روايات

رواية ذات العيون الخضراء الفصل الثالث 3 بقلم آية علاء

رواية ذات العيون الخضراء الفصل الثالث 3 بقلم آية علاء

رواية ذات العيون الخضراء البارت الثالث

رواية ذات العيون الخضراء الجزء الثالث

ذات العيون الخضراء
ذات العيون الخضراء

رواية ذات العيون الخضراء الحلقة الثالثة

عند اياد في مكتبه وهو غاضب جدا لما رائه من ابنة عمه
اياد لنفسه : تمالك اعصابك ي اياد مش كدا
توجه اياد الي المدارج لقاء السكشن الاخير له في هذا اليوم
اياد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الطلاب: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
وبداء اياد في شرح المحاضره وفي منتصف المحاضره توقف بسبب حديث بعض الطلاب وعدام احترامهم لوجوده
اياد بعصبيه: اتفضل دكتور منك ليه برا السكشن انا مش جي وتاعب نفسي علشان حضرتك انت وهو تفضلوا تتكلموا وتشوشروا علي الباقي اتفضلوا برا بقول وكل واحد يسلمني الكرنيه بتاعه
احد الشباب: في حضرتك احن كانوا بنتناقش في الموضوع الانت بتشرح وغير كدا في اي متعصب علينا كدا لي كلنا دكاتره زي بعض يعني متشوف نفسك عليناا وغير كدا انت متعرفش انا ابن مين 🙄🙄 والا انت اصل مين وانت لي شايف نفسك كدا انت حبة معيد مش اكتر
اياد وكدا نفذ صبره بسبب هذا الطالب الوقح: اها يعني بترد عليا وبتتعمل معايا بقلة زوق (يتحدث يهدوا) تحب تعرف انا مين انا الدكتور اياد محمد اظن الكل سمع عني صح صاحب اكبر مستشفي في البلد وابن مالك اكبر شركات عقارات في البلد ده انا مين وغير كدا انا وصلت الانا فيه بمجهودي الانت بتقول انت مين وان احن كلنا دكاتره زي بعض اتفق معاك بس الا يشوشر علي زمايله ملهوش مكان في سكشن وبسبب قلة زوقك انت هتتفصل وهتتحرام من الماده دي علشان تتعلم تحترام من هم اكبر منك مكانه وتتعلم تحتوام دكتورك من دلوقتي واريح واتفضل برا لاني للان بتعمل معاك بحترام وهدوء

 

 

الشاب: في ذهول مما سمعه من اياد خرج في هدوء وهو يعلم انه بهذا قد انتها مستقبله
بعد انتهاء السكشن
اياد: انا بجد بتاسف ليكم علي الوقت الاضاع في الكلام مع زميلكم وهنوقف لحد هنا النهارده السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
خرج اياد من المدارج وذهب الي مكتبه واذا بالدكتور مصطفي بيران عليه
اياد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته دكتور مصطفي خير في حاجه فارس حصله حاجه
مصطفي: كله بخير بس كنت عايز اسالك بس هو صح انا هاخد اجازه زي مانت قولتي امبارح 😅😅
اياد بضحك علي مصطفي: ايوه هناخد مالك ي مصطفي من امبارح مش مصدق بس روح اطمن علي فارس لما انا اجي نص ساعه وهاجي وانت هتروح وهتاخد اسبوع مش يومين بس 😂😂😂😂😂
مصطفي : اياد انت قولت اسبوع صح
اياد: ايوه
مصطفي بصوت عالي: هيييييييييي هاخد اجازه اسبوع
اياد بعصبيه: مصطفي اهدي انت في المستشفى اظن واروح اعمل الانا قولتك عليه
مصطفي: حاضر
انتهاء المكالمة
مصطفي لنفسه: اياد ده عنده انفصام في الشخصيه شويه يضحك وشويه يتعصب وشويه بارد انا مش قادر افهم لدلوقتي 🤔🤔🤔🙂
ذهب اياد الي المستشفي
في. المستشفي
اياد: لو سمحتي هو الدكتور مصطفي فين دلوقتي
الممرضه في هيام: الدكتور مصطفي في العنايات المركزه بيطمن علي حاله الطفل
اياد: اوكي شكرا لك
الممرضه: العفو
ذهب اياد عند مصطفى

 

 

اياد: اتفضل ي مصطفي ممكن تمشي واطلب من الدكتورة نور انها تتجهز علشان عندنا عمليه النهارده الساعه 7
مصطفي: لو عايزني افضل احضر العمليه دي واروح ماشي
اياد: لا ي مصطفي دي عمليه سهل وغير كدا انا كمان مش هعملها فريق الدكتوره نور هم الا هيعملهوا
مصطفي: تمام
مصطفي للدكتوره نور: نور بقولك صح الدكتور اياد بيقولك اجهزي انتي وفريقك علشان عندكم عمليه النهارده الساعه سبعه للمريض بتاعك هو الاقال كدا
الدكتورة نور: هو اياد جيه ي مصطفي
مصطفي: اها وانا هروح اخدت اجازه اسبوع 😂😂
نور: اها عرفت
مصطفي: طيب سلام انا دلوقتي
نور: مصطفي هو اياد في مكتبه
مصطفي: لا كان في العنايات من شويه بيتفقد المريض واكيد هيمشي باين عليه متعصب
نور: اوكي تمام
عند اياد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ام فارس: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ي دكتور
اياد خلاص متقلقيش فارس بخير هيتنقل اوضه عاديه بكرا واسبوع ويخرج ويبقا تمام
ام فارس: شكرا ليك ي دكتور ده من كرم ربنا واخلاقكك
اياد: الشكر الله واحده وفي الاخر ده واجبي استاذنك انا بقا ولو احتاجتي حاجه قولي لممرضه بس السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ام فارس: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
في مكان اخر عند اروه بخوف شديد من رساله اياد لم تستطع ان تكمل باقي يومها في الكليه وذهبت الي البيت مسرعه
في البيت

 

 

اروه: اعمل. اي انا دلوقتي اها اكلم زياد بس لو زياد عارف مش هخلص من ده او ده انا عارفهم شباب عائلتي 🙂🙂🥲
فاطمه تداخل علي اروه: مالك ي اروه خايفه كدا لي
اروه: ماما هقولك حاجه بس متزعليش
فاطمه قولي: في واحد زميلي في الكليه كنت واقفه بتكلم معاه في حاجه خاصه بالمنهج وكدا فا اياد شافني وبعتلي الرساله دي فانا خايفه
فاطمه: اروه اياد مش هبعتلك رساله فيه كميه العصبيه والغيظ الا لما تكوني عامله حاجه
اروه: صراحه يا ماما كنت بضحك مع زميلي وبنهزار
فاطمه: خلاص بقا تستهلي الا هيحصلك منه 😪انا مش هقدار ادخل وهو امبارح كلمك علي هدومك صح
اروه: ايوه
فاطمه: وانتي برضو بتلبسي علي مزاجك بصي ي اروه احن سيبينك علي رحتك في كل حاجه واياد خايف عليك فهو لما بيتصرف ويزعقلك علي لبسك فهو معاه حقك حتي باباكي مش هيتداخل ادعي انتي بس انه يفضل في المستشفى النهارده
اروه: ي رب 😭😭😭
لما تنهي كلمتها حتي سمعت صوت محرك سيارة اياد وسرعتها وعلمت ان نهايتها اقتربت 🥲🥲🥲
اروه: اياد جيه ي ماما
فاطمه: اها سلام انا بقا هروح عند فريده نخرج الاكل وخليكي في اوضتك النهارده احسن 😂😂😂😂😂
اروه: 😭😭😭😭هموت من الخوف
عند اياد في الصالون مع جده واباه وعمه
اياد يقبل يد جده واباه وعمو (اياد بيعتبر عمه احمد زي ابوه كمان وبيحب جدا وانه بيوس ايد عمو او ابوة او جده ده حاجه تدل علي احترامه ليهم): عمو تسمحلي في موضوع
احمد: اتفضل ي اياد
اياد: عمو تصرفات اروه مش عجبني وعايز اتكلم معاها تسمحلي
احمد: ماشي ي اياد اروه زي اختك حياه و روح اتصرف معاها برحتك
اياد لنفسه: زي اختي ازي ي عمو وانا بحبها

 

 

اياد: خلاص ي عمو
فاطمه: اياد استني ممكن تكلمها بهدوء لانها خايفه اصلا 😅😅
اياد: حاضر ي ماما فاطمه (اها اياد بيقول لفاطمه ماما لانه بيعتبرها امه التانبه)
في غرفة اروه
اياد علي الباب بيخبط علي اروه
اياد : اروه افتحي الباب
اروه: حاضر
اياد من غير مقدمات: مين ده
اروه: اياد وحيات ماما فريده زميلي في الكليه بس مفيش حاجه بينا
اياد: اها قولتي زميلك
اروه: ايوه
اياد بزعيق هز اركان البيت: زميلك توقفي معاه وتتضحكي ها
اروه بعيط: والله مش هتتكرار اهدي بس
اياد: اخرسي مسمعش صوتك لما اخلص كلامي
اروه بعيط شديد: حاضر
اياد: انتي لي مش بتسمعي كلامي ها قولتك للمره المليون متفقيش مع شباب وغير كدا لبسك لبسك قولتك ايه عليه امبارح وكلمتك بهدوء ي اروه
اروه: اياد والله مش هتتكرار
اياد: ماشي بس في عقاب ليك ي اروه
اروه: هعمل ايه حاجه تطلبها بس متزعقش فيا
اياد: ماشي مفيش خروج نهائي من البيت لمده اسبوع والفون هيتسحب
اروه بعيط: حاضر
(اكيد هتقول لي محدش ادخل من البيت لان اياد عصبي جدا وكلمته هي الكل في الكل في البيت بس ده ميمنعش انه بيحترام اهله)

 

 

في الصالون
محمد لاحمد: ي احمد لي مداخلتش البنت صوتها واصل لها من كتر العياط
احمد: ده افضل ليها وانا عارف ان اياد عصبي ومش هقدار اقول حاجه وغير كدا معه حق
محمود الجد: صح معاك حق ي احمد
روح بعيط شديد: بابا اياد متعصب اوووي وبيزعق في اروه وانا خايفه اوووي
محمد: ي روحي اروه غلط واياد بيكلمها علشان متغلطش تاني وانتي كمان متغلطيش ولا تكلمي اي واد في المدرسه علشان اياد ميزعقش فيكي زي اروه 😂😂😂
روح: وعد ي بابا مش هكلم اي واد في حياتي
الكل بضحك علي برائة روح
انتهت فاطمه وفريده من تجهز الغداء وتجمع الجميع علي السفره الا اروه ممنوع تاكل مع العيله
زياد: ماما هي اروه فين
فاطمه: اروه هتاكل في اوضتها
زياد: اياد في اي مالك مش بتاكل لي
اياد: شبعان هطلع اوضتي ارتاح شويه
روح: اياد زعق في اروه النهارده ي زياد وتعصب عليها اوووي
فريده: روح اي يبت لزام تتكلمي اسكتي بقا
زياد: حصل اي
احمد: اختك غلطة واياد عرفها غلطها
زياد: بس ازي يكلمها وانت روحت فين
احمد: اياد اخذ اذني قبل ميكلمها
فاطمه: واذني انا كمان اهداء انت ومتتداخلش
زياد: ماشي
انتها اليوم علي كدا كل واحد راح اوضه علشان يانام الا اياد راح المستشفي
واروه لسه بتعيط في اوضتها
اياد وهو في المكتب يتذاكر عياط اروه الذي جعل قلبه يتممزق وجعا: اروه انا بحبك اوووي بس انا اسف لزام اعرفك غلطك اوعدك هعوضك عن كل حاجه وحشه حصلت مني انا اسف

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية ذات العيون الخضراء)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *