عارف علشان كده مجتلكيش النهارده

نازلي📱 : ده مخلاش كلمه إلا و قالها خلا شكلي زفت خالص

شاكر📱 : نازلي اهدي و واطي صوتك الراجل ده له عيون في كل مكان بتنقل كل حرف اسمعي كلامي انتي تهدي اليومين دول مش عايزين حاجه تشغلنا عن اللي احنا مخططنله مضيعيش تعب سنين في كلام فارغ

نازلي📱 : انا مش هقدر استحمل اكتر من كده استعجل شويه وخلصني من الراجل ده

شاكر📱؛ خلاص قربنا نوصل للي عايزنه بس انا عايز فلوس

نازلي📱؛ انت مبتشبعش فلوس

شاكر📱؛ ايه يا نازلي هتزليني و لا ايه مكنوش كم قرش دول

نازلي؛📱 كم قرش لا والله انت بقالك اكتر من ٢٥ سنة بتسحب مني فلوس من ساعت ما بابا مات وانت ضيعت فلوسك علي الستات و لعب القمار و انا اللي بديك فلوس من وقتها

شاكر بغضب📱؛ بس قصاد كل جنيه بقدملك خدمه ولا نسيتي

نازلي بسخريه📱 : ها ههه خدمه انت موت الانسان اللي عملت المستحيل علشان اوصله هي دي الخدمه لا و كمان أقولك خلص علي مازن الرصاصه تيجي في إياد انت عمرك ما بتعمل حاجه صح

شاكر📱؛ سيبك من حوار الحب و انسي موضوع فهد هو خلاص مات وشبع موت والموت ده مش بأيدينا و بعدين انتي عارفه انها كانت غلطه و مكنش المقصود فهد بس اعمله إيه اهو حظه جه كده

نازلي بتعب📱؛ خلاص خلاص الفلوس هتوصلك بس شوفلي حل ل هلال و الخطه لازم تتنفذ في الميعاد فاهم

شاكر📱 : الفلوس توصل الخطه تتنفيذ فوراً .. وساعتها تقدري تتحكمي في كل عيله الحديدي

نازلي📱: خلاص هبعتلك.. سلام

اغلقت الخط و القت الهاتف باهمال ثم ذهبت و اخرجت زجاجه العطر الخاصه بفهد و هي تبكي جلست علي المقعد الهزاز الموجود بجوار الفراش و بدأت تستعيد الذكريات التي جمعتها بذالك الوسيم

فلاش باك🎞️🎞️🎞️🎞️🎞️🎞️🎞️🎞️

نازلي تقف أمام غرفتها ترتدي روب طويل بالون الابيض…

فهد يصعد الدرج متوجه نحو غرفته..

نازلي بصوت منخفض : فهد.. يا فهد

التفته فهد نحو مصدر الصوت وجدها زوجة أخيه الكبير : نعم.. في حاجه يا نازلي

نازلي : عوزاك في حاجه ضروري

فهد : حاجه إيه.. فهد و فريده كويسين؟؟

نازلي : ايوه متقلقش هما كويسين بس تعالى انا عوزاك ضروري

سار اليها فهد :نعم خير ف

لم يكمل كلامه حتي تفاجأ بها تسحبه من يده داخل غرفتها وتغلق الباب

فهد بدهشه : إيه ده هو في إييييييه؟

نازلي بتوتر : م م مفيش عايزك في حاجه مهمه

فهد بعصبيه : إيه هى الحاجه دي وبعدين متتاجلش لصبح وانتي ازاي تشديني و دخليني هنا لو فؤاد اجا دلوقتي و انتي بالمنظر ده وانا هنا هيقول إيه؟

نازلي بمكر : فؤاد مش هيرجع اليلة راح العزبه علشان والدك يمضي شويه ورق و هيرجع بكره

فهد بحده : حتي لو زي ما بتقولي بردو مينفعش و اصلاً انتي ازاي تخرجي من اوضتك كده ؟

نازلي : الله جرا إيه يا فهد هو البيت في حد غريب و بعدين الروب طويل و مقفول يعني مش مبين حاجه انا بلبس فساتين مكشوفه عن كده و عادي

فهد بنفاذ صبر : اخلصي يا نازلي انتي عايزه إيه؟

اقتربت منه و وضعت يدها علي صدروه و هي تنظر إلى تفصيل جسده الرياضي و تمرر يدها علي يديه بطريقه مغريه… دفعها بعيداً عنه

فهد بغضب : ايه اللي انتي بتعمليه ده؟

اقتربت منه مره أخرى و رفعت يديها وضمت و جهه

نازلي : انا بحبك يا فهد بحبك و مش قدره ابعد عنك اكتر من كده انت ازاي مش حاسس بيا

تفاجأ فهد من كلامها فكيف ل زوجة اخيه انا تفكر به هكذا

نازلي : مستغرب ليه انا بحبك من زمان ولما ارتبطت برقيه و بالصدفه فؤاد اتقدم لبابا وطلب ايدي وفقت فوراً علشان أكون جمبك.. صدقني يا فهد انا بحبك و اتجوزته عشانك.. عشان اكون جمبك يا حبيبي

اقتربت منه لكي تقبله ولكن لم تلقي غير يد فهد التي صفعها علي وجهها صفعه جعلتها تفقد التوازن و تقع ارضاً نظرت له بوجع و دهشه…

نزل ل مستواها وامسكها من شعرها بقوه جعلها تتألم

نازلي بالم : آه فهد لو سمحت سيبني.. فهد ابوس ايدك سيب شعري انت بتعمل كده ليه؟

فهد : اومال عايزاني اعمل إيه يا حقيره… بقي انتي عايزاني اخون اخويا معاكي.. انتي فكره يا واطيه اني ممكن ابوص ل مرات اخويا مهما كانت جميله او بتحبني دانتي لو إيه بردو عمري ما هبصلك و لا فكر في الفكره لحظه و لا يمكن اتقبلها

نازلي ببكاء ؛ فهد انا بحبك و الله بحبك

فهد بانفعال ؛ متنطقيش اسم الله علي لسانك القزر ده و عزت و جلال الله لولا فهد و فريده ل كنت رميتك في الشارع زي الكلبه بس انا هسكت علشان خاطر سمعت اخويا و ابنك اللي ملوش ذنب يشتال عارك ولا بنتك اللي لسه حته لحمه تكبر تتعاير بقزارة أمها

تركها وخرج سريعاً و لكنه لم يذهب إلى غرفته بل أخذ سيارته و رحل كانت تقف داخل شرفة غرفتها و تبكي و هي تراه يرحل…

انتهاء الباك🎥🎞️🎞️🎞️🎞️

نازلي ببكاء شديد : سمحني يا فهد مكنش قصدي تموت انت لما ضربتني و قولت اني مرات اخوك و مينفعش يكون بنا اي علاقه قررت اني اخلص من فؤاد علشان اعرف أقرب منك و تكون ليه سمحني يا حبيبي…

في هذا الوقت داخلت فريده اندهشت من رؤية دموع والدتها ذهبت اليها سريعاً…

فريده بقلق : مامي مالك يا حببتي؟

ارتبكت نازلي رفعت يدها و مسحت دموعها ثم تحركت سريعاً و عادات زجاجة العطر مكانها و اغلقت الدرج

فريدة : مامي هي إيه الازازه دي انا شفتها معاكي كتير و ديماً لما بتكون معاكي بتكوني بتبكي

نازلي : ها مفيش دي بتاعت فؤاد الله يرحمه
princessN
فريده بتأثر : معقول لسه محتفظه بيها دي رحتها حلوه اوي انتي علي طول بترشي منها في اوضتك علشان تحسي بوجود بابي صح

نازلي بوجع : ايوه يا فريده حتي لما بتخلص ببعت مخصوص اجيب غيرها علشان اشم رحته ديماً

فريده : لدرجادي كنتي بتحبيه يا مامي

نازلي : اوي اوي يا فريده فوق متتخيلي

ذهبت فريده و ضمت نازلي

فريده 🥺 : الله يرحمه بابا ده محظوظ حتي بعد ما مات و انتي لسه بتحبيه

فاقت نازلي علي كلمات ابنتها التي ظنت ان والدتها تتحدث عن والدها..

ابتسمت نازلي بسخريه فهي لم تحب فؤاد أبداً كان كل الحب و العشق دون مبالغه من نصيب فهد حتي انها وفقت دون نقاش حين قال لها زوجها انه يريد ان يسمي ابنه علي اسم أخيه الصغير فهو عزيز على قلبه منذ صغيرهم و فهد المدلل عند الجميع..

مر باقي اليوم بأحداث عاديه بين حديث و نقاش و مزاح و ضحك بين أفراد العائلة…

جاء يوم جديد الجميع يستعد لاستقبال عائلة الزيني سالي تجلس داخل غرفتها و هي متوتره داخلت شمس و معها ندي

ندي : مالك يا سووو

سالي : متوترة اوي

ضحكت شمس :ههه ليييه هي يعني اول مره هتشوفيه فيها

سالي بنفي ؛ لأ مش اول مره بس مش عارفه متوتره خالص و قلبي بيدق بسرعه

ندي : هو شكله إيه انا حولت افتكر شكله بس معرفتش

شمس : شاب طول بعرض حاجه زي القمر كده و شخصيه جامد آخر حاجه

ضرباتها سالي فوق ظهرها بعنف

تالمت شمس : ااااه إيه يا غبيه بتضربيني ليييه

سالي بغيره : عشان تحترمي نفسك هو ايه اللي قمر و جامد ما تتلمي

ندي بضحك : ههه الحقي اختك بتغير لا كده انا بقي عندي فضول أشوف امير ده عامل ازاي يا ترا زي ما وصفته و لا هي بتاڨور

بعد مرور عدات ساعات حل المساء…

وصلا امير و والده و عمته و ابنتها بعد الترحيب والحديث في كفت التفاصيل جاء موعد دخول سالي كانت تقف خارج الصالون متوتر و والدتها تدفعها بالقوه لدخول…

داخلت وهي مرتبكه و متوتره تجنبت النظر لاحد جعلتها والدتها تتبادل السلام مع اشرف و اخته و بنتها و لكنه لم تصافح امير و ذهبت و جلست بجوار جدها

الجد هلال بابتسامه : سالي يا حببتي البشمهندس أمير جايب والده و جاي يطلب ايدك إيه رأيك؟

صمتت و لم ترد علي جدها

الجد بمكر :خساره انا كنت عارف انك مش هتوافقي

رقيه بضحك ؛ ههه ازاي يا عمي هي موافقه بس مكسوفه ثم السكوت علامة الرضاء

الجد هلال : لا يا رقيه ده عند كل الناس إلا سالي انا عارف بنت ابني دي حتى مسلمتش عليه معني كده مش طايقه حتي تبوص عليه

سالي بهمس ل جدها :في ايه يا كبير ماتلم الدور بقي انت عارف اني موافقه

ضحك الجد : هههه لا والله انتي شايفه كده

مالك؛ لا افهم هي قالت ايه؟

الجد هلال ؛ أبداً هي بس بتقول ان هي مش موافقه و بتقول هتوافق لييه و بتقول يا جدو انا عايزه واحد حلو زيك وده ولا حلو ولا حاجه
#برنسسN
سالي بتسرع :لا والله وده ازاي بقي ده مش حلو لا بتهزر

ضحك الجميع…. امير كان سعيداً بسرعة ردها علي جدها… فهي دون شعور أعلنت موافقتها و إعجابها به امام الجميع..

اما هي شعرت بالاحراج الشديدع كانت تتمنى ان تنشق الارض و تبتلعها

فهد : هههه لا بجد فظيعه خلاص يا جدو بلاش احراج البنت كده اعلنت موافقتها

أشرف بابتسامه : مبروك يا امير

امير؛ الله يبارك في حضرتك يا بابا

تبداله الجميع المبركات جاء دور سلمي ذهب وضمت امير و هو ضمها

سلمي : مبروك يا حبيبي

أمير؛ الله يبارك فيكي يا حببتي

مالك بغيره : انا بقول اجيب اتنين ليمون.. تعالي يا ماما هنا

ذهب و سحب سلمي من يدها واجلسها بجواره

امير : و ده إيه إنشاء الله

مالك : إيه انت خف يا اخويا إيه هي سيبه عمال تحضن وحبيبي و حببتي

ضحك الجميع كانت سلمي خجله من غيرت مالك

اياد : الحمد لله شذي مش هنا

امير بمشاكيه : هي شذي مش هنا بس انا اللي هكون هناك بكره

ضحك الجميع

مالك : ههه ايوه و انت حر مع شذي انما سلمي لا

امير : اسمع انت و هو دول اخواتي قبل ما هي تبقي مراتك او التانيه تبقي خطيبته ف متخلونيش أقلب عليكم انا ليه فيهم زيكم تمام

أشرف : ههه خلاص يا امير بلاش عند و انتم الاتنين اسمعوا امير بنسباله سلمي وشذي خط أحمر و بيزعل لما حد بيبعدهم عنه

الجد هلال : هما بيهزرو… ربنا يخليكم لبعض وميحرمكوش من بعض أبداً

اشرف : يا رب كده اتفقنا الخطوبه بعد أسبوع

الجد ؛ ان شاء الله بس نتأكد من عروسة اياد الاول علشان الاتنين هيكونوا في يوم واحد

أشرف : ان شاء الله من غير موقطعه

الجد : حوريه فين ميمي

إسراء : نايمه شويه و هتصحا

شمس : إيه بقى يا جدو شيفاك مهتم ب ميمي أوي

الجد هلال : طبعاً لازم اهتم دي اول فرحه تدخل البيت من ولاد الأحفاد

اشرف : ربنا يخالهالك يا هلال بيه

الجد هلال ؛ امين يارب عقبال ما تفرح بولاد امير و تشوف ولاد احفادك زيي

اشرف : ههه يا رب بس انا اشوف ولادو الاول

بعد كثير من المزاح و الكلام رحل امير و عائلته و ذهب الجميع الي غرفهم استعداد لسفر الغد لكي يطلبوا يد شذي ل اياد 😍
********************* بقلم برنسسN
صباح يوم جديد

الجد هلال بصوت مرتفع : ايه يا غجر كل ده بتجهزوا

اياد بتوتر وانزعاج : قولهم يا جدو بقالهم ساعه بيلبسوا و بيحضروا شنطهم

ضربه جده بالعكاز هل زراعه

الجد هلال بمزاح ؛ ههه اهدا يا ولاا مش كده البت دي لحست عقلك شكلها كده

اياد؛.ههه آه يا جدي دي جننتني.. بحبها اوي

هلال : ربنا يسعدك يا حبيبي

نزل اياد ل مستوه جلوس جده وقبله يده و رأسه

اياد؛ ربنا يخاليك ليا يا رب

بدأ افراد العائلة بتجمع بعد وقت الجميع بسيارتهم هلال يجلس داخل سيارت سالي راء نازلي ذاهبه لتصعد إلى سيارت ابنها فهد

الجد هلال : نازلي اركبي مع عصام

نازلي بغيظ : حاضر يا عمي
princessN
ذهبت و هي تكاد تموت من غيظ و صعدت بسيارت عصام مع رقيه وليلي

ليلي : ايو كده خلينا احنا سوا وسيبي الولاد مع بعض لواحدهم.. السفر مع الحبيب حاجه حلوه

نازلي : ازاي يعني؟

امسك عصام يد ليلي و قبلها

عصام : يعني يا مرات اخويا ميخلاش من ضحكه غمزه مسكة ايد و كذه و انتي لو روحتي معاهم هيتكسفوا منك

ضحكت رقيه : ههه طب اتكسف انت و مراتك عشان احنا لسه متحركناش وانت ابتديت بوس ايد كمان شويه هتعمل إيه هههههه؟

ليلي؛ ههه هينزلكم في نص الطريق هههه

عصام : احللي ضحكه هي ضحكتك يا لوله

رقيه؛ احممم ايه يا باشمهندس نحن هنا

عصام : هههه معلش بقي هعمل ايه بحبها

نازلي بغيره : مش كبرتوا علي الكلام ده

عصام : و فيها إيه كل ما نكبر الحب بيكبر و الحب مش عيب ولا حرام بدل طاهر و لمراتي حلالي

رقيه : الله يرحمك يا فهد كان ديماً يقولي انتي اطهر حب قبلته في حياتي

عصام : الله يرحمه هو كان في حد زي فهد ده ملك الحب والرومانسية.. الله يرحمه

نازلي بغيظ : طب يلا مش هتسوق الكل سبق

عصام : حاضر يا مرات اخويا.. مش عارف انتي مستعجله علي ايه و بعدين لسه مالك متحركش

خرج مالك و هو يضم سلمي و يقبل خدها

ليلي : سيدي يا سيدي إيه ده يا روميو

رقيه : هههه الحب ولع في الذره يا سعديه

مالك؛ ههه لا انتي كده يا ماما يتخاف عليكي إيه حكايه الذره ده كمان

عصام : يلا اركب عربيتك و لما نوصل ابقي اسأل اخلص مرات عمك نازلي مستعجله و انت عربيتك قفله عليا

مالك : دقيقة واحدة

ذهب مالك وفتح باب السياره و جعل سلمي تجلس ثم ذهب للجانب الاخر و جلس هو الاخر سار بسيارته الجميع في الطريق

الجد هلال : بت يا سالي ايه رايك في مرات مالك و خطيبته اخوكي؟

سالي: بتسالني انا يا كبير ده انت تلاقيك من يوم ما مالك قالك ان هو هيخطب سلمى و انت جبت تاريخ العيله وعايلة العيله والجيران اللي جنب بيت العيله و دالوقتي جاي تعملهم عليا انا و تقولي رأيك؟

الجد بضحك : ههه نفس شقاوه جدتك الله يرحمه كان الواحد مييعرفش ياخذ منها حق ولا باطل الله يكون في عونك يا ابن الزيني

سالي : ماله بقي ده يا بخته بيا هو يطول
#برنسسN
مها : ههه لا والله هي بقت كده طب هقوله

سالي : جدو هي عمتي بقت فتانه من امتا

ضحك الجد : هههه مش عارف

رفعت مها حاجبها: انا فتانه طب هقوله بجد و هو يصرف معاكي بقي

سالي بمشاكسه : مين قال كده دانتي سكر انا بقول فنانه

ضحكوا من هم بسياره معها متوجهين لمنزل عائله الحديدي بتلك المنطقه الريفيه…

بعد حوالي ساعتين و صلوا إلى وجهتهم و ما ان داخلوا المنزل حتي صعد الجميع الي غرفهم لكي يسترحوا من عناء الطريق…

داخل غرفه سلمي و مالك…

سلمي : كوكي

مالك بدهشه : مين اللي قالك.

سلمي بعدم فهم : على إيه؟

مالك : هتستعبطي يا سلمى.. اكيد ماما هي اللي قالتك صح ولا طنط ليلي ماحدش بيقول كوكي دي غير يا ماما يا طنط ليلى

ضحكت سلمي : ههه أبداً محدش فيهم قالي حاجه هي طلعت كده هههه

اقترب منها و ضمها ل صدره جلس علي الفرش وجعلها تجلس علي قدميه

مالك : ممكن اعرف إيه سبب الضحك ده كله

سلمي بابتسامه : اصلك خضتني وغير كده انا بقولها عادي يعني ماعرفش هي طلعت ازاي انا جايه انادي عليك لقيتني بقولك كوكي عادي

ضحك مالك؛ ههه احلي كوكي عادي دي ولا إيه

سلمي بدلع : ههه بطل رخمه بقي نستني كنت هقولك إيه؟

مالك : بغض النظر ان انتي بتقولي عليا رخم بس معلش قولي سمو الاميره تأمر بايه؟

سلمي : عايزه اروح عند طنط لمياء

مالك : طب ما احنا هنروح بالليل

سلمي : طب هو مينفعش الوقتي؟

مالك بابتسامه : لا ينفع طبعاً هاخد دوش و اغير هدومي و نروح تمام

سلمي : طبعاً تمام شكراً يا قمر

مالك : والله هتقولي قمر و هتدلعي كده يبقي احنا مش رايحين في مكان ايه رأيك؟

وقفت سلمي و هي تضحك :هههه علي إيه يلا قوم خدلك دوش و انا هجهزلك هدومك

وقف مالك واقترب منها وضمها

مالك بمكر : وانتي يا أميرتي مش هتخدي دوش

سلمي : هدخل بعدك علي طول

ابتعد مالك قليلاً

مالك : و ليه بعدي يلا بينا

لم يعطيها فرصة لتجاوب عليه ف خلال لحظه وجدت نفسها بين يديه يحملها و يدخل بها الحمام
princessN
___🌹روبنزل المغتصبة🌹___ بقلمى_برنسسN
بمكان آخر تقف سالي بالحديقة و تتحدث عبر الهاتف مع امير📱

سالي📱بحزن : وحشتني انت فين مش قلت هتوصل قبلي انا عايزا اشوفك

ضحك امير📱: تطب بطالي تقرقضي في ضوافرك هههه

اندهشت سالي فكيف علم بذالك بدأت تلتفت يمين ويسار لم تراه

امير📱؛ ايه يا حببتي بدوري علي حد عماله تتلفتي يمين وشمال ليييه

سالي 📱: بطل بقي انت فين انت اكيد قريب وشايفني

امير 📱 : انا ديماً قريب منك حتي بصي وراكي

ابتسمت و نظرت للخلف لم تجده فغضبت و لكن سمعت صوت ضحكته فذهبت خلف مصدر الصوت و جدته يقف بجوار الحائط..

اغلقت الهاتف و هي تضع يديها بخصرها و ما هي الا دقيقه وسحبها من يدها و ضمها إليه وهو يبتسم وينظر لها بحب وشوق

حاولت الابتعاد ولكن لم يسمح لها فكلما حاولت التحرر من قبضته اشتد هو أكثر حتي انها بدات تشعر بقوة قبضته التي سببت لها الألم تألمها

سالي؛ امير اااي سبني ايدك وجعتني

امير : تؤ مش هسيبك دانا ما صدقت لقيتك

سالي : طب ايدك بتوجعني بجد

خفف من قبضته و لكن ظل ممسك بها

امير : وحشتيني اوي.. اوي

سالي : انت كمان وحشتني

امير : طب إيه

سالي : ايه اييه

امير : انتي علقتي ولا ايه بقولك وحشتني

سالي ببراءه : طيب أعمل إيه ما انا قولتك وانا كمان

أمير : دانتي واضح كده بتحبي المفاجأه طيب

رفع يده من علي خصرها و ضمه و جهها بيده و اقترب منها وقبلها و لكن هي من فاجأته هذه المره لقد بادلته القبله ظلت قبلتهم لوقت ليس بقليل و لم يفصلها سوا حاجتهم الي التنفس

امير يتنفس بصعوبه و هي ملقاة بين احضانه

امير : سالي هو لو انا طلبت نقرب ميعاد الفرح توافقي

سالي :نكمل البارت الجاي ان شاء الله و شكراً علي الكلام الحلو و المشجع اللي كتبتوه امبارح ميرسي وشكرا قوي قوي قوي قوي اشفكم البارت الجاي ان شاء الله و متنسوش التفاعل و رايكم بااااي ☺️🌹🥰

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية روبنزل المغتصبة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *