روايات

رواية خلف أسوار القلب الفصل الخامس 5 بقلم سهيلة عبد الجواد

رواية خلف أسوار القلب الفصل الخامس 5 بقلم سهيلة عبد الجواد

رواية خلف أسوار القلب البارت الخامس

رواية خلف أسوار القلب الجزء الخامس

خلف أسوار القلب
خلف أسوار القلب

رواية خلف أسوار القلب الحلقة الخامسة

نور : الو يا مروان عاوز ايه سيبني انام شويه
مروان: لا قومي قدامنا حاجات كتير نعملها
نور : طيب بص عشر دقايق بس
مروان: هجيلك
_على ما تيجي اكون لبست يلا باي
مروان بضحك : طيب خلصي عشان ننزل ونقضي مشاويرنا بسرعه
نور : تمم واهلنا مش هييجوا معانا صح
مروان: لا هما عارفين الراجل وهيحصلونا
نور : تمم سلام بقا عشان البس
هبه :ايه يبنتي صاحيه بدري يعني
نور : وانتي لابسه بدري يعني ! المهم انا ومروان هنقضي كام مشوار كدا وهنرن عليكوا تيجوا عند الصايغ عشان نجيب الشبكه
هبه : تمم وانا هقعد عند هدي شويه وننزل انا وهي وابراهيم لما تتصلوا
نور : طب وبابا
هبه :ابوكي في الشركه هيخلص كام حاجه وهيجي ورانا
نور : حلو اوي ماترقعيلنا زغروطه ياست انتي !
هبه : بس كدا حاضر .. لولولولولولي
نور بفرحه: خودي بوسه انا هنزل بقاا
هبه : تمم ربنا معاكي
_____________________

 

 

 

 

ولاء: ايه يبنتي موبايلك عمال يرن ما تردي بقا
رناا: مش عاوزة ارد يا ماما
ولاء : طيب براحتك
_____________________
يوسف لنفسه : طب اعمل ايه دلوقت طيب !!بس انا هنهي كل حاجه دلوقت وزي ما تيجي تيجي ..
_____________________
مروان: ياستار يارب مكشرة كدا ليه علي الصبح
نور : دماغي مصدعه اوي
مروان: لا الف سلامه بصي هنعدي علي الصيدليه واحنا ماشيين نجيب اي حاجه
نور : طيب خلاص ..هنعمل ايه مع يوسف ورنا
نور : نفكر في الطريق..بص هنجيب الشبكه واروح لرنا علي طول مينفعش اسيبها في يوم زي دا
مروان: عندك حق يلا
_____________________
يوسف : بص يا عمي انا مش هتجوز رودينا ! وخليها تبطل الحركات اللي بتعملها دي واعتبر حوار الخطوبه دا محصلش..
منير : كلامي مش معاك يا يوسف كلامي مع ابوك
يوسف : اعملوا اللي عاوزينه انا اتصلت اقولك بس انه من النهاردة مفيش حاجه بيني وبين بنتك وكدا كدا اصلا مش هتعرفولي طريق عشان سبت البيت تمم يلا سلام
_____________________
رنا: يا اخي سيبني في حالي بقاا وبطل تتصل النهاردة خطوبتي خلي عندك دم بقا
يوسف : انا حبيت اقولك اني خلاص فركشت
رنا: ايوا يعني اعملك ايه سلام
يوسف :لا متقفليش والله العظيم اهلي هما اللي جابرني وانا سيبتلهم البيت وماشي رنا عشان خاطري الغي الخطوبه دي انا مستعد اعمل اي حاجه
رنا: انت بتهزر صح ! خطوبه ايه اللي هلغيها
يوسف : خلاص يارنا انا هسافر ومحدش هيعرفلي طريق سلام انا كنت متمسك بيكي وكنت هفضل هناا عشانك لاني ملقتش حاجه افضل عشانها بس انتي رافضه سلام
رنا: سلام
___________________

 

 

 

يوسف : الو يا مروان انا هسافر
مروان: هتسافر فين
يوسف : هروح الاسكندريه وعلي فكرة انا فركشت الخطوبه
مروان: الله ينور عليك ياعم احسن برضو ابقا احكيلي بعدين عشان سايق المهم استني متسافرش عشان تحضر خطوبتي والاهم بقا انا ونور بنظبط كدا عشان نرجعك انت ورنا لبعض
يوسف بيأس :نرجع اي بس دي خطوبتها النهاردة
مروان: ياعم خليها تتخطب احنا هنتصرف المهم اقفل دلوقت وانا هقضي كام مشوار مع نور وكدا ونروح نجيب الشبكه بعدين هقابلك نرسيك علي الحوار ونروح خطوبه رنا
يوسف : اشطا سلام
_____________________
رنا: الو يا نور اتأخرتي كدا ليه
نور : معلش شويه كدا وجايه عشان انا ومروان رايحين نجيب الشبكه
رناا: طيب تمم يا حبيبتي مبروك بس برضو متتأخريش
نور : انا نازله اجيب الشبكن بدري عشان متأخرش بإذن الله قبل العصر اكون عندك
رناا: تمم يا حبيبتي سلام
مروان: بصي يوسف عاوز يسافر بس انا مش هخليه يسافر بس هنفهم رنا انه مسافر
نور: لا اهدي عليا كدا وفهمني
مروان: حاضر…. وعلي فكرة يوسف فركش خطوبته مع بنت عمه وهنقابله واقوله علي الخطه بعد ما نجيب الشبكه
نور بفرحه: كدا فل الفل
مروان: تمم في صيدليه اهي هنزل اجيب برشام ليكي واجي
نور : اشطا
بعد شويه
_____________________

 

 

 

في مكتب محمود
محمود: في ايه يا سناء
سناء: حضرتك فيه واحد بيسأل عن حضرتك برة وبيقول شغل ضروري
محمود: مقالكيش اسمه
سناء : اسمه جلال بدران
محمود بحيرة: طب خليه يدخل
سناء: تمم يا فندم بعد اذنك
سناء : اتفضل يا استاذ جلال
جلال : شكرا
محمود: اهلا اتفضل
جلال: اهلا يا استاذ محمود انا جلال بدران بشتغل المقاولات بس مش انتاج وتصدير زيكوا انا بشتري واوزع علي التجار
محمود : تمم وبعدين
جلال : انا جاي اعمل معاك صفقه علي كميه معينه والصفقه دي هتبقا كويسه جدا بالنسبالك لاني هاخد كميه كبيرة من الحديد والاسمنت اما بالنسبالي فانا قدامي شركات كتير بس الشركه دي منتجاتها شاغله السوق وكله بيشكر فيها فقلت اما اشوف كدا
محمود: تمم ودا شئ يسعدني بس سيبني افكر واشوف رأي شريكي
جلال : ماشي بس ياريت متتاخروش
محمود : انتظر مني اتصال النهاردة بليل ان شاء الله
جلال وهو بيقوم: خلاص اتفقنا وربنا يقدم اللي فيه الخير سلام عليكم
محمود: عليكم السلام
بعد ماجلال خرج
محمود: ايوا يانور
نور: ….
محمود: طيب خلاص اهدي انا جاي اهو سلام
_____________________

 

 

 

مروان: ايه عمو قالك ايه
نور : قال انه جاي اهو
مروان: تمم وانا كمان بابا وماما ومامتك نزلوا واخواتك كمان
نور: تمم كدا
_____________________
عند الصايغ
نور: ايه ياجماعه اتأخرتوا كدا ليه
رفعت: معلش بقا يبنتي حقك عليا شوفوا بقا هتجيبوا ايه
مروان: يالا يانور اختاري
نور : انا عاوزة الدبله دي
مروان: هاتها كدا ياعم
الصايغ : اتفضل يابني
مروان: البسي يلا كدا وشوفيها
نور بتوجع : اها
مروان: ايه فيه ايه
نور : اتحشرت مش عارفه اخلعها ووجعاني
مروان: طب هاتي ايدك كدا احاول انا
نور : براحه طيب
الصايغ: خد طيب طلعه بالصابونه !
مروان: هات ياعم ! انتي كل خياراتك غلط كدا
نور: مانا لو بختار صح مكنتش وافقت اني اتجوزك
مروان: مش فالحه الا في اللماضه بس
نور : ولا لم لسانك وقصر في الكلام
مروان: اي ولا دي عيل بلعب معاكي
نور : بص اطلع من دماغي لاني بدأت اتخنق
مروان بزعيق : نقطينا بسكاتك بقا
ابراهيم: انت بتزعقلها كدا
هبه: سيبهم هما علي طول ناقر ونقير كدا
ابراهيم: امال هتتجوزوا ازاي
نور: اهاا

 

 

 

مروان: خلاص قرب يطلع ….اهو طلع اخيرا ياااه
نور: الحمدلله .انا مش عاوزة شبكه يالا نروح
مروان: نروح فين بس طب اختاري حاجه تانيه
نور : اختار انت انا نفسي اتسدت خلاص
مروان: بصرلحه انا عيني علي الدبله دي من ساعة ما دخلت
نور : انهي
مروان: دي !!
نور: الله حلوة اوي ازاي مشفتهاش
مروان: هاتها كدا ياعم
نور : حلوة اوي وكمان مظبوطه علي ايدي!!
مروان: مبروك يا نونتي
نور بعصبيه : متقوليش يانونتي
مروان: خلاص يابطتي
نور : ولاا هعورك لو قلت الكلمه دي تاني!
محمود: في واحده تقول لخطيبها كدا
نور: اتاخرت كدا ليه يبابا
محمود: والله انا ونازل جالي شغل فجأه المهم اعتذري لخطيبك
نور : اعتذر ليه
محمود : اسمعي الكلام هيزعل منك
نور : لا مبيزعلش
محمود : طب بصي عليه كدا
نور : ايدا انت عاملي نفسك زعلان
محمود : اعتذري
نور : يبابا
محمود: ولا كلمه
نور وهي بتبص لغل لمروان: معلش
مروان: قولي انا اسفه يا حبيبي
نور : نعممم اسفه وحبيبي لا عند امك وبعدين بصت لهدي ..سوري ياطنط
زينب بضحك: انتي خليتي فيها طنط
نور : اسفه

 

 

 

 

مروان: ماشي
نور : مش بعتذر ليك علي فكرة
هبه : هي عركه دا انتوا حتي جايين تجيبوا شبكتكوا
نور :خلاص يماما اهو انا هقعد ساكته بس خليه هو كمان يسكت
مروان: ايه ياطنط انتي وماما ما ترقعولنا زغروطه كدا
وزغرطت هبه وزينب في نفس الوقت
مروان: هاخد انا نور مشوار كدا وبعدين هنروح نلبس عشان هنروح خطوبه رنا
محمود : خلاص ماشي يلا يا هبه انتي والاولاد وانت ياابراهيم كمان وصل هدي وتعالي عشان هنروح الشركة ورانا كام حاجه كدا
رفعت ماشي
_____________________
في الكافي
يوسف : ايه يا مروان اتأخرتوا كدا ليه!
مروان: انا ونور كنا بنجيب الشبكه وبعد بكرة الخطوبه
يوسف : ربنا يتمم ليكوا علي خير
نور: شكرا
مروان: يارب
نور: ها يا مروان اي الخطه اللي هنرجع بيها يوسف ورنا؟!
مروان: اليكم الخطه…..!!
يوسف: اشطا جامده بس يارب تنجح
نور : ان شاء الله هتنجح
يلا بقا يا مروان عشان باقي المشاوير
مروان: اشطاا يلا سلام يا يوسف
يوسف : اشطاا سلام بس لو حد سأل عليا من عيلتي قولولهم اني مسافر وانتوا متعرفوش فين واني مغير الخط
مروان: اشطا سلام
وروحوا عشان يجهزوا
___________________

 

 

 

مروان: ايش هذا الجمر بس
نور: بس يلا
مروان: ياباي علي الدبش يلا اركبي
_____________________
عند رنا
رناا: اي يانور اتأخرتي
نور : انا ومروان كنا بنجيب الشبكه وبعدين اديني جيالك العصر اهو
رنا: طيب يلا ساعديني عشان البس واحط الميكب
نور : يلا
رنا بحزن: يوسف كلمني
نور: وبعدين
رنا بعياط: قالي انه فركش وانه كمان هيسافر
نور: قال كدا برضو لمروان
رنا: هو هيسافر فين
نور: معرفش هو قال الكلمتين دول وقفل الفون بتاعه
رناا: طيب
نور: انتي لسه بتحبيه ليه بقا كل دا ..هو والله كان مضغوط عليه جامد من باباه وعمه
رناا: يعني اعمل ايه يعني وانا شايفه واحد لابسه دبلته
نور : طب وناويه تعملي ايه
رنا: مش عارفه
نور : طب هتكملي في حوار الخطوبه دا ولا هتفركشي
رنا: مش عارفه
نور: طب انتي مستريحه لايهاب
رنا: مش عارفه
نور : هو انتي كل حاجه مش عارفه
رنا: ما انتي عارفه اني ماتعاملتش مع ايهاب قبل كدا
نور: طيب خلاص وبطلي عياط عشان اعرف احطلك الميكب اب
رنا: حاضر حاسبي بس عشان اروح اغسل وشي
نور : طيب

 

 

 

 

رنا بعد ما رجعت من الحمام: هو مروان جاي
نور : هو جه بس قاعد في العربيه تحت
رنا: طب ما تخليه يطلع
نور : هيطلع لما اخلص معاكي وافضي كدا
رنا: طيب
بعد ما خلصوا
نور : الميكب تمم والفستان تمم اوي عليكي
رنا بحزن: طيب
نور: ماتخافيش يا حبيبتي انا عارفه انك صعب انك تنسي يوسف بس لو ربنا كاتبلكوا انكوا ترجعوا لبعض هترجعوا ولو فيه خير في ايهاب هتكملوا ..
رنا: ربنا يقدم اللي فيه الخير
ولاء : يلا يابنات ايهاب والناس مستنيينك برة
نور : اهو طالعين يا طنط
ولاء : تمم
نور : الو يا مروان يلا اطلع
رنا: مش هقدر اخلي حد غير يوسف يلبسني الدبله
نور: يا حبيبتي لو ليكي خير في يوسف هتقلعي الدبله دي وتلبسي دبله يوسف متخافيش اجمدي انتي بس كدا وكل شئ هيبقا فل الفل
رنا : يارب يانور
____________________
ايهاب : ايه القمر دا
رنا: شكرا
ايهاب : ايدك بقا البسك الدبله
رنا بتأفف: اهوو
_________________
مروان: ها ايه اخبار رنا
نور: زعلانه اوي انها هتتخطب لحد غير يوسف
مروان: فهمتيها ان يوسف سافر وغير الخط وفركش وكدا ومحدش عارف له طريق
نور: اه فهمتها
مروان: كدا تمم اوي
هتصل بيوسف اقوله
نور : تمم بس خلي بالك لاحسن رنا تسمعك
مروان: متخافيش
مروان: الو يايوسف ..وحكاله اللي حصل
يوسف : تمم اوي كدا
___________

 

 

 

 

نور : احنا هنروح بقا يا رنا وهبقا اكلمك تمم
رنا: ماشي
وروحوا
___________________
نور : ماما انا نازله الكليه
هبه : ماشي ربنا معاكي هتروكي لوحدك ولا مع مروان
نور: مع مروان يلا سلام
____________________
في مكتب محمود
محمود : اتفضل يا استاذ جلال
جلال: السلام عليكم
محمود : عليكم السلام اعرفك باستاذ ابراهيم شريكي
_____________________
في مكتب وليد
وليد: تعالي يا رودينا المكتب وهاتي الورق بتاع الصفقه الجديدة …….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية خلف أسوار القلب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *