روايات

رواية الحب والخيانة الفصل العشرون 20 بقلم آلاء منيب

رواية الحب والخيانة الفصل العشرون 20 بقلم آلاء منيب

رواية الحب والخيانة البارت العشرون

رواية الحب والخيانة الجزء العشرون

الحب والخيانة
الحب والخيانة

رواية الحب والخيانة الحلقة العشرون

…….. : انتي مين
حور : انتي اللي مين
……. : انا خطيبت فهد
حور بصدمه : خطيبته
فهد بعصبيه : ابرار اي الكلام دا
ابرار بخبث : اي يا فهد انا كنت بهزر ، مين القمر دي
فهد بصرامه : دي حور خطبتي
حور بصت لي بسرعه وكانت مصدمه زي كوثر و البنات
ابرار بغضب : ازاي يعني
فهد : زي الناس حور هي البنت اللي بحبها و هروح اخطبها
ابرار بخبث : ماشي يا ابن عمي
فهد : يالا يا حور عشان اوصلك ومش عاوز كلمه منك
حور بسرحان : حاضر
فهد : يالا ي اسماء تعالي
مشيت حور جمب فهد و كانت في عالم تاني كانت حسه انه سندها اللي بجد اللي تطمن وهي معاه اللي هيقدر يحبها و يخاف عليها بجد
________________________

 

 

عند والده حور
حازم : قولتي اي ياماما
والده حور بغضب: قولت اي في اي يابني عاوز تجوز بنتي حور ازاي
حازم : لا انتي فهمتي غلطت
والده حور : اومال اي الصح
حازم : انا اه عاوز اتجوز بنتك بس مش حور انا عاوز اتجوز اسماء
والده حور بارتياح : طيب ما تقول كدا يابني من الاول ، اكيد موافقه انا هلاقي احسن منك فين لاسماء
حازم : خلاص علي خيرة الله ينفع تيجي معايا انا و والدتي نطلب ايدها من عمها
والده حور : اكيد يابني طبعا بس برضو نعرف خالتها
حازم : ما انا هنزل هروح اقول ليها برضو
والده حور : انت تعرف بيتها يا ابني
حازم بتوتر : أيوة ، احم ما انا كل يوم بمشي وراها وهي راجعه من الدروس
والده حور بحنان : ربنا يجعلها من نصيبك يا بني
حازم : يارب ، استاذن انا بقي عن اذنك
مشي حازم وراح لبيت فاطمه خالت اسماء
وهو في طريقه للبيت قطع طريقه عربيه سودا بينزل منها شخصين
حازم : انتم مين
واحد منهم : احنا الحوراس الباشا الكبير
حازم : وعاوزين اي
الحارس : الباشا بيقولك ابعد عن طريقه احسن ليك يا شاطر
حازم : ولو مبعدتش
الحارس التاني :هتندم طول عمرك

 

 

مشيوا الحوراس و فضل حازم
حازم : انا لازم اخد الخطوة اللي كان لازم اخدها من زمان و اظهر الحقيقه وادخل الزفت دا السجن
بس برضو لازم ابعد امي عن الموضوع دا
مشي حازم و هو بيفكر ياخد أهم خطوة في حياته ولا لا كان لازم يفكر هيعمل اي ، وصل لحد بيت فاطمه خالت اسماء
كانت فاطمه خلصت صلاتها وقاعده تدعي لاسماء بصوت عالي و كان حازم سامعها وابتسم من ورا الباب قبل م يخبط وحمد ربنا أن رزق فاطمه بخاله حنينه تعوضها عن اللي فات
“و العوض لا يعني بان يكون حبيباً أو زوجاً بل هو العوض في كل شئ و اي شئ بحنان الخاله بعد وفاة الأم بحنان العم بعد الاب و بونس الجارة ف الوحده و العوض في الدراسه فلا تحسباً العوض في الحبيب فقط ”
دق حازم الباب و فتحت له فاطمه
حازم : السلام عليكم
فاطمه : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ، مين حضرتك
حازم : انا اسمي حازم عبد الرحمن الدمنهوري
فاطمه : اتشرفت بيك يابني ، اتفضل
حازم : كنت جاي عاوز اخد معاد من حضرتك اجي انا و والدتي نخطب ايد الانسه اسماء
فاطمه : أيوة بس انا معرفش عنك حاجه
حازم : انا اسمي حازم مهنتي محامي والدي متوفي و ساكن مع والدتي في بيت مش هقول صغير و لا هقول كبير اقدر اجي اتقدم الانسه اسماء
فاطمه : والله يابني عيله الدمنهوري معرفه باسمها و ليها هيبتها في السوق لكن مقدرش اقول ليك علي معاد من غير ما اخد راي اسماء
حازم : متفهم امرك خدي وقتك و دا رقمي وقت ما تفتحي انسه اسماء في الموضوع وتعرفي رأيها اتصلي قوليلي
فاطمه : ماشي بس هسالك سؤال
حازم : اتفضلي طبعا
فاطمه : انت تعرف اسماء منين
حازم بتوتر: احم انا انسه اسماء ليها فضل كبير عليا
فاطمه باستغراب : ازاي يعني
حازم : انا هحكيلك حكايتي و ازاي اتعرفت علي الانسه اسماء
فاطمه : احكيلي
حازم حكي لها كل حاجه من يوم ما قابل اسماء و حور و اتعلق بأسماء
فاطمه : ربنا يحفظك يابني و يجعل ليكو نصيب مع بعض
حازم : يارب ، استاذن انا و مستني موافقه انسه اسماء
_____________________________________

 

 

عند ليل
ليل اول ما خرج من معمل التحاليل
ليل: انا هطلع علي الشركه استحاله ابني المشروع علي الارض دي
تلفون فهد رن وكانت نور هي المتصل
نور :السلام عليكم
ليل : وعليكم السلام
نور : مال صوتك يا ليل
ليل : فاكرة المقر بتاع المشروع اللي خدتك معايا في.
نور : أيوة طبعا فكراه
ليل : التربه اللي المفروض هيتبني عليها المشروع مليانا رصاص و غير صالحه للبنا
نور : طيب هو مش المفروض أن بيجيب قرار الاول من الحكومه بأمر البنا
ليل : أيوة والمفروض أن الحكومه بتكون عملا تحليل لتربه الأرض برضو
نور : طيب ازاي تكون غير قابله للبنا و هو معا قرار أن يبني
ليل : مفيش الا حلين للكلام دا ياما اثبيت ان الورق بتاع الارض مازور ياما استغني عن المشروع و ارفع قضيه
نور : اعمل اللي تشوفه صح ام حاجه متسكتش عن الحق
ليل : ابويا علمني ان اواجه مسكتش
نور : ربنا معاك
ليل : يارب
_____________________________________
فهد وصل حور البيت و اسماء روحت
حور بخجل : ينفع تمشي انا وصلت البيت اهو
فهد : انا عاوز اشوف مامتك
حور بصدمه : ايه تشوفها لي
فهد : بقولك اي انا لازم اخد موافقه مامتك
حور : انا هقولها بس روح انت
فهد : مش هروح يا حور غير لما اقول لمامتك
حور : انا هقولها والله يا فهد بس روح انت
فهد بسرحان : تعرفي أن اسمي حلو اوي منك
حور بعصبيه خفيفه : فهد مش وقته محن روح

 

 

فهد : ماشي يا حور مروح اهو
دخلت حور البيت و نادة علي مامتها وسلمت عليها وقاطع كلامهم جرس الباب
راحت حور تفتح لقتو فهد
حور بصدمه : انت مروحتش لي
فهد : اي دا انا كنت مستني مامتك هي اللي تفتح الباب
حور : فهد روح بقي
والده حور من الداخل : مين يا حور علي الباب
حور بصوت عالي نسبياً : دا الزبال يا ماما
فهد بصدمه : زبال ، زبال فعينك طيب والله لقول لامك ومش همشي من هنا
حور بتوسل : فهد بالله روح
فهد : والله ما هروح
حور بتمثيل العياط : يا فهد روح ونبي
فهد : ابدا والله لو عملتي اي
والده حور : كويس أن الزبال جيه عشان اخد وصل الزباله منه
حور بصدمه : اي
والده حور : انتي متنحه كدا لي وسعي كدا ، انت مين يا ابني
فهد : انا عاوز حضرتك يا امي في كلمتين
والده حور : ايوه اتفضل بس هو فين الزبال
فهد بابتسامه : لا ما بنت حضرتك قالت عليا الزبال عشان مكنتش عاوزة تعرفك عليا
حور بصدمه اكبر : اي اللي بتقولو دا
والده حور : اتفضل يا ابني ادخل نتكلم
فهد عدل لبسو و هو داخل طلع لحور لسانه
حور بضحك : اللي بيطلع لسانه بيبقي اي
فهد بغضب مزيف : قصدك اي
والده حور : اتفضل يابني ،اي الموضوع
فهد بتوتر : احم انا اسمي فهد حسني المنشاوي

 

 

قارئ قران كريم و طالب في كليه علوم في الفرقه الرابعه وكنت جاي اعرف حضرتك بأني بحب بنتك وعاوز اتقدم ليها
حور بخجل : طيب عن اذنكو اعمل شاي
والده حور : أيوة يا ابني بس فين باباك و مامتك اي حد يجي معاك
فهد : انا كنت لازم اعرفك بيا الاول و كان لازم اجي اقولك علي ارتبطنا انا و حور وبإذن الله في اقرب وقت هجيب والدي و والدتي واجي اخطب حور رسمي
والده حور : باذن الله يابني
فهد : انا كان لازم اجي واقعد مع حضرتك واعرفك اني هتكلم مع بنتك لاني بحب كل حاجه تبقي في النور و مخفش وانا بكلمها أو واقف معاها
والده حور : المهم يابني تجيب أهلك عشان يبقي رسمي
فهد : اكيد طبعا
استاذن فهد ومشي
حور : مشي
والده حور : تعالي يا حور اقعدي
حور بقلق : نعم يا ماما
والده حور :احكيلي عرفتي فهد دا ازاي وهو اللي خلاكي تتحجبي
حور : لا والله يا ماما انا اتحجبت قبل ما اعرف فهد وهحكي ليكي كل حاجه
في نفس الوقت في بيت فاطمه خالت اسماء
فاطمه : اتاخرتي لي يا اسماء كدا
اسماء : اسفه والله يا خالتو بس كنا عند واحده صحبتي انا و حور
فاطمه : طيب يا حبيبتي كنت عاوز افتحك في موضوع
اسماء : اتفضلي يا خالتو
فاطمه : في واحد متقدم لك
اسماء : مش موافقه
فاطمه باستغراب : مش لما تعرفي مين الاول

 

 

اسماء : لا مش عاوزة اعرف
فاطمه : حتي لو قولتلك انه حازم عبد الرحمن الدمنهوري
اسماء بصدمه و فرح : بجد يا خالتو
فاطمه : من فرحتك افهم انك موافقه
اسماء : أيوة طبعا
فاطمه : بس انا مش موافقه ……….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحب والخيانة)

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *