رواية آدم ملاذ حواء الفصل السابع 7 بقلم باسنت أشرف
رواية آدم ملاذ حواء الفصل السابع 7 بقلم باسنت أشرف
رواية آدم ملاذ حواء البارت السابع
رواية آدم ملاذ حواء الجزء السابع
رواية آدم ملاذ حواء الحلقة السابعة
_يقين بتتعاطىٰ!!
أنتِ متأكدة يا ماما؟؟
ردت نورا ببكاء
_ايوا واللهِ متأكدة أنا سمعتها وهي بتكلم صاحبتها منها لله هي السبب
_اهدي يا ماما وأن شاء الله كل حاجة هتكون بخير
_يارب يا ياسين يارب
_اهدىٰ بالله عليكِ ما تعيطي كفاية
_مش قادرة اصدق اللي سمعته
_اطمني يا ماما يقين هتكون بخير ومش هتحصلها حاجة ابدًا بس ياريت محدش يعرف حاجة وباللذات بابا
وأنا هتصرف بعد فرحي
_ماشي يا ياسين
ذهب ياسين وهو مصدوم من حديث والدته
فَ كيف لاخته أن تتعاطىٰ هل جنت؟!
لكنها لم تكن كذلك في حياتها
دعىٰ لها بصلاح الحال وهو يمسك هاتفة ويطلب رقم ما
_محتاج مساعدتك
_براحة يا بني طب سلم الاول حتىٰ
_مفيش وقت للكلام ده أنتَ لازم تساعدني
_شكل الموضوع كبير
_هو من ناحية كبير فهو كبير اوي
_في أي يا ياسين
_يقين اختي
_مالها يقين؟!
_بتتعاطىٰ
_بتتعاطىٰ!!
أنتَ بتقول أي يا ياسين
_بقولك اللي فيها وأنتَ لازم تساعدني
_محدش من العيله عرف صح؟
_محدش عرف ومحدش هيعرف انا كلمتك أنتَ علشان واثق فيك ومتأكد من أنك هتساعدني
_هساعدهها طبعًا هي دي فيها كلام أنا متأكد أن اللي حصل ده غصب عنها
_صح وأنا متأكد من كده لأني عارف اختي كويس لكن هي بعد ما تتعالج وترجعلنا بالسلامة هتكون محرجة من الكل لو عرفت ان حد فيهم عرف اكيد فاهمني يا يوسف
_فاهمك طبعًا يا ياسين وانا برضوا عارف يقين كويس دي بنت عمي
أنا هشوف دكتور كويس بأذن الله
_ متأكد من كده يا دكتور يلا مع السلامة
_سلام
علىٰ الناحية الآخرىٰ اغلق يوسف الخط مع ابن عمه وهو حزين علىٰ ما وصلت إليه ابنه عمه الحبيبة وصديقته المفضلة فهو يحبها منذ الصغر تقدم إليها من قبل ولكنها لم توافق عليه واخبرته انها لا تعتبره سوىٰ اخ لها لذلك ابتعد عنها جدًا ولا يتحدث إليها إلا قليلًا في التجمعات العائلية لم يكن يتوقع ان يصل بها الحال إلىٰ ذلك ولكنه عزم علىٰ معالجتها مهما كلفه الأمر
علىٰ صعيدٌ آخر في منزل آدم وحواء كان قد مرَّ علىٰ زواجهم ثلاثة أشهر علىٰ زواجهم
وكانت اسعد ثلاثة أشهر في حياة حواء
فآدم يعاملهاا كالملكات فقد عشقته في تلك الفترة
_ يلا يا حوائي هنتاخر الفرح قرب يخلص
_شوية صغننين بس واكون خلصت استنىٰ
_حاضر يا ست حوَّاا منتظرين
بعد فترة قليلة خرجت حواء من الغرفة
_ ما شاء الله تبارك الخَّلاق فيما خلق
أي القمر ده يا حبيبي
_بس يا دومي علشان بكسف
_يلا يا قلب دومي نزلي نقابك ويلا بينا
_اشطا يا دومي يلا بينا
في قاعة كبيرة مُقام عرس “ياسين وفريدة”
_يووه يا ياسين متبقاش خنيق كده يا راجل وسيبني ارقص
_لما يطلعلي قرنين يا ست فريدة ابقىٰ وقتها قومي ارقصي قدام الناس دي كلهاا
_خنيق طول عمرك انا اعرف أي اللي خلاني احبك
رمقها بغضب وهو يمسك يدها بشده حتىٰ لا تفاجأه بشيء من جنونها
_خلاص سيبني أنتَ مش ماسك حرامي
_لا يا فريدة انا مش واثق فيكِ بصراحة
_هووف مكناش عملنا فرح احسن
_ياريت
في إحدىٰ الاماكن يجلس يوسف وبجانبة يقين
_عايز اي مني
نعم اتفضل
_اي الطريقة الزفت دي ما تتكلمي كويس
_أنتَ السبب انا مش مسمحاك
رد عليها باستنكار وهو يشير علىٰ نفسة
_أنا السبب!!
أي الكلام ده
_ايوا الحقيقة ان انتَ السبب يبقىٰ تبعد عني
انا عارفة انك شمتان فيا دلوقت
_يقين انتِ وحياة ربنا مش بتفهمي وهبلهههه
_شكرًا بس انتوا ابعدوا عني كلكم وسيبوني براحتي أنا حرة
_لا مش حرة يا يقين
أنتِ ازاي تعملي حاجة زي دي
أنتِ مفكرتيش في جدك او ابوكِ او حتىٰ عمامك لما يعرفوا
سيبك من كده مفكرتيش في حالة امك دلوقت هي وياسين
انتِ هتفضلي طول عمرك انانية ومش بتفكري غير في نفسك
_أنا مش انانية وبكرهك يا يوسف
ايوا انا بكرهك ومتفكرش اني ممكن احبك في يوم فياريت تبعد احسن
_مش هبعد يا يقين وهتشوفي وهفضل وراكِ لغاية ما تروقي وترجعي زي الأول
بعد فترة انفض العرس وعاد كل منهم لبيته
في شقة ياسين وفريدة في الطابق الخامس فوق الطابق الذي تسكن به عائلة ياسين
_اتفضلي يا عروسة متتكسفيش
_مش مكسوفة يا ياسو وهو في حد بيتكسف من روحه برضوا
_يخربيت الجراءة انتِ ازاي جريئة كده؟
_زي السكر في الشاي يا ياسو
دلفوا للداخل وفور اغلاق ياسين للباب اردف قائلًا
_بصي يا ست فريدة انتِ تروحي دلوقتي تغيري الفستان القمر ده وتتوضي علشان نصلي
_اشطا يا ياسو هوا واكون عندك
بعد فترة خرجت وهي ترتدي اسدالها وصلت هي وياسين ليبدوأ حياتهم بم يرضي ربهم لتصبح زوجته أمام الله
بعد مرور عدة ايام سعيدة علىٰ البعض وتعيسة علىٰ البعض الآخر
_يووه يا فريدة قولتلك مفيش حاجة ياريت تبعدي عني
_لا يا ياسين في حاجة انا متاكد
واكملت بلطف وهي تعانقة
_احكيلي يا ياسين انا مراتك وحقي اني اعرف واخفف عنك حتىٰ لو بالكلام
بادلها العناق ولم يتحدث ولكنة فكر في فريدة فكيف تستطيع ان تحتويه هكذا لم يكن يتوقع أنها تمتلك تلك الكم من الحنان فهنيئًا له علىٰ هذه الزيجة
_خلاص يا حبيبي لو مش هتقدر تتكلم دلوقت عادي لما تحب تحكي أنا موجودة في أي وقت
_ربنا يديم وجودك يا فيري
في شقة آدم وحواء
_برضوا هتمشي تاني
_يا حبيبتي بقالي 3 شهور قاعد جمبك
خلاص اجازتي خلصت ولازم اروح شغلي
_ماشي
_حبييتي قموصة يا نااس
_حبيبي رخم يا نااس
_بتقلديني!
_عندك مانع؟
_لا طبعًا هو انا اقدر
هكلملك تمار تيجي تبات معاكِ لغاية ما ارجع
_هتتأخر؟
_لا هما يومين بالظبط وهرجع
_ربنا يستر عليك يا دومي
_هتوحشيني يا قلب دومك
عانقته مطولًا وهي تقبله وبعد فترة خرج وهو يودعها
في شقة وائل
_مدحت عايز يكتب الكتاب خلال الاسبوع ده والفرح بعد شهرين
_عادي يا بابا انا معنديش مشكلة اهم حاجة رأي حضرتك
_علىٰ بركة الله يا وردتي ربنا يتمملك علىٰ خير
مرت عده ايام والجميع مشغول في التجهيز إلىٰ كتب كتاب ورد ومدحت
وآتىٰ اليوم الموعود والجميع سعيد
وآدم عاد من عمله
“بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير”
انطلقت الزغاريط والتهاني علىٰ كل من مدحت وورد
وبعد فترة طلب منهم مدحت أن يخرج مع ورد قليلًا فوافقوا
_هو انا كده ينفع اتكلم معاكِ عادي ولا ممنوع
_احم لا عادي انتَ دلوقتي بقيت جوزي
_طيب الحمدلله
قبل يدها وهو يقول
_انا بحبك اوي يا وردتي
من اول مرة عيني وقعت عليكِ وأنا حبيتك
ادبك واخلاقك وطريقتك وكل حاجة فيكِ
خجلت وهي ترد
_شكرًا
_شكرًا!!
_ايوا اومال اقول اي
_لا متقوليش
جبيلي شلل بس
_بعد الشر عليك يا مدحت
_خايفة عليَّ يا قلب مدحت
_طبعًا مش جوزي
_جوزك بس؟؟
_وهو في اكتر من كده
_حبيبك مثلًا
_مثلًا مثلًا
_ورد يلا نرجع قبل ما اتشل هنااا
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية آدم ملاذ حواء)