روايات

رواية الصعيدي والمغرورة الفصل الأول 1 بقلم إسراء هاشم

رواية الصعيدي والمغرورة الفصل الأول 1 بقلم إسراء هاشم

رواية الصعيدي والمغرورة البارت الأول

رواية الصعيدي والمغرورة الجزء الأول

رواية الصعيدي والمغرورة الحلقة الأولى

يعني اي يا ابوي بقا انا زين الهلالي اتجوز المسخرة دي مستحيل يا ابوي
الاب بغضب انا جولت اللي عندي يا زين هتتجوز نجمة
بنت عمك وبعدين هي كانت عايشه طول عمرها برا وبعدين مسخرة في اي هي ليها شركتها وعارضة ازياء
زين بغضب جح”يمي ماشي يا ابوي يا انا يا هي وبيخرج زين من البيت بغضب جح”يمي وهو يتوعد لها انو سيرايها النجوم في عز النهار ويريها من هو زين الهلالي كان يظن انها سترفض ولكن هي فاجئته بموافقتها فكيف لواحده مثلها عاشت حياتها كلها بالدول الاوربية ان تتزوج صعيدي وخصوصا انها سيده اعمال ومعروفة في مجال الموضة وبيفضل زين يلف علي شركته ومصانعه طول اليوم وينشغل بي عمله لكي لا يفكر في تلك المصيبة فهو يك”رة صنف حواء وبشده وده لسبب هنعرفة بعدين
لتنزل هي من طيارتها بقوة وشموخ ولما لا وهي نجمه الاقتصاد فهي اشهر مصممه ازياء بالعالم فالجميع يتمني ان يتعاقدو معها فهي نجمه الهلالي اصغر سيده اعمال بالعالم لتمشي بثقه والجميع عيونه عليها بنظرات اعجاب وهيام من شده جمالها فعيونها لونها ازرق ويمزجها اللون الرمادي وشعرها الناري الاحمر الذي يصل لي اخر ظهرها وبيضاها الناصع وجسدها الممشوق وكانها عارضه ازياء فكانت فتنه بشده من شده جمالها لتبتسم بغرور وهي ترا نظرات الانبهار من الجميع من شده جمالها فهذا يزيدها ثقه وغرور لتخرج نجمه من المطار وهي ترا سيارة تنتظرها بالخارج لتجلس بها نجمه وتنطلق بها السيارة وبعد مرور عده ساعات بتوصل نجمه لي اراضي الصعيد فهي لم تاتي الي هنا منذ كانت طفلة وتغوص بذكرياتها وهي تتذكر

 

 

 

ذلك المتعجرف زين ابن عمها فهو منذ صغرة وهو متعجرف وكان لا يتحدث مع احدا ابدا وكان يرا نفسه دايما ولا يبتسم وعلطول وجهه غاضب وسمعت عنه انه عنيد وبشده ولكن علي مين فهي نجمه الاقتصاد فسوف ترية من هي نجمه فهي كانت ترفض هذا الزواج ولكن ولدها ضغط عليها وبشده وهي لا ترفض اي طلب له ووافقت علي ظن منه انه سيرفض ولكن علمت بموافقته والان سترية كيد حواء بيقاطع تفكيرها رنين هاتفها وبيكون المتصل والدها لتبتسم نجمه وهي ترد علي الهاتف وبتقول بابتسامه تسحر كل من يراها وحشتني اوي يا بوب
الاب بابتسامه يا بكاشة لحقت اوحشك ده هي ساعات اللي غبتيهم بس تعرفي انتي كمان وحشتيني اوي بكرا هاجي وراكي يا حبيبتي
نجمه بابتسامه تيجي بالسلامه يا حبيبي انت عارف انا اضطريت انزل النهاردة عشان اشوف الارض اللي هبني عليها الشركه هي والا كنت استنيتك وكنا نزلنا سوا
الاب امجد:: عارف يحبيبتي المهم انتي وصلتي ولا لسه
نجمه:: انا قربت خلاص يحبيبي المهم خلي بالك من نفسك
امجد:: حاضر يحبيبتي وانتي كمان اشوفك بكرا يا حبيبتي وبتقفل نجمه مع والدها وهي تبتسم فهي تحب والدها بشده فهو كل حياتها وهو من رابها بعد ان تركتها والداتها له ولم تسال عنها
زين:: بيكون نازل علي الدرج وهو يلبس قميص وبنطلون اسود ويشمر اكمام قميصه ويظهر عليه علامات الغضب ولكن رغم ذلك فهو وسيم حد اللع”نه بشعرة البني وعيونه الخضراء وذقنه البني وجسده الرياضي وطوله الفارغ فمن يراه لايصدق انه مصري واساسه صعيدي من شده وسامته بيلاقي زين والده يجلس بالصالون وهو يشرب الشاي بيلقي عليه زين تحيه الصباح وبيرد عليه والده وهو بيقول تعاله يا زين اجعد يا ولدي عاوزك فكلمتين
زين:: بيقعد قصاد والده وهو بيقول خير يا ابوي
الاب عزام:: كل خير يا ولدي بنت عمك جايه النهاردة وكتب كتابكم الخميس الجاي فعاوزك ترجع بدري عشان تستقبلها
زين:: بيتنهد بغضب وهو يقوم من مكانه وبيقول بغضب حاضر يا ابوي وبيخرج زين بغضب من البيت وهو يل”عن كل شي حوله وبيقول بغضب والله وهتشرف الخواجيه خليها تيجي اما نشوف هتستحمل قد اي اهنا وبيركب زين سيارته وهو يسوق بسرعه لكي يمر علي الاراضي قبل ان يروح الشركه

 

 

نجمه:: بتوصل الي اراضي سوهاج وهي تتامل الاراضي حوالها وبيقاطع تفكيرها السائق وهو بيقول وصلنا يا هانم بتنظر نجمه حوالها وبتنزل من السيارة كانت ترتدي توب اسود ويظهر بطنها وفوقه بليزر من اللون الرمادي الغامق ونطلون كلاسيك من نفس اللون وهيلز من اللون الاحمر اول ما بتنزل من السيارة بتتصوب عليها جميع الانظار بصدمه وانبهار من جمالها ولبسها فهم لاول مرة يراو هكذا في بلدهم وتنظر لها النساء بغضب وغيرة شديده ويريدون قتل”ها
لترتدي نجمه نضارتها الشمسية من شده الحرارة والشمس التي تصوب علي عيونها وتنظر حولها وهي تران نظرات وهمسات الرجال والنساء المصوبة عليها لم تبالي بهم نجمه وبتتفرج علي الارض ولكن لم تعجبها وبتفضل تتفرج علي الاراضي وبتقع عيونها علي ارض تعجبها موقع الارض بتقول نجمه للسمسار الذي كان معها ويفرجها علي الاراضي مين صاحب الارض دي انا عاوزة اشتري الارض دي
السمسار للاسف الارض دي بتاعت زين بيه وهو مش راضي يبيعها لحد ابدا
نجمه برفعه حاجب يعني اي انا قولت هشتري الارض دي يعني هشتريها مفيش غيرها اللي عجبني وموقعها حلو وكبيرة جدا زي منا عاوزها
السمسار بخوف مش هقدر يا هانم زين بيه محدش يقدر يوقف قصاده
نجمه بعناد ليه يعني انا عاوزة اشوفه زين ده اللي انت خايف منه هيكون مين يعني لو هو زين انا نجمه الاقتصاد
السمسار بيقف مكانه بصدمه وخوف وهو يرا من يقف خلفها بتلاحظ نجمه نظراته اللي مصوبة خلفها وبتقول هي انت روحت فين ومالك مصدوم كدا ليه ولكن هنا بياتي صوت رجولي حاد وهو بيقول كنتي بتقولي اي بقا هنا بتلتفت نجمه وهي بتقول وات مين حضرتك اصلا وبتدخل ليه
زين:: بينظر لها بحده من مظهرها وملابسها وهو يرا نظرات الرجال ويسمعهم وهم يتغازلون بها وبيقول انا صاحب الارض اللي انتي واقفه عليها دي
نجمه:: وهي ترفع نظراتها فوق شعرها وهي بتقول بغرور اه انت بقا زين
زين:: هنا بينظر فعيونها التي عكس بها ضوء الشمس ليزيد بريقها وتكون جميلة بشكل يخطف الانفاس ولكن بينتبه زين لنفسه وبيقول بحده وغرور ايوة انا زين
نجمه:: امممممم ماشي انا كنت بقولو عاوزة اشتري الارض دي عشان عجبتني وهي دي الارض المناسبة لي المشروع بتاعي

 

 

زين:: ببرود جليدي ومستفز طلبك مرفوض وبيسيبها زين وهو يعطي لها ظهره لكي يرحل بكل برود
هنا بتتعصب نجمه من تجاهله ورفضه وبتقول نجمه بغضب وعناد انت متعرفش انا مين انا نجمه الهلالي نجمه الاقتصاد يعني اشتريك انت والبلد كلها بفلوسي مش نجمه اللي يتقالها لاااا وهاخد الارض دي
زين:: بيقف مكانه وهو يعطي لها ظهرة وبيجز علي اسنانه بغضب والشرار يتطاير من عينيه اول ما بيعرف هوايتها وبيضم ايده بغضب ووجه بيحمر بشده فهي علت صوتها عليه وسط المزارعين والسمسار وتتحداه ورجال بشنبات لا يقدرون علي فعل هذه الغلطه او يرفعون صوتهم امامه وكمان اتعصب اول ما عرف انها بنت عمه اللي هتكون حرمه المصون وزوجته وكيف ترتدي مثل هذه الملابس وتقف وسط الرجال وهم ياكلونها بنظراتهم ويتغازلون بها وهنا بيلتفت لها زين وهو بيقرب عليها بغضب ويقف امامها وهو ي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الصعيدي والمغرورة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *