روايات

رواية اين زوجي الفصل الثالث عشر 13 بقلم ايه عطيه

رواية اين زوجي الفصل الثالث عشر 13 بقلم ايه عطيه

رواية اين زوجي البارت الثالث عشر

رواية اين زوجي الجزء الثالث عشر

اين زوجي
اين زوجي

رواية اين زوجي الحلقة الثالثة عشر

في مكتب زين
زين بصدمه/حجر و ربنا يهدني
و كادا ان يتحرك من موضعه باتجاه زين و استمع لطرق الباب و لم تكن غير السكرتيره الخاصه به اذن لها بالدخول

السكرتيره/في واحد برا عايز يقابل حضرتك

زين /واحد مين

السكرتيره /بيقول انه اسمه استاذ اكرم

نظر زين لمعتز ثم عاد بنظره الي السكرتيره

زين /خاليه يتفضل

خرجت السكرتيره من المكتب و تحدث معتز بعد خروجها

معتز /تفتكر دا استاذ اكرم جارنا

زين /ممكن ليه لاء

معتز/ و ايه اللي هيجيبه هنا تفتكر جي علشان ايه

زين /انت نسيت ان احنا طلبنا منن يجي يشتغل معانا و هو قال ادوني فرصه افكر

معتز /اها صح عندك حق انا كنت ناسي و……

قطع حديثه طرق الباب مره اخري و عندما استمع من بالخارج بأذن الدخول دخل علي الفور

و عندما تأكد زين انه اكرم جارهم تحرك من خلف مكتبه يرحب به و ايضا معتز

زين /اهلا و سهلا استاذ اكرم

اكرم /اهلا بيك يا زين بيه

زين /ايه زين بيه دي مش احنا اتفقنا ان احنا زي ولادك

اكرم /ربنا يكرمك يا ابني

معتز / احنا هنفضل وقفين كدا اتفضل اقعد يا استاذ اكرم

جلس زين في موضعه خلف المكتب و جلس اكرم امام المكتب و معتز في المقعد المقابله له

زين /اخبار حضرتك ايه و اخبار بنت حضرتك و صاحبتها ايه

 

 

 

اكرم /الحمد لله كويسين… ما انتم من يوم المستشفي مشوفتكوش تاني

معتز /معلشي يا استاذ اكرم انت عارف الشغل و ان احنا لسه في البدايه و عايزين نثبت نفسنا في السوق و يبقي لينا اسمنا فا ملبوخين جدا

اكرم /ربنا يعينكم يارب…… المهم علشان مطولش عليكم و اعطلكم انا جنتجاي بخصوص الشغل اللي كلمتوني عنه…. انا موافق اشتغل معاكم

معتز /حضرتك بتتكلم بجد

اكرم /طبعا بتكلم بجد امال هاجي هنا علشان اهزر معاكم و اعطلكم

زين /معتز ميقصدش يا استاذ اكرم هو بس مش مصدق علشان كنا محتارين كدا في الموضوع دا و حضرتك جيت شلت هم كبير من علي اكتفنا

اكرم /حصل خير المهم عايزين ابدأ شغل من امتي

تحدث معتز بسرعه
معتز /من النهارده لو ينفع

اكرم /انهارده

زين /هو طبعا براحتك بس بجد احنا محتاجين حضرتك انهارده قبل بكرا

اكرم /خلاص اتفقنا انا من بكرا الصبح همون موجود هنا

معتز بابتسامه /دا الشركه هيزدها نور و الله

اكرم بابتسامه/ الشركه منوره باصحابها….. بعد اذنكم امشي انا

زين /ما تستني حضرتك قدمنا شويه و نمشي سوي

اكرم /معلشي مره تانيه بعد اذنكم

و خرج اكرم من المكتب و هو سعيد للغايه هو ليس بحاجه الي المال و لكنه مل كثيرا من الجلوس بالمنزل طيله الوقت

اما زين و معتز فهم سعاداء لوجود شخص اخر معهم يثقون به يساعدهم في بناء تلك الشركه

معتز /انا حاسس ان جبل كان علي قلبي و انزاح

زين /معاك حق استاذ اكرم دا هيشيل عنا كتير

معتز /طب مش يلا بينا انا خلاص فصلت

زين /لسه ساعه علي ميعاد المرواح

معتز /ميعاد مرواح ايه يا زين هو احنا في مدرسه

زين /يا غبي مش قصدي انت ناسي الانترفيو بتاع الموظفين الجداد

 

 

 

معتز /تصدق نسيت هو فاضل كام يوم

زين /النهارده اخر يوم و كدا كدا مش محتاجين الا كام واحد

معتز /طب خلاص احنا بالفعل اختارنا جميع التخصصات اللي محتاجنها و اللي فاضل قليل نسيب لاستاذ فاروق يختار اللي فاضلين لان بجد انا مش قادر و هموت و اكل

زين /ههههههه انت ايه يا ابني مفيش في دماغك غير الاكل

معتز /لا في…… عايز انام

ضرب زين كف علي كف و هو يبتسم من تصرفات صديقه

ثم رفع الهاتف الخاص بالمكتب و بلغ السكرتيره تبلغ استاذ فاروق بانه هو من يقوم بمقابله الموظفين الجدد و يختار منهم الافضل

و بعد ان انهي اتصاله نظر لمعتز

زين /يلا بينا يا باشا

ابتسم معتز و تحرك نحو الخارج و هو يتحدث

معتز /يلا

 

 

~~~~~~~~~~~~~~~
اما ميار وزينه مازالو يبحثون عن العمل و لم يجد فالجميع منهم من يطلبو شهاده خبره و منهم من يطالبو بشهاده تخرج و منهم من يطالبو بما ليس بمبدأهم

جلست ميار علي احدي الارصفه بجانب الطريق

ميار /انا خلااااااص مش قادره حبت اخري

زينه /معلشي يا ميار مش فاضل غير شركتين بس

ميار /انا خلاص خلصت انا مش هتحرك من مكاني غير علي بتنا

زينه /يا بنتي بقولك مش فاضل غير شركتين

ميار /يعني من لسته الشركات اللي كانت معاكي دي و محدش فيهم قبلنا عندك امل ان دول يقبلو

زينه /مين عالم

ميار /زينه انا بجد تعبت و انا من الاساس مكنتش عايزه اشتغل دلوقت فا يا بنت الناس نستني الكام يوم دول لحد ما نمتحن و ناخد الشهاده و ساعتها نقدر تنشتغل

زينه /كام يوم ايه يا ميار دا لسه ٢٨يوم علي الامتحنات و شعر علي الناتيجه علي ما تظهر يعني فاضل حاوالي شهرين

ميار /طب يا ستي شهرين مش كتير و بعدين احنا الايام الجايه هنتلبخ في المذاكره اكتر

زينه/انا مش هقدر استني شهرين من غير شغل و بعدين نلاقي شغل بس و احنا نقدر نزبط وقتنا للمذكره

ميار /تقدر تظبطي وقتك انا مش هقدر

زينه /لو انتي عايزه هتقدري

 

 

ميار /اسمعي كلامي يا زينه تعالي نستني ايام الامتحنات بس و ربنا يسهلها بعد كدا

جلست زينه بجانب ميار بحزن شديد

زينه /من الاخر كدا انا مش هقدر اقعد يوم واحد كمان عاله عليكم

نظرت لها ميار بصدمه

ميار /عاله يا زينه اخص عليكي… انتي متعرفيش بابا و ماما بيحبوكي اد ايه

زينه/و انا كمان و الله ربنا الاعلم انا حبتهم اد ايه بس مش هقدر انا بجد تعبانه جدا

شعرت ميار بها لانها تعلما جيدا

ميار /طب خلاص انتي عايزه ايه دلوقت

زينه /لسه فاضل شركتين اي نعم هما مش كبار قوي بس ممكن يقضو الغرض

ميار /ماشي هنروحهم بس بشرط لو ملقناش شغل فيهم هما كمان هنستني لبعد الامتحانات

زينه بقله حيله/ماشي يا ستي امري لله

ميار /طب يلا بينا
~~~~~~~~~~~~~~~
في منزل سعيد كانت ام حازم تتحدث بالهاتف

عاد حازم من الخارج و هو يحمل حقيبته و ضعها بجانب الباب و اخذ ينادي علي زينه بصوت عالي

استمعت له ولدته اغلقت الهاتف و خرجت له من غرفتها

ام حازم /طب نادي عليا انا الاول سلم عليا و قولي وحشتيني يا امي و لا اي حاجه

ابتسم لها حازم و ذعب اليها اختضنها و وضع قبله علي رأسها
حازم /ازيك يا امي عامله ايه وحشاني موت

 

 

حازم /و انت كمان وخشتني يا حبيب امك انت عامل ايه

حازم/انا الحمد لله المهم قوليلي زينه فين بنادي عليها مش بترد

ام حازم /طب اسال علي اخواتك كدا يا اخويا زي ما بتسأل علي المحروصه

حازم/انا عارف ان شهد دلوقت في شغلها و التانيه في دروسها… زينه بقه فين دلوقت المفروض تكون رجعت من ساعه

ام حازم /زينه……………

 

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اين زوجي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *