رواية حرب أهالي الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة محمد
رواية حرب أهالي الفصل الثاني 2 بقلم حبيبة محمد
رواية حرب أهالي البارت الثاني
رواية حرب أهالي الجزء الثاني
رواية حرب أهالي الحلقة الثانية
((و راحو المستشفى وحبيبه كانت فاكره أنه جاي يشوفها بس انصدمت لما عرفت سبب مجيئه وعملوا تحليل DNA بدون ما حد يعرف غير حبيبه وأحمد بس ودخلت الدكتوره علشان تكشف علي حبيبه وكانت الصدمة)).
الدكتوره…….. للاسف هي مش بنت.
محمد بغضب اعمي……. يا بنت الو***
احمد بجنون……. ازاي؟
الدكتور بتوتر ملحوظ……. معرفش بعد اذنكم.
احمد بشك….. انتي كشفتي كويس.
الدكتوره….. اه طبعاً.
احمد……. اممم طيب امشي خلاص.
الدكتوره بتوتر……… بعد اذنكم.
محمد بغضب وكان بيحاول يتهجم علي حور………. يا بنت الو*** ماشي يا حور اما ما ربيتك مبقاش انا((وكان بيحاول يدخل عندها))
احمد وهو بيمنعه……… يا عمي اهدي اكيد في غلط في الموضوع.
محمد بغضب وهو بيزقه……. ابعد عني بقولك اكيد انت ابو الي في بطنها.
احمد بصراخ……. كفاية بقي أأنت اي مش بتحس دي بنتك لحمك و دمك.
محمد بصراخ…….الفاجره دي مش بنتيييييي.
مدير المستشفى بهدوء……. لو سمحتم مينفعش كده انتم في مستشفي والمرضي تعبانين فلو سمحتم حلوا مشاكلكم بره المستشفي.
محمد بزعيق…… ماشي لكن وديني وما أعبد لهموتها((ومشي)).
سامي بصدمه….. مش معقول اي الي حصل دا.
علا….. دا اكيد مش بني أدم خالص بعدين هي ازاي مش بنت.
احمد بهدوء…….. الدكتوره بتكدب.
علا….. وانت عرفت ازاي.
احمد بهدوء…… هتعرفوا في الوقت المناسب انا داخل لحبيبه ((ودخل)).
احمد بهدوء…… حبيبه اتكلمي.
حبيبه بدموع….. والله ما حد لمسني الدكتوره بتكدب.
احمد قام بهدوء وقعد جمبها وأكمل بحنيه….. انا عارف مش محتاجه توضحيلي.
حبيبه بقهر…… هو انا وحشه؟
أحمد بحنيه…… انتي زي القمر هما الي وحشين.
حبيبه بقهر….. انا ليه بيحصل معايا كده؟
أحمد بحنيه…….ربنا سبحانه وتعالى لما بيحب حد بيبتليه علشان يعرف مدي قوة إيمانه و صبره.
حبيبه بدموع…… بس انا زهقت تعبت كل الي حوليا بيكرهوني.
أحمد بحنيه اخدها في حضنه…… انتي علشان قمر و طيبه و مفيش منك بيكرهوكي ، طيب انتي مش مكفيكي حبي ليكي؟
حبيبه بدموع….. لا مكفيني انا بس ……
احمد بمقاطعة……. اهدي اهدي ونامي وكل حاجه هتتحل.
حبيبه عرفت انها في حضنه وطلعت بسرعه…… ابعد كده عيب وحرام.
احمد بمشاكسه….. طيب اعتبريني جوزك طيب.
حبيبه بخجل….. اطلع بره يا أحمد.
احمد بمشاكسه….. اهو بعد احمد دي انا مش طالع.
حبيبه بخجل وخلاص هتبكي…. احمد بقي اطلع بره.
احمد بمشاكسه… طيب ما تجيبي بوسه.
حبيبه و وشها تحول للون الاحمر…… يا احمد بقي.
أحمد ضحك بصوته كله….. خلاص صعبتي عليا انا طالع.
((وطلع ودخلوا ياسمين و علا و سامي))
علا بحنيه…. عامله اي يا حببتي .
حبيبه بحزن….. كويسه.
سامي وتقدم وراح عندها وحضنها…… أميرتي الحلو ليه زعلانه.
حبيبه بعياط……. كله بيكرهني انا عايزه اموت.
سامي….مين قالك كده بس نحن كلنا بنحبك .
حبيبه بدموع…….. لأ بابا بيكرهني وماما مش بتحبني وكمان حنين.
سامي بحنان…….. ونحن مش مكفينك يعني.
حبيبه بدموع…….. لا مكفيني بس انا عايزاهم هما.
سامي بحنان… معلش عارفة انه صعب عليكي بس معلش.
حبيبة بدموع… عمي انت عارف ان الدكتورة بتكدب صح؟
سامي… طبعاً انا واثق في بنوتي.
حبيبة حضتنة اوي….. انا بحبك اوي اويي.
سامي…. وانا كمان بحبك بس يلا قوليلي بقي نفسك في اي.
حبيبة بحزن… مش عايزة حاجة بس ممكن نطلع من هنا انا زهقت
سامي…. مش هينفع يا حببتي انتي لسه محتاجة عناية.
حبيبة….. ارجوك يا عمي انا مش قادره اقعد هنا.
سامي باستسلام…. حاضر هشوف الدكتور هيقول اي..
حبيبة بدموع…… شكراً يا عمي شكراً انك واقف معايا.
سامي….. انتي بنتي اصلا فية بنت بتشكر ابوها؟
مراد…… ما خلاص بقي اي فترة العشق الممنوعة دي؟
سامي…. يا غييييور.
مراد…. لا أبداً والله.
علا.. هو احمد راح فين؟
ﻤراد بتوتر….. معرفش يلا انا رايح مشوار سلام.
علا….. هو في اي احمد مشي ودلوقتي مراد؟
سامي….. والله ما عارف في اي سيبك منهم.
ياسمين…. بابا ممكن حبيبة تاجي تقعد عندنا علشان خاطري.
سامي…. اكيد من غير ما تقولي انا كنت هاخدها.
ياسمين بفرحة حضنت حبيبة.
علا….. ياسمين براحة مش كده البنت تعبانة.
ياسمين بخضة بعدتت…. وجعتك مش كده؟
حبيبة….. لا يا بنتي محصلش حاجة انا عادي اهو.
سامي….. يلا انا هروح اشوف الدكتور هيقول اي وانتو خليكم هنا متفتحوش الباب لحد.
علا….. متخافش يا حبيبي.
*سامي مشي وعلا وياسمين بيحاولوا يخرجوا حبيبة من حزنها وبعد وقت طويل جي سامي*
حبيبة….. هااا يا عمي قالك اي.
سامي… وافق بس بعد معاناة واصر انه يبعت معانا ممرضة.
علا….. خلاص مفيش مشكلة يلا بقي يا بيبو علشان تغيري.
ياسمين… بس نحن مجبناش هدوم معانا؟
سامي….. خلاص يلا انا هروح معاكي هاتي من هدومك بلاش تروحي عند عمك وانا هستناكي تحت البيت تجيبي الهدوم وتاجي.
ياسمين…. حاضر يا بابا.
*وراحوا للبيت علشان يجيبوا هدوم وفعلا سامي استنيٰ ياسمين تحت وهي راحت تجيب الهدوم وجابت دريس وخمار بحكم ان هي مختمرة ــــــ وهي نازلة سمعت زينب وحنين بيقولوا*
زينب بخبث….. نحن هنبيع المخدر*ات الي معانا بعدين هنمضي ابوكي علي الارض بتاعته والبيت ونحط مخدر*رات لابوكي هنا ونخلع نحن.
حنين بخبث….. عين العقل يا ماما.
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حرب أهالي)