روايات

رواية حور ياسين الفصل الأول 1 بقلم مي

رواية حور ياسين الفصل الأول 1 بقلم مي

رواية حور ياسين البارت الأول

رواية حور ياسين الجزء الأول

حور ياسين
حور ياسين

رواية حور ياسين الحلقة الأولى

ياسين محمد/ طويل قمحاوي لون شعرو اسود لون عنيه بني عندو 27 سنة عندو سلسلة شركات حوا وبرا مصر وعايش في قصر كبير
حور مراد الصاوي/قصيرة بس مش اووي لون شعرها كستنائي محجبة باباها متوفي ومعندهاش اخوات وعايشة في بيت عمها من بعد وفات ولدها عندها 19سنة 2 جامعة كلية هندسة
حنان/ام ياسين طيبة جدآ وبتحب ولادها وبتخاف عليهم جدآ عندها 52سنة
سيف محمد الصاوي/اخو ياسين طويل لون شعرو بني عيونو بني عندو 22سنة وشغال مع ياسين في الشركات
ملك محمد الصاوي/اخت ياسين قصيرة بس مش اووي لون شعرها كستنائي فاتح عنيها بني برضو ومحجبة اد حور عندها 19سنة 2جامعة كلية هندسة
ادهم مراد /صاحب ياسين لون بشرتو مش قمحاوي اووي عندو27سنة وشغال مع ياسين في شركاتو
بقيت الشخصيات هنتعرف عليهم في الرواية
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

في قصر الصاوي في اكبر اوضة في الاقصر صوت خبط
ياسين: ادخل
حنان: صباح الخير يا حبيبي
ياسين: صباح النور يا ست الكل
حنان: يلا عشان الفطار جاهز
ياسين: سيف صحي ولا لسة
حنان: لسة هروح اصحي اهوو وانت خلص وانزل عشان تفطر
ياسين: حاضر يا ست الكل نازل وراكي
خرجت حنان وياسين قام ياخد شور ويلبس
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حنان راحت اوضة سيف عشان تصحي ملقتهوش خبطت عل باب الحمام مردش فا خرجت من الاوضة راحت اوضة ملك وحور
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في اوضة ملك وحور
سيف: طب هتعملو اي ياسين مش هيرضا يخليكو تتطلعو الرحلة دي
ملك: اومال احنا بنقولك ليه انت اقولو عشان انا وحور خايفين نقولو
سيف: وانا اضحي بي حياتي ليه
حور بحزن مصطنع: كدا يا سيف
سيف: انتو فاهمين انتو عايزين اي دا ياسين لو عرف انكم هتطلعو رحلة لوحدكم مش هيسكت
ملك: لا مش لوحدنا مع زميلنا في الكلية

 

 

سيف: بصو مليش دعوة قولو انتو
ملك: انا عندي فكرا ياسين هيسافر بكرا عشان شغل واحتمال يقعد اكتر من اسبوع واحنا هما يومين بس ونرجع قبل ما هو يرجع
حنان من وراها: مين اللي هيسافر
سيف وملك وحور بصو لبعض
🖋may
ملك: ماما محدش احنا كنا بنتكلم عن ابيه ياسين وانو مسافر عشان لو عايزين حاجة يجبها وهو مسافر
حنان: ماشي يا حبايبي يلا عشان الفطار جاهز
ملك حور سيف: حاضر خرجت حنان
ملك بتنهيدة: الحمدالله مسمعتناش
حور: اه الحمدالله يلا ننزل
سيف وملك: يلا
نزلو التلاتة وكانت حنان وياسين قاعدين على السفرة
سيف وملك وحور: صباح الخير
ياسين: صباح النور
وقاعدو يكلو وبعد شوية
ملك: ابيه ممكن اطلب منك طلب
ياسين: اؤموريني وانا انفذ يا قلب ابيه
ملك بخوف سيكا: انا وحور عايزين نطلع رحلة تبع الجامعة

 

 

ياسين بص ناحية ملك وحور: وانا قبل كدا قولت لا صح
حنان: سيبهم يا ابني يروحو ومتزعلهمش
ياسين قام: معلش يا امي انا قولت لا وياريت متكلميش في الموضوع دا تاني يلا يا سيف
سيف: انا هوصل حور وملك الجامعة وهاجي وراك على الشركة
ياسين: تمام متتأخرش ومشي
ملك: شايفة يا ماما
حنان اخوكي وخايف عليكو
حور: بس يا ماما مش كدا انا زهقت
( ملحوظة حور بتقول لي حنان عشان هي اللي مربياها من صغرها)
حنان: يا حبيبتي معلش خايف عليكو والله
سيف قام: يلا عشان اوديكو الجامعة
حور وملك قامو
حنان: خلي بالكو من نفسكم
حور وملك: حاضر يا ماما وخرجو التلاتة من الاقصر وركبو عربية سيف
ملك: كدا مفيش غير نسافر من ورا ابيه
حور: بس انا خايفة يعرف
سيف: ملك مينفعش تسفرو من ورا ياسين لو عرف هيخرب الدنيا
ملك: ربنا يستر وبعدين انت هتكون معانا
حور: ايوآ يا سيف ابيه لو عرف انك معانا مش هيكلم
سيف: حاضر هروح معاكم وربنا يستر
وقف عند جامعة يلا انزلو وانا هاجي اخدكم
حور وملك: اوك باي ودخلو الجامعة
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

عند ياسين وصل الشركة ودخل مكتبه
السكرتيرا: حضرتك عندك اجتماع النهاردة وشوية ورق محتاجين امضتك
ياسين: تمام ماشي ابعتي الورق اللي عايز امضا
ادهم وسيف جم ولا لسة
السكرتيرا: ادهم بيه جه سيف بيه لسة مجاش
ادهم: تمام ابعتيلي ادهم وهاتي قهوتي
السكرتيرا: تمام حضرتك بعد اذنك وخرجت
ياسين اتنهد وبدأ شغل عل الاب توب بتاعو
ادهم دخل المكتب من غير ما يخبط
🖋may
ياسين: هو مفيش باب تخبط عليه
ادهم: على اساس دي حاجة جديدة عليك المهم السكرتيرا قالت انك عاوزني
ياسين: ايوآ انا هسافر بكرا عشان شغل
ادهم: ربنا معاك هتقعد كتير
ياسين: لا هما اسبوع المهم عايزك تخلص الورق بس
ادهم: اعتبرو خلص مالك بقا شكلك مدايق
ياسين: لا مش مدايق
ادهم: هعمل نفسي مصدق يا صاحبي
قطع كلامهم دخول سيف
ياسين: ربنا رزقني بي اتنين بهايم ميعرفوش ان في حاجة اسمها باب
سيف: مين دول
ادهم: بضحك طب وانا مالي يا لمبي
ياسين بصلهم بي ارف: المهم وصلت ملك وحور
سيف: ايوآ وصلتهم وهروح اخدهم الساعة 4يكونو خلصو
ياسين: لا خليك انا هروح اخدهم النهاردة وانت وادهم هتحضرو الاجتماع عشان الحق ارتاح شوية عشان اسافر بكرا
ادهم وسيف: تمام وخرجو راحو مكتبهم
وياسين رجع تاني يكمل شغلو وبعد سعات خرج من مكتبو
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

عند ملك وحور في الجامعة حضرو محضرتهم وناقص سيكشن واحد بس
ملك: فاضل نص ساعة على السيكشن تعالي نقعد في الكافتيريا
حور: يلا المهم هنعما اي في رحلة انا خايفة من ابيه
ملك: مخفيش هو هيعرف منين ولو عرف احنا معانا سيف وربنا يسترها بقا
حور: يارب الرحلة دي تعدي على خير
عدا الوقت وراحو السيكشن بتاعهم وخلصو وخرجو استنو سيف
ملك: سيف مجاش ليه
حور: زمانو جاي
…..انسة حور لو سمحت
حور: نعم يا دكتور هيثم في حاجة
هيثم: لا بس كنت عايز اقولك احم قصدي اقولكم لو في حاجة مش فاهمنها
حور: لا قطع كلامهم وقوع هيثم على الارض

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على 🙁رواية حور ياسين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *