روايات

رواية عشق الصقر الفصل الرابع 4 بقلم رحاب غنام

رواية عشق الصقر الفصل الرابع 4 بقلم رحاب غنام

رواية عشق الصقر البارت الرابع

رواية عشق الصقر الجزء الرابع

رواية عشق الصقر كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم رحاب غنام
رواية عشق الصقر كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم رحاب غنام

رواية عشق الصقر الحلقة الرابعة

حازم بصدمة لنفسه:انت؟!……..
الجد وهو حاضن صقر بيوجه كلامه لحازم:شكرا يابني رجعتلنا روحنا من جديد.
حازم ولا هنا.
صقر وهو بيخبطو على دراعوا:ايه يابني روحت فين…..مالك؟!
حازم باستيعاب:هه!…..أناكويس….بعد اذنكم لازم امشي..
ومشي من غير مايستنى رد…..وستاذن من ببااه انو يسوق هو.
سامي بقلق على ابنو الي يعتبر مش في وعيه:ماللك يابني من وقت ما وصلنا وانت قافل على نفسك،لو على الي حصل انهاردة هنعوض اختك انشاء الله وصحبك كان كويس ويشكر اوي دا انقذ حياة اختك.
حازم بعد تفكير:أنا كويس يابابا أنا بس كان في حاجة عايز اقولك عليها
سامي:قول ياحبيبي.
حازم:بس توعدني تهدا وتفكر كويس سكت شوية وبعد كدا كمل:وكمان تعرف أن صقر اخويا قبل مايكون صحبي.
سامي بقلق:اوعدك يابني بس قول ايه الي حصل قلقتني.
حازم: ……………

 

 

 

 

 

 

في غرفة رحاب كانت تبكي بانهيار: ياماما أنا مش مصدقة نفسي انهاردة كان اسعد يوم فحياتي.
هايدي:خير ياحببتي خير انشاء الله…..انت مئمنة….دا اكيد امتحان من ربك قومي صلي واقرئي قرآن وهتكوني كويسة…..وانت عوضي اليوم دا تاني….. اجتهدي وحققي حلمك….مش كنتي بتذكري وتشتغلي وتدرسي دراسة اعمال على شان تحققي حلمك…….وكمان انت ناسية أن انت متفقة مع العمال يخلصوا شغل على متخلصي الثانوي،ومعادك معاهم بكرا.
رحاب بفرحة:اه يا ماما فكرتيني اخيرا هحقق حلمي-وهي بتشاور بأديها في الهوا- واكون اصغر بزنيس ومان في العالم.
هايدي بضحك:طب قومي ياختي عيلة هبلة.
وقامت خرجت لجوزها.
هايدي:مالك يا سامي الواد خرط عليك والا ايه.
سامي بضحك مصطنع:لاء يا حبيبتي دا هو بس رحاب صعبانة علينا بس كانت خارجة من البيت فرحانة ورجعة من برا بتعيط.
هايدي وهي بتعد جمبه: ياراجل قول كلام غير ده انت متعرفش بنتك ولا ايه أقل حاجة بتفرحها……دي كانت منهارة واول ما فكرتها أنها بكره هتروح تشوف الشركة فرحت ولا اكنها الي كانت بتعيط من شوية.
سامي بضحك مصطنع فمزال حديث حازم في باله:ربنا يسعدها دايما يارب.
نسبهم ونروح لبطلتنا

 

 

 

 

 

 

رحاب وهي راكعة بين يدي ربها بخشوع: يارب أنا عرفة أن اي حاجة بتحصل في منها حكمة أنا راضية بالكاتبه لي يارب…..وان شئت اكون عند حسن ظن اهلي بيا…..مش طلبا منك غير الثبات وحبك وتوفيقك ليا.
بعد مخلاصت صلاتها نامت.
على الصعيد الآخر عند بطلنا
مريم “الجدة”بقلق:انت كويس ياحبيبي.
الجد بغيرة: مين ده الي حبيبك ياختي.
الجدة بخوف:انت ياحبيبي في غيرك حبيبي ياعني.
الجد بحدة:اه بحسب
صقر بضحك:مافيش فايدة فيك ياجدو دانا حفيدها.
الجد بحزم:ولو.
صقر:طب بعد ازنكوم أنا بقى.
صعد صقر لغرفته
صقر :احلى يوم بنسباللك انهاردة بقى اوحش يوم…..ثم أكمل بشرود:بس انا هعوضك……..ثم ذهب في سبات عميق بعد تفكير عميق.

 

 

 

 

 

في الصباح
استيقظت رحاب بنشاط ثم ذهبت لإيقاظ أخيها
رحاب:استعنا على الشقا بالله.
ثم فتحت الباب ودخلت تفاجأت بأن أخيها مستيقظ
رحاب بصدمة:هو أنا لسة نايمة.
حازم بغيظ:لاء ياختي انت صحيه…..أنا الي هموت وانام.
طب ايه الي صحاك:دانت صاحي من قبلي تقريبا.
حازم بغيظ:اه ياختي صاحي من قبلك مهو يا حضرتك في خطر يا حضرت الوزير في خطر فقرار من الجهات العليا ان انت يبقى معاكي حراسة وحظي الاسود اني هاكون من حراسك
رحاب بفرحة:الله يعني أنا بقيت شخصية مهمه.
حازم:يلا يابت بلا هبل.
ونزلوا مع التمنيات بالتوفيق من هايدي وسامي لرحاب.
رحاب بصدمة وشهقة وخوف:ايه ده.
حازم:…………

يُتبع ..

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *