روايات

رواية بريق النجم الفصل الرابع 4 بقلم زوزا

رواية بريق النجم الفصل الرابع 4 بقلم زوزا

رواية بريق النجم البارت الرابع

رواية بريق النجم الجزء الرابع

رواية بريق النجم الحلقة الرابعة

نجم : مش مصدق اللي شايفه قدام عينه مزهول مش عارف يعمل ايه …
تقترب منه فتاه الطيف الازرق وترمقه بنظره حب وعتاب
نجم بكي لا يستطيع السيطره علي نفسه ووقعد علي الارض ونكس رأسه ووضع يده علي وجهه وهمس
بصوت حزين مكسور…
نجم:لا لا انا شايف اماني اللي حبيتها اكتر من نفسي دلوقتي واقفه قدامي لا لا طيب واللي حصل زمان ….
يبقي ايه ؟
تقترب منه اماني وتدخل يدها بين خصلات شعره البني وتتلعب بها …..
يرفع نجم راس ووجهه وهو غارق في البكي
وعينه تتوسل غفرانها ويهمس
نجم:حبيبتي انا اسف …اسف اسف لو فضلت اعتذر من هنا لي 100 سنه مش كفايه مش كفايه…
الا عملته ميتغفرش واقترب منها وحضنها من خصرها وراسه موضوع علي بطنها…
تبكي اماني وتتساقط دموعها علي شعر نجم وتملس علي شعره بحب غريب وهمست بحنين…
اماني:لا تبكي يا من كنت سندي لا تبكي يا اغلي ما في قلبي لا تبكي مهما فعلت احبك حبا يفوق ما تتخيل كنت ومازلت وساظل احبك وملك امرك….
ده كلامي من ست سنوات ولن يتغير
لكن…. انت… يا قلبي من تغير عما كان في ذاك الزمان …..

 

 

 

 

 

ينهض نجم وببكي هستري يضمها ويضمها ويضمها وكأنه يعوض الست سنوات من الحرمان والشك والظن….
اماني:يا قلبي لا تبكي قد حدث ما حدث بكائك لن يعيد الماضي …..
لكن الماضي يبني الحاضر والحاضر اساس المستقبل …..
نجم: اماني انتي اختفيتي فين؟
وايه اللي حصل للطفل اللي كنتي حامل فيه ابني؟
تدمع عين اماني لدرجه انها بكت د”م…
اتفزع نجم اول ما شاف الد”م يسيل من عينها وصرخ بخوف
نجم:اماني مالك انتي…كويسه؟وقبل ان تنطق اماني تتغير ملامحها ونظره عينها لي اللون الازرق مجددا وتخفي نجم خلف ظهرها…..
وتصرخ نجممممم ارجع لي الشاطئ الوردي اياك تنسي الشاطئ الوردي …..
واقترب الطيف الاحمر من الطيف الازرق واشتبكاه وصارت دو”مات من الالوان المشتعله بشر وخير الزمان….
كانت كا حفلا من الالوان تشبه اقواس قوس قزح عند شمال الجليد
وعزفت الحان من الاضواء تتناغم مع جمال الحديقه….
ونجم واقف مزهول مما يري لا يصدق ما يحدث ولا يفهم كيف ومتي….
تغير من حال لي حال…..
صرخ عندما فدته اماني من شر الطيف الاحمر النا”ري …
عندما حاول جذبه داخل دوامه من الجح”يم المشتعل حتي يلقي نفس مسير جده لكن …..
اماني تحولت لي هال ضخمه من الطاقه الزرقاء وطوقت نجم بها…وكأنها ام تحمي صغيرها
ونظره لهو والدمع يفر والعين تقول فداك عمري يا حبه قلبي لا تبكي…..
وبعد ثواني اختفي كل شئ وكأنه لم يكون يوما…..
صرخ نجم وبكي وبكي وبكي بحرقه وقهر
نجم:لا امانيييييي متسبنيش مش بعد مالقيتك تضيعي مني مش كفايه ضيعتك زمان بغبي وشكي وظني فيكي
امانيييييي

 

 

 

 

وفضل يهبد بيده علي الارض ويبكي لحد ما غلبه التعب والارهاق وبدات قواه تنهار ورويدا رويدا
تغمض عيناه وكل ما كان يراه صوره اماني وهي تختفي…..واغمض عينها
يفتح نجم عيناه ليجد نفسه بين احضان فيروز في غرفته وعلي سريره
وفيروز تجس حرارته….
نجم:بصوت متعب امانييييي امانييييي
تنزعك اماني من نجم اول ما قال اسمها
وتدمع عيناه
وتسحب نفسها وتبتعد عنه”وتبكي
فيروز:هو انت لسه مش عايز تنساها مش كفايه اللي عملته فيك زمان…..
ينهض نجم وبغضب يمسك ايدها
نجم: اياكي تجيبي سيرتها تاني علي لسانك…..
مش كفايه ظلمي ليها زمان من تحت راسك وظنك عليا وانا زي الاهبل سمعت لكي وضيعتها مني هي ووووو
وابتعد عنها وهو بيفتكر كلام اماني الشاطئ الوردي يعني ايه مش قادر افتكر معناه ياربي…..
فيروز تقترب منه وتضع يدها علي كتفه فيروز:براحه علي نفسك مش كده…ارتاح وهتفتكر كل حاجه؟
نجم:بوجع ازاي ارتاح وانا معرفش ايه اللي حصلها هي وابني مش قادر افتكر
بعد الحا”دثه وخروجي من المستشفي مش فاكر ايه اللي حصل قبلها وده تعبني اوي اوي… وده سبب ضياع اماني وابني…..

 

 

 

 

تفجأه نجم بفيروز بانها تقرب منه وتضمه بقوه وتوبس راسه
فيروز بحنان : وانا معاك فين ما تروح ومعاك في كل الاحوال ومهما كان هيحصل مش هسيبك ولا اتخلي عنك عارف ليه….. ويسكتت
يبصلها نجم وهو مستغرب منها
يحضن وشها بكف ايده ويبتسم
نجم:عارف ايه؟ ها قولي متسكتيش
تنكسف فيروز وتدير وشها اللي بقي احمر زي الورد
يضحك نجم ياه دي اول مره اعرف انك بتتكسفي يا قلبي
قولي بقي عشان ايه؟
ولسه هتنطف تدخل بريق بمرح وتجري علي نجم وتحضنه بس…
تلاحظ فيروز حاجه غريبه في بريق نظره عيناها غريبه اوي مش هي اللي تعرفها نظره كلها ش”ر….
يشلها نجم ويقبلها في خدها برقه ويضحك
نجم:كنتي فين يا شقيه مشوفتكيش من الصبح؟
تضحك بريق ضحكه صفره شويه
وعيناها تلمع وكأنها تخفي شئ؟
بريق:امممممم كنت بلعب لعب حلوه
نجم:لعبه ايه؟
بريق:لا مش هقولك؟
نجم:يعني سر؟

 

 

 

 

بريق:تعالا معايا وانا اقولك؟
يضحك نجم :ماشي يا ست الغامضه يلا بينا……
وحط ايده في ايدها وتحركوا واذ ببريق تبتسم بش”ر فتلاحظ ده فيروز
وبعد ما خرجوا من الاوضه بخطوات
تخرج وراهم فيروز وتشوف بريق جايه من نحيت الممر اللي بيودي علي الحديقه الصغيره
تصرخ فيروز:نجمممم استني دي مش بريق نجمممم
فيلتفت لها نجم ويشوف بريق واقفه وره ومر”عوبه
يبص لي بريق التي بين يده فيجدها تحولت لي طيف احمر وصرخت فيه
هتمو”تتتتت لازم تدفع التمن لازم تدفع التمن………
____________________________
لكن فيروز تشد نجم بقوه فسقط ارضا وتعمل عازل بي جسمها…..
وفجأه تبخر الطيف الاحمر لم يستطيع مواجهته حب فيروز لي نجم…..

 

 

 

 

تنفس نجم انتي كويسه وجريت عليه بريق وضمتهم بخوف وكانت بترتعش
بريق:انا خيفه اوي..يضمها كلا من فيروز ونجم بحب لا تخافي محدش هيقدر ياذ”يكي
نجم:طول ما احنا معا بعض بنحب بعض محدش هيقدر علينا…
🤎في المساء🤎
يدخل نجم مكتب جده ويبحث فيه ويحل المعادلات ويكتشف ما غير الاحداث
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
🎶في مكان تاني🎶
سبني يا بابا انا مش هقدر اسيب بنتي كده مش كفايه عمري كله محر”ومه منها سبني يا بابا
ولسه هتخرج لقيتها في وشها
تنصدم انتي عايزه مني ايه سبيني بقي
لا تلقي اللي صفعه مدويه اسقطتها ارضا
واخرجت السك”ين ووقفت فوقها وانحنت نحوها وكادت ان تنح”ر عنقها لولا……..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بريق النجم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *