روايات

رواية أين أنا الفصل الرابع 4 بقلم ريم محمد

رواية أين أنا الفصل الرابع 4 بقلم ريم محمد

رواية أين أنا البارت الرابع

رواية أين أنا الجزء الرابع

رواية أين أنا الحلقة الرابعة

_تالين:طب فُكني طيب!
_أدهم:أنا مش ضامن تفضلي هادية
_تالين:شايفني بمسك فى شعري
_أدهم بجدية:أنتِ عايزة تهربي يا تالين وتسيبيني عشانه؟
_أدهم:طيب هفكك
_تالين بصدمة:أنت بتهزر صح؟، يعني حرمتني كُلّ دا من أخويا ومن يوسف وبتقولي أسيبك عشانه وحرقتني لمَّا نومتني مغناطيسي وشفت كُلّ حاجة؛كفاية أذية لحد كدا وسبني فى حالي
_أدهم:فى أحلامك، فاهمة
_تالين بهدوء:يوسف هيجي ينقذني
_أدهم بغضب:إياكِ تنطقي باسمه فاهمة
_تالين:ليه مُحرم؟
_أدهم:اه

 

 

_تالين:كُلّ الأسماء محرمةٌ إلَّا يوسفي
_أدهم بغضب:أنا هوريكِ هتحرّمي اسم يوسف ولا لأ
حاول أن يصفعها لكنّها قاومت ولم تسمح له بأن يمسها
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_يوسف بتفكير:أحنا بنضيع وقت كبير ولازم نراعي أنه مصاب شيزوفرنيا
_آسر:أنت مُتخيل عمل إيه!!، دا يدخل السجن علطول بس هو مش مصاب بس هنعرف عمل كدا ليه؟
_يوسف بحُزن:عارف، كُلّ إلى فارقلي تالين، أوهمها بحبّه؛أنتَ مُتخيل دي كرهتني خالص؛أنا قلبي أتكسر أوى
حُبّ حياتي تفكّر فيّ كدا وبسبب الحقير دا
_آسر بغضب:لمَّا ألاقيه مش هرحمه بقالنا كتير بدوّر ومش لاقينا حاجة بس إيه إلى عرفك تالين أنت حُبّ حياتها، ومراتك مستحيل تصدقه
_يوسف:إن كان عملها حاجة هطلعه على القبر علطول
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_تالين بإنهيار:حرام عليك، بقالي كتير هنا، اعتقني لوجه الله
_أدهم بغضب هستيري:نتجوز، وبعدها نسافر برا البلد وتنسي يوسف دا
_تالين بخوف:نتجوز!!، أنت متجوزة أنت مجنون
_أدهم ببعض التفكير:هطلقك منه
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_أميرة:لحد دلوقتي مش راضي يقول مكانه فين

 

 

_يوسف:الرجالة بيدوّروا ليل نّهار
بس مفيش أثر كأن الأرض اتشقت وبلعته
*هلاقيكِ يا تالين لو كلفني الأمر نفسي؛أنا مُستعد أضحي عشانك
وإن كان عملك حاجة مش هسيبه*
_آسر:بلاش تتعبي نفسك يا أميرة أرجوكِ عشان خاطري بلاش إجهاد نفسي يا حبيبتي
_أميرة بحُبّ:دا واجبي، وأنت جوزي المفروض أساعدك وربنا يستر
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_أدهم بلغة أمر:أتصوري، وأنتِ مُبتسمة
_تالين بلامبالاة:حاضر
_أدهم:إيه الإبتسامة دي عايز وحدة حلوة
*لتتخيل تالين يوسف وهو يُلوح لها ويقول أتيتُ لأنقذك؛لتبتسم تلقائيًا وتظهر الصورة لطيفة له بابتسامته الخلابة كالطبيعة الساحرة*
_أدهم:ضحكتك طلعت حلوة
*أستوعبت تالين أنَّ الذي أمامها أدهم وليس يوسف لتشعر بالإمتعاض والغضب فى الوقت عينه*
_تالين بهدوء مُوتِر:اه، لأنّي كُلي على بعضي حلوة بس ليوسف بس، وهيجي ينقذني والشرطة هتعرف
_أدهم:محدش هيعرف أنّي خطفتك
_تالين:تؤ تؤ مش دا، السرّ القديم إلى بينك وبين آسر مثلًا؟
_أدهم:كُلّه كدب معملتش حاجة
*ليردف بخبث مستنكرًا ما قالته تالين ويقول*
_أدهم:عندي حاجة أحسن
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*دخل يوسف قصر يُشبه حُبّه لتالين
جميل للغاية يُحيطه مساحة ليست بقليلة من الخُضرة وبيه حمام سباحة
يتوسطه باب القصر ليدخل يوسف وهو كظيم من شدة الخُزن ويتأمل اللوحات التى أختاروها معنًا ويسمع صوت ضحكات تالين فى كُلّ مكان ليشعر أنَّ قلبه يؤلمه بشدة ليجلس على مقعد ويضع رأسه بين يديه ويتنهد تنهيدة حارة تُعبر عمَّا يشعر به ويبكي بحُرقة فلقد حُرِمَ من محبوبته بسبب مريض نفسي وتلك الصور التى بعثها له حطمته أكثر أيُعقل فعلها لها شئ ام هذا مُجرد احتمال!!*
_يوسف بحُزن شديد:كُلّ ركن من أركان القصر مفتقدك وصاحبه تايه من غيرك ملحقتش أشبع منك يا تالين، وربّي لنتقم منه انتقام عصيب
*ليدخل غرفتهم ويشم الوسادة ويضُمّها موضع قلبه وينام مكانها
كالطفل التائهة عنه أمه، وعينيه الحمراء خيرُ دليلٍ على ذلك*
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

 

 

_تالين بغضب:إن قربت مني هقتلك فاهم، أنا سِت متجوزة أفهم بقى أنا حَرم يوسف الأنصاري
_أدهم فى توب الشخصية الطيبة:
أنا أسف يا تالين أنا جبتك هنا ليه
*لتتفهم تالين وضعه وتقوم بإستغلال هذة النقطة وتقول
_تالين:طب فُكني يا أدهم
*ليفكها وبمجرد أن تضع يدها على المِقبض يعود لتوب شخصيته الشريرة مرةً أخرى!!*
_أدهم:عايزة تتحرري على شرط هعمل حفلة وهدعي يوسف وأخوكِ وحتّى أميرة أختي
_تالين بإندهاش:حفلة!!
_أدهم بتلاعب:بس على شرط إن قربتي من يوسف هيكون ميّت تشوفوا بعض من بعيد يس
_تالين بالتواكب معه فى الحديث:
موافقة
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_أميرة:أدهم عامل حفلة وبيقول أنه داعي الكُلّ
_يوسف بإندهاش:حفلة، وهيدعينا؟
_أميرة:دي ورقه رابحه بالنسبة لينا
_آسر بهدوء:معاكِ حقّ هنروح المكان وطبعًا ودا الأكيد تالين هتكون هناك
وهنجيب الشرطة بس هتكون فى الأخر ونحاول نتكلم مع شخصيته الطيبة وأننا مش هنأذيه وناخد تالين بمجرد ما يرجع لشخصيته الشريرة هتدخل الشرطة
_أميرة:هو عامل كدا لمغزى بس هو مش مُصاب شيزوفرنيا
_آسر:هنعتبر كدا منا عارف دا استغلال منه بس متزعليش عشان خاطري يا روحي
_أميرة بحُزن:أخويا بس عمل حاجات كتير أوى، معرفش أتغير ليه كدا
_آسر بحنان:صعبة عارف ربّنا معاكِ
_أميرة بإهتمام:أهم حاجة تكون بخير وعيالي يكونوا بخير
_آسر بدفئ:هتكونوا بخير يا عُيوني
بإذن الله

 

 

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*قرر أدهم عمل حفل فقط لكي يُكيد يوسف ويخبره أنه من المستحيل أن يمس تالين فقط يشاهدها من بعيد!*
*عزمت تالين أمرها ستهرب لا محالة فهذة فرصتها الوحيدة قامت بإخراج صورة يوسف وتقبليها فقط اشتاقته وبكت بحرقة عليه كمن فقدت ابنها فلذة كبدها، لكن يقينها بالله أكبر وبإذن الله سترى يوسف هكذا أمنت تالين، لن تتزعزع إطلاقًا؛خوفًا على يوسف من أدهم*
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*أتى يوم الحفل المنشود وكانت تالين على أهُبة الاستعداد وخافقها ينبض فقد تدفقت كمية كبيرة من المشاعر إليه لمجرد تَخيُلها رؤية يوسف*
*قرر أدهم أن تكون حفلة تنكرية لا يعرف أحد أحدٌ فيها، يريد إثبات ليوسف أنه قادر على أن يُريها إياه لكن لن يقترب منها كم هو شخص شيطاني*

 

 

“فى الحفل”
*نزلت تالين على الدرج متنكرة لكن عُيونها المُحلاه بالعسل تُميزها عن غيرها، تراقب كُلّ مكان بحثًا عن صاحب العُيون الفيروزية*
*دخل كُلًا من يوسف وآسر متنكرين إلى الحفل وكان يوسف يبحث عنها فا شاطرة الفؤاد هنا وسيراها أخيرًا*
_أدهم:ودلوقتي كُلّ واحد مع شريكته إلى هيختارها؛عشان يرقصوا سوا
*لتردف مسرعة فتاة مجهولة الهوية وتعرض على أدهم الرقص وتحجب عنه تالين وكان هذا جزء من خطة يوسف وآسر*
*لتتقابل العُيون الفيروزية مع العُيون العسلية ويعناقان بعض؛أعناق العُيون دافئ كعناق الجسد؟*
_آسر بحنين:اشتقتُ لصاحبة العُيون العسلية، كيف حالُها؟
_تالين بدموع غزيرة:يوسف، وحشتني أوى أوى أوى
_يوسف بحنان:كفاية عياط دموعك غالية عليّ، أنا هربيه وأعرفه أزاى يخطفك، عملك حاجة؟
_تالين:لأ، مسمحتش له يقرب مني؛أنا حَرم يوسف الأنصاري
_يوسف بفخر:بنتي، بنت يوسف الأنصاري وكُلّ حاجة له
*لتتشابك الأيدي بأصابع مرتجفة من هول الموقف أ أخيرًا تلاقيا!!*
*وتتعانق الأجساد بحرارة ليضمها يوسف بقوة؛لتتعصر عظام تالين لكنّها لا تُبالي فأخيرًا تلاقيا ووجد كُلّ خليلٍ خليله*
_يوسف بنبرة دافئة:أعيناكِ موطن الدفئ؟، القصر وصاحب القصر مفتقدينك
_تالين بنفس الدفئ:وأنا مفتقداك يا يوسف، كُلّ يوم كنت بتخيلك موجود معايا؛أسبوع واحد بس إلى قعدته معاك، وهنا قعدت ٣ شهور كأنهم سنيين يا يوسف
_يوسف بغضب دفين:نهايته على إيدي
_تالين بخوف:متعملش حاجة تودي نفسك فى داهية عشان خاطري
_يوسف بدفئ:متخافيش هكسر عضمه بس
_تالين بذُعر:لأ، بلاش هتطلع كُلّ تدريباتك عليه بعضلاتك دي وتروح فى داهية بعدها
_يوسف بإبتسامة خبيثة:خايفة عليّ
_تالين:يوسف، أكيد هخاف عليك ما دا الطبيعي
*ليعناقنها عناق شديد وبعدها يُسلمها لآسر وينقلب السحر على الساحر وتفشل خطة أدهم بتاتًا
لينهال يوسف عليه بالضرب ويُبرحه ضربًا شديدًا؛لينزف بشدة ويتألم

 

 

ليتقدم آسر منه ويطعنه لكن فى مقدمة رأسه بحذاءه المدبب*
_آسر بغضب:محدش عارفك أكتر مني؛تعرف ليه عشان عرفت أكشفك بقى تعيش دور وهم توهم أختي بحاجات محصلتش وتضر أختك إلى هى مراتي أميرة وتوهمها هى كمان أنّي زمان حبّيت غيرها دا استغلالك لدراستك تأثر بالسلب على الى حواليك حبّيت مين غير أميرة!! ما أنت عارف مبحبّش غيرها عايز تبوظ حياتنا وخلاص، مش كفاية أختك حامل يا ح*ق*ي*ر وزعلانه عشانك وأنت متستاهلش، مُتقمص الشيزوفرينيا صح، بس أنت طبيعي واستغليت دراستك لطب النفسي فى بثّ أفكار وهمية وسامة لمراتي وأختي
_أدهم بحقد وغلّ:برافو عليك طلعت فهماني، عارف عملت كُلّ دا ليه عشان بكرهك أنت تاخد كُلّ حاجة ليه وتترقى ليه ومرضتش تجوزني أختك؛عشان إيه؟، لأ خدها يوسف فقولت أدمر حياتكم كلكم وأميرة تستاهل مساعدتنيش فى حاجة ساندتك أنت وأنا أخوها طنشتني
_تالين بإحتقار: أنت إيه، أصلك إيه دي أختك وكمان بتحاول تصلحك لوجه الله وبتحاول ترّجع علاقتك بآسر
*لينزع أفراد الشرطة أزياء التَنكُر ويقبضوا على أدهم بعدما حصلوا على دليل ملموس فكُلّ كلمة قالها أدهم سُجلت له*
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*لتعود الطمأنينة من جديد ويقرر يوسف تجديد الزفاف الذي لم يهنئ به هو وتالين، وتُنجب أميرة تؤام فتاة وفتى يشباهان آسر تمامًا*
_أميرة بسعادة:طلعوا حلوين زيك يا جرة عسل
_آسر بسعادة ممزوجة بخبث:
بتعاكسيني؛ بس المرة الجاية عايز كمان تؤام ويكونوا شبهك
_أميرة:لأ، كفاية كدا الحمد لله معانا الولد والبنت
_آسر:لأ، أحنا هنجيب دستة شدي حيلك يا ميرو
_أميرة:ربيهم أنت بقى
_آسر بإبتسامة وسيمة:نربيهم سوا
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

 

 

*كان زفافًا غاية فى الرُقي وكان كبيرًا وكان أيضًا بمناسبة رجوع تالين، وحدث اتصال عينيِّ بين العيون الفيروزية والعيون العسلية أشبه بعناق ولمعة تلي الاتصال فأصدق لغة لغةُ العُيون فهذة النظرات عبرت عن كم المشاعر التى يحملاها لبعضهم البعض ويظلا يرقصان بسعادة، وأتت لهم المُباركات وكأنهم أول مرة يتزوجون، وأنتهى الحفل بدون ضررٍ يُذكر*
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_تالين:الحقني يا يوسف بولد
_يوسف بتوتر:أعمل إيه
_آسر:هتوديها المستشفى سهلة أهي ما أنت مجربتش قبل كدا
*ليردف مُسرعًا ويأخذها إلى المشفى
ويمسك يديها كنوع من الطمأنينة لها*
*لتلد بعدها قطعتين من السكر وعيناهما مزيج من اللون العسلي واللون الفيروزي فكانت العينين غاية فى الجمال*
_يوسف بفرحة عارمة:العيال قمر شبهك
_تالين بحُبّ:الحمد لله رجعتلك وخلفت منك القمر دول
_آسر:مبارك ليكم، بس هيطلعوا عينكم زي القرود إلى عندي
_أميرة:ربنا معاكِ يا حبيبتي، ويعينك التؤام صعب أوى بس حلو وحاجة قمر
_تالين:ربنا يباركلي فيهم بنتي وابني القمر دول

 

 

_يوسف بنبرة دافئة ممزوجة بحنان:
بقى عندي بنتين وولد بنوتي الأولى تالين
_تالين بحُبّ:ربنا يباركلي فيكم بجد وتفضل خير عونٍ وسندٍ ليِّ
“النهاية”

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أين أنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *