روايات

رواية اين زوجي الفصل الثاني 2 بقلم ايه عطيه

رواية اين زوجي الفصل الثاني 2 بقلم ايه عطيه

رواية اين زوجي البارت الثاني

رواية اين زوجي الجزء الثاني

اين زوجي
اين زوجي

رواية اين زوجي الحلقة الثانية

في كليه الفنون كانت ميار تنظر الي البوابه الخارجيه. للكليه بانتظار صديقاتها زينه

و لم تمر ثواني و قد اتت زينه اتجهت اليها

زينه/صباح الفل يا ميرو

ميار /صباحك زي الفل يا زوزو

زينه/يلا علشان نلحق المحاضره

ميار /لا مفيش محاضره الدكتور مجاش انهارده

زينه/طب و العمل دا لسه ساعتين علي المحاضره التانيه

ميار /تعالي نقعد في الكافتريا

زينه /لا تعالي نقعد في المكتبه

ميار/ايه يا بنتي ارحمي نفسك شويه انتي كل وقتك كدا للقرايه

زينه/هو في احلي من القرايه دي عالم تاني

 

 

 

ميار /ما بقره زيك بس مش كدا

زينه /ما هو علشان انتي بقره

ميار/ انا بقره ماشي يا زينه

زينه /ماشيه ليه ما تخليكي شويه

ميار/لا دا انتي شكلك رايق علي الصبح

زينه /يارب تروقي روقتي يا اختي

ميار/في جديد

زينه /و لا قديم وحياتك

ميار/مش فاهمه

زينه /تقدري تقولي كدا انا جتتي نحست من اللي بشوفه اتعودت خلاص

ابتسمت ميار لها محاوله منها لاخراجها من دائره الحزن

ميار/متعودااااااااه داااااااايما

ابتسمت لها زينه و ذهبا معا الي المكتبه
_____________________
____________
&بقلم ايه عطيه&

في مطار القاهره الجوي تهبط الطائره علي ارض الوطن

و يهبط منها زين و بجانبه معتز و يستنشق هواء القاهره

و بعد قليل من الوقت كان زين و معتز في احدي السيارت الاجري التي تذهب بهم الي احدي الفنادق التي سيمكثون بها حتي يجدو منزلا مناسبا للعيش به

في غرفه احد الفنادق

معتز /حمد لله علي السلامه يا صاحبي

كان يتحدث و هو يخرج ملابسه من الحقيبه و يضعهم في المكان المخصص للملابس

 

 

 

لم يجد ردا فانظر حوله يبحث عن زين وجده يقف بشرفه الغرفه ينظر للخارج و هو شارد

ذهب اليه و وقف بجانبه قليلا ثم وضع يده علي كتفه لكي يلفت انتباهه

و بالفعل نجح في ان يلتفت اليه زين

زين /كنت بتقول حاجه

معتز /كنت بقول حاجات و انت و لا انت هنا رحت لفين يا صاحبي

زين /روحت لبعيد قوي كان نفسي اترمي في حضن امي و اشوفها و هي فرحانه و سعيده برجوعي ليها

معتز /هي اكيد في مكان احسن دلوقت ادعلها بالرحمه

زين /الله يرحمها و يغفر لها هي و خالي و خالتي و بنت خالتي

معتز /تعيش و تفتكر يا زين

و من اجل ان يخرجا من حاله الحزن هذه

معتز /بقولك ايه انا جعان جدا و واحشني الاكل المصري قوي

زين /طيب شوف عايز تطلب ايه و اطلبه لحد ماخد شور

و بعد وقتا كافي كان زين و معتز قد بدل ملابسهم و هبطو للاسفل لكي يذهبو في جوله قصيره و سريعه في شوارع القاهره

و في منتصف الليل قد عادو و ذهبو في سبات عميق

__________________________&بقلم ايه عطيه&

اما زينه فقد انهت محاضرتها و ذهبت الي المنزل فلم تجد احد ذهبت الي غرفتها لكي تبدل ملابسها و ذهبت الي المطبخ لكي تبحث عن ما تاكله و تعود الي غرفتها لانهاء اعمالها اليوميه من صلاه و دراسه

و بعد وقت قليل جائها اتصال من ميار

زينه /السلام عليكم

ميار/و عليكم السلام يا زوزو

زينه /ايه غريبه يعني خالصتي اللي وراكي بدري النهارده

ميار/لا يا حبي لسه مخلصتش

زينه/ما انا بقول بردو….. امال في ايه

 

 

 

ميار/هو انا نسيت كشكول المحاضرات بتاعي معاكي

زينه /مش عارفه استني كدا اشوفه

و تحركت زينه من مقعدها باتجاه مكتبها الصغير الذي بالغرفه تبحث عن الكشكول الخاص بصديقتها

زينه/ايوة فعلا الكشكول معايا اهو بس جاني ازاي

ميار /مش عارفه ممكن يكون ساعه ما كنا في الكافتريه

زينه /ممكن

ميار /الا ايه الهدوء اللي عندك دا

زينه/جيت ملقتش حد في البيت خالص

ميار/امال هما فين

زينه /معرفش و الله و بعدين افتكريلي حاجه حلوه

ميار /معلشي يا زينه فات الكتير و مش باقي الا القليل فاضل كام شهر و نخلص خالص و نشتغل و متكونيش محتاجه لحد

زينه/نفسي اوي يا ميار اغمض عيني و افتحها الاقي نفسي خلصت و بشتغل و بصرف علي نفسي و مقعدش اسمع كلام زي السم من حد

ميار /معلشي يا حببتي كله نصيب و محدش بيهرب منه كله مقدر و مكتوب

زينه/فعلا…. بس تعرفي وجود حازم جمبي هون عليا كتير

ميار/ربنا يخليكم لبعض

 

 

 

زينه /يارب…… بت في صوت برا شكلهم جم اقفلي

و عندما اغلقت الهاتف لم تمر ثواني و سمعت طرق علي باب غرفتها يليه صوت اقرب الناس الي قلبها و هو حازم

حازم/زوزه نمتي و لا ايه

وضعت زينه حجاب رأسها و سمحت له بالدخول

زينه /ادخل يا حازم

فتح حازم الباب و دخل و تركه مفتوح قليلا خلفه

حازم /عامله ايه يا حببتي

زينه /الحمد لله انا كويسه

حازم /و اخبار المذكره ايه

زينه /كله تمام

حازم /امال مخرجتيش معاهم ليه

زينه /انا جيت من برا ملقتش حد هنا

نظر لها حازم و علم ان ولدته لم تخبرها عن تلك الخروجه

حازم /خلاص و لا يهمك ليكي عليا يوم الجمعه هنخرج سوا ايه رايك

زينه /لو معنديش مذكره ماشي نخرج

حازم /قشطه يبقي اتفقنا

 

 

 

……. /اتفقتو علي ايه يا حبيب امك

اتنفض الاثنين من الصوت المفاجئ لهم

حازم /و لا حاجه يا ماما اتفقت مع زينه اننا نخرج سوا يوم الجمعه

الام /اها بس مش هينفع

حازم /ليه مش هينفع

الام /علشان جيلنا ضيوف يوم الجمعه و اتفضل اطلع برا علشان عايزه زينه في كلمتين

حازم /كلمتين ايه

الام /انت هتحقق معايا و لا ايه اتفضل علي اوضتك يلا

حازم /حاضر

و خرج و تركهم جلست الام امام زينه علي الفراش

الام /اعملي حسابك جيلك عريس يوم الجمعه و هتقبليه و هتوفقي عليه و مش عاوزه و لا كلمه زياده

نظرت لها زينه بدهشه من كم الاوامر التي تأمرها بها و ليس لديها حق الاعتراض

و بعد قليل من الوقت تحدثت زينه

زينه /هو ممكن اعرف انتي ليه بتعمليني كدا

الام /بقولك ايه شغل السهوكه دا انا مش عاوزاه

زينه /انا مبتسهوكش انا عايزه اعرف انا عملت ليكي ايه يخليكي تعمليني كدا

الام /عايزه تعرفي ليه

زينه /ياريت

الام /علشان انا استحملتك كتير استحملتك ١١ سنه من يوم ما امك و ابوكي ماتو و انا شيله همك علشان خاطر عمك سعيد و ياريته عمك دا يبقي ابن خاله ابوكي و مع ذلك ربناكي في وسط عيالنا و قولنا يتيمه نكسب فيها ثواب بس كفايه لحد كدا

 

 

 

الام /علشان انا استحملتك كتير استحملتك ١١ سنه من يوم ما امك و ابوكي ماتو و انا شيله همك علشان خاطر عمك سعيد و ياريته عمك دا يبقي ابن خاله ابوكي و مع ذلك ربناكي في وسط عيالنا و قولنا يتيمه نكسب فيها ثواب بس كفايه لحد كدا احنا استحملنا كتير
و هنكمل جميلنا معاكي للاخر و نجوزك و تبقي مسؤوله من راجل انتي كنتي بترفضي الجواز بحجه الدراسه بس خلاص معدلكيش حجه انتي كام شهر و هتخلصي و هو عارف كدا هتلبسو دبل و اول ما تخلصي امتحناتك هيعمل الفرح علي طول

كل هذا و زينه تستمع و قلبها يتالم بشده و دموعها تهبط بدون توقف و الاخري لم ترأف بحالها و تصمت بل كانت تزداد بكلمتها القاسيه و بعد ان انتهت من حديثها الذي اشبه بكربج تجلدها بيه

زينه /انا اسفه علي انك شيلتي همي كل دا و اللي حضرتك عايزه انا هعمله

الام /جهزي حالك العريس جي الجمعه

و تركتها و خرجت و هي سعيده لانها سوف تتخلص منها بعد كل هذه السنوات

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اين زوجي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *