روايات

رواية ذكريات لا تموت الفصل الثاني 2 بقلم مروة مرزوق

رواية ذكريات لا تموت الفصل الثاني 2 بقلم مروة مرزوق

رواية ذكريات لا تموت البارت الثاني

رواية ذكريات لا تموت الجزء الثاني

رواية ذكريات لا تموت الحلقة الثانية

روحت مع بابا المستشفى علشان نشوف الجر*ح وهناك سمعت اللي بجد معنى الكلمه كسر*ني لقيت ماما قاعده مع زميلها في الشغل وبتكلم عني بتقول……. انا بنتي دي مفهاش منها منفعه لاهي شاطرة في درستها ولا شاطرة في حاجة تانيه والله انا بفكر اجوزها واخلـ…ــص منها
ردت عليها زميلتها وقالت……. حرام عليكي دي مريم بسم الله ماشاء الله ادب وأخلاق دا انا بتمنى بنتي تكون زي مريم في أخلاقها كدا
ردت ماما عليها وقالت……. خديها يا ستي وقعدوا يضحكوا ويهزروا وانا كان حد مسكـ سكـ..ـينه وحطها في قلبي وانا من كتر الو*جع مبقتش عارفة اصر*خ واطلع كل اللي جوايا لقيت بابا بيطبطب عليا وبيقول….. انا فخور انك بنتي وبعتز بكدا ومهما قالوا دول بيحاولوا يوقفوكي اوعي تستسلمي لليأس ابدا يا مريم اوعي يلا بينا خلينا نروح نشوف الجر*ح وخادني ورحنا ضمدنا الجر*ح ورجعنا البيت اول ما روحت لقيت نفسي دايخة وتعبانه ولقيت بابا بيقولي…… خشي ارتاحي انتي يا مريم
رديت وانا التعب ظاهر عليا….. هكمل على الغدا بس وبعدين هخش ارتاح بس قبلها هصلي الأول
رد عليا وقال….. اتوضي وصلي وبعدين خشي وارتاحي وملكيش دعوة الاكل خالص في حد غيرك ممكن يعمل الاكل وبعدين نادي على اختي الصغيرة جنه وهي توأم اخويا محمد، جات جنه وقالت….. ايوه يا بابا

 

 

رد بابا عليها وقال……. الاكل يكون جاهز فاهمة وممنوع حد يطلب حاجة من مريم فاهمين، جنه بصتلي نظرات حــ…ـقد وقالت…… ليه أن شاء الله بقى متقوم تعمل الاكل هي انا ورايا مذاكرة وتنساش يا بابا اني في تانيه اعدادي وعايزه اذاكر خاليها تعمل الاكل هي اهي تنفع في حاجة
زعلت ايوه زعلت معقول اختي اللي انا وهي من دم واحد تقول كدا دا حتى مسالتنيش عن أيدي وايه اللي حصلها ولا جربت تسألني مالك يا مريم يا ترا ايه المستخبي تاني اكتر من كدا فوقت على صوت كــ…ـف نازل على جنه وكان بابا ضار*بها ولقيت بابا بيقول بغضب……. دي اختك الكبيرة فاهمة يعنى ايه أختك الكبيره يا جنه واعملي حسابك انتي اللي هتعملي الاكل وانتي اللي هتنضفي البيت حته حته وانا مش راح الشغل انا قاعد ليكوا النهارده منشوف هتعملي ايه واعملي حسابك الاكل يكون جاهز على الساعة ١ لو اتأخر يا ويلك مني فاهمة واعتذري لاختك الكبيرة يلا وبوسي رأسها الظاهر اني دلعتك انتي واخوكي زيادة عن اللزوم يلا اعتذري من اختك يلااااااا
ردت جنه وقالت بدموع ونظرات كر..ــه…….. انا آسفه وحضنتني وقالت بصوت هامس………والله العظيم لدفعك تمن الكــ…ــف دا يا مريم انتي خليتي بابا يضر*بني تمام وانا بقى هوريكي الليل وسوا*ده بس اصبري الصبر حلوى وبعدت عني وراحت تعمل اللي بابا قالها عليه وأنا كنت في حالة صدمه من كلام أختي ليا فوقت وبابا بيقولي….. روحي اتضوضي وصلي وارتاحي شويه يا مريم وسابني ودخل اوضته وانا روحت اتوضيت وصليت وقعدت اقرأ قرآن علشان ارتاح سبحان الله الراحة اللي بلاقيها وانا بقرأ القرآن بتكون راحة غير عاديه بحس ان كل همومي اتشالت واتحط مكانها هدوء وراحة نفسيه وراحت بال وان انا مرفوعه ومش موجوده على الأرض خالص خلصت قرايه وقومت نمت شويه ومن كتر اللي انا مريت بيه نمت نوم عميق ومحستش على نفسي خالص صحيت على صوت ماما وهي بتقول لبابا……..انت ضر*بتها ليه يا أحمد ضر*بتها ليه ومكان ممكن تخليها تعتذر للست مريم من غير ضر*ب ثم جنه لسه صغيرة علشان تعمل اكل او تنضف بيت ومالها الست مريم يعني
لقيت بابا بيقول……..فريال كلمه زيادة وطلا*قك هيكون في اللحظه دي و سبيني اربي العيال كويس طالما انتي معرفتيش تربــ…ـى هربي انا واللي بتقولي عليها دي لسه صغيره اختها اتعلمت كل حاجة في سنها صح ولا لااه ردت ماما وقالت…… بس قاطعها بابا وهو بيقول….. صح ولا لااه ردت ماما عليه……..صح رد بابا وقال…… يبقى تعدلي بينهم واعملي حسابك بعد اسبوع من دلوقتي تكون دلوعتك دي بتعرف تعمل حاجة على الاقل بدل لما تتجوز جوزها يرجعها تاني يوم ونلاقيه بيقول خد بنتك يا عمي انا كنت عايز ست بيت شاطرة من دلوعه

 

 

ردت ماما وقالت……. دا انا هجوزها باشا دي جنه حبيبتي وحضنتها ماما وقالت ليها بحب وحنيه……. وجعك الكــ…ـف ردت جنه وقالت…. اوي ردت ماما وقالت……….. طب تعالي احط ليكي حاجة تهديلك الو*جع دا هنا مقدرتش امنع دموعي انها متنزلش وهو انا ليه مش مكتوب ليا حنان زي ده ليه ماما حنينه على خواتي ومعايا انا قا*سيه يا رب يا رب روحت اوضتي وقعدت هناك قعدت اقارن معاملة ماما معايا ومع خواتي وبعد مدة لقيت بابا بينده عليا علشان الغدا روحت وقعدنا نتغده وبعد الغدا كنت قاعدة مع بابا بنضحك ونهزر ولقيت بابا بيقول ليا…….شدي حيلك يا دكتورة مريم ماشي
رديت وانا فرحانه من الكلمه…… حااااااضر يا باشا ردت ماما وقالت………. دكتورة هههه أحلامك عالية يا ابو العيال، ولأول مرة ومعرفش الثقة والجراة دي جات منين ولا اعرف انا عملت كدا الزاي ردت علي ماما وقولت……..طول ما ثقة الإنسان في ربنا كبيرة فربنا واقف معاه ديما وانا ثقتي في ربنا اكبر مما يمكن اي عقل يتخيلها علشان كدا ربنا ديما واقف معايا وانا متأكدة انه كاتب ليا الخير والسعادة وحتى لو مطلعتش دكتوره هلاقي الخير كله مستاني في مكان تاني ليا وبينادي عليا و ربنا هيوديني ليه يا ماما ثم الخو*ف مش موجود عندي الخو*ف على الناس اللي مستنيه اني أقع وانا هخذلهم ومش هقع وهفضل واقفه وماشيه لقدام وصح انا هبقي اعمل حسابي اني مجربش أقع لاني اتولدت علشان أقف وسبت المكان ودخلت اوضتي وانا مصدومة من نفسى و الزاي أنا قولت الكلام دا وسمعت صوت ماما وهي بتقول لبابا…….. شوفت بنتك عملت ايه يا أحمد شوفت
رد بابا وقال……… عملت ايه ردت ماما وقالت…….. ولا حاجة يا أحمد ولا حاجة وتركته وذهبت وبقت الايام بتمر وانا اتغيرت تماما بقيت بيركز على دراستي اكتر من الأول وبقت شخصيتي قويه بس دا ميمنعش اني كنت بساعد ماما في أعمال البيت وفي يوم كنت بذاكر لقيت محمد داخل عليا وبيقول….. مريم هو ممكن تعملي ليا كوبايه قهوه لو سمحتي رديت وانا باصة للكتاب وقلت……… ايديك موجودين رد عليا وقال باستغراب……… ايوه رديت وقلت ليه ورجليك موجودين رد وقال……… ايوه رديت وقولت……… ذاكرتك موجوده رد وقال….. ايوه رديت وقولت……… يبقى انت عارف طريق المطبخ فين والزاي تعرف تعمل القهوه ولو متعرفش عند اليوتيوب ورجعت للمذاكرة تاني بص ليا نظرات عرفت معانا انه ز*عل وراح للمطبخ كنت في الأوضة وسامعك صوت تكـ…ــسير ولقيت طلع لانه جاله تليفون روحت المطبخ وكان عبارة عن فو*ضى عامرة ولقيت كوبايه القهوه اللي اول ما شوفتها روحت و دوقت طعمها طعمها كان أقل ما يقال عنه مروع لقيتك جه وبيقول…………. انت بتعملي ايه هنا رديت…………… هو المطبخ مكتوب باسمك وانا معرفش جايه اشرب مايه واعمل جاحة اشربها تساعدني على التركيز ومن غير ما يحس كنت كبيت كوبايه القهوه على الأرض رد وانا لاحظت الدموع في عيونه………..

 

 

.حرام عليكي انا تعبت فيها بيني وبينكم كنت قاصده اوقعها رديت وقولت……….خلاص متتعصبش هعمل ليك كوبايه معايا بدل اللي وقعت رد بفرحة بانت في صوته وقال……..بجد رديت وقولت….. ايوه بجد وبدأت اعمل القهوه وعملتها زي ما هو بيحبها وقدمتهاله وانا ماشيه قالي…… شكرا رديت….. العفو مشيت وانا بفكر معقول علشان بقيت قا*سيه وجافة في معاملتي بقيتوا تحترموني طب مانا كنت طيبه وكنت بعمل ليكوا الحاجة قبل ما تطلبوها ومكنتوش بتقولوا ليا اي كلمه حلوه سبحان الله وروحت اذاكر انا في الثانويه دلوقتي لازم اكون مذاكرة كويس وانا بذاكر لقيت جنه داخله عليا وكان باين عليها التعب والإرهاق قالت ليا…. مريم ممكن تعملي الاكل وشغل البيت النهارده اصل انا والله العظيم تعبانه ومش قادرة اتحرك، روحت ليها لقيت جسمها سخن خدتها ونيمتها على السرير واديت ليها دوا السخنيه وعملت ليها كمدات وروحت عملت الاكل ونضفت البيت انا مهما اتغيرت مستحيل انسى اني مريم اللي كل همها راحت عيلتها بس كان لازم أظهر الشخصية دي علشان اثبت اني مش ضعيفه خلصت عمايل الاكل و روحت لجنه لقيت السخنيه مش راضيه تنزل نديت لمحمد وقولت……..جهز نفسك علشان هناخد اختك للمستشفى، جهزت جنه وانا جهزت وخدتها انا ومحمد للمستشفى وكنت جبت معايا الفلوس اللي

 

 

كنت بجمعها علشان اشتري بيها طقم ليا، كشفنا على جنه و روحنا البيت ناديت على محمد وقولت ليه……..خد الفلوس دي والرشته دي و روح هات الدوا بس متتاخرش علشان أختك بص ليا نظرات انا مفهمتهاش وراح وانا دخلت لجنه وبدأت اعمل ليها كمدات بعد شويه جه محمد واديت الدوا لجنه وهي نامت وانا قومت اعمل ليها اي اكله علشان الدوا اللي بتاخده وانا بعمل الاكل لقيت محمد بيقولي…………..انت الزاي كدا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ذكريات لا تموت)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *