روايات

رواية وعشقتك يا جبل الصعيد 2 الفصل الأول 1 بقلم جنى جميل

رواية وعشقتك يا جبل الصعيد 2 الفصل الأول 1 بقلم جنى جميل

رواية وعشقتك يا جبل الصعيد 2 البارت الأول

رواية وعشقتك يا جبل الصعيد 2 الجزء الأول

وعشقتك يا جبل الصعيد 2
وعشقتك يا جبل الصعيد 2

رواية وعشقتك ياجبل الصعيد 2 الحلقة الأولى

في إيطاليا و ف شركه كبيره و خصوصاً في مكتب المدير لا المديره كانت قاعده بنت بكل شموخ و كبرياء على كرسي ف مكتبها ايوا هي مليكه و فجاه دخل عليها الياس و معاه طفلين عمر الولد الصغير 10 و البنت 8 و قال : أولادك شلوحوني يا مليكه
و جريوا مكه و مالك على مليكه و حضنوها و قالوا : ماما وحشتينا
مليكه بحب ليهم : واللهي انتو اللي وحشتوني اوي
و قاطع كلامهم تخبيط السكرتيره على الباب و دخولها تقلبت نظرة مليكه من الحب ل أولادها للبرود
السكرتيره : يا ملكه في أوراق لازم انك تمضي عليها و في مقابله للسكرتيرات ل الياس بيه بعد ساعه
مليكه ببرود : الياس قابلهم انت مش انت اللي عايز سكرتيره مناسبه ليك قابلهم انت
الياس : حاضر
تعالوا نعرفكم بشخصية مليكه الجديده
مليكه محمد الهواري : تمتلك اكبر الشركات ف الشرق الأوسط تلقب ب ملكة الاقتصاد او وحش الاقتصاد و الياس مساعدها اما مين مكه و مالك دول و ازاي مليكه تجوزت ف مليكه متجوزتش ولا حاجه مالك تبنته اما مكه ف دي سر هنعرفه مع الأحداث
خرج الياس من مكتب مليكه و نزل بالاسانسير و لقى بنت دخلت معاه الاسانسير و كانت بتاكل شوكولاته و سرح ف جمالها كانت زي الطفله ف جمالها و برائتها و فجأه بصت ليه و قالت و هي بتاكل : ايه الواد القمر دا احلى حاجه انك تعاكس براحتك و محدش يفهمك ياااه دنتا قمر 14

 

 

بصلها الياس و متكلمش و كملت و قالت : واللهي انت عسسسل
الياس : شكرا
سيلين بصدمه : هو انت مصري
ضحك الياس و قال : اه شوفتي بتكلم مصري
سيلين بخجل سكتت
و فجأه الاسانسير تحرك و وقعت سيلين و وقع عليها الياس سيلين غمضت عنيها و داخت بشده ابتسم الياس على برائة البنت دي و قرب منها اكتر و هي بدوخ اكتر و اكتر و فجأه فاق ل نفسو و قام من عليها بسرعه و هي دايخه قالت : ااااه منك لله انا دايخه اوي
الياس مردش عليها و تفتح الاسانسير و نزل الياس و ركب العربيه بتاعتو و قعد فيها و بدأ يفكر ف البنت دي و هو بيقول : هي جميله اوي ايه الجمال دا
و فجأه قبل م يحرك لقى انها نفس البنت بتحط روج قدام مراية السياره بتاعتو و هي مش عارفه ان في حد فيها و قالت سيلين : انا قمررر يا خواني
فتح الياس شباك العربيه و شد الروج منها بغضب و قال : امسحي الروج دا حالاً
سيلين بصدمه : انت تاني
الياس بغضب : امسحي الروج
سيلين :و انت مالك اصلا
الياس مسك منديل و مسح الروج و قال : أياكي تحطيه تاني
و مشي بسيارتو و هو مش عارف هو غضبان اوي كدا ليه يعني ممكن يكون حبها بعدها قال : لا مش ممكن دنا قابلتها مش ربع ساعه بس

 

 

عند تسنيم و هشام اللي تقربوا من بعض اوي و قالتلو تسنيم على اللي حصل معاها كان مصدوم و انتقملها من اللي عملوا كدا و اتقدملها من باباها و وافق و تجوزوا و همه دلوقتي عايشين حياة سعيده ولكن هل ستدوم طويلا؟؟؟؟
عند قاسم و ايلاف قاسم بعد م حضر فرح جبل و حسام رجع القاهره تاني و سجل بنتو ف مدرسه و يال الصدف كانت نفس المدرسه اللي بتشتغل فيها ايلاف و كانت سيدره بتحب ايلاف اوي و بتمدح فيها على طول قدام قاسم و قاسم بدا يتشد ليها و هي تتشد ليه ولكن هل سيدوم هذا طويلا بعد معرفة ايلاف انها نفس عائلة مليكه و بعد معرفة قاسم انها كانت بتشتغل مع حد كان سبب بتدمير عائلتهم؟؟؟؟
عند رنيم و حسام كانت رنيم بتشعر بتأنيب الضمير ولكن دا اخوها تنهدت بحزن و فجأه دخل عليها حسام و هو بيطبطب عليها و بيقول : برضو حزينه
رنيم بعياط : دي صاحبة عمري ازاي تخليت عنها
متكلمش حسام سكت بحزن
(عايزه اقولكم حاجه معرفتش اوضحهالكم ف البارت الاخير من الجزء الأول أن انا قولت ان هي تعمل كتب كتاب بين رنيم و حسام و لكن بعد خبر جبل دا تجوز حسام مع جبل)
عند سلمى اللي كانت قاعده و جنبها خديجه
و جيه ولد من اولاد سلمى اللي اسمو اريان و قال : ماما
قاطعتو سلمى بقسوه و قالت : قولت محدش فيكم يقولي ماما انا لسه صغيره
خديجه : ازاي تقولي لأولادك كدا
سلمى : حتدخلي بتربية أولادي يا ست انتي شكلك كبرتي و خرفتي
قاطعهم نزول الم على وش سلمى من جبل و هو بيقول : ازاي تكلمي ماما بالطريقه دي

 

 

و مشي فوق الغرفه بتاعتو اه مهو سلمى و جبل ليهم غرف منفصله
عند سلمى تحت بعد م خدت الألم ب ساعه كدا نزل نزل جبل تاني و بعد م شافتو سلمى قربت منو و قالت بدلع مقرف : انا خارجه يا حبيبي عايز حاجه
جبل معبرهاش و مشي فوق تاني و خدت سلمى شنطتها و مشيت قال اريان الصغير : دي شريره اوي لازم انها تتعاقب
خديجه : هنعمل ايه يا ابني حسبي الله ونعم الوكيل
و عند الجمله دي بالذات افتكرت كلام مليكه
فلاش باك
لما مليكه كانت خارجه من الفرح لقت ايد بتشدها شافت خديجه خدتها بالجنيه اللي ورى القصر خديجه بغضب : انتي ايه اللي عملتيه دا بتفضحي ولادي بتبوضي فرحتهم ليه ها يا ضالمه يا مفتريه
مليكه بقوه : انا عمري م كنت ضالمه بحق حد بالعكس طول عمري طيبه و بريئه لكن للأسف امي معلمتنيش ان الطيب بيتاكل الايام دي
خديجه : واللهي منحنى شايفينك بالسرير مع واحد تاني
مليكه : شايفه الورده دي روحي اقطفيها
خديجه بغضب : احنى حنهزر
مليكه ببرود : لا ححاول افهمك حاجه
راحت خديجه قطفت الورده و مليكه قطفت ورده جنبها
خديجه : ايه
و فجأه بحركه سريعه من ايد مليكه وقعت الورده من خديجه و مليكه رمت وردتها جنبها
مليكه : ايه دا ازاي تقطفي ورده و ازاي ترميها كدا
خديجه بغضب : نعم انتي اللي قولتيلي اقطفها و انا قطفتها علشانك و بعدين هي اخر مره كانت ف ايدي و انتي اللي وقعتيها مني

 

 

مليكه : و ازاي تقطفي ورده تانيه و ترميها انتي كدا موتي الوردتين
خديجه : بقولك ايه انتي اللي وقعتيها من ايدي هي كانت ف ايدي بس انتي اللي وقعتيها و الورده التانيه دي انتي اللي قطفتيها و رميتيها جنبها
مليكه بقوه : بس انتي اللي قطفتيها صح
خديجه : صح بس
و لسه هتكمل مليكه قالتلها : بس خلاص أوقفي انا بقى وقفوني زيك كدا محدش سمحلي اقولهم بس و كمان دي لعبه بيني و بينك انتي موتت وردتين أشحال البشر بقى
خديجه بتوهان : انا مش فاهمه حاجه و سلمى قالت
مليكه بمقاطعه و بضحكة ألم قالت : هههههه سلمى عموماً انا مش حقولك حاجه على سلمى الا بالعكس بكرا انتي هتعرفي و اضن ان انا دلوقتي متأكده ان همه لايقين على بعض و هقول حاجه اضن ان انتي حيجي يوم و تقوليها على سلمى حسبي الله ونعم الوكيل
و سابتها و مشيت فضلت خديجه واقفه بتوهان و بعدين راحت الفرح
باك
هنا عيون خديجه دمعت
تعالوا اعرفكم بالأحداث اللي حصلت الفتره الاخيره
سلمى بعد جوازها من جبل عملت مشكله كبيره اوي و نقلتهم كلهم للقاهره بمكيده منها
_____________________
عند الياس غير ملابسو و رجع للشركه لمقابلة السكرتيرات و دخلت مكتبو و دخلت اول وحده و تصدم منها انها نفس البنت اللي قابلها بالاسانسير دخلت و قالت بصدمه : انت بتعمل ايه هنا يا ابني قوم المدير زمانو جاي
الياس : انا المدير يا هبله

 

 

سيلين بصدمه : هو انت احم احم
و قعدت على الكرسي بتوتر باين اوي خد الياس الملف بتاعها و عرف ان اسمها سيلين و قال : طيب انتي مقبوله يا انسه سيلين
سيلين بفرحه : بجد
الياس : اه بجد
و بعدها دخل عليه واحد من اللي بيشتغلوا و قال : يا فندم الملكه عايزاك ف حاجه
الياس : جاي اهو
خرج الياس ناحيه مكتب مليكه و دخل و قفل الباب وراه و قال : نعم يا مليكه
مليكه ببرود : اممممم سيلين
الياس بتوتر : مالها
مليكه : شكلنا حنحضر فرح قوريب
الياس : لا لا يا مليكه مش كدا انا
مليكه بمقاطعه : بس يا الياس مش دا اللي طلبتك فيه
الياس : امال ايه
مليكه : في صفقه مهمه و تعرف مع مين
الياس ب استغراب : مين
مليكه ببرود : شركة الهواري
الياس بصدمه كبيره : انتي بتقولي ايه
مليكه بجمود : اللي سمعتو و جيه صاحب الشركه ل حد هنا عايزني أوافق و اللي هو احمد عمي
الياس بصدمه كبيره لسانو تلجم
فلاش باك
دخل احمد و كان عايز يقابل الملكه بشده دخلت عليها السكرتيره و قالت : يا فندم صاحب شركة الهواري احمد بيه عايزك ف موضوع مهم
مليكه تصدمت ولكن مبينتش دا و قالت : دخليه
دخل احمد و تصدم لما شاف مليكه و قال : مليكه انتي هي الملكه ملكة الاقتصاد و وحش الاقتصاد

 

 

مليكه ببرود : اتفضل يا استاذ احمد
احمد قعد و قال : انتي معملتش حاجه صح
مليكه : ليه هو انت مصدقتش زي الباقين
احمد : ابني عايز يتربه من جديد لانه متسرع و قراراته غلط ف غلط
مليكه : يعني عايز ايه
قال أحمد حاجه و وافقت عليها مليكه
باك
الياس : كل دا حصل
مليكه : ايوا
الياس : طيب انا راجع ل مكتبي
رجع الياس و فتح الباب و تصدم كان سيلين واقفه على المكتب و فاتحه مكالمه و بتقول : اهو اهو انا واقفه على مكتب الحمار
صديقاتها شافوا الياس من ورى سيلين و قفلوا المكالمه ف وشها
سيلين : اه يا ولاد الجزمه تلاقيكوا متغاضين
الياس بغضب : لا و انتي الصادقه لأنهم شافوا الحمار
سيلين التفتت و قالت بصدمه : انهار اسوح احيي بجد احييي يا ابو سوسو احي بالكركريه
الياس : انزلي يا سيلين
نزلت سيلين و قال : على مكتبك
جريت سيلين على مكتبها و تنهدت بخوف
عند مليكه خرجت من الشركه للبيت بتاعها لا مش بيت قصر
عند جبل…….
فجأه كان ف الغرفه بتاعتو جالو اتصال من رقم غريب فتح الاتصال و كان صوت طفله بتلعب كان حيقفل ولكن
مليكه دخلت على احد الغرف لقت مكه بتلعب بالتلفون بتاع مليكه و قالت مليكه بصوت عالي : مكه بتعملي ايه
مكه : ماما مليكه مش بعمل حاجه
خدت مليكه التلفون لقت اتصال مفتوح و اتصدمت لما سمعت صوت جبل المهزوز و هو بيقول…….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وعشقتك يا جبل الصعيد 2)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *