روايات

رواية عشقت ممرضتي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم جودي عصام

رواية عشقت ممرضتي الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم جودي عصام

رواية عشقت ممرضتي البارت الخامس والعشرون

رواية عشقت ممرضتي الجزء الخامس والعشرون

رواية عشقت ممرضتي الحلقة الخامسة والعشرون

في القصر…
صحيت كنز من المنوم و دماغها مصدعه بطريقة غير عادية بصت ليقت ماهر صاحي و بيبص عليها و هي خافت اكتر…
ماهر بإبتسامة صفراء:صحي نوم يا سندريلا قلبي نورتي اوضتي
كنز خافت اكتر و اكتر لتكون من غير..ف شالت الغطاء ليقت أنها لسه بالفستان بتاع امبارح و بصتلوا بصدمه و استغراب
ماهر بخبث:ايه مستغربه كده ليه ااااه فهمت عشان يعني ليقتي نفسك لسه لبسه الفستان عادي يا روحي اصلي انا قولت لي نفسي اصبر يا واد يا ماهر هي اللي تقلعه لوحدها متستعجلش خالص مع اني نفسي اشوف الحاجات اللي للاسف حسام مش هيشوفها اصلا بس قولت لا اصبر خالص خالص سندريلا قلبي تصحي و تقوم هي تقلعوا بنفسها لنفسها انا اه زير نساء بس انا صبور جدا و عندي احترام سيكه بالذات معاكي انتِ يالا اقومي فوقي كده و خشي الحمام و خدي الشور بتاعك و البسي اللبس اللي في دولاب ده و اه انا امبارح خليت الحراس يجيبوا كل الهدوم بس طبعا المساعدة بتاعتك دي هي حضرتهم في الشنط و اخدوها عشان انا عارف دماغك هتقولي انت خليت الحراس يشوفوا هدومي وانا طبعا مش هسمح بي ده عشان انا عندي ضمير و احترام ليكي انتِ بذات و اه في الاوضه اللي جمبك ده مكتبك تكملي في شغلك اصلي انا عارف مراتي بتعشق الرسم و شغلها جدا و بتكتأب لو مرسمتش وانا طبعا ميرضنيش أنك تكتأبي يا سندريلا قلبي قومي فوقي كده و تعالى بعد ما تخلصي في مكتبي
و خرج و هي اتنهدت براحة بس برضوا مستغربه الهدوء بتاعوا ده مش مطمنها خالص دخلت الحمام تاخد شور و تتوضي بعدها خرجت تصلي و بعدها اقعدت تدور علي قرآن لحد ما ليقتوا في درج و بالصدفه فتحت علي آيه…
((🌹بسم الله الرحمن الرحيم🌹))

 

 

 

{يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ} ﴿البقرة ١٥٣﴾
و بعدها قلبت شويه…
{وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ
الصَّابِرِينَ.الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ.أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ
مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ}( البقرة:١٥٥_١٥٧)
((🌹صدق الله العظيم🌹))
قرأت شويه من سورة البقرة و بعدها قفلت و طلعت بيجامه لونها خضرة عليها صورة قطه و بعدها نزلت المكتب بتاعوا زي ما قالها و قبل ما تخبط سمعت…
ماهر:ها عملت ايه في صفقه الأخيرة دخلت البلد طب كويس اوي و لو حصل اي حاجه قولي و اه اوعي تنسي تجيبلي الحرس اللي قولتلك عليهم تمام سلام
خبطت و قال ادخل هي دخلت و هو بص عليها بإنبهار و حب وقال في نفسوا:اخيرا بيقتي ليا انا لوحدي وبس بس لسه لازم اتمم الجوازة ساعتها هبقي مبسوط لما تبقي علي اسمي
كنز بخجل:ماهر انا كنت عايزة اقولك حاجه
ماهر:قولي
كنز بخجل اكتر:يعني هو يعني ينفع تستني عليه شويه في موضوع بتاع امبارح انت اكيد فاهم اقصدي
ماهر بهدوء:اه فهمت انا مش مستعجل عادي خودي وقتك لحد ما تنسي الأستاذ حسام..قالها في الاخر بسخريه
كنز بحزن:انت عمرك ما هتفهمني
ماهر اتعصب و قبل ما يقرب منها سمع صوت ضرب نار برة…
كنز بخوف:ايه ده ايه الصوت ده
ماهر شدها و خابها تحت المكتب وقالها:خليكي مكانك هنا مهما تسمعي متتحركيش فهمه
كنز هزت رأسها فقط بخوف و هو جري و كانت مرعوبه و مش عارفه تعمل ايه و فاجأة ليقت حاجه بتتحدف من الشباك بصت ليقتوا حسام بس هي بتبص من وراه الستارة نفسها تنزل و تجري عليه بس هي عارفه عقوبه اللي هيحصل لو هي هربت أو جريت منوا
كنز في نفسها:ياربي بقي هعمل ايه لو جريت ماهر هيقدر يمسكني و ممكن يتمم الجواز غصب عني لا لا انا مش هرب انا هفضل مستخبيه

 

 

_كنز هانم يا كنز هانم
كنز:في ايه
_الحقي ماهر بيه اتصاب
كنز بصدمه:ايه اتصاب
جريت بسرعه ليقتوا فعلا متصاب و كان حسام بيراقب من بعيد هتعمل ايه هي فضلت مصدومه شويه و بعديها كلمت الاسعاف و جت و اخدته و هي ركبت معاه…
حسام في نفسوا:مهربتش لييييه مهربتش ليييييه ما كان قدامها الفرصه علي طبق من دهب لتكون لا لا مش هتلحق تحبوا دي لسه متجوزة امبارح اهدى يا حسام اهدى هقدر اخدها من المستشفي اكيد هقدر اكييييد
في المستشفي…
وصلت كنز و معاها ماهر و بيجروا و اخدوا ماهر علي غرفه العمليات و هي قاعدة برة مستنيه و بتفكر…
كنز في نفسها:انا ليه مسبتهوش و هربت كان عندي فرصه اني اهرب منوا مهربتش ليه
العقل:ايه حبتيه ولا ايه
كنز:لا طبعا
القلب:وفيها ايه يعني لو حبتيه ده طبيعي
كنز:ايوة بس انا لسه متجوزة و قابلتوا امبارح
العقل:طب و حسام
كنز بتعب:بس بقي بس
Doctor:The patient is in the normal room, but his hands are tied and there is a large wound next to the heart. The patient must sit in the hospital for a week
الدكتور:المريض في الغرفه العاديه و لكن يديه مربوطه و يوجد جرح كبير بجانب القلب يجب يجلس المريض في المستشفي لمدة أسبوع
Kenz:I will sit with him until the plaster is removed and the wound is sore
كنز:انا سوف أجلس معاه حتي ينفك الجبس و الجرح يلم
_بس

 

 

كنز:مبسش انا هبات معاه يعني هبات معاه وانت ابقي اطلب حراس تحرس الغرفه و تحرس حاولين المستشفي عشان نضمن أن الشخص ده ميرجعش تاني
_حاضر يا كنز هانم تؤمري بي حاجه تانيه
كنز:لا شكرا يالا روحوا شوفوا شغلكم..كنز مسكت التليفون و اتصلت بي ناتالي
Kenz:Natalie, I want you to go to the palace and go to my husband’s room and bring me some clothes for me and my husband
كنز:ناتالي أريدك أن تذهبي إلى القصر و تذهبي إلى غرفة زوجي و تحضري لي بعض الملابس لي و لزوجي
Natalie:Ok, do you want anything else?
ناتالي:اوكي هل تريدي شئ آخر
Kenz:No thanks, but don’t be late
كنز:لا شكرا ولكن لا تتأخري
قفلت و دخلت اوضه ماهر ليقتوا نايم بهدوء تام بصلتوا وقالت:انا كان عندي سؤال نفسي اسألوا اشمعنا استنيت كل السنين دي يعني انت بس جيت مرة واحدة قولتلي بحبك و عايز اتقدم وانا رفض عشان كنت هتخطب لي حسام بس انا كنت بعتبرك اخويا انا بجد نفسي اعرف ليه عملت كل ده طلما انت بتحبني اوي كده مقولتش من الاول ليه ليه قولتلي الاعتراف قبل ما تخطب بيومين بس انا برضوا كنت هرفض عشان انا مقدرش ابعد عن حسام انا لسه بحبوا و مش هقدر اتتم الموضوع ده صعب ان ان حد تاني يقرب مني غير خطيبي انا طبعا لو كنت قولت الكلام ده وانت صاحي كنت هتتعصب و تتضربني لأنك لأنك طلعت أناني و مريض وانا بس بعاملك علي قد عقلك عشان اهرب من شرك ده طبعا دلوقتي بتسألني ليه مسبتكش مصاب و هربت بصراحة معرفش بجد معرفش ف حاجه جوايا قالتلي متسيبهوش يموت حاجه جوايا بتقولي انقذيه و متهربيش انا نفسي افهم و نفسي امشي و نفسي نفسي بس انت هتفضل تعقابني بس مهما عملت مش هقدر انسي حسام مش هقدر

 

 

و دخلت الحمام عشان تغير هدومها و كان ماهر كل ده فايق و سامع كل حاجه قالتها و كان نفسوا يضربها عشان يفوقها و قال في نفسوا:لما افوق بس و اوقف علي رجلي انا هقدر انسيكي اسموا اصلا هشيل حاجه من قاموسك اسموا حسام اه لو تعرفي ان السبب في الرصاصه دي هو حبيب قلب اما انام بقي لحسن تخرج
طلعت من شنطتها بلوزة لونها ابيض و عليها بنطلون لونوا أبيض و أسود و عليه فراشات و قاعدت قداموا بتقلب في الموبايل فاجأة سمعت خبط علي الباب خفيف قربت و قالت مين كان حد من الحراس…
_في واحد برة اسموا حسام عايز حضرتك يا كنز هانم
كنز بإستغراب:حسام هو مش متهيألي انوا مشي امبارح اما اشوف عايز ايه
كنز خرجت و لسه هتتكلم قام حسام شددها و قربها و حضنها و ماهر شاف الوضع كان نفسوا يقوم يكسر ايديوا و كنز اول مرة متبدلوش الحضن و تقف متخشبه كده…
كنز بشك:حسام انت جيت ازاي و عرفت ازاي اني هنا
حسام:عادي اعرف حد يعرف ماهر بيحبوا اوي ف وريتوا صورتك قولتوا راقبها و عرفت مكانك بس كده يالا تعالي معايا
كنز بإستغراب:اجي معاك فين
حسام:هنطير هنروح فين يعني ههربك منوا و اطلقك منوا بالعافيه كمان انا مستحيل اسيبك معاه بعد ما شوفتك امبارح وانتِ بتموتي من الرعب
كنز:ايوة بس انا مقدرش اسيبوا

 

 

حسام بضيق:وانتِ تفضليه مع المريض ده ده مجنون انتِ يعني مخوفتيش من نظرتوا اللي زي الصقر دي
كنز:حسام ده مهما كان جوزي يعني لازم افضل معاه
حسام اتعصب و نسي كل حاجه و مسكها من دراعتها جامد وقال بغضب:لا مش جوزك ده مش جوزك انا اللي هبقي جوزك انتِ بتاعتي يا كنز انتِ بتاعتي و مش هسيب الكلب ده ياخدك مني
كنز بوجع:اااااااه سيب ايدي بتوجعني انت اتجننت
حسام بغضب حارق:قولتلك انتِ بتاعتي و هتيجي معايا يعني هتيجي
ماهر كان بيحاول يقوم بس سمع حاجه خالى قلبوا تتدق بسرعه و انصدم صدمه…
كنز بصريخ بدون وعي:انا مش هسيب جوزي يا حسام مش هسيبوا عشان انا بحبوا
حسام انصدم اكتر و هي بصتلوا بغضب و كره اول مرة تكون كده معاه…
حسام بهدوء:كنز انتِ بتهزري صح انتِ خايفه منوا ف قولتي كده
كنز بضيق و ثقه:لا يا حسام انا مش خايفه وانا بقولهالك تاني انا بحب ماهر فؤاد الرحباني يا حسام يا رفعت ها تحب تسمعها تالت
ماهر انبسط اوي كان نفسوا يجري عليها و يخدها في حضنوا بسرعه بس هو فضل ساكت و سابت يسمع كلام روحوا…
كنز قبل ما تضعف:عن اذنك يا حسام عشان ماهر ممكن يصحي في اي وقت
بس هي جريت في اتجاه تاني خالص و حسام لما سمع اعترافها بحب ماهر مرتين قلبوا انكسر مرتين و كأن دخل خنجر غرس في قلبوا من صدمه و الحزن و مشي بسرعه اما هي دخلت اوضه الغسيل و انهارت من العياط عشان هي كده فعلا خسرت حسام و للأبد لا راجعه…
كنز بإنهيار:ااااااااه يا قلبي مش قادرة انا غبيه غبيه..اقعدت تضرب قلبها و دماغها و كانت بتعيط و مش بتسكت و فاجأة حست بدوخه شديدة حاولت تقوم مقدرتش و خلاص قوتها قلت و فقدت الوعي فورا
_____________________________________
في المطعم…
جابر:انتِ متأكدة من المعلومه دي يا رشا عشان دي ميفهاش هزار دي جريمه اقتل انتِ واعيه انتِ بتقولي ايه
رشا:اه متأكدة وانا معايا دليل اليوم اللي وصلت البيت و قبل ما دخل اوضه ليل
..((فلاش بااااااك))..

 

 

 

طلعت رشا و راحت لي مكتب حسن و لسه هتدخل سمعت…
حسن:لا بقولك ايه انا مبتهددتش يا عنيا ايه هتتمنظر عليا بعد ما قولتلك تقتل أبو ليل
رشا مصدومة صدمة و حطت أيدها علي بوقها عشان تكتم شهقاتها عشان ميسمعش حسن اي حاجه عشان تسمع الباقي فتحت الموبايل و بدأت تسجل من الاول لحد الآخر..
حسن:عارف لو عملتها قولت لى ليل هطين عشتك بص انت هتراقبها ٢٤ ساعه هبقي اقولك اول ما تخرج عايز اعرف كل تحركتها من طقطق لي سلام عليكوا تمام يالا اقفل كتك القرف
رشا حاولت تتمالك أعصابها و خبطت و سمعت صوتوا وهو بإذنلها بدخول…
رشا:بابي بتعمل ايه
حسن:اهو قاعد بشتغل كنتي فين من امبارح
رشا:عادي يا بابي كنت روحت سهرت مع صحابي و نمت عندهم بس هنسهر تاني
حسن:طيب ما تاخدي ليل معاكي عشان يعني تتسلي و تنبسط شويه ايه رأيك
رشا في نفسها:اممم طبعا عشان تعرف تراقبها كويس ماشي ابقي اقبلني لو قدرت تنفذ خططك
رشا:معرفش بقي يا بابي دي شكلها ممكن متوافقش
حسن:لا هتوافق لأنها اختك و المفرود بقي تتقبلوا بعض فهماني يا رشا
رشا:تمام يا بابي هروح اشوفها بقي
..((باااااااااك))..
جابر:يالهوي ده لو التسجيل ده وقع تحت ايد الشرطة هيبقي فيها تأبيده أو إعدام بالكتير
رشا:انا متأكدة مامي كمان مشتركه في الجريمة دي
شهاب:طب هي ليه تعمل كده اصلا
رشا:ما هو ده بقي اللي لسه معرفوش أو مش متأكدة منوا
ليل:ايه كنتوا بتقولوا ايه

 

 

رشا:انا كنت بقترح عليهم يعني أنهم يجوا يقبالوا بابي و جابر يقنع بابي انوا مش بيشتغل مع المافيا و شهاب يقنعوا برضوا انوا بيشتغل في معرض سيارات مع صحابوا
شهاب:طب علفكرة بقي انا فعلا فتحتوا معاه بس الاول عشان اجمع الفلوس اشتغلنا ميكانيكي عشان نعرف نجمع فلوس المعرض
رشا:اتفضلوا ده رقم بابا ابقوا اتصلوا بيه و قولوا علي معاد اللي يعجبكوا اشطا
شهاب و جابر:اشطا
ليل:طب يالا بينا نمشي عشان انا و رشا هنروح مشوار
شهاب و جابر:تمام احنا هنوصلكوا
______________________________________
عند سهيل…
كان عزيز قاعد معاه بيساعدوا عشان هيروحوا عند حسام عشان هما ميعرفوش عنوا اي حاجه لبسوا و جهزوا ركبوا العريبة مع حرس كتير راحوا علي بيتوا خبطوا كتير مسمعوش اي صوت عزيز كسر الباب دخلوا لقوا حسام واقع علي الارض سهيل كان بيجري بس مقدرش و وقع لأنوا لسه متحسنش اوي…
سهيل:حسام حسام مالك يا حسام يا عزيز ساعدني اقوم و نقوموا يالا
عزيز ساعد سهيل انوا يقوم و شال حسام بالعافيه و حطوا علي اقرب كنبه و جاب برفان و رشه و فاق…
عزيز:حسام حسام انت كويس
سهيل:مالك يا حسام مختفي فين بالك كام يوم انا حتي كلمتك كتير عشان تحضر كتب كتابي مردتش
عزيز:و كلمنا كنز كمان موبايلها مقفول
حسام بشرود:انا خسرت كنز

 

 

 

سهيل و عزيز بإستغراب:خسرتها ازاي يعني فهمنا
حسام بنفس الشرود:خسرتها مش هقدر ارجعها ليا
عزيز:حسام حبيبي اهدى كده و فهمنا براحة ايه الموضوع
حسام هدى شويه و بعدها حكلهم علي اللي حصل من قبل ما تسافر لحد الاعتراف بحبها لي ماهر…
سهيل:اول حاجه انا كده كده عرفت مين مرات رامز
عزيز:برضوا مصر علي أن تالين هي مراتوا
حسام بإستغراب:تالين مين هي مش اسمها تقريبا سالي؟؟
سهيل بسخرية:لا يا حبيبي طلعت هي مراتوا و اه يا عزيز مصر عشان جواد اللي قالي اكيد يعني مش هكدب ولا البرنامج بتاعوا هيخرف
حسام:قولي التفاصيل
سهيل:سيبك من الموضوع ده انا هتصرف المهم دلوقتي كنز تحت تأثير التهديد ف هي مش واعيه هي بتقول ايه
حسام بضيق:لا يا سهيل هي قالتها صريحه انا بحب ماهر فؤاد الرحباني يا حسام قالتها مرتين و قلبي انكسر مرتين و تقولي تحت تأثير التهديد ونبي اسكت و سبوني في حالي بقي
عزيز:سهيل عندوا حق اكيد اللي اسموا ماهر ده مهددها بأي حاجه ف طبيعي البنت تقولك كده انت لو استسلمت هتلاقيها تاني يوم حامل منوا انت بقي عايز ده يحصل
حسام بغضب:لا طبعا مش هيحصل ده انا اموتوا وربنا
عزيز و سهيل:يبقي تهدي كده و تكون بارد زي التلاجه واحنا هنقولك ترجعها ليك تاني ازاي

 

 

 

في الفيلا…
أمال كانت في المطبخ بتعمل الاكل و كانت بتسمع أغاني لي أم كلثوم و مندمجه قطع استمتعها رنه الموبايل مسكتوا ليقتوا رقم غريب طبعا مردتش و عملت لي للرقم بلوك و رجعت تكمل باقي الاكل قام رن تاني بس رقم مختلف قامت عملت بلوك تاني و رن كذا رقم من كتر ما زهقت مسكت الموبايل و قفلتوا خالص و شغلت الراديو بعدها سمعت تليفون البيت بيرن راحت و ردت…
_فاكراني غبي يعني عملتيلي بلوك و قفلتي الموبايل مش هغلب يعني اني اتصل من التليفون الأرضي
أمال بضيق:طب انت مين يا راجل انت و عمال بتزن ليه
_انا واحد عايزك في مهمه رسميه
أمال بضيق:ايه الهبل ده انا هقفل
_براحتك لو قفلتي القنبلة اللي محطوطه هتنفجر و ذنبهم هيكون في راقبتك
أمال بغضب ممزوجه بخوف:انت مين يا حيوان انت و عايز ايه
_افتحي تليفونك يا شاطرة هتلاقي عنوان اول ما تيجي هتعرفي انا عايز ايه
أمال قبل ما تتكلم كان قفل السكه و هي مش عارفه ده مين اصلا و عايز ايه منها…
أمال في نفسها:اووووف بقي هعمل ايه انا دلوقتي مقدرش اسيب البيت فاجأة كده خلاص اخلص الغداء ليهم و بعدها اروح اشوف الأخ الزنان ده..دخلت المطبخ عشان تكمل الغداء
اما عند تالين…
كانت قاعدة بتحاول تكلم سهيل عشان تعرف هو فين و اتأخر كده ليه بس و فاجأة جالها رسالة SMS بتقول:هتنفذي جريمه اقتل سهيل بعد أسبوع اجهزي يا توتي
تالين بصت بصدمة للرسالة و بعدها مسحتها خالص و قفلت الموبايل و كانت خايفه اوي اوي و بدأت في العياط

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية عشقت ممرضتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *