روايات

رواية اين زوجي الفصل الخامس عشر 15 بقلم ايه عطيه

رواية اين زوجي الفصل الخامس عشر 15 بقلم ايه عطيه

رواية اين زوجي البارت الخامس عشر

رواية اين زوجي الجزء الخامس عشر

اين زوجي
اين زوجي

رواية اين زوجي الحلقة الخامسة عشر

 

في مساء اليوم في منزل سعيد في غرفه الصالون يجلس سعيد و معه خالد خطيب ابنته شهد

سعيد/اخبارك ايه يا خالد يا ابني

خالد /بخير الحمد لله….شهد بلغت حضرتك اني جي مش كدا

سعيد /ايوة بلغتني خير يا ابني

خالد /انا الاسبوع اللي فات كله خلصت الشقه و بقت كامله من كل حاجه و جهزه مش ناقصها غير وجود شهد فيها…… و انا بصراحه مستعجل يا عمي…. فا ايه رأيك بكرا مع كتب الكتاب يبقي دخله علي طول

سعيد/و الله يا خالد انا مش عارف اقول ايه انت فاجئتني

خالد/مفيش مفاجئه و لا حاجه كدا كدا احنا متفقين علي كتب الكتاب بكرا فا ايه المانع اني اخدها معايا بعد كتب الكتاب نخرج كلنا نتعشي برا و ترجع شهد معايا علي بيتنا سوا

في ذلك الوقت دلفت ام حازم الي الداخل و هي حامله اكواب المشروبات واستمعت الي الجزء الاخير من الحديث

ام حازم/بس احنا لسه ورنا حاجات تانيه كتير

خالد/حاجات زي ايه

ام حازم /يعني نعزم الاهل و الجيران و الصحاب

خالد /هما مش كدا كدا جايين بكر و عارفين بكتب الكتاب فا مش هتفرق معاهم كتير لما يعرفو انه كتب كتاب و دخله

ام حازم /طب و شهد

خالد /مالها شهد

ام حازم/لسه ناقصها حاجات كتير

خالد/انا عايز شهد بالهدوم اللي عليها و كل اللي نفسها فيه انا هجبهولها

ام حازم/و الله يا خالد يا ابني مش عارفين نقول ايه

خالد /ناخد رأي شهد و اللي تقول عليه هو اللي هيمشي

سعيد/روحي نادي شهد يا ام حازم و نادي حازم هو كمان علشان يسلم علي خالد

تحركت ام حازم و ذهبت نحو غرفه ابنها حازم اولا وجدته نائم

ام حازم/حازم…. حازم….. حااااازم

حازم/اممممم

ام حازم/فوق يا ابني و كلمني

حازم/نعم يا ماما

ام حازم/قوم وفوق كدا علشان تسلم علي خطيب اختك يلا

نظر لها حازم باستغراب

حازم/خطيب اختي…… مين دا و اتخطبت امتي

ام حازم/ما هو انت لو مركز معانا ربع تركيزك مع ست زينه كنت انتبهت و انا بقولك علي خطيب اختك

حازم /انا نفسي افهم حاجه واحده انتي ايه مضايقك بقربي من زينه

ام حازم/و انا هضايق ليه يا عين امك… بس بردو ليك اخوات اهتم بيهم شويه ربع اهتمامك بزينه

حازم /و تنتي شايفه تني مش بهتم….. لا بقه انتي غلطانه…. علي فكره انا بهتم بيهم و جدا كمان بس هما مش متقبلين دا…. الكبيره لما بتلكم معاها و احاول انصحها و اوعيها و الكلام ميعجبهاش تقولي متنساشاني اختك الكبيره و الصغيره تقولي بابا موجود هو يحاسبني…. حتي انتي لما اجي اقولك علي حاجه هما عملوها و غلطو فيها تقوليلي انا و ابوك لسه عايشين لما نموت ابقي اعمل و سوي فيهم……. تربيتك ليهم من الاساس غلط و قوتيهم علي الصغير و الكبير…….. و عمرهم ماشافو كلامي معاهم خوف عليهم لا شيفينو تحكم…… الوحيده اللي حست بخوفي عليها هي زينه… و برده هي الوحيده اللي فهماني في البيت دا كله………. تعرفي انا كنت رافض السفر برا بسبب زينه كنت خايف اسبها لوحده وسطكم……. و كنت ناوي بكرا الصبح هنزل ادور عليها و ارجعها البيت دا تاني…… بس لا انا هسبها يمكن يكون الشارع ارحم ليها من وجدها وسطكم…. و الله و اعلم انتم عملنم فيها ايه وصلها للهرب زينه عمرها ما تعمل كدا بدون سبب و سبب قهري كمان

سكت حازم و جلس علي الفراش يتنفس بصعوبه و عم الصمت المكان قليلا الي ان تحدثت ولدته

ام حازم/ياااااااه يا حازم كل دا شيله في قلبك و ساكت اد كدا احنا وحشين و زينه بس اللي ملاك…….. شايفنا ايه شياطين رفض سفرك علشنها و احنا برا حسباتك مفكرتش فينا مفكرتش فيا او في ابوك او في اخوتك اد كدا انت اناني……… علي العموم برحتك اعمل اللي يريحك

تركته و خرجت من الغرفه تفكر في حديثه و لكن علي الفور نفضت تلك الافكار عن راسها و ذهبت نحو غرفه ابنتها و جدتها قد انتهت من تبديل ملابس و وضع زينتها و خرجت خلف ولدتها

في غرفه الصالون

ام حازم/اديني جبتلكم شهد بنفسها اهو

سعيد/تعالي يا شهد اقعدي

ام حازم/بقولك ايه يا ابو حازم تعالي نسبهم لوحدهم شويه

سعيد/طب هسبكم شويه و اتفقو مع بعض و اللي في الخير يقدمه ربنا

خرج سعيد من الغرفه و خلفه زوجته

نظر خالد الي شهد التي كانت تنظر للاسفل

خالد /انتي في حاجه وقعه منك بتدوري عليها

نظرت له باستغراب

خالد /اصلك من ساعه ما دخلتي و انتي باصه في الارض ارفعي وشك بصيلي عايز املي عيني من جمالك و عايز اتكلم معاكي

رفعت شهد رأسها له و نظرت الي عينه التي تأثرها

شهد/اتكلم

خالد /بصي يا ستي انتي عارفه ان بكرا كتب كتبنا مش كدت

شهد/ايوة

خالد /انا بقترح علي ولدك انه يبقي كتب كتاب و دخله ايه رأيك

احمر وجه شهد و نظرت للارض مره اخري

خالد /تاني هتبصي للارض

رفعت رأسها له مره اخري و الحمره تكسو وجهها

خالد/فا انتي ايه رأيك…… انا الشقه عندي جهزت من كل حاجه مش ناقصها غير وجودك انتي بس تنوريها و تنوري حياتي كلها قولتي ايه

شهد/مش عارفه خايفه نكون بنتسرع

خالد/خايفه و انتي معايا…. عموما يا ستي برحتك…… بس بجد كان نفسي تكوني في حضني انهارده قبل بكرا……. و كنت فاكر دا احساسك انتي كمان بس الظاهر كدا دا احساسي انا بس

احست في نبره حديثه بحزن

شهد /لا و الله انا نفسي انا كمان بس

خالد /لو نفسك انتي كمان بجد وافقي هكون اسعد انسان في الكون

نظرت له قليلا ثم وقفت نظر هو لها فتحدثت

شهد/هنادي بابا اتفق معاه علي كل حاجه

ابتسم خالد لها و ابتسامته وسعت عند خروجها

دخل يعيد الي الغرفه مره اخري و معه زوجته و ايضا حازم

حازم/ايه يا خالد

خالد/ازيك انت حازم مش كدا

حازم/ايوة

سعيد/سألت شهد قبل ما ادخلك و هي موافقه علي بركه الله

ام حازم/ربنا يتمملكم علي خير يا ابني

خالد/بكرا الصبح ان شاء الله هبعت بنات لشهد من البيوتي سنتر اللي ولدتي بتتعامل معاه و معاهم فستان علشان الحفله بالليل. انا علي سبعه بالدقيقه هكون هنا

سعيد/ان شاء الله

خالد /استأذن انا بقه

سعيد/ما لسه بدري

خالد/بدري من عمرك يا عمي الايام جايه كتير و انا لازم امشي علشان ورايا كام حاجه لازم اخلصها
سعيد /ربنا يعينك يارب

خالد /يارب… السلام عليكم

و خرج خالد من المنزل و هو مبتسم ابتسامه نصر كبيره

اما في الداخل

حازم/انا مش مرتاح للجدع دا

سعيد/مش مرتاح له ازاي

حازم/مش عارف بس احساسي بيقول ان في حاجه مش مظبوطه

ام حازم/ايه اللي هيكون مش مظبوط و لا علشان كان جاي لست زينه و بنتي عجبته هطلع فيه القطط الفطسه علشان السنيوره

حازم/تصدقي انا غلطان يارب يتمم لها علي خير و يطلع احساسي غلط………. انا ماشي

سعيد/ماشي رايح فين

حازم/هخلص اوراق السفر

سعيد/تاني سفر انت مش كنت شيلت فكره السفر دي من دماغك ايه رجعك تاني للموضوع دا

حازم/معلشي يا بابا انا اسف بس بجد انا مش لاقي نفسي هنا

ام حازم/عويل بلاده عويل بلاد المسلمين يا اخويا

نظر لها سعيد بغضب

سعيد/عندك كلمه حلوه قوليها معندكيش نقطينا بسكاتك

ام حازم /انا قايمه و سبهالكو

سعيد/انا مش هقف قدام راحتك و سعادتك و لو انت شايف مصلحتك في السفر سافر بس متنسناش

اقترب حازم من ولده و انحني يقبل راسه و جلس بجوراه

حازم/انا عمري ما هنساكم انا ليا مين غيركم

سعيد/ربنا يحقق مرادك يارب

 

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اين زوجي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *