رواية عشقت مطلقة وأولادها الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم مارلي إيهاب
رواية عشقت مطلقة وأولادها الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم مارلي إيهاب
رواية عشقت مطلقة وأولادها البارت الرابع والعشرون
رواية عشقت مطلقة وأولادها الجزء الرابع والعشرون

رواية عشقت مطلقة وأولادها الحلقة الرابعة والعشرون
في صباح يوم جديد
استيقظ ريان مبكر وراء مهرة مازلت نائمه قام من علي السرير و خرج بره الغرفة و نزل المطبخ يعمل القهوة وكانت زهرة واقفة فيه
ريان دخل المطبخ و لم يعيرها انتباه
زهرة بدموع
انت مرتاح باللي عملته معتقدش يا ريان ولا عمرك هترتاح حتي لو اتجوزت غيري هتفضل بتحبني برضه هيبقي في حاجز بينك و بينها عمرك ما هتعتبرها زوجة انت بس بتحاول توجعني
ريان لم يتحدث ولا ينظر لها يكمل عمل القهوة بهدوء كأنها لم تتحدث ولا تقف امامه
انفعلت زهرة من تجاهله المهين لها واقتربت منه بعصبية وقالت
انا بكلمك علي فكرة رد عليا
ريان ترك ما بيده وقال بهدوء
رايدة ايه يا زهرة هقولك يا بت عمي انا اه بحبك و كنت اتمنالك الرضا ترضي بس علشان بحبك اذل نفسي و كرامتي ليكي وارضي باللي انتي بتعمليه تبقي غلطانة زي ما كنت معاكي وقربت منك قربت منها و يمكن اتفاعلت معاها اكتر منك تعرفي ليه لان هي سلمتلي نفسها و هي راضية مش زيك كنتي بتمثلي انك راضية و انتي مش عايزني اقرب منك حتي لو بحبك بعد كل اللي قولتيه و اللي عملته مش عايزك القلب اللي يذل صاحبه و يهينه انا اشيله من مكانه و احطه تحت رجلي يا زهرة مش علشان بحبك هتذلل ليكي
زهرة بدموع
يعني ايه
ريان بهدوء
اية اللي مش مفهوم في كلامي كلامي واضح يا زهرة
زهرة بدموع
طيب يا ريان انا مستعدة اصلح اللي عملته و ارضيك
ريان بهدوء
هتصلحيه ازاي يا بت عمي هتدوي قلبي اللي انجرح منك و لا كرامتي و رجولتي اللي اتهانت بسببك برضه هتعملي ايه و هتصلحيه ازاي يا بت عمي
زهرة بدموع
انا اسفة علي كل اللي حصل طلق البت دي و انا هكون ملك ايديك يا ريان و كل اللي انت رايدة انا هعمله ليك يا ريان
ريان ابتسم بغلب
قولي كدة بقي مش عايزه الناس تقول عليكي ان جوزك اتجوز عليكي بعدها بفتره قليله ليه بتفكري في كلام الناس
زهرة بدموع
لا صدقني يا ريان انا مش بفكر كدة مش عايزه واحدة تشاركني فيك
ريان ببرود
ليه ما انا قبلت ان واحد يكون مشاركني فيكي و اخد حق مش من حقه و اتجوزتك علي عيبك يا بت عمي علي الاقل انا راجل و يحق ليا اربعة اما انتي الغلطة الوحيدة اللي عملتها في حياتي كلها اني اتجوزتك و فكرت استر عليكي يا بت عمي و انتي متستحقيش
صب القهوة بتاعته وثم غادر المطبخ و طلع غرفته بهدوء ورأ مهرة استيقظت و تضم الغطاء علي جسدها تدريه بخجل
ريان ابتسم
صباح الخير
مهرة بخجل
صباح النور
ريان بهدوء
قومي خدي دوش و تعالي علشان نفطر
مهرة بخجل
طيب هو ممكن حضرتك تطلع بره
ريان بستنكار
حضرتك ايه يا مهرة اسمي ريان في واحدة تقول لجوزها حضرتك هتضحكيهم علينا يا ماما هخرج و اول ما تخلص اندهي عليا
خرج ريان من الغرفة و هي اخدت ملابسها ثم دخلت الي الحمام و اخدت دوش سريع وبعد مرور عشر دقائق خرجت و فتحت الباب وشاورت له يدخل
ريان ابتسم
يعني مصممة متقوليش اسمي
مهرة بخجل
لا مقصدش
ريان ابتسم و اخد القهوة
يلا تعالي نقعد نفطر تحت ولا تحبي نفطر هنا لوحدنا
مهرة بخجل
اي حاجة
ريان ابتسم
طب اية رايك ننزل نفطر تحت علشان اعرفك علي اهلي
مهرة بتوتر
تمام
ريان ابتسم
طب تعالي يلا
امسك بيدها ونزل بيها وري زوجة اخيه تجلس
فرحة بخبث
اهلا يا عروسة نورتي البيت بقي كدة في يوم الصباحية تطرد جوزك و تخليه واقف بره نصيحه مني الرجاله متحبش الستات اللي بتتكسف منهم
مهرة بصدمة نظرت لها بصدمة من جرائتها في الحديث معاها
ريان بجدية
لا انا بقي بحب الست اللي بتتكسف البجحة اللي زي حضرتك ما بتعمرش معايا يا ست فرحة
فرحة بصدمة
بقي كدة بتشتمني و بتقول عني بجحة طب ولله لما ينزل سلطان هقوله
ريان بجدية
طب ما تقوليله هخاف ولا ايه
فرحة بعصبية
كمان مش عامل احترم لاخوك الكبير
ريان بجدية
انا مغلطتش ولا المفروض عليا اول ما تقولي هقول لاخوك جسمي يرتعش من الخوف ولا حاجه و اللي مع الحق ميخفش يا مرت اخوي
فرحة رات سلطان نازل علي السلالم قالت بعياط
مش قادرة اصدق انت تعمل اكدة في مرات اخوك معندكش رجولة اياك
ريان ينظر لها بصدمة وسلطان اقترب من فرحة بسرعة وقال بقلق
في ايه فرحة
فرحة بعياط
شوفت اخوك عمل ايه علشان بهزر مع مرته ضربني.
ريان بصدمة
انتي هتكذبي من اولها ولا ايه
مهرة بخوف
مضربهاش ولله ولا جيه يمييتها
فرحة ببكاء هستيري
شوفت بيكذبوني و بيداروا علي بعض
سلطان بعصبية اقترب من ريان و ضربه بالبوكس في وشه وريان اتصدم ورجع لورا بعض الخطوات واقترب سلطان اكثر منه وحاول ضربه مره اخري ولكن ريان لم يسمح ليه وبدا هو في ضربه بقسوة
ريان بعصبية
يا زباله بتصدق اي حاجة بتقولها مراتك ركبتك و دلدلت كمان وماشي ورا كلام مرتك
كل اللي في السرايا نزل وراجح قرب منهم وفصلهم عن بعض بغضب
راجح بعصبية ايه اللي انتم بتعملوه ده يا ريان انتم صغيرين علي الكلام ده
ريان بحدة
قول للبيه اللي اول ما مرته قالت كلمه صدقها و كدب اخوه
القناوي بحدة
ولله عال يا ريان انت و سلطان بتمدوا ايديكم علي بعض علشان خاطر ايه
سلطان بحدة
يا بوي انت مخابرش عمل ايه
القناوي بغضب
عمل ايه يا سلطان ما تقولي ايه اللي يخليك تمد ايديك علي خوك دا انتم معملتوهاش و انتم عيال صغيرين جايين تعملوها دلوقتي يا ولاد القناوي
سلطان
انا مغلطتش يا بوي واحد بيتعرض لمرتي اسيبه اجده
القناوي بغضب
ده مش واحد ده اخوك ومعملش حاجة ليها و انت خابر زين الكلام ده بس انت واحد غبي هقولك اييه روحت اتجوزت واحده زباله
فرحة بغضب
بقولك اية اني محترمة انك راجل كبير و تبقي حمايا متخلنيش اغلط فيك يا حج
القناوي بغضب
اخرسي قطع خشمك يا بت انتي هترفعي صوتك عليا انا كمان ولا ايه دا انا اقطع خبرك يلا غوري علي قاعتك انتي و جوزك و متورنيش خلقتكم واصل يلا
سلطان حاول الحديث ولكن القناوي قال بحده
اقسم بالله كلمة زيادة و هتبري منك يا سلطان
سلطان طلع علي غرفته اما مهرة كانت تبكي بخوف وزهرة كانت تقف تتفرج علي ما يحدث امامها
القناوي بهدوء
خلاص يا ريان عدي الموضوع يلا تعالي علشان نفطر
ريان بضيق يحاول كتمه
معلش يا بوي انا هاخد مهرة و هنخرج شوية
القناوي
علي فين بس يا ولدي لسه بدري علي الخروج افطروا معانا و بعدين اخرجوا يلا تعالي
اقترب ريان من مهرة و همس بهدوء
متبكيش خلاص مفيش حاجه حصلت يلا تعالي علشان نفطر
وامسك بيديها بهدوء و اخدها وجلسوا علي السفرة و كانوا كلهم متجمعين جلست شمس بجانب راجح اللي ابتسم
راجح حمحم بهدوء
بقولك يا شمس شركتك بقت جاهزة تحبي نروح النهارده لو كويسة و تقدري تستلمي الشغل
شمس ابتسمت
ايوة طبعا اقدر و
القناوي بحدة
تقدري ايه انتي كمان الدكتور قال ممنوع الخروج بعد شهر من العملية لازم يكون في راحة مفيش شغل و انت يا راجح لو عايز تقولها علي اي تفاصيل شغل او تتكلموا في الصفقات اللي الشركة داخلها تقدر قوي تتدخلوا المكتب و تتكلموا براحتكم
شمس بهدوء
بس انا زهقت من القاعدة في البيت و تعبت
القناوي بهدوء
معلش مبقاش الا القليل يا شمس يلا فين الفطور اتاخر كدة ليه يا فاطمة
جائت زهرة و هي تحمل الفطار وكان باين عليها الكسره و الحزن وريان لم يحاول ابدا ان يتحدث معاها او يطمئن عن احوالها خوفاً ان يضعف امامها و يحن قلبه لها مرة اخري
زهرة بدموع
الوكل يا عمي
القناوي بهدوء
اقعدي افطري معانا يا زهرة يلا
زهرة بتعب
لا ما رايداش وكل انا مليش نفس
القناوي بهدوء
قولتلك اقعدي كلي شكلك تعبان اقعدي يلا و بلاش غلبه
فعلا قعدت زهرة امام مهرة و ريان و كانت تنظر. لمهرة بغل و كره وكانت مهرة مستغربة من نظرتها و هي لا تعلم ما سببها و من هي في الاساس
مسكت يد ريان حينما شعرت بالتوتر من النظرات التي تلقيها عليها زهرة
وريان نظر لزهرة بحده اربكتها وعصبتها بشدة كيف لراجل الذي يتمني منها نظره او كلمه يمقطتها و ينهرها بسبب واحدة مجهوله الهوية كيف
زهرة في نفسها
اقسم بالله ما هتعمري في السرايا دي يا مهرة و انا و انتي اهو
في السعودية في احدي الشقق الفخمة
كان يجلس مهران علي السرير عاري الصدر و تنام علي صدره بنت وهي ربه عمله التي عرضته عليه سابقا
سارة بدلع
انا عايزك تبات معايا النهارده مش انا قولتلك تسيب السكن ده خالص و تجي تعيش معايا هنا يا مهرات
مهران بضيق
مش هينفع الناس تقول علينا ايه يعني
سارة بدات تحرك اصابعها علي صدره بدلع وقالت
محدش هياخد باله منك اصلا يا مهران انت ناس انك بتدخل ليا من باب غير الباب العمومي اصل انت بتوحشني يا مهران و انا مبقدرش علي بعدك. يا حبيبي
واقتربت منه وبدات تقبل عنقه وثم قبلت شفتيه وهو بدلها القبله بقوة و
ذهبوا الي عالم اخر ملئ بالمحرمات
في مكتب القناوي كان يجلس راجح و بيده ملف و معه شمس يتحدثون في امور الشركة
شمس باحراج
بصراحة انا مليش خبره قوي في الشركة و استاذ منصور هو اللي كان بيساعدني
راجح ابتسم
مش مهم انا ممكن اساعدك وبخبرتي كراجل اعمال بقولك الصفقة دي لو الشركة دخلتها وربحتها ساعتها الشركة بتاعتك هتترفع لفوق جدا
شمس بتوتر
ايوة بس اكيد يعني حضرتك ليك مشاغل و
راجح بتلقائية
افضالك
شمس نظرت له بتوتر وهو حاول يحمحم و يصلح ما قاله قال برتباك
اقصد يعني انتي مهمة جدا لعمي و اكيد هقف جنبك و اساعدك لحد ما تقفي علي رجلك بالسلامة و قتها تمسكي شركتك و تديريها
شمس بتوتر
شكرا يا استاذ راجح
لسه راجح هيتكلم دخل سلطان و اتصدم لما شافهم قاعدين مع بعض قال بضيق
انتم قاعدين مع بعض ليه و قافلين باب المكتب
راجح لسه هيتكلم قالت شمس بهدوء
احنا و اخدين الاذن من اونكل
سلطان بضيق
ليه برضه
شمس بهدوء
ميخصكش ليه يا سلطان
سلطان بحده
انتي ازاي تتكلمي معايا كدة انتي اتجننتي ولا ايه علي فكرة انتي في بيتي يعني تحترمي نفسك انتي مجرد ضيفه هنا
راجح بحده
في ايه يا سلطان انت داخل شايط ليه احنا بنشتغل و ميصحش عاد الحديت الماسخ اللي بتقوله ده
قامت شمس وقالت بهدوء
اصلا مكنتش عايزة اجي هنا لولا اونكل اللي اصر عليا مكنتش جيت و لا عتبت المكان ده تاني و علي العموم بيتك هسبهولك مش عايزه
راجح بسرعة
اهدي بس يا شمس هو ميقصدش اللي قاله
سلطان بسخرية
وه وه بقيت بتنادي من غير القاب كمان ده واضح ان الموضوع اتطور يلا دوبيهم تلاته يا شمس
شمس بحده
احترم نفسك يا سلطان احسن و اقسم بالله اندمك علي كل كلمة بتقولها
سلطان بسخرية
و هتندميني كيف ان شاءلله
راجح بحده
في ايه يا سلطان احترم نفسك
سلطان بهدوء
و لو محترمتهاش يا ولدي خالي هتعمل ايه يعني انا حر في بيتي اعمل ما بدالي و محدش ليه يعتبني يا راجح
راجح بصدمة
بقي كدة بتطردني انا كمان يعني
سلطان بهدوء
ولله انا مطردتش حد انا بقولك ده بيتي و انا حر فيه و انت ملكش حق تقولي اعمل ايه و معملش ايه يا ولد خالي
شمس تركت الغرفة و طلعت علي الغرفة التي تجلس بها و كانت تشعر بالضيق و الغضب من سلطان تكره و تمقته
في المكتب
راجح بحده
انت بجد بقيت واحد لا تطلق انت اتغيرت متي اكدة ها اتغيرت امتي يا سلطان انت سلطان و لد عمتي من ساعة ما عرفا مرتك و انت خلاص اتغيرت و مبقتش طايق حد يا سلطان و بتخسر كل اللي حوليك علشان خاطرها هي بس
سلطان بسخرية
بجد
راجح اتعصب منه و تركه و غادر و ذهب الي غرفه شمس وطرق الباب بهدوء فتحت له شمس
راجح باحراج
انا بعتذر لك علي اللي حصل تحت ده انا مخابرش ماله علي الصبح
شمس بهدوء
مفيش داعب للاعتذار انت ملكش دعوة باللي حصل هو انا ممكن اطلب منك طلب
راجح ابتسم
طبعا اؤمري
شمس بجدية.
ينفع تشوفلي بيت اقعد فيه هنا في الصعيد
راجح بصدمة
انتي هتاخدي علي كلام سلطان
شمس بهدوء
شوف انا اكيد مش هفضل عايشة هنا طول عمري و هيجي وقت و همشي فيه فتبقي مشكور قوي لو شوفتلي بيت اقعد فيه بما اني نقلت الشركة هنا او تقولي علي عنوان اي سمسار و انا هتواصل معاهم بس لو سمحت مش عايزه اونكل يعرف غير لمل اتمم علي كل حاجه
راجح بهدوء
طيب هشوف و هقولك
شمس ابتسمت
شكرا هتعبك معايا
راجح ابتسم
تعبك راحة يا شمس بالاذن
وتركها و غادر
في غرفة ريان و مهرة كان يجلس وهي بين احضانه
مهرة بتوتر
هي مين اللي كانت بتبصلي بكره تحت دي
ريان بحدية
مرتي و بت عمي
مهرة بصدمة رفعت راسها و ابتعدت عن صدره
هي عايشة معاك في نفس الدوار
ريان بجدية
ايوة
مهرة بتوتر
و انا كنت مستغربة ليه بتبص ليا اكدة اديني دلوقتي عرفت
ريان بهدوء
وبعدين يعني و بعد ما عرفتي ايه هيتغير
مهرة بحزن
انا مكنتش خابره اني هعيش معاها تحت سقف واحد هي اكيد مش طايقني و بعدين مش انت قولتلي جوازكم مش طبيعي
ريان بهدوء
ده موضوع يخصها مش هقدر اتكلم فيه اما من ناحية ان انا مش زوجين طبيعيين انا مكدبتش عليكي فيها يا مهرة
مهرة بتوتر
بس شكلها بتحبك.
ريان ضحك بقوة
زهرة شكلي هاخدك و اكشفلك نظر يا مهرة و بعدين انت صغيرة متعرفيش في الموضوع ده
مهرة بتوتر
اكيد بتحبك مش محتاجة سن دي امال بتبصلي بكره كدة ليه لو هي مش بتحبك
ريان بجدية
علشان الناس هتقول عليها ايه و هي عرسة مكملتش كام شهر و جوزها اتجوز عليها
مهرة بصدمة
عرسان
ريان بجدية
انتي مالك كل اما اقول كلمة تتصدمي يا مهرة
مهرة بدموع
بس انا اكده بخرب بيتها انا مش هقبل بكدة طلقتي
ريان بصدمة
نعم يا اختي
……..
في بيت تسنيم كانت تجلس في المنزل بمفردها بعد ذهاب نواره لعملها طرق الباب بقوة خرجت تسنيم سريعا لتفتح الباب و اتصدمت لما شافت القناوي يقف و باين عليه علامات الغضب
القناوي بغضب
انا هتجوزك النهارده غصب عنك و عن اللي يتشددلك يا تسنيم
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشقت مطلقة وأولادها)