روايات

رواية اين زوجي الفصل الخامس 5 بقلم ايه عطيه

رواية اين زوجي الفصل الخامس 5 بقلم ايه عطيه

رواية اين زوجي البارت الخامس

رواية اين زوجي الجزء الخامس

اين زوجي
اين زوجي

رواية اين زوجي الحلقة الخامسة

في منزل زينه خرج الشخص من غرفه الصالون و هو ينظر لسعيد بشماته و عند خروجه و جد شهد تقف خارج الغرفه تنظر لما يحدث بذهول تخطها و تحرك للخارج و عند اقترابه من باب المنزل لمح زينه تقف علي باب غرفتها تنظر لما يحدث بصدمه لم يهتم لذلك وخرج و علي وجهه ابتسامه نصر

الشخص /دي البدايه يا سعيد و متنساش انك انت اللي ابتديت و البادي اظلم و يا انا يا انت انا من هنا و رايح هكون عملك الاسود

________________________
&بقلم ايه عطيه&

في الفندق الذي يمكث به زين و معتز

معتز /صحيح انا روحت الجامعه و اتكلمت مع مدير الجامعه اننا نتعين دكاتره

نظر له زين بصدمه

زين /اننا… اننا مين

معتز /انا و انت

زين و هو مازال علي زهوله

زين/اها انا و انت نعمل ايه

معتز /في ايه يا زين هو انا بتكلم صيني انا وانت هنشتغل في الجامعه

تحرك زين من موضعه بأتجاه معتز ببطء شديد مما جعل معتز يتوتر قليلا

زين /اها قولتي دكاتره اممممم و ماله ما احنا قاعدين فاضين مش كده

و مع اخر كلمه نطق بها قد انقض علي معتز و اخذ يعطي له بعض اللكمات و معتز يتالم و يحاول الفرار منه حتي استطاع و ذهب بعيد عنه و تحدث

معتز /في ايه يا زين اهدي كدا و انا هفهمك

زين /اهدي…….. اخذ نفس طويل و اخرجه ببطء و اكمل

زين /اديني هديت اهو اتفضل فهمني اللي انت عاملته دا ليه

معتز/انت نسيت يا زين ان دا كان حملي انا و انت من و احنا عيال

نظر له زين بحزن ثم تحرك نحو الاريكه و جلس عليها و نظر له

زين /اديك بتقول و احنا عيال

معتز/بس احنا لازم نتمسك بحلمنا

زين/احنا كنا بنحلم زمان علشان نفرح اللي حوالينا انما دلوقت معدش حد موجود حوالينا يفرح لينا و معانا

اقترب منه معتز و جلس بجانبه

معتز/بس اكيد هما حاسين بينا و فرحنين باللي وصلناله و لازم نكمل علشان يكونو فرحنين اكتر بينا

نظر له زين بابتسامه و اخذ يربت علي كتفه

زين /متزعلش مني يا صاحبي حقك عليا

معتز /عمري ما ازعل منك خالص

________________________

بعد خروج الشخص من منزل سعيد

ظلت زوجته تصيح و به و تقوم بلكمه علي صدره حتي انقطعت انفاسها فجلست علي اقرب مقعد لديها و هي تبكي

اقتربت منها ابنتها و هي تربط علي ظهرها

شهد /خلاص يا ماما متعيطيش اكيد الراجل دا بيكدب

نظرت لها الام ثم نظرت لزوجها تتمني ان يأكد كلام ابنتها و لكن لم يتحدث

شهد /الراجل دا بيكدب يا بابا صح

نظر لها والدها يتمني ان ينفي زواجه من اخري و لكن لا يستطيع

شهد /ما تتكلم يا بابا قول اي حاجه…. و بعدين مين الراجل دا انا حاسه اني شوفته قبل كدا

سعيد علي وضعه الصامت كما هو ينظر الي الفراغ

شهد /هو انتي تعرفي الراجل دا يا ماما

الام /دا يبقي ابن عمك

نظرت لها شهد بعدم استيعاب و ظلت لدقائق تحاول ان تتذكره

شهد /اها افتكرته هو مش كان بعيد عننا من سنين و منعرفش عنه حاجه ايه رجعه تاني

الام /راجع يكشف ابوكي و يعرفني انه متجوز عليا و انا نايمه علي وداني

شهد /اكيد بيكدب

الام /لا مش بيكدب

شهد /و ايه اللي مأكدلك انه مش بيكدب

الام /علشان هو راجع ينتقم من ابوكي

نظرت شهد لوالدها

شهد /ينتقم من بابا ليه

نظرت الام لزوجها

الام /قولها بينتقم ليه

شهد /ما تتكلم يا بابا و تفهمني في ايه

نظر لهم سعيد و ذهب خارج الغرفه باتجاه غرفته هو و زوجته و اغلق عليه الباب و جلس علي الفراش بقله حيله يفكر فيما حدث و ما سوف يحدث من الواضح ان ابن اخيه جاء لكي ينتقم منه لما فعله به في الماضي

اما في غرفه الصالون ظلت الام تبكي بشده علي خيانه زوجها لها ظلت تحدث نفسها ما الذي فعلته و قصرت به لكي يتزوج بغيرها

و ظلت شهد بجانبها تحاول تطيب خاطرها و تحاول تحليل ما حدث و لماذا ابن عمها جاء لكي ينتقم من والدها ما الذي فعله والدها جعل ابن اخيه يأتي بغرض الانتقام

و بعد قليل من الوقت هدأ الجميع من الخارج فقط اما بداخل كل شخص منهم نار تشتعل

حان الان موعد وصول العريس المنتظر و بعد قليل بالفعل جاء العريس و معه ولدته

خرج سعيد من غرفته لكي يستقبل العريس و كذلك الام خرجت بهدوء تام و هذا ما يسمي هدوء ما قبل العاصفه

دخل الجميع بغرفه الصالون و بعد الترحاب

ولده العريس /احنا اتشرفنا جدا بمعرفتكم

الام/الشرف لينا يا هانم

ولده العريس امال العروسه فين عايزه اشوف عروسه ابني

سعيد /قوم نديها يا ام حازم

نظرت له الام ثم خرجت بهدوء باتجاه غرفه زينه لكي تخبرها ان تاتي و هي تحمل المشروبات و ترحب بالعريس

قبل ذلك بقليل في غرفه زينه طرق الباب و قبل ان تلتفت و للطارق بالدخول وجدت الباب يفتح بعنف و تدخل شهد و علي وجهها علامات الغضب تخاول ان تخفيه

شهد /خالصتي يا اختي العريس وصل

نظرت لها زينه بحزن

زينه /ايوة خلصت خلاص

شهد /افردي وشك كدا يا اختي متخليش العريس يطفش عايزين نخلص منك بقه

نظرت لها زينه و لم تتحدث و الدموع في عينها

شهد /بقولك ايه دموع التماسيح دي متخلش عليا

زينه /انتي عايزه ايه دلوقت مني

شهد /و هاعوز منك انتي ايه يا اختي

في ذلك الوقت دخلت ام حازم عليهم و نظرت الي زينه بقرف و امرتها ان تذهب الي المطبخ و حمل الصنيه الموضوع عليها اكواب العصير و الذهاب الي غرفه الصالون

تحركت زينه الي المطبخ و حمل الصنيه ثم ذهبت الي غرفه الصالون و من خلفها الام و شهد

زينه /السلام عليكم

و قامت بتقديم المشروبات الي الجميع دون النظر الي وجههم ثم جسلت بجانب شهد و هي مازالت تنظر الي الارض

ولده العريس/بسم الله ما شاء الله قمر يا حببتي

ام حازم /دا من ذوقك و الله زينه يتيمه الام و الاب و احنا اللي مربينها زي عيالي بالظبط

تالمت زينه بشده من حديثها

ام العريس /ربنا يباركلك يا ام حازم انا خالد ابني حكالي عنكم كتير و زين ما اختار فعلا ربنا يكملهم علي خير

خالد العريس/تامر بايه يا عمي

استمعت زينه الي هذا الصوت لم يكن غريب بالنسبه لها تحاول ان تتذكر اين سمعته

سعيد /الامر لله يا خالد يا ابني و احنا بنشتري راجل

خالد /انا عندي شقتي في بيت العيله و جهزه من كل حاجه مش نقصها غير العروسه و بس و عايز العروسه زي ما هي كدا

كانت زينه مع كل كلمه يتحدث بها العريس تركز معه اكثر فا اكثر حتي تذكرته و مع اخر كلماته رفعت رأسها تنظر اليه و هنا جائت صدمتها انه هو دكتور خالد

جحظت عينها بشده من وجود ذلك الحقير في منزلها و من جرأته انه جاء لكي يتزوج منها و من المعقول ان توافق عليه حتي اذا كان اخر رجل بالعالم فهي لم تتزوجه و لابد لها ان ترفضه و يحدث ما يحدث

سعيد /دا احنا…………

انا مش موفقه

و كانت هذه الجمله التي نطقت بها زينه وسط ذهول الجميع و نظرت الغضب من ام حازم و لكنها تجاهلت كل هذا

سعيد /ايه اللي انتي بتقوليه دا يابت

زينه /بقول اللي سمعته يا عمي انا مش موفقه علي الجواز من الراجل دا

تحرك سعيد من مقعده و قام باتحاه زينه و صفعها قلما من قوته اوقعها علي الاريكه بقوة بجانب ابنته شهد

نظرت له زينه بصدمه فهذه اول مره ان يمد احد يده عليها هي تعلم جيدا ان لا احد يحبها بهذا المنزل و يعاملوها معامله سيئه للغايه و لكنهم لم يمد احدا منهم يده عليها منذ صغرها

وقف خالد و اقترب من سعيد و امسكه بشده

خالد /اهدي يا عمي و وحد الله كدا كل حاجه بالهداوه

استجاب له سعيد و جلس بمقعده مره اخري

خافت زينه بشده ان لا احد يستمع الي رأيها و تتم هذه الزيجه سيطرت علي التوتر و الخوف الذي انتبها

زينه /بردو مش هتجوزه

سعيد /يا بنت ال……..

خالد /بالله عليك لتهدي يا عمي

هدأ سعيد قليلا

خالد /اهدي كدا يا انسه زينه واضح ان في سوء تفاهم و انتي فاهمه غلط

زينه / لا انا فهمه صح جدا

خالد /لا انتي فاهمه غلط مممن افهم انتي علي اساس ايه بترفض الجوازه دي باي حق انتي بترفضي

زينه /و الله يعني انت شايف اني مليش حق الرفض

خالد /ايوة المفروض العروسه هي اللي تقبل او ترفض

زينه /و هو في عروسه غيري

خالد /مع احترامي ليكي بس انا مش جي اطلب ايدك انتي

زينه /نعاااااااام امال جاي تطلب ايد مين

خالد /جاي اطلب………….. و

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اين زوجي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *