روايات

رواية الطيف الأزرق الفصل الثاني عشر 12 بقلم سارة أحمد

رواية الطيف الأزرق الفصل الثاني عشر 12 بقلم سارة أحمد

رواية الطيف الأزرق البارت الثاني عشر

رواية الطيف الأزرق الجزء الثاني عشر

رواية الطيف الأزرق
رواية الطيف الأزرق

رواية الطيف الأزرق الحلقة الثانية عشر

(الجانب_الاخر_من_الشخصيات)
وصل نجم لي وادي الجحيم و اول ما
نزل من سيارته صعق من مناظر الجثث وبحر الدم الذي يجري من حقول الطاقه الزرقاء هي عباره عن جثث مصلوبه علي سولجان مصنوع من
الالماسه الزرقاء لكي تمد الوادي بي طاقه الزرقاء؛ وامامه مباشره قلعه مبنيه من هياكل البشر والجثث تزينها علي الجانبان اشكال مختلفه من العذاب هناك المنزوع العين وموضوع مكانها قرون وهناك المقطوع الراس وموضوع مكانها نصف تعلب وهناك المفتوح الفم والعين مرسوم عليهم الرعب والعذاب
____________________________
انقبض قلب وروح نجم اول ما قدمه لمسه الارض شعر بقشعريره تسير في كامل جسده لكن….
في نفس الوقت شعر بأنه يعلم هذا المكان علم اليقين وكأنه عاش هنا فتره من الزمان وهو الان يفر من تلك الذكره
وتذكر كلام سند عندما قال سوف تعرف اشياء تجعلك تتمني الموت وتعرف علي الفتاه الباكيه
نجم:يا تري مين هي الفتاه الباكيه وايه حكايتي معاها …..؟
مفيش حل غير اني ادخل لي القلعه عشان افهم ماذا فعلت في ماضي ومن انا فعلا…..؟
وخطي اول خطوه وهو ينظر يمين ويسار والقلق عنوانه خطي الخطوه تالي الخطوه وهو قلبه ينبض بقوه خوفا مما سيكتشف ومما هو مقبل عليه

وفعلا بعد دقايق كان داخل القلعله واول ما نظر لها رجع كل الا كان في جوفه من قسوه ما رأي….
واستلقي علي احد الكرسي يأخذ نفسه
من منظر اللحم الذي يكسو القلعه من الداخل ومنقوش عليه اسم الطيف الازرق فقد تحول من اللون الاحمر الي الازرقاء المحمر الارض مسكوه بي العظام والجدران مطليه بدم البشر ومصنوع لوحات من اللحم البشري
نجم غير مصدق ما يراه بعينه لم يتنفس وصعق لي المره الالف عندما وضع يده علي مساند الكرسي واذ بيها
يد انسان نهض مفزوع مصدوم وصرخ
واذ بي الكرسي جسد محنط علي شكل كرسي لي فتاه مرسوم عليها الرعب والالم….
انحبست انفاسه وتراجع لي الوراء خطوات واذا بيه يصدم بي فتاه اقل ما يقال عنها انها بلا ملامح العين ممسوحه
والوجه كله
اتفزع نجم وفقد الوعي لم يتحمل بشاعه ما راي
ليفيق ليجد نفسه علي سرير لونه احمر والفراش حرير تنفس قليل ضرب نفسه قلما حتي يعي انه لا يحلم بل هذا كابوس
نجم:يا نهار اسود ده مش حلم ده علم يا لهوااااي
ويقاطع حديثه لي نفسه صوت بكاء قاتل ونحيب يخلع القلب ويذيب الروح
لي ينظر نحو مصدر الصوت لي يجدها
الفتاه التي بلا ملامح

يبلع ريقه بصعوبه وينزل من علي السرير ويقترب منها ةيضع يده علي كتفها ويقول بصوت مهزوز ضعيف يكاد ان يكون همس
نجم:انتي مين؟وايه حكايه المكان ده ؟
وايه الا حصل هنا؟
تنظر لهو الفتاه وتبكي اكثر فأكتر فيرق قلبه ويضمها بلا خوف وكأنه تذكر شئ من ماضيه
الفتاه الباكيه:انا لعنه هذا المكان وضحيه من ضحايا المجنون نجم الدين
تعرفت عليه في الجامعه فهو استاذي
واغرمت بيه بل وصل لي حد العباده
كنت افعل كل ما يقوله دون كلام فانا كنت طالبه في كليه العلوم وكنت متفوقه وديمن بكون الاوله علي الجامعه ونجم كان استاذ في علوم
الطاقه النواويه وكان عبقري في مجال التكنولوجيا وكان استاذ في هذا
المجال ونجح في دمج كلا العلمان معا
خصوصا اول ما عرفه بي مشروع الطيف الزرقاء و اقنعني انه بيعمل علي
اختراع هيفيد البشريه ومكنتش اعرف انه ناقم علي البشر بسبب قصه حب فشل فيها وقرر انه ينتقم من البشر كلهم ووو
وقطعها اصوات انين وصرخات تخلع القلوب فارتعبت الفتاه وارتبك وقالت

الفتاه:يا نهار فرسان الجحيم وصلوا لازم نختفي
نجم:انا مش فاهم حاجه
الفتاه:مفيش وقت
وفعلا مسكت ايده ودخلت في السرير
___________________________
نروح عند سند وبريق
سند قرب من بريق وهي تصرخ وتبكي لحد ما انفجرت زي البركان بالوان الطيف كلها وخرجت منها فتاه بلغه مثل الحور عيناها زرق وشعرها بلون الغروب
وبشرتها بيضاء وجسدها منحوت وكأن نحات نحته وصار عمرها ٢٢سنه
والغضب يخرج من عيناها التي تنقلب لي موجه هائج
وصرخت بوجع في سند وسند فرحان اوي وبيضحك
سند:وحشتيني يا حبي انا تعبان من غيرك؟

بريق:وانا هريحك من الدنيا وتعبها
واطلقت عليه سهام من الطاقه بشتي الالوان فتتشكل مره ثعبان واخري اسد واخري ثعلب واخرها حوت
وسند يجري ويضحك ويلعب ويقفز زي الارنب متفادي كل الضربات
سند:ياه وحشني ثورات جنانك ولعبك دي متعه كانت ضيعه مني…..
بريق: بغضب وبكي انت السبب كان زماني طفله عايشه سنها منك لله
يقف سند ويبصلها بوجع انتي علي الاقل عشتي طفولتك اما انا عمري ما كنت طفل انا اتعرفت عليكي من ٤شهور اول ما جابتك نورهان هنا وكانت عايزه تمتص طاقتك انا حميتك فكره ولا
تبصله بحب وشجن اه فكره ومن يومها وانا عرفت مين انا …….
تقرب منه وتملس علي خده متزعلش مني ولسه هيقبلها
يتلقي ضربه تسقطه امتار عن بريق
وصوت محذرنا ايه
ابعد عنها يا حقير
تبص بريق نحو الصوت وتصعق مستحيل بابا ايهم ازي

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الطيف الأزرق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *