روايات

رواية أحببته رغم قسوته الفصل الثالث عشر 13 بقلم متفائل في زمن اليأس

رواية أحببته رغم قسوته الفصل الثالث عشر 13 بقلم متفائل في زمن اليأس

رواية أحببته رغم قسوته البارت الثالث عشر

رواية أحببته رغم قسوته الجزء الثالث عشر

أحببته رغم قسوته

رواية أحببته رغم قسوته الحلقة الثالثة عشر

صرخ ادم بجنون: حوووووور ثم حملها بين يدي ولكن قبل ان يخرج نظر الي محسن
ادم: خلو بالكم منة علشان لسة مخلصتش حسابي معاة
ثم اخذ حور وركب السيارة وانطلق بسرعة كبيرة وهو يمسك يد حور
ادم بخوف: حور ردي عليا متعمليش فيا كده
وصل ادم المستشفى ثم فتح الباب وحمل حور ودخل المستشفى وهو يصرخ فيهم
ادم بغضب وخوف: حد يجي يشوف فيها اييي
الدكتور: دخلها الاوضة دي بسرعة يا ادم باشا
ادخلها ادم ووضعها علي السرير وكشف الدكتور علي حور ثم نظر الي ادم
ادم: اي ملها
الطبيب: مفيش انهيار عصبي واديتها مهدء وهتكون كويسة
ادم وهو ينطر الي حور النائمة: وهتفوق امتي
الطبيب: الصبح هتفوق الصبح بعد اذنك ذهب الطبيب
وجلس ادم علي الكرسي بجانب حور وامسك يديها
ادم بحزن علي حور: هجبلك حققك وحق حورية كمان بس انتي خليكي قوية علشاني ماشي ثم قبل يديها واخذ يجلس بجانبها حتي غلبة النوم
لا إله إلا الله محمد رسول الله…………………….

 

 

اما في القصر جاء احمد هو وولدتة حتي يتقدم الي خطبة اميرة ولكن حدث ما لم يتوقعة احد
احمد: امال فين ادم يا تيتة
الجدة: معرفش والله هو زمانة جاي انت مش غريب
(ملحوظة:هما ميعرفوش ان حور في المستشفى نكمل)
احمد: طيب انا هرن علية خرج احمد الحديقه حتي يرن علي ادم ولكن وجدة مغلق زفر بضيق ودخل القصر
الجدة: ها يا بني هو فين
احمد: مغلق انا مش عارفة هو راح فين
اميرة وهي تدخل فجأة: وانت عاوزة لي بقا
ولدتة احمد (سامية): عروستنا الحلوة وحشاني والله
اميرة وهي تحضتن سامية: وانتي كمان يا طنط
احمد: هو اي الي عاوزة لي مش المفروض في ميعاد
اميرة: ميعاد لاية
سامية: انو يجي يتقدم ويطلب ايدك
اميرة بقوة: ومين قالك اني هوافق اصلا ع واحد زيك
الجدة: انتي بتقولي اي يا بنتي عيب
اميرة بغضب: عيب حضرتك متعرفيش الاستاذ عمل اي
احمد: انا عملت اي

 

 

اميرة بغضب: اي التمثيل الرائع دا انا هوريك عملت اي
صعطت اميرة غرفتها واحضرت هاتفها ثم هبطت الي الاسفل ووضعتة امام احمد
اميرة بغضب: هاااا اي رايك في المفجاة
احمد بتوتر: اي دا انا معرفش اي دا
اميرة بغضب: تاني هتكدب تاني
سامية: بس اي بس انا مش فاهمه
اعطت اميرة الهاتف لولدتة احمد نظرت سامية في الهاتف بصدمة هذا ابنها الذي ربتة يعمل هذا يتزوج من ورائها لماذا
سامية بصدمة: اي دا
احمد: يا ماما انا هفهمك والله
سامية: تفهمني اي انت تتجوز من ورايا وكمان عرفي
اميرة: انا وانت موضعنا انتهي انت فاهم
صعطت اميرة الي الاعلي وهي تبكي وخرج احمد من القصر بغضب
احمد بغضب: واللة ما هسيبك يا سوزي الكلب هجيبك
وركب السيارة وانطلق بسرعة متجاه الي بيت سوزي
وفي الداخل كانت تجلس الجدة وسامية
سامية: حقك عليا انا هتصرف مع احمد
الجدة: ولا يهمك غلطة بس اميرة مش بتسامح بسهولة
سامية: هستاذن انا مع السلامة
الجدة: السواق برة هيوصلك مع السلامة
خرجت سامية وصعطت الجدة الي اميرة ودقت الباب
اميرة: مين
الجدة: انا يا حبيبتي

 

 

مسحت اميرة دموعها وفتحت الباب دخلت الجدة وجلست واخذت اميرة في حضنها اخذت اميرة تبكي والجدة تهدئها حتي نامت اميرة وغطتها الجدة جيدا واغلقت النور وباب الغرفة وجلست تنتظر ادم
الجدة بقلق: ياتري حصل اي معاك انت وحور يا ادم يارب استرها عليهم قلبي مش مطمن
سترك وعفوك ورضاك يارب العالمين……………
في الصعيد يجلس الجد عبد الحميد يشرب الشاي يدخل محمد وهو حزين ويجلس بجانب والدة
عبد الحميد: مالك يا ولدي شايل الهم لي
محمد: عيالي وحبيبتي ياتري اي الي حصلهم انا ندمان قووووي بس القيهم
عبدالحميد: هتلاقيهم يا ولدي وانا متاكد من كدة وفي هذة اللحظة رن هاتف محمد
محمد: الو في اي
الشخص:ـــــــــــــــــــــــ
محمد: ايييييي
استغفر آلَلَهّ آلَعٌظُيَمً واتوب إليه……………………
اسنيقظ ادم فوجد حور استيقظت وتنظر امامها في صمت امسك يديها وقبلها بحب
ادم: الف حمدلله علي السلامة يا حوريتي
حور:ـــــــــــــــــــــ
ادم بحزن: حور والله هجيب حق اختك انتي نسيتي اني ضابط بس اعرف مين وراة وهجبلك حقك
حور: ــــــــــــــــــــــــــــــ
ادم بخوف: حور انتي ساكتة لي هااا ردي عليا ولكن حور ظلت صامتة جري ادم بسرعة الي مكتب الدكتور واقتحم المكتب
الدكتور بخوف: في اي يا ادم باشا
ادم بغضب وخوف: تعالي بسرعة شوف ملها مش بتتكلم لي يالااااااا
الدكتور: حاضر يالا جري الطبيب الي غرفة حور وبعد وقت من الكشف عليها نظر الي ادم
الطبيب: للاسف فقدت النطق من شدة الصدمة
ادم بصدمة: اييييي
الطبيب: بس دي حاجه مواقتة مع الوقت هترجع تاني
ادم: يعني بعد قد اي
الطبيب: ممكن شهر اتنين سنة بس متزدش عن سنة متقلقش ان شاءلله تقوم بالسلامه بعد اذنك خرج الطبيب وجلس ادم بجانب حور يبكي علي حوريتة ولكن وجد من يملس علي شعرة نظر فوجدها حور وكانها عاوزة تقول حاجه احضر اليها بسرعة ورقة وقلم اخذتهم حور واخذت تكتب علية لادم

 

 

حور: متزعلش انا كويسه بس مش قادره اتكلم
ادم بحزن: ماشي يا حور انتي كويسة حاجة تاني
حور وهي تكتب: اة عاوزة اروح
ادم: حاضر هروح اشوف الدكتور
ذهب ادم الي الطبيب وسمح لحور بالخروج من المشفي
خرجت حور مع ادم وركبت السيارة وظلت صامتة طول الطري وعينها تهبط منها الدموع علي توئمها واختها وبعد وقت وصلت السيارة القصر هبطت من السيارة ودخلت الي القصر وخلفها ادم وجدو الجدة واميرة تنتظرهم جريت عليهم الجدة
الجدة: انتو كويسين كنتو فين من امبارح
ادم: هطلع حور بس وهنزل احكيلك كل حاجه
صعد ادم ونامت حور من التعب والبكاء دثرها ادم جيدا وهبط الي الاسفل وجلس بجانب الجدة
الجدة: ها احكيلي
ادم: حاضر وهحكي ادم لها ماذا حدث ليلة امس
الجدة بحزن: يعيني يا بنتي بس يابني كنت رنيت علينا امبارح طمنتنا
ادم: الفون فصل والله بس يا اميرة عاوزك مع حور دايما فاهمه
اميرة: حاضر يا ابية وصعطت الي الاعلي حتي تري حور استيقظت ام لا ولكن وجدتها لم تستيقظ فذهبت الي غرفتها حتي تذاكر ولكن لم يخلي وقتها في التفكير في احمد ثواني ودخلت في بكاء مرير
في الاسفل كانت الجدة تجلس مع ادم
ادم: صح احمد جية امبارح
الجدة: اة
ادم: طيب وقلتيلة اي اكيد زعل مني
الجدة: يتفلق
ادم بستغراب: لي هو في اي حصل
الجدة: هقولك واخذت تحكي ما حدث ليلة امس غضب ادم بشدة من صديق عمرة وطفولتة واستاذن من الجدة وصعد الي غرفة اختة ودخل فوجدها تبكي وما ان راتة ذهبت الي احضانة حتي تختبا فيها من الوجع
ادم: اهدي يا حبيبتي وانا هجبلك حققك
اميرة: انا مش عاوزة منة حاجه ولا اعرفة تاني
ادم: يا عبيطة لا احنا نربية عشان دا كان زمان احنا في دلوقتى ماشي
اميرة: انت عاوزني اعمل اي
ادم بخبث: هقولك واخذ يسرد عليها الخطة وما ان انتهي حتي صفرت الية اميرة
اميرة: اي الحلوة دي خلاص اتفقنا

 

 

ادم بضحك: طيب يالا روحي نامي تصبحي علي خير وقبل راسها وخرج واغلق خلفة الباب ذهب اميرة الي السرير حتي تنام ليصبح الصباح لتنقيذ خطتها
ذهب ادم الي الغرفة ولكن لم يجد حور اخذ يدور عليها في الغرفة كلها ولاكن لم يجدها ولكن وجد صوت في البلكونة
ادم: ممكن تكون في البلكونة لما ادخل اشوف دخل ادم الي البلكونة ولكن صدم من هول المنظر

يتبع ….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على (رواية أحببته رغم قسوته)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *