روايات

رواية طفلة الفهد الفصل الحادي والسبعون 71 بقلم دعاء حجاج

رواية طفلة الفهد الفصل الحادي والسبعون 71 بقلم دعاء حجاج

رواية طفلة الفهد البارت الحادي والسبعون

رواية طفلة الفهد الجزء الحادي والسبعون

رواية طفلة الفهد
رواية طفلة الفهد

رواية طفلة الفهد الحلقة الحادية والسبعون

زينب وقعت على الأرض وفهد جري عليها عالطول وقال بخوف: ماما ماما ردي عليا
مالك بخوف: فهد لازم ناخدها المستشفي فوراً
فهد هز رأسه وقال: عندك حق
بعد مرور عشر دقائق وخصوصاً في المستشفي
كانوا واقفين برا وخايفين اوى على زينب
زينه بصت لفهد وكانت عايزه تتكلم معا ولكن قلبها كان بيمنعها
بعد شويه الدكتور طلع وفهد ومالك بانتهاد: دكتور ماما بخير صح
الدكتور: المدام كانت داخله على جلطه ولكن الحمدلله قدرنا ننقذها يا ريت تبعدوا عنها المشاكل وبلاش تتوتر
الكل بص لفهد اللى بص في الأرض
_دكتور ممكن ادخل لماما صح
الدكتور هز رأسه وقال: ممكن يا مالك بس رجاءا بلاش الضغط النفسي عليها
مالك وسمر دخلوا وزينه فضلت واقفه
فهد كان داخل أيضا ولكن زينه مسكت ايدو وقالت: ماما كانت هتدخل في جلطه بسببك
فهد بص لتحت وقال: ومحصلش الحمدلله
وقفت قصاده وقالت:لسه عند قرارك
فهد هز رأسه وقال: هسافر بكره
سابت أيدوا وقالت: ربنا معاك ودخلت لزينب عالطول
_ماما
زينب بانتهاد: فهد فين
كان داخل ولكن وقف عند الباب وقال بجمود: اخبارك اي دلوقتى يا مدام زينب
الدموع نزلت من عين زينب وقالت: مدام زينب
_اعتقد انك بخير يلا سلام
_فهد ارجوك يا ابنى متعملش كده
زينه مسكت ايد زينب وقالت: متحوليش يا ماما ده قلبه حجر خلى يمشي
فهد مشي فعلا وزينب قعدت تعياط
مالك قعد جنبها وقال: الدكتور قال انك كنتى داخله على جلطه وقال التوتر غلط عليكى
حضنت مالك وقالت بكسره: يا ريت كنت دخلت في جلطه ومو”ت يا مالك
مالك بعد عنها وقال بغضب: ماما انتى بتقولى اي أوعك تقولى كده تانى انا مقدرش اعيش من غيرك
زينب بدموع: وانا مقدرش اعيش من غير فهد يا مالك
مالك بص لتحت وقال بحزن: ولا انا يا ماما بس ده قراره هو حرا يا ماما
زينب بصت لزينه وقالت بابتسامه: تعالى يا زينه
زينه راحت عندها وقالت بوجع: نعم
حطت أيدها على خدها وقالت: هيرجع
رفعت عينها وقالت: مين
_فهد هيرجع ومتاكده من كده
زينه بفرحه: بجد
_ابنى وعارفه يا زينه
زينه بدعاء: يا رب يا ماما
في قصر الانصاري
الجرس قعد يرن
حنان بعصبية: طيب طيب
فتحت الباب وقالت: مين
قالت باستغراب: مين ده وليه كان بيرن كده
كانت رايحه تقفل الباب ولكن ظهر قدامها وحاطط بوكيه ورد على وشه
_انت مين وعايز اي
محمود نزل الورد من على وشه وحنان بصدمه: محمود
محمود هز رأسه وقال: ايوه محمود ابنك
مكنتش مصدقه وحاسه نفسها في حلم وقالت: انت عايش
مسك أيدها وقبلها وقال: ايوه عايش بفضل دعائك يا امى

 

 

 

 

 

حنان سحبت أيدها وقالت: افهم من كلامك انك عملت كده قصدا
محمود بص لتحت وقال: غصب عنى يا ست الكل
دخلت جوا وقالت بزعيق: اطلع برا مش عايزه اشوفك
محمود دخل أيضا وقال: ماما انتى بتقولى اي
حنان بعياط: انا مكنتش بنام يا محمود كان قلبي بيقولى انك عايش
_انا اسف يا امى
_ويا تري عملت كده ليه
_عشان امسك جمال يا ماما
قالت بسخرية: ويا تري مسكتوا ولا لا
_جمال ما”ت يا ماما
حنان بصدمه: اي
محمود هز رأسه وقال: ما”ت يا ماما جمال ما”ت وما”ت الشر معا
حنان مكنتش مصدقه وقالت: انا بتتكلم جد يا محمود
_اه يا ماما
حنان حضنت محمود وقالت: انا مش زعلانه منك كده
محمود ابتسم وقال: وانا أقدر على زعلك يا ست الكل
بعدت عنه وقعدت تبوس فيا وقالت: وحشينى يا ابن الكلب
_واي دخل الحاج الله يرحمه بس
ضر”بته على كتفه وقالت: فرحانه بلاش افرح يعنى
محمود مسك أيدها للمره التانيه وقال: عشان تكتمل الفرحه ده انا عايز اطلب منك طلب
قالت بخوف: طلب اي
_كنتى اخدتى رأيي في بتول قبل كده
حنان فهمت وقالت بعدم فهم: مش فاهمه
_ماما انا عايز اتجوز بتول
الدموع نزلت من عين حنان ليس دموع الحزن بل دموع الفرح وقالت: قولت اي
_عايز اتجوز بتول
قعدت تزغرط وكانت فرحانه اوى ومحمود حط ايدو على فمها وقال: خلاص غيرت رايي
حنان زقت محمود وقالت: اخيراا انا كنت حاسه انى همو”ت وحضرتك لسه اعذب
_بعد الشر عليكى ربنا يخليكي لينا
حضنته وقالت: وربنا يخليكم ليا يا رب
ساره نزلت من على السلم عالطول وقالت بفرحه: محمود
محمود ابتسم وساره جرت عليا وحضنته عالطول وقالت: انا حلمت أنك رجعت
حنان مسكت ودن محمود وودن ساره وقالت بعصبية:يعنى كنتوا متفقين مع بعض
_اعاااااا ماما ودانى كبرت بسببك
سابتها وقالت: حسابك معايا بعدين وانت
_نعم
_اي رايك نروح بليل
_بليل فين
حنان ضر”بت محمود على كتفه وقالت: لحقت تنسي يعنى
_مينفعش يا ماما
_ليه
_فهد مطلعش ابن خالتى زينب
_ما انا عارفه
محمود باستغراب: عارفه اي
_اعرف أن فهد مش ابن زينب بس ابن جمال من مراته الاولى الله يرحمه
_ولا جمال يا ماما

 

 

 

 

حنان بصدمه: اي
محمود هز رأسه وقال: جمال قت”ل عائله فهد كلها وادعى أنه ابوه
_بس زينب مقالتش كده
_غصب عنها يا ماما المهم أن جمال ما”ت والخير انتصر على الشر في الاخر
حضنته وقالت: الحمدلله
في المساء
_براحه يا ماما
قعدت على السرير وزينه قعدت جنبها وقالت: يلاا عشان تاخدي العلاج
زينب مسكت البرشام من زينه وقالت: متحوليش يا زينه
زينه باستغراب: محولش اي يا ماما
_انا عارفه انك مجروحه بسبب فهد
_مين قال كده انتى مش شايفه ابتسامتى
_بس حاسه بيكى
الدموع نزلت من عين زينه وقالت: مش مهم انا المهم انتى يا ماما
_لا مهمه يا زينه
زينه قامت وقالت: طب ارتاحى انتى
_وانتى رايحه فين
_هرتاح انا كمان
زينب ابتسمت وزينه طلعت وقفلت الباب وراها
دخلت اوضتها وقالت بعياط: الاوضه وحشه من غيرك اوى يا فهد
قعدت على الكنبه وقالت: اتشاجرنا هنا كتير وكانت اجمل لحظاتنا هنا بردو
قامت ودخلت الحمام وغسلت وشها وبصت في المرايا وقالت: مقدرش على غيابك يا فهد والله ما اقدر

 

 

 

 

في الفندق
كان قاعد على طرف السرير وحاطط ايدو على دماغه ومكنش عارف اذا قراره صح ولا غلط
قام وقال: ده قراري النهائي
وفجاه قاطع تفكيره رنت تليفونه
مسك التليفون وقال: الووو
_اي الاخبار اللى سمعتها ده يا فهد
_سمعت اي يا حسام
_يا ابنى الدنيا مقلوبه على مواقع التواصل الاجتماعي
_مقلوبه ازاى يعنى
_الكل بيحكى عن وفاه جمال حتى وسائل الإعلام
_الله يرحمه
_وسمعت انك انت ومحمود اللى قت”لتوا ما محمود طلع عايش اهو امال قالتوا ما”ت ليه
_انا مسافر بكره
حسام بصدمه: قولت اي
_ايوه مسافر ألمانيا بكره
حسام بصدمه: انت بتقول اي
_بقول اللى سمعتوا يا حسام سلام
قفل التليفون وحسام قال بانتهاد: فهد فهد
في صباح اليوم التالى تشرق الشمس معلنه يوماً مليئا بالمفاجات على أبطالنا
فاق من النوم ودخل الحمام خد شاور ولبس بدله سوده ومسك الشنطه وحط كل هدومه وطلع
قامت أيضا وبصت في الساعه وقالت: ده موعد سفر فهد الى ألمانيا
قامت عالطول وخدت شاور أيضا وطلعت عالطول
بعد مرور ربع ساعه وخصوصا في مطار القاهره
كان واقف بيخلص إجراءات السفر
_ممكن تتفضل هنا شويه يا بيه
قعد على الكرسي وحط ايدو على دماغه وقال: مستحيل اندم على القرار ده مستحيل
_على المسافرون الى المانيا التوجه إلى الطائره حالا
خد الشنطه وكان ماشي ولكن صوت أوقفه
_فهد فهد
وقف والتفت لمصدر الصوت وقال: زينه
جرت عليا وقالت: لسه مصمم تسافر
_اه يا زينه

 

 

 

 

_ربنا معاك
ضم حواجبه وقال: وانتى جايه من القصر لي هنا عشان تقولى كده
_امال كنت متوقع اقول اي
مسك الشنطه وقال: ولا حاجه
مسكت ايدو وقالت: بعدك عنى عذا”ب
ابتسم وقال: هو ده الصح
زينه ابتسمت أيضا وقالت: افهم من كده اي
سحب ايدو وقال: ولا حاجه
ضمت حواجبها وقالت:بتهزر صح
هز راسه وقال: نوعاً ما عن اذنك
الدموع نزلت من عين زينه وقالت: قولتلك بعدك عني عذ”اب
وقف وقال بصوت عالى: هرجع
زينه بانتهاد: امتى
رفع ايدو وقال: سنتين بس ساعتها طفلتى هتكبر وهيبقا عندها ١٨
_دول كتير اوى
_مش كتير ولا حاجه
شاور على قلبه وقال: صحيح ماشي ولكن سايب قلبي معاكى
_وانا هحافظ عليا لحد ما ترجع
_بحبك
_بموت فيكى
مشي فعلا وزينه قالت بابتسامه: هستناك يا فهد لو قعدت طول عمرك هناك هستناك بردو
———————-⁦♥️⁩دعآآء حجآآج⁦♥️⁩————————

 

 

 

 

في قصر الانصاري
كانوا قاعدين بيفطروا وفجاه الباب خبط
محمود بص لساره وقال: افتحى الباب
_طب وانا مالى
محمود بعصبية: افتحى الباب يا بت
ساره قامت وقالت بضيق: حاضر
_مين ده يا محمود حاسه انك عارف مين اللى على الباب
_هتعرفي يا ماما
ساره فتحت الباب وقالت بعصبية: انت
_وحشتينى
ساره كانت رايحه تقفل الباب ولكن محسن حط ايدو على الباب
ساره بعصبية: محمود محمود
محمود وحنان قاموا
حنان بعصبية: انت بتعمل اي هنا يا حيوا”ن
محسن دخل وقال: عامله اي يا حماتى
ساره بعصبية: حماتك منين انت شارب حاجه ولا اي ما تتكلم يا محمود ساكت ليه
التفت وراء وساره بصدمه: مين اللى مسافر
محمود شاور لساره وقال: انتى بس مش سفر هترجعى مع جوزك
ساره وحنان بصدمه: اي
محمود وقف جنب محسن وقال: محسن اتغير يا ساره اتغير عشانك
_ده مستحيل يتغير يا محمود ده الشيطان نفسه
محسن بص لتحت وقال: زمان يا ساره
_ولحد دلوقتى يا محسن عمرك ما هتتغير
_طب لو قولتلك ان محسن ساعدينى في كل حاجه ولولا وقفته معايا مكنتش هقدر على جمال
_انا اسفه يا محمود مستحيل ارجع للشخص ده تانى
محسن حط ايدو على كتف محمود وقال: عندها حق يا محمود مينفعش تسامح واحد كان بيضر”بها وبيعذ”بها طول الوقت
الدموع نزلت من عين ساره وقالت: اطلع براا
_ساره انتى بتقولى اي
_بقول اللى سمعتوا يا محمود
حنان خدت ساره في حضنها وقالت: اهدي يا قلبي ومتخافيش محمود ميقدرش يرجعك غصب عنك
ساره هزت رأسها وقالت بعياط: عارفه
محمود بص لمحسن وقال: متخافش هتقتنع
محسن هز رأسه وقال بابتسامه: عارف
في المدرسه الثانويه
كانوا واقفين كلهم ومالك كان قاعد على العربيه وقال بصوت جهوري: وصلت ولا لسه
دخلت المدرسه وقالت: في اي
_مش عارفه جوزك جامع المدرسه كلها
سمر راحت عند مالك وقالت: في اي
رفع ايدو وقال: مش عايز اسمع صوت حد حتى لو انتى يا سمر
سمر باستغراب: انت بتعمل اي
دخلت المدرسه ومالك نزل عالطول وقال: اخيرا وصلتى
اميره بارتباك: مالك
_تعالى يا سمر

 

 

 

 

سمر راحت عند مالك وقالت: مالك في اي
_هتعرفي يا قلب مالك بس الصبر
اميره بلعت ريقها وقالت: في اي يا مالك
مالك لف حواليها وقال: انتى مفكره اي مش هعرف اللى عملتى
اميره بارتباك: انا معملتش حاجه
راح عند العربيه وطلع ازازه فيها مياه نار
الكل كان في حاله صدمه
_كنت وعدت سمر وقولتلها هعرف مين اللى عمل فيكى كده وهعمل زي ما عمل فيكى كده
_انت بتقول اي
بدأ يفتح الازازه وسمر مسكت ايد مالك وقالت: أوعك
بصلها وقال: مش ناسي وانتى بتتالمى بسبب الحقيرة ده
_مالك فكك
_مقدرش يا سمر
اميره بدأت ترجع لاوراء وقالت: مالك ارجوك
قرب منها ورش المياه على وشها لتصرخ باعلى صوت: اعاااا
الكل راح عند اميره اللى كانت بتتالم اوى
رمى الازازه على الارض وقال: خدت حق مراتى كده
_لازم ناخدها المستشفي
قال بتريقه: الحقوها
بالفعل خدوا اميره المستشفي وسمر كانت واقفه في حاله صدمه
مالك راح عندها وسمر قالت بعصبية: اي اللى عملتوا ده
_اخدت حقي مراتى
_وانت عرفت منين هي السبب في اللى حصل
_اللى رش عليكى المياه صحابي قدروا يعرفوا ولما مسكته قال كل حاجه
_بس اللى عملتوا غلط يا مالك وبعدين احنا في اي ولا في اي من ناحيه ماما زينب ومن ناحيه تانيه فهد
_كلمت فهد امبارح وقال انه هيرجع بعد سنتين
_دول كتير اوى وزينه
_مش مهم قد اي المهم انه هيرجع
سمر قربت من مالك وقالت: ولحد ما يرجع فهد لازم مالك حبيبي يجيب مجموع حلو عشان يدخل هندسه
شدها من خصرها وقال: من عيونى بس الاول
_الاول اي
قرب منها وهمس في ودنها وقال: نجيب ملك ويوسف
زقته وقالت:لما اخلص الثانويه الاول يا حلو
_هستنا حضرتك لما تخلصي
مسكت ايدو وقالت: اه يا حبيبي يلا نروح عشان نذاكر
مالك بضيق: طيب
ركبوا العربيه ومشوا
في غرفه زينب
_لما فهد يرجع يا خالتى
_ليه يا ابنى
_فهد اخو بتول الكبير والأصول بتقول لازم نروح للكبير
زينب ابتسمت وقالت: اللى تشوفه يا حبيبي
_امال زينه فين يا خالتى

 

 

 

 

 

_ليه
_عايزها
_طب دقيقه
طلعت براحه وقالت: زينه زينه
كانت راجعه من برا وقالت: ماما
التفت ليها وقالت: كنتى فين
_في المطار
_قالك هيرجع بعد سنتين صح
زينه باستغراب: عرفتى منين
_فهد كلم مالك امبارح وقاله كده
_ومتقوليش يا ماما
_جيت عشان اقولك لقيتك نايمه
_امممم حصل خير
_طب خدي محمود معاكى
مسكت التليفون وقالت بابتسامه: اخبارك اي يا محمود
_تمام انا عايز اقولك على حاجه
زينه هزت رأسها وقالت: اتفضل
_جمال قت”ل ابوكى وامك والحادثه كلها من تخطيطه
الدموع نزلت من عين زينه وقالت: كنت عارفه
_فهد قالى مقولكيش بس لازم تعرفي
_شكرااا
زينه عطت التليفون لزينب ودخلت اوضتها وكان زعلانه اوى
_في اي يا محمود
محمود:__________
_طب هكلمك بعدين
محمود هز رأسه وقال:خدي بالك من نفسك
_حاضر
قفل التليفون وفجاه تليفونه رن
محمود فتح التليفون وقال: الوو
_انا بعتذر منك اوى يا محمود
_مين
_انا الظابط سامر ابراهيم المنياوى
_اتشرفت بحضرتك بس ممكن اعرف بتعتذر ليه
_انا اللى طلعت جمال بناءاً على رغبه والد شيري
محمود ابتسم وقال: ويا تري حاسس باي دلوقتى يا حضرت الظابط
_ندمان ومكنش ينفع اطلع واحد زي ده
_كويس انك ندمان سلام
قفل التليفون ورمى على السرير وقال: القوانين كلها هتتغير من النهارده
فتح الدولاب ومسك بدله الشرطه وقال بحب: كام انى اعشقك ايتها البدله
دخل الحمام
بعد شويه طلع ولبس البدله ووقف قدام المرايا وقال: اخيرااا كنت منتظر اليوم ده من زمان اوى
نزل وحنان ابتسمت وقالت: وربنا البدله بترقص
محمود مسك أيدها وقبلها وقال: ده اللى هرقص يا ماما اخيراا هرجع مكانى المفضل
_ربنا معاك يا حبيبي
_انا لازم امشي
هزت رأسها وقالت: ربنا يقويك
ابتسم وقال: اللهم امين

 

 

 

 

 

عند زينه
_جمال قت”ل عائلتى يا ماما
خدتها في حضنها وقالت: ما”ت خلاص يا زينه
قعدت تعياط وقالت: مفرقش عن الشيطان حاجه يا ماما
_الله يرحمه يا زينه انسي الماضي يا بنتى وخلينا في الحاضر والمستقبل
مسحت دموعها وقالت: هنسي الماضي والحاضر وهنتظر المستقبل
زينب فهمت زينه وقالت بابتسامه: والمستقبل فهد صح
ابتسمت وقالت: هيكون احلى مستقبل كمان
حضنتها وقالت: أن شاء الله
عدت الايام والشهور وزينه كانت بتعد الايام ومنتظره رجوع فهد
كانت بتفرك في أيدها وقالت: مش قادره كفايه بقاا للدرجه ده مش مهمه عنده كان رن حتى
في قصر الانصاري
خبطت على الباب وقالت: محمود
التفت اليها وقال: ساره تعالى
دخلت وقالت: انا موافقه ارجع لمحسن
محمود قام وقال بفرحه: بجد
ساره هزت راسها وقالت: بجد
مسك ايدها وقال: محسن اتغير بجد يا ساره وبعدين انا مستحيل ارجعك ليا لو مكنش اتغير
_عارفه
خدها في حضنه وقال: اي رايك النهارده
بصت في عيونه وقالت: موافقه
باسها على رأسها وحنان وقفت عند الباب وقالت: عقبالك يا حوده
بعد عنها وراح عند حنان وقال: مفضلش كتير يا ماما
_فاضل سنه وسبع شهور دول شويه
_اعتبرينا مخطوبين يا ماما
_افهم من كده بتكلم بتول
محمود هز راسه وقال: محصلش يا ماما وبعدين انا مستحيل اكلم بتول طالما مفيش حاجه رسميه بينا
حضنته وقالت: ربيت احلى تربيه
ساره ابتسمت وحنان خدتها في حضنها ايضا
بعد مرور سنه كامله
سمر دخلت تانيه ثانوي بتقدير ممتاز ومالك دخل تالته بتقدير جيد
في اوضه مالك
_لازم تذاكر أوعك تنسي انك حاليا في تالته
_طب ما تيجى نذاكر سوا
_فكره بردو
سمر مسكت الكتب وراحت عند مالك ولكن مالك مسك أيدها وشدها ليا لتقع على رجله
_مالككك

 

 

 

 

_هنذاكر
سمر حاولت تقوم لكن مقدرتش لان مالك كان ماسكها جامد اوى
_مالك احنا اتفقنا على اي
_لازم اجيب مجموع حلو عشان ادخل هندسه
_وبالطريقه ده تفتكر هتجيب مجموع عشان تدخل هندسه
_امال ازاى
قامت ومسكت الكتب وقالت: بشويه الورق دول هتدخل هندسه يا حبيبي
حط ايدو على خده وقال: تعبت مش قادر
حطت الكتب وقالت: هعملك عصير عشان تفوق نفسك كده
مالك باستسلام: طيب
سمر ابتسمت ونزلت
مسك الكتاب وقال: اي ده
بعد شويه طلعت بكوبايه العصير وقالت: مالككك
_يعنى كده ماشي يا مالك
فتحت باب الحمام وقالت: احنا اتفقنا على اي
مالك بعصبية: ازاى تفتحى الباب عليا يا حماره
_ما انت لابس يا حبيبي ولا مكسوف من مراتك
حط ايدو على رأسه وقال بغمزه: مش مكسوف تحبي تتاكدي
_طب اطلع يا حلو
مالك طلع وحمل سمر بين أيده وقال: كفايه بقاا
سمر قعدت تضر”ب مالك وقالت: مالك نزلنى
حطها على السرير وقعد على رجلها وقال: هاتى الكتاب
_مش هتعرف تذاكر كده
بصلها وقال: فعلا طول ما انتى جنبي مش هقدر
سمر كانت قايمه ولكن مالك مسك ايدها وقال: رايحه فين
_لازم ابعد عنك شويه
مالك بصدمه: اي
_طول ما انا جنبك مش هتذاكر فعلا
قام وقال: لا والنبي بوعدك هذاكر
_وعد
هز رأسه وقال: وعد بينى وبين ربنا هذاكر
حضنته وقالت: امممم بالتوفيق
بعد عنها وقال: ممكن تساعدينى
سمر بتفكير: امممم موافقه
قعدوا جنب بعض وبدأوا فعلا يذاكروا
———————–⁦♥️⁩دعآآء حجآآج⁦♥️⁩————————–
راحت الشركه ودخلت مكتب فهد وقعدت على الكرسي
_فهد
التفت لحسام وحسام قال: زينه
زينه قامت وقالت بابتسامه: انا مكان فهد لحد ما يرجع
_وفهد يعرف
_مش مهم يعرف المهم عندنا اي النهارده
_ده بجد
زينه هزت راسها وقالت: اه بجد
_طب بصي عندنا النهارده مقابله مع مندوب من برا
_وهيجى امتى
بص في الساعه وقال: ربع ساعه بس هيكون هنا
_طب لما يوصل بلغنى
_حاضر

 

 

 

 

بدأت زينه تشتغل مكان فهد صحيح معندهاش خبره في الشغل ده ولكن قدرت تعرف كل حاجه بمساعده حسام
بعد مرور سنه كمان (وبكده تمت السنتين)
زينه وسمر بقوا عندهم ١٨ سنه
بدأ تفكيرها يتغير اتجاه تلك الحياه وربما بقت مدركه كل حاجه ولم تتغير شكليا يمكن بقت احلى
_زينه زينه
زينه نزلت وقالت: نعم
_فهد هيرجع بكره
زينه هزت راسها وقالت بسعاده لا توصف: مش مصدقه يا ماما اخيرااا
_ولا انا يا بنتى القصر من غيره وحش اوى
سمر نزلت وقالت: مالك فين يا ماما
_في اي
_النتيجه طلعت وخايفه اوى
_مالك بياخد السنه بسنتين يا سمر
زينه قعدت تضحك وسمر اتعصبت اوى وقالت: أن شاء الله هينجح وهيدخل هندسه
مالك وصل وكان حزين جداا
سمر جرت عليا وقالت: عملت اي حاولت افتح الموقع بس مفتحش
مالك بحزن: انا اسف يا سمر خيبت ظنك فيا
سمر بصدمه: اي
رفع وشه وقال: جبت*** وهدخل هندسه
سمر مكنتش مصدقه وقالت والدموع نازله من عينها: بجد
مالك هز رأسه وقال: بجد
سمر حضنت مالك جامد اوى وقالت: انا مش مصدقه ازاى يا فاشل
زينب وزينه قعدوا يضحكوا
مالك زق سمر وقال: فاشل
قعدت تلعب في زراير قميصه وقالت: معلش ده من الفرحه مش اكتر
_لو هتفرحي وتقولى كده بلاش تفرحي تانى
ضر”بته في بطنه وقالت: اخص عليك
خدها في حضنه وبص لزينب وقال: مفيش مبروك
قامت وقالت: الف مبروك يا حبيبي فهد هيفرح اوى
زينه كانت طالعه واول ما سمعت اسم فهد وقفت
مالك طلع التليفون وقال: انا لازم ارن عليا
زينه طلعت تجري عالطول وقالت: يا ريت يا مالك
مالك هز راسه ورن على فهد فيديو ولم يتم الرد
_في اي

 

 

 

 

مالك بحزن: مردش
_ده مرنش خلال السنتين دول خالص
زينب راحت عند زينه وقالت: متزعليش وبعدين فهد جاي بكره
زينه ابتسمت وقالت: انا طالعه عن اذنكم
كانت زعلانه اوى وقد اي كانت مشتاقه لفهد
في صباح اليوم التالى وخصوصا في مطار القاهره
اللى كانوا في المانيا كلهم نزلوا الا فهد
_فهد فين يا ماما
زينب هزت راسها وقالت بخوف: مش عارفه
الدموع نزلت من عين زينه وقالت: يعنى اي
_يعنى وحشتينى
زينه بفرحه: فهد
التفت وقالت بسعاده: اخيراا
ساب الشنطه وزينه جرت وحضنته جامد اوى لدرجه رفعها لفوق
قعدت تعياط وقالت: اخيرااا وحشتنى اوى انا مش مصدقه
_انا اسف
زينه بعدت عنه وقالت: بقا مترنش عليا خالص
_كلما طال الغياب زاد الاشتياق
_زاد فعلا
خدها في حضنه وقال: اخبارك اي
_دلوقتى زي الفل
باسها على رأسها وقال: وانا بوعدك مش هبعد عنكم تانى
زينه بصت في عيون فهد وقالت: عنكم
فهد بص لزينب ومالك وبتول وقال: مقدرش ابعد عن عائلتى تانى
فرحوا اوى وزينب قعدت تعياط بل دموع الفرح
فهد راح لزينب ومسك أيدها وقال: انا اسف يا امى
زينب قعدت تبوس فيه وقالت: قلب امك من جوا
فهد بص لمالك وقال: عملت اي
_دخلت هندسه
فهد بفرحه: بجد
هز رأسه وقال: بجد
_طب تعالى
مالك حضن فهد وقال: وحشتنى اوى يا اخويا
_اكتر يا قلب اخوك
_طب وانا فين

 

 

 

 

فهد خد بتول في حضنه وقال: انتى في قلبي
_طب يلا نرجع يا ولاد القصر هيفرح اوى
زينه مسكت الشنطه بايد والايد التانيه حطتها في دراع فهد
بعد مرور ربع ساعه وخصوصا في قصر نور الدين المنصوري
_عارف يا فهد انا اتعلمت اكل كتير خلال السنتين دول
_اممم طب انا جعان اوى هتاكلينى اي
_هعمل حلويات بمناسبه رجوعك
_روحتى الشركه ليه
زينه وقفت وقالت: روحت اشتغل مكانك
قام ووقف قصادها وقال: وقدرتى
زينه هزت راسها وقالت: في الاول مكنتش فاهمه حاجه خالص
_ودلوقتى
_فهمت كل حاجه
_طب اي رايك تشتغلى معايا
زينه بفرحه: بجد
هز راسه وقال: بجد
زينه حضنت فهد وقالت: موافقه طبعاا
_طب انا عايز ادوق حلويات مراتى
زينه بعدت عنه وقالت: حالا
زينه دخلت المطبخ وبدأت تعمل جلاش غير بلح الشام
بعد شويه
زينه طلعت وقالت: اتمنى يعجبكم
_طالما من ايدك هيبقا حلو
قعدوا كلهم على السفره وبداوا يتكلموا ويضحكوا
_على فكره انا بقا ليا بيت كبير اوى في المانيا
_لا يا فهد احنا هنفضل هنا
_بس ده ميمنعش نروح المانيا كل سنه مره
زينه بابتسامه: اه يا ماما
هزت راسها وقالت: ان شاء الله

 

 

 

 

في المساء
_فهد
كان واخدها في حضنه وقال: عيونه
_فاكر وعدك ليا
بص في عيونها وقال: فاكر
_امممم ومستني اي
_هنعمل فرح كبير اوى وهيكون فيا تلات عرسان
زينه باستغراب: تلات عرسان
_انا وانتى ومالك وسمر ومحمود وبتول
زينه بسعاده: امتى
_بعد يومين كده
زينه قامت وقالت: يالههوي يدوب الحق اجهز نفسي
_وانا كنت مفكر انها عقلت خلال السنتين دول
زينه وقفت قدام المرايا وقالت: انا اي يا فهودتى
_مراتى
_مش ده
فهد بصلها وقال: حبيبتى روحى قلبي
زينه اتعصبت اوى وقالت: مش دول
قام وقال: اومال اي
_متاكد انك مش عارف
حضنها من الخلف وبص في المرايا وقال: طفله الفهد
زينه ابتسمت وقالت: وطفله عقلها صغير مينفعش تكبر
ابتسم وقال: فعلاا
التفت وحضنته وقالت: الاوضه كانت وحشه اوى من غيرك
_ودلوقتى
_تجنن
حط ايدو على خصرها وقال: اي رايك نجيب ياسين وليان
زينه حوطت فهد وقالت: مش دلوقتى
_امممم امال امتى
_عايزه اكون عروسه الاول
ننزل بكره المول
هزت رأسها وقالت: ننزل

 

 

 

 

 

في صباح اليوم التالى
محمود طلب ايد بتول ووافقوا والفرح بقا مع فهد وزينه وسمر ومالك
تسريع للأحداث
بعد مرور يومين وخصوصا في قاعه كبيره جداا
كانوا بيرقصوا على اغنيه ( لما تشوفك عينى) وكانت لحظه حلوه اوى بين ابطالنا
بعد مرور ثلاث ساعات
مالك قفل الباب وسمر قامت وقالت: بس يا بابا
مالك ضم حواجبه وقال: بس اي
_انا عندي اختبارات بكره فك السوسته عشان اخد شاور وانام
_في واحده تقول لجوزها كده في ليله الداخله
_انت عبيط احنا متجوزين قبل كده
شدها من خصرها وقال: اليوم ده مكنش محسوب
زقته وقالت: احنا اتفقنا على اي
رجع شعرها لوراء وقال: مش هنجيب عيال لحد ما حضرتك تخلصي الثانويه
_ما انت شاطر اهو خليك بعيد بقاا
قلع الجاكيت وقال: هي ليله باينه من اولها
_افتح السوسته
شد السوسته جامد اوى لدرجه الفستان انقطع من وراء
سمر بصت ليا بصدمه وقالت: الفستان
بلع ريقه وقال: انا اسف
اتعصبت اوى وقالت: في واحد يفتح السوسته لمراته كده يا متخلف
_وفي واحده تقول لجوزها خليك بعيد عنى
_فتره يا حبيبي
بص ليها وقال: بتلعبي على الاوتار انتى
_مش اوى
_طب اتجدعن يا صغنن عشان عايز ملك ويوسف
_عيون الصغنن

 

 

 

 

 

عند بتول ومحمود
دخلت وكانت مكسوفه منه اوى
_طب ادخلى غيري هدومك
اتكسفت اوى وقالت بخجل: طب افتحلى السوسته
وقف وراها وفتح ليها السوسته بكل رقه على عكس مالك
طلع وهي قعدت على السرير ومكنتش عارفه تعمل اي
بعد شويه
غيرت هدومها ولبست روب ابيض ومكنتش عارفه تطلع ازاى قدام محمود كده
فتحت الباب ونبضات قلبها ازدادت اوى وهو لاحظ خوفها
مسك أيدها وقال: انا مش بجبرك على حاجه يا قلبي
بصت لتحت وقالت: عارفه
رفع راسها لفوق وقال: انا ابن خالتك قبل ما اكون جوزك مكسوفه ليه
دفنت وشها في رقبته وقالت: يمكن مكسوفه منك عشان ابن خالتى
ابتسم وقال: امممم كلام في محله
بعدت عنه وكان الخجل سيد الموقف
_طب ادخلى نامى
بصت ليا باستغراب وقالت: انام
هز رأسه وقال: لحد ما الخجل ده يروح وتتعودي عليا
_هيروح مع الوقت
بص على شفايفها وقرب منها وهي نزلت وشها لتحت وقالت بخجل: محمود
قاطعها بقبله رقيقه
ثم راحوا بعدها في عالمهم الخاص⁦♥️⁩
عند زينه وفهد
_يعنى اعمل اي
زينه وقفت عند الباب وقالت: تحملنى
_يعنى بقالك ربع ساعه بتتكلمى عشان تقولى الكلمه ده
_يلا يا فهد
فهد راح عند الباب ايضا وحمل زينه وقال: الف بيكى في القصر شويه
زينه دفنت وشها في رقبته وقالت بابتسامه: لا كده حلو
حطها على السرير وهي بدات تفرك في ايدها
قلع الجاكيت وقال: مالك يا زينه
_مكسوفه

 

 

 

 

فهد قعد يضحك وهي بصت ليا وقالت: اي اللى بيضحك
_كلمه مكسوفه
قامت وقالت: مش فاهمه
حط ايدو على خصرها وقال: ده مش اول ليله بينا يا بيبي عشان تقولى مكسوفه
_يا حبيبي ما انا عايزه اعيش لحظات اي عروسه جديده
حملها وقال: طب يلا نعيش
حطها على السرير وقرب منها وقبلها وبعدها
راحوا في بحور عشقهم⁦♥️⁩
بعد مرور سنه كامله
زينه حملت وكانت في اخر شهر من الحمل وبتول حملت ايضا ولكن في الشهر السادس وساره جابت بنت سمتها نور
_عجبك كده
_مالك بس يا حبيبي
_عايز عيال يا سمر
_بكره اخر يوم ليا في الامتحان
مالك شدها من خصرها وقال: ونجيب يوسف وملك
_الله اعلم
مالك شالها وسمر قالت: مالكك
_بكره من النهارده مش هتفرق كتير يا صغنن
_يا ابنى هنسي اللى ذاكرته
_هرجعوا معاكى
_اعااااا مالك انا مش بهزر
حطها على السرير وقال: بس بقااا
كانت قايمه ولكن مالك مسك ايدها وقال: النهارده انت بتاعى يا محيرنى
_اوعي كده
حط ايدو على فمها وقال: بس بقااا اسكتى
بصت لتحت وقالت: فكك منى
مالك قام وقال: طب عن اذنك
سمر قامت عالطول وحضنت مالك من خلف وقالت: انا اسفه يا حبيبي بس عندي امتحان بكره
_هرجعلك

 

 

 

 

سمر بفضول: ازاى
التفت ليها وقبلها من فمها وقال: كده
زقته وقالت: بقولك عندي امتحان بكره
زقها على السرير وقال: وانا مالى
_انت مجنون يااض في حد يزق مراته كده
قلع الجاكيت وقال: انا واحد مجنون فعلا وهوريكى الجنان على أصوله
قبل ما تقوم كان اسبق منها واخدها وراحوا في عالمهم الخاص⁦♥️⁩
بعد مرور يومين تقريباً
_اعااااااا
فاق من النوم على صريخ طفلته وقال: زينه
_فهد مش قادره
فهد بص على الأرض ولقي د”م قام عالطول وشال زينه بين ايديه ونزل تحت
_في اي يا فهد
_ماما زينه شكلها بتولد
زينب قامت عالطول وقالت: استنى هاجى معاك
_بسرعه
ركبوا العربيه فعلا واتجهوا الى المستشفى
بعد مرور عشر دقائق
_اهدا يا ابنى
_زينه يا ماما
_هتبقا بخير
الممرض طلع وفهد مسك الممرض من ايده وقال: زينه اهم حاجه
_اهدا يا فهد
فهد بعصبية: مراتى اهم من اي حاجه
زينب مسكت ايد فهد وقالت: اهدا يا ابنى
_زينه يا ماما
_خايف كده ليه
وفجاه صدر صوت طفل لتطلع الممرضه وحامله تلك الصغير على أيدها
_واد زي القمر

 

 

 

 

 

فهد لم يهتم بابنه وقال: مراتى اخبارها اي
_بخير يا بيه
فهد خد نفس عميق ودخل لزينه عالطول
_فهد اطلع برا مينفعش كده
لم يسمع للدكتور ومسك ايد زينه وقال بحب: الف سلامه عليكي يا روحى
_ابننا فين
_بخير يا روحى
زينه ابتسمت وقالت: انا بخير متخافش
هز رأسه وقال: الحمدلله
زينب دخلت وكانت حامله الطفل على أيدها وقالت: شبهك يا زينه
زينه ابتسمت وقالت: اكيدا شبه فهد
_مش مهم شبه مين المهم انك بخير
بعد شويه
بتول ومحمود ومالك وسمر وصلوا
وقالوا: الف سلامه
زينه ابتسمت وقالت: الله يسلمكم
_هتسموا اي
زينه بصت لفهد وقالت: هادي
فهد رفع حاجب وقال: نعم يا حلوه
_عشان يكون هادي يا حبيبي
_ماما اتكلمى معها
_تتكلم معايا ليه يا حبيبي
_بلاش الاسم ده يا زينه
_انت مالك انا عايزه اسمى ابنى كده
_ده ابنى انا كمان
_هادي
_مستحيل
قعدوا يتخنقوا والكل قعد يضحكم عليهم
وفي الاخر سمو هادي

 

 

 

 

 

بعد مرور خمس شهور
بتول ولدت ولد أيضا وسمته فارس
وسمر حملت
كانوا قاعدين كلهم
كانت شايله هادي ورايحه جايه
_زينه اقعدي بقاا
_خليك في حالك يا فهد
مالك بص لسمر وقال: وانتى هتبقي كده بعد ما تولدي
_ابقي ازاى مش فاهمه
_تعاملينى زي ما زينه بتعامل فهد
زينه راحت عند مالك وقالت: ومالها معامله زينه يا مالك
_اهدوا يا ولاد
_مش شايفه كلام مالك يا ماما
_ما عنده حق يا زينه
_تقصد اي يا فهد
قام وباسها من خدها وقال: فين الاهتمام يا حب
زينه بصت لهادي وقالت: انت كبرت وراحت عليك خلاص والاهتمام للواد القمر ده
_هتخلينى اغار كده
زينه حضنت فهد وقالت: انت روحي انا
باسها على رأسها وقال: وانتى طفله الفهد
(صحيح سمر دخلت كليه الفنون الجميله⁦(٠💙
تمت⁦♥️⁩

⁩⁦♥️⁩ الخاتمه ⁦♥️⁩
بقلمى دعآآء حجآآج
بعد مرور عشر سنين تقريباً
_انتوا فين يا بها”يم محدش هنا ولا اي
طلعوا يجروا كلهم وواقفوا قدامه وهو قال بعصبية: كنتوا فين بقالى ربع ساعه بنادي عليكم ومحدش بيرد
رد واحد وقال: اسفين يا هادي بيه
حط ايدو على سفره وقال بعصبية: كل يوم تقولوا اسفين ومفيش الالتزام خالص
_بنوعدك الخطأ ده مش هيتكرر تانى
قعد على الكرسي وقال ببرود: اتمنى
ثم كمل بعصبية: امشوا من قدامى
طلعوا يجروا عالطول خوفا من قرارات هادي الصارمه
في اوضه فهد
زينه بعصبية: انا سمتو هادي على أساس يطلع واد هادي كده ورقيق بس لا طلع زي ابو
فهد قام وقال: واي اللى دخل ابو دلوقتى
زينه شاورت على فهد وقالت بغضب: انت السبب ايوه انت عارف ليه
فهد بفضول: ليه
_عشان حضرتك عصبي وللاسف الواد طلع زيك
_طب وانا مالى مين فينا اللى ربه
_بص بقا عشان قرفت منك ومن ابنك والواد ده انا قررت اعلمه الأدب
_زينه

 

 

_زينه اي وزفت اي المهم انا عايزه عصايه حلوه كده عشان اقدر اعلمه الأدب
فهد حط ايدو على فمه وقال: كفايه
_كفايه ليه عايزه افهم
حرك حواجبه وزينه استغربت وقالت: في اي
_هادي هادي
زينه التفت وبصت وراها وقالت بصدمه: هادي حبيبي
اتعصب اوى والغضب عم عليه وقال: اي الكلام اللى قولتى ده
زينه جرت واستخبت وراء فهد وقالت بخوف: انا مقولتش حاجه يا حبيبي
هادي بعصبية: انا مش حبيبك
_ماشي يا ابنى
_انا مش ابنك
زينه بصت لفهد وقالت: امال انت اي
_اسمى هادي بيه
هزت رأسها وقالت: هادي بيه هادي بيه
_تعالى هنا
زينه مسكت في دراع فهد وقالت بتوسل: قول حاجه لابنك
بلعت ريقها وقالت بخوف: اقصد هادي بيه
_بقولك تعالى هنا
زينه خافت اوى وفهد ضم حواجبه وقال: بتفكري في اي
زينه بهمس: خايفه
هادي بنفاذ صبره: بقولك تعالى هنا
زينه راحت عند هادي وقالت: نعم يا حبيبي
_انزلى
زينه بصت لفهد وقالت: انزل
_اخلصي
زينه نزلت لمستوي هادي وقالت: نزلت اهو

 

 

 

مسكها من شعرها وقال:عايزه تضر”بينى وتعلمينى الادب
_اعاااااا هادي عيب كده انا امك اتكلم يا فهد
خد الجاكيت وقال: انا مش فاضي عن اذنكم
ساب شعر زينه وقال: رايح فين
_الشغل
_ويا تري اخدت اذنى ولا لا
_نعم يا روح امك
حط ايدو على ودنه وقال: قولت اي
_قولت اللى سمعتوا
اتعصب اوى ووشه قلب إلى اللون الاحمر زي فهد بالظبط لما بيتعصب وقال: يعنى اي
فهد بخوف: انا اسف يا حبيبي
_انا مش حبيب حد مش هقول كده مليون مره
_انا اسف يا هادي بيه وممكن بعد اذنك اروح الشغل
هادي بتفكير: امممم موافق
فهد باس هادي من خده ومشي عالطول
هادي حط ايدو على خده وقال بعصبية: ازاى يبوسنى كده
زينه باست هادي ايضا وطلعت تجري
_خدي يا بت
نزلت عالطول
عند بتول ومحمود
_ركز المسدس صح يا حبيبي
بتول دخلت وقالت بصدمه: ينهار اسود بتعلم ابنك الق”تل يا محمود
بصلها وقال: مين قال كده يا روحى
حطت الصينيه على الكرسي وقالت: ده طفل يا محمود
فارس بص لبتول وقال: بس انا عايز اكون زي بابا يا ماما
نزلت لمستوي فارس وقالت: وعشان تبقا زي بابا لازم تذاكر وتتفوق في دراستك الاول
_بس بابا قال هدخلك الشرطه من غير ما تدرس
بتول بصت لمحمود اللى عمل نفسه مش هنا وقال بصوت واطى جدا: هو ده وعدنا يا فارس
قامت وقالت: في حد يقول لابنه كده
بصلها وقال: انتى بتكلمينى

 

 

_ايوه بكلمك وبدل ما تقول لابنك ذاكر عشان تتفوق في دراستك تقوله هدخلك الشرطه من غير ما تدرس واسطه يعنى
_انا قولت كده
بتول بصت لفارس وقالت: بابا قال اي يا فارس
فارس بص لمحمود اللى طلع من جيبه شوكولاته
خدت منه الشوكولاته وقالت: لو قولت الحقيقه الشوكولاته ده حلال عليك
محمود هز رأسه وفارس بص على الشوكولاته وقال: زي ما قولتلك يا ماما
_خد الشوكولاته ده يا حبيبي وروح اعمل واجبك
فارس خد منها الشوكولاته وطلع يجري
بتول بعصبية: مليون مره اقولك ابعد عن ابنى
_ابعد عن ابنك
_اه انا عايزه اربي ابنى لوحدي
_ده ابنى انا كمان
_ده مش تعليم على فكره
شدها من خصرها وقال: امال اي التعليم
_على فكره انا مش بهزر وبدل ما تقول لابنك ذاكر واعتمد على نفسك عشان تكون ناجح في حياتك تروح تقوله هدخلك الشرطه من غير ما تدرس
_امممم خلصتى
بتول زقته وقالت بعصبية: هخلص ازاى واخطاءك بتتكرر
_خلاص انا اسف
بصت ليا وقالت: ماما رنت عليك
محمود بتمثيل: رنت عليا
_مرنتش عليك
هز رأسه وقال: مرنتش ليه
_فعلا
ابتسم وقال: رنت وهنروح كلنا بليل
ابتسمت أيضا وقالت: ماشي
_المود اتغير عالطول كده
حضنته وقالت: يا حبيبي انا عايزه فارس يكون ناجح في حياته لما يكبر
باسها على رأسها وقال: هينجح طول ما وراء ام عظيمه
بصت في عيونه وقالت: وطول ما أنت جنبه هيكون ناجح
_تفتكري

 

 

هزت رأسها وقالت: بس بلاش تستخدم الأساليب ده تانى
باسها من خدها وقال: من عيونى اروح الشغل انا كده
ابتسمت وقالت: خد بالك من نفسك
باسها على رأسها وقال: ارجع القيكم جاهزين
_متتاخرش انت بس
_حاضر
عند مالك وسمر
_ملك ملك
_مينفعش مالك
زقته وقالت: فين ملك
_اي هو ده احنا اتغيرنا اوى يا بت
بصت ليا وقالت بعصبية: فين ملك يا زفت
ضم حواجبه وقال: زفت
سمر بنفاذ صبر: فين ملك يا مالك انجز
كانت طالعه من الحمام ولابسه برنص وكان شكلها حلو اوى
_اي اللى عامله في روحك ده
ملك مسكت ايد مالك وقالت: بابا قالي البسي ده
سمر بصت لمالك وقالت: انت عايز تعمل فيا اي
_لوكه دخلت تاخد شاور قولت اديها البرنص الصغير ده تلبسه لما تطلع من الحمام
شدت ملك من أيده وقالت: تعالى يا آخره صبري
مالك شد ملك وشالها بين أيده وقال: اي رايك نروح الملاهى
مالك بفرحه: ماشي
_ملك مش طالعه ولو حضرتك عايز تطلع اطلع
مالك ابتسم وقال بتلميح: في حد غيران هنا يا لوكه
ملك بابتسامه: ده ماما
سمر بصدمه: ده واحد مجنون يا بنتى متسمعيش منه

 

 

مالك نزل ملك وقال: روحى لتيته تلبسك يا روحى
_طب هنروح الملاهى امتى
_بكره أن شاء الله
طلعت تجري وقالت وهي بتجري: ماشي
سمر كانت ماشيه ولكن مالك مسك ايدها وقال: مالك يا بت
قالت وهي ضاغطة على سنانها: مفيش
قرب منها وقال: مفيش ازاى انا حاسس بالنار اللى طالعه منك
سمر باستغراب: نار
هز رأسه وقال: ايوه نار
_لا غلطان
رجع شعرها لوراء وقال: بلاش كدب عشان عيونك فضحاكى
_انت شايف كده
هز راسه للمره التانيه وقال: اه شايف كده
زقته وقالت: طيب
ضمها من الخلف قال بحب: مالك يا صغنن
_انا مش صغيره
وقف قصادها وقال: هتفضلي ضغننه في نظري
_ههههه دمك خفيف
حط ايدو على خصرها وشدها ليا وقال: مكنتيش كده يا بت
_هو اللى يعيش معاك يبقا ازاى يعنى
ضم حواجبه وقال: مش عجبك ولا اي
_لا مش عجبنى وابعد كده عشان ورايا شغل
_وفي احلى من الشغل ده
زقته وقالت بعصبية: مروحتش الشغل لحد دلوقتى ليه
_هروح ازاى ومخدتش اللى عايزه

 

 

_تقصد اي
باسها من خدها وقال: لازم اخد ده الاول
_طب ادخل غير هدومك وانا هجبلك الفطار
_ماشي
نزلت تحت وفهد كان قاعد على الكرسي وقال: مالك صحي ولا لسه
_صحي
_امال فين ملك يا سمر
سمر راحت عند هادي وقالت: اعمل اي في لسانك ده
هادي زقها وقال: أوعك تقربي مني تانى
فهد قعد يضحك وسمر بصت لفهد وقالا: وربنا ما حد عمل فيا كده الا انت
مسك فنجان القهوه وقال: وزينه كمان بتقول كده مش عارف انتوا بتقولوا كده ليه
_امال زينه فين
_في المطبخ
كانت بتحط الطباق في الأرض بعصبية
_انا قرفت من الواد ده أعمل معا اي بس
سمر دخلت وقالت: بتعملى اي
زينه قامت وقالت: كويس انك جيتى
_حاطه الطباق على الارض ليه
_ بتول ومحمود وخالتى حنان جايين النهارده
_عملتى فطار اي
_معملتش حاجه
_بتهزري صح
زينه هزت راسها وقالت: عملت فنجان قهوه لفهد وخلاص
_مين عليا الاكل النهارده يا زينه
_مش قادره يا سمر تعبت من اللى اسمه هادي
سمر قعدت تضحك وزينه قالت باستغراب: بتضحكى على اي
_فهد قالك بلاش اسم هادي لكن حضرتك صممتى على اسم هادي لحد ما طلع متعفرت
_غلطه ومش هتكرر تانى
سمر غمزتلها وقالت: ناويه تجيبي واحد كمان ولا اي
_ابعدي عنى انا مش عارفه اسيطر على هادي وحضرتها تقول مش ناويه تجيبي واحد كمان ولا اي
_اهدي يا هبله
زينه طلعت وسمر بدات تعمل اكل لمالك
_زينه
وقفت وقالت: خير
قام وقال: موبايلى فوق ممكن تجيبي
_فهد مش كل يوم

 

 

باسها من خدها وقال: عشان خاطري
هادي بص عليهم وقال: شغل المحن ده بلاشه
_اتفضل
فهد بص لهادي وقال: مالك يا حبيب بابا
زق الكرسي برجله وقال بعصبية: مفيش
_وربنا ما ساب حاجه منك
_قولتى اي يوم الولاده
زينه بصت لتحت وقالت: قولت عايزه شبهك ويا ريت ما قولت كده
حط ايدو على خدها وقال: معلش يا زينه ده ابنك بردو
حضنته وقالت: مش حاسه بكده خالص يا فهد نفسي اسمع منه كلمه ماما
باسها على رأسها وقال: طب والله عامل صوت في البيت ابن الجزمه
زينه زقته وقالت: واي دخل الجزمه في الموضوع دلوقتى
ابتسم وقال: بهزر
_مش كنت رايح الشغل
_مستنى مالك
نزل وقال: يلا يا فهد
_زينه بليز التليفون
خدت نفس عميق وقالت: ثانيه
مالك حط ايدو على كتف فهد وقال: لحد ما زينه ترجع هاكل حاجه على السريع
_اخلص
دخل المطبخ وقال: بتعمل اي يا صغنن
_انت شايف اي
فتح التلاجه وخد تفاحيه وقال: شايف قمر بيعمل اكل
سمر:________
ضمها من الخلف وقال: فكى يا بت
_فين ملك
_عند ماما
حطت الاكل في حافظه الطعام وقالت: الفطار اهو
حط العلبه على الرخام وقال: هو انا صغير عشان اخد سندوتشات معايا
_تصدق بالله انا غلطانه
طلعت وهو ابتسم وقال: هو انا قولت اي غلط
زينه نزلت وقالت: التليفون اهو وبعد كده تاخد التليفون معاك قبل ما تنزل
_حاضر
ابتسمت وقالت:شاطر
خدها في حضنه وقال: أيوه كده يا طفلتى اضحكي

 

 

مالك طلع وقال: مش يلا يا فهد
بعد عن زينه وقال: خدي بالك من هادي
فهد بارتباك: اقصد خلى هادي هياخد باله منك
فهد حس بتوهان وقال: خلوا بالكم من بعض
زينه قعدت تضحك وقالت: حاضر
فهد ومالك طلعوا وركبوا العربيه متجهين الى شركه نور الدين المنصوري
نزلت تحت وكانت لابسه فستان احمر جميل اوى عليها
_خالتو
زينه التفت ليها وقالت: حبيبه خالتو يا ناس
ملك لفت حوالين نفسها وقالت:اي رايك
زينه حملتها وقالت: شبه سندريلا بالظبط
_امال هادي قال عليا وحش ليه
نزل من فوق أيضا وزينه بصت ليا وقالت: الفستان حلو اوى يا لوكه وفي ناس معندهاش زوق
صحيح صغير في السن لكن ذكى جدا ومدرك كلام زينه كويس
هادي بعصبية: وانا قولت اي يا زفته
ملك حضنت زينه وقالت بحزن: هادي عايزنى اغير الفستان
_ليه يا هادي يا حبيبي
_مش عجبنى
زينه باندفاع: وانت مالك لوكه تلبس اللى هي عايزه
قبض ايدو وقال: وانا مش بحب حبيبتى تلبس كده
زينه برقت وقالت: اي يا روح امك
حط ايدو في جيبوا وقال: ايوه حبيبتى
زينه بصت لملك وقالت: بيقول اي الواد ده يا لوكه
ملك ابتسمت وقالت: انا وهادي متفقين لما نكبر هنتجوز بعض زيك انتى وعمو فهد وزي ماما وبابا
_لولولوي
_في اي يا زينه
_تعالى يا سمر اسمعى
سمر راحت عندهم وقالت: في اي
_اسمعى بنتك وابنى بيقولوا اي
_بيقولوا اي
_انا قررت اتجوز ملك لما نكبر يا سمر
_تتجوز ملك ازاى وانت مش محترم امها
_وانا مش باخد رايك انا هتجوز ملك غصب عنك

 

 

سمر بصت لزينه وقالت بخوف: طبعا يا ابنى هو انا هلاقي عريس لبنتى زيك فين
مسك ايد ملك وقال: روحى يا بيبي غيري الفستان ده عشان عايزك في موضوع
_موضوع اي
_غيري اللون اللى بكره ده الاول وهقولك
ملك ابتسمت وقالت: حاضر
سمر وزينه كانوا واقفين في حاله صدمه
ملك طلعت وهادي بص ليهم وقال: اقفلوا فمكم الا الذباب يدخل فيا
وخد بعضه ومشي
سمر بصت لزينه وقالت: هما قالوا حاجه من شويه
زينه هزت راسها وقالت بتوهان: اعتقد
_انا عايزه اصرخ
_وانا كمان
سمر بتحذير: هادي شافك مع فهد قبل كده
_لا طبعاا
_ولا مره في لحظه رومانسيه
_والله ابداا
_الواد كلامه كبير اوى
زينه قعدت تضحك وسمر كذلك لان كلام هادي وملك كبير جدا على سنهم
في المساء
_بتول
زينب حضنتها وقالت: وحشتينى اوى

 

 

_عامله اي
باستها وقالت: الحمدلله بخير امال فين محمود وفارس
دخلوا وفارس جري على زينب عالطول وقال: تيته حبيبتى
شالته وقالت: قلب تيته من جوا
زينه وسمر طلعوا وقالوا بصوت واحد: بتول
راحت عندهم وقالت: عاملين اي
زينه حضنتها وقالت: بخير يا قلبي انتى اخبارك اي
بتول بصت لمحمود وفارس وقالت: همو”ت
سمر وزينه قعدوا يضحكوا وقالوا بصوت واحد: الحال من بعضه
مالك وفهد وصلوا
فهد حضن محمود وقال: اخيرا
_اخبارك اي
_بخير الحمدلله
_فارس عندنا ومحدش يقولى
فارس جري على هادي وقال: انا لسه واصل
_تعالى نلعب بلايستيشن انا منتظرك من زمان اوى
_ماشي
الكل ابتسم وقعدوا يتكلموا ويضحكوا وكانت سهره جميله جداا
بعد مرور ساعتين وتحديدا في غرفه مالك
كان واخدها في حضنه وقال: فاكره اول يوم قابلتك فيا
حضنته جامد وقالت: في المدرسه لما الكتب وقعت منى وحضرتك عامل فيها الشهم ونزلت جبتهم
_فاكره الحادثه اللى كنت مفكر انك اتعرضتي الا”غتصاب فيها
بصت في عيونه وقالت: فاكره
_صحيح كانت خطه خبيثه ولكن كانت احلى خطه
_ليه
_عشان اتجمعنا بعدها تحت سقف واحد وعلى سرير واحد
_فعلااا
مالك: طب فاكره لما قولتلك بحبك ساعتها كسرتي قلبي
سمر بحزن: غصب عنى
ضمها ليا اكتر وقال: عارفه حلاوه حبنا اي
_حلاوته العذ”اب اللى حصل منك ومنى
_غلط اللى حصل منك بس
_طب وانا مالى
بعد عنها وقال بضحكه جذابه : لا والله
حضنته وقالت: مش كتير

 

 

 

_ماشي يا صغنن
_بلاش كلمه صغنن ده
ابتسم وقال: حاضر يا صغنن
بصت ليا وقالت بغضب: بتهزر صح
باسها عل رأسها وقال: بلاش اهزر مع مراتى يعنى
دفنت وشها في رقبته وقالت: براحتك يا حبيبي
عند زينه وفهد
طلع من الحمام ولافف منشفه على خصره وقال: فاكره يا زينه اول يوم شوفتك فيا
زينه قامت وبدأت تقلد فهد وقالت: قومى من على سريري
فهد ابتسم وقال: كنت بكر”هك اوى
_طب فاكر اليوم اللى صحيت فيا ولقيت نفسي عر”يانه
ابتسم وقال: فاكر
زينه وقفت جنب فهد وقالت: ازاى حصل كده
بصلها وقال: مش فاهم
حطت ايدها على صدره وقالت: ازاى صحيت من النوم ولقيت نفسي عر”يانه
_لما الدنيا مطرت عليكى قلقت اوى وكان لازم تقلعى هدومك عشان متخديش برد وقتها كنت مرتبك اوى ونديت هناء وهى اللى قلعتك
(للتوضيح هناء كانت الخدامه الاول قبل ما سناء تيجى)
_يعنى مش انت
_لا مش اناا
بدأت تمشي ايدها على صدره وقالت: فاكر ليله الامارات
بص لتحت وقال: كانت اجمل ليله على رغم مكناش في واعين
_جرحتنى انت وقولت كلام وحش اوى
_كنت مصدوم مش اكتر
_يعنى مكنتش بتحبينى وقتها
حط ايدو على خصرها وشدها ليا وقال: كنت بعشقك
ابتسمت وقالت: امال كنت بتعمل كده ليه

 

 

بص على شفايفها وقال: كنت عايز اكون في واعى
زينه اتكسفت وقالت: ليه
قرب منها وهمس في ودنها وقال: كنت عايز استمتع بكل لحظه معاكى يا طفلتى
زينه خجلت اوى وقالت: بس ده مش مبرر بردو
_طب فاكره لما لبستى الفستان واتخانقنا انا وانتى
بصت في عيونه وقالت: كنت عنيده اوى
شدها اكتر ليا وقال: جدااا
زينه بخوف: وقتها كنت هتمشي وتسبنى
حط ايدو على خدها وقال: طول ما نبضك شغال يبقا نبضي شغال
_واي تانى
بص على شفايفها وقال: واي تانى
هزت راسها وقالت: اه
قرب منها وهي غمضت عينها وقبلها من شفايفها برقه وبعدها بعد عنها
بصت لتحت وهو وقف قدام المرايا
فتحت الدولاب وطلعت ترنج لونه رمادي وقالت: تلبس ده
فهد:__________
_فهد حبيبي
فهد بصلها وقال: عيونه
زينه رفعت الترنج وقالت: تلبس ده
راح عندها ومسك الترنج حطه على السرير وقال: انا هنام كده
زينه باستغراب: عر”يان
_مش لوحدي
زينه فتحت عينها جامد اوى ووشها قلب طماطم
_لسه بتتكسفي منى
بصت لتحت وقالت: نوعاً ما
_طب يلا
بصت في عيونه وقالت بارتباك: يلا فين
بص على السرير وقال: هنا
_لاء
فهد شالها وقال: وانا مش باخد رايك يا طفلتي
دفنت وشها في رقبته وهو حطها على السرير وقال: ما تجمد ياض
زينه ابتسمت وفهد قرب منها وقبلها وراحوا في بحور عشقهم

تمت..

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية طفلة الفهد)

‫7 تعليقات

  1. بكره لما يكون الانشاد مش قد كلامه خالص مش المفروض كان خلاص امبارح طب الأقل تعويض انهارده براين

  2. رغم أن الرواية كانت مشوقة لكن ما أفسد جمالها هو كثرة فكرة عمليات الخطف و أيضا تجعل القارئ يشعر أنه لا يوجد إلا الإغتصاب في البلد الذي كانت يعيش فيه شخصيات القصة و كأنهم مجرد حيوانات تبحث عن إشباع غرائزهم و أيضا هناك مبالغة في العديد من الأحداث .. هذه القصة تكاد يكون العنوان الأقرب لها هو الإعداء الجنسي أو الاختطاف أو المجرمون لأنها كانت تدور أحداثها على هذه الأفكار غالبا ..

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *