روايات

رواية لمة عيلة الفصل السابع عشر 17 بقلم هدير عبدالعليم

رواية لمة عيلة الفصل السابع عشر 17 بقلم هدير عبدالعليم

رواية لمة عيلة البارت السابع عشر

رواية لمة عيلة الجزء السابع عشر

لمة عيلة
لمة عيلة

رواية لمة عيلة الحلقة السابعة عشر

يمني بحزن : ومين قال إنها مقلتش ل خالكم ي حلوين!؟
تسنيم بسرعة: طب قالها أيه؟؟ هيشتري؟؟!!!!
يمني بحزن : إبن.. عايز يجوز إسراء ل البيه إبنه.
فرح رفعت حجابها ومعجبهاش الكلام : طبعاً أمك مش هتوافق على الهبل ده
يمني : ي بت أنتِ عبيطة توافق أيه؟؟
تسنيم: و آيه الحل؟؟
يمني : معرفش بقا
إسراء: ربنا معانا و أكيد فيه حل
خالى جى من بره: أمكم فين ؟؟
فرح : نزلت من شوية
خالى : لما تيجي ..
تسنيم: أهي جات أهى
خالى : أزيك ي ام يمني عاملة أيه
ماما : أنا كويسه,أنت إللى شكلك مش كويس فيه آيه؟؟؟!!!
خالى : ..

 

 

ماما : فيه آيه!!؟؟؟
خالى : أخوكي البيه الكبير
ماما بضحك : عايز أيه متقلقش أنا اتعودت على تصرفاته
( كلنا عرفنا خالى و جبروته ف مفيش أى حاجه بعيده عليه و على الظلم إللى بيعمله فينا ..)
فرح بضحك : قوله العروسة و أمها مش موافقين على الجواز
خالى : بصى ي أختي والله لو كان معايا فلوس مكنتش خليتك فكرتي تبيعي الأرض
ماما بحزن : عارفه والله , قالك آيه قول عالطول
خالى : هيشتري الارض لكن ..
تسنيم بعصبية: قول ي خالى إحنا اتعودنا على الظلم خلاص.،مفيش أقسى من إنك تكون بتكلم بنات ابوهم مش عارف عنهم حاجه
خالى بدموع : هيشتري الأرض بنص التمن
ماما بدموع : حسبي الله ونعم الوكيل
فرح : أوعى تعملي كده .. أكتر حاجه بكرها فى حياتي هى الاستغلال
تسنيم ب إبتسامة كلها حزن: فيه حل تانى ؟
ماما : على رأيك ي تسنيم مفيش حل غير ده
يمني : ماما بيعي نص الأرض بس
خالى : أنا مع رائ يمني
ماما : أهم حاجه الفلوس تكون موجودة قبل إسبوع
خالى : ان شاء الله

 

 

( كلنا زعلنا اووى ما هو أصعب حاجه ان الاستغلال ييجي من السند .. و الظلم ييجي ب أبشع الاشكال كده لا و كمان من الخال إللى هو الاب.. ولا اب أيه اما الأب هو سبب كل الخذلان و الحزن ده .. مكنش فيه أى كلام يوصف شعورنا كلنا غير الصمت .. فضلنا ساكتين كل واحد أخد ركن من الاوضة و بدآ يذاكر بس هيذاكر إزاى وسط كم الضغط النفسي ده.. لا لازم نذاكر علشان نكون حاجه… )
فرح : ماما أنتِ لسه بتعيطي و مش عايزه تأكلي ؟؟!
ماما مسحت دموعها و تنهدت : ولا بعيط ولا حاجه ي فروحه
فرح بضحك: خلاص بقا ي ماما .. بكره نشتري أرض كتير .. ولو اشتغلت محامية ي ستي ليكِ عليا اجبلك الف فدان ما أنا هكون مليونيريه كبيره 😅😅( معايا فلوس كتير)
تسنيم بضحك: وأنا كمان بس أنا إللى هشغلك معايا ,علشان أنا الكبيرة
يمني بضحك : وأنا هكون دكتوره و هاخدك ي ست إسراء تشتغلي معايا
إسراء: ان شاء الله
ماما بحب و حضنتنا : أنتوا بجد أغلى ما ليا
فرح : أنا جعانه اوووى

 

 

تسنيم بضحك : دى الوحيد إللى عماله تأكل ولا فارق معه أى حاجه
فرح بضحك: ما أنا بأكل من غير نفس
إسراء بضحك : دى كل شويه تجيب آكل من جو و تيجي تعزم علينا و كأننا فى مطعم مش فى مصيبه
ماما : مفيش مصيبه طالما أنتوا بخير
يمني : يلا ي حلوين نقوم نعمل الآكل
إسراء: يلا
(قمنا عملنا الآكل و بدأنا نهون على نفسنا ما هى دى الدنيا ،لو مهوناش على نفسنا هنموت من الزعل و الحزن ، ما هو فيه ناس على هيئة شياطين )
*بعد اسبوع*
ماما : ي بنات خالكم جاي النهارده علشان يشتري الأرض
يمني : اه لكن إحنا هننزل الكلية ملناش دعوه
ماما: اه، ربنا معاكم و كل واحد يكمل يومه عادى
( نزلنا كلنا كل واحد راح يشوف مصلحته لكن كأن جوانا خوف على ماما بس ما هو خالى التانى هنا ..)
**
يمني بدهشة و توتر: سلام عليكم
خالى : أزيك ي بنت أختي
يمني ب إبتسامة: هه بنت أختك

 

 

خالى : أيه طريقه كلامك دي ي يمني
يمني : هو بجد حضرتك بتسأل؟
(ماما بصت ليا بصه بدأت أخاف)
يمني : الله يسلمك ي خالى ، أنا داخله آكل ي ماما جايه من الكليه تعبانه
خالى بدهشة: أنتِ في كليه؟؟!!
ماما : اه يمني فى كليه الطب
خالى بصدمة: إللى هو إزاى؟!!!!!
ماما : اه نسيت أقولك إنى كنت عايزه أبيع الأرض علشان جواز يمني قرب
خالى بعصبية: من غير ما تقولي
ماما : و لو قولت هيفرق معاك فى حاجه؟؟!
خالى :..
ماما : هتتجوز معيد عندها فى كلية الطب
خالى :اه مبروك سلام عليكم
يمني : و عليكم السلام
( خالى كأن باين عليه الزعل .. مش عارفين هو زعل من إنى هتتجوز وهو مش عارف ولا زعلان إنى هتجوز حد كويس )
فرح : خالى جه؟ ولا لسه؟
يمني : جه ولسه ماشي

 

 

تسنيم: عملتوا أيه
ماما : الحمد لله إنكم دخلتوا بعد ما مشي
فرح : أيه إللى حصل؟؟
يمني : قولتلهم كل إللى حصل
فرح بضحك : جته داهية يعنى المفروض كان أشتري الأرض ب فلوس كتير بقا علشان أنتِ هتتجوزي لا وكمان معيد فى كلية الطب
يمني : والله العظيم دا أنا كنت حاسه أنه هياكلني
إسراء: الأهم أننا عندنا عروسة
يمني : لولووووي أنا مش مصدقة أصلا
فرح : ربنا يكمل فرحتك على خير
يمني : ياارب
** بعد فرح يمني**
فرح بحزن : هو إزاى نقول ل بابا على جواز يمني و ميجيش
تسنيم: كنت متوقعة أنه مش جاي ، بس قولت ماما تحاول وخلاص
ماما بعصبية: وياريت ما حاولت

 

 

إسراء بحزن و استفهام: هو مش عنده قلب ؟؟
ماما بدموع : هو لو كان عنده قلب كان نسى أنه عنده أربع بنات
إسراء: على رأيك ي ماما
ماما : بسم الله ما شاء الله بيقولوا مراته جابت ٣ ولاد و كباار
تسنيم:ربنا ياخدهم هم و ابوهم الظالم ده
فرح : ياارب
ماما : تسنيم عيب متدعيش على ابوكم
تسنيم: أنا همشي أحسن، لأني عندي مرارة واحده ، سلام عليكم.. عندى تدريب
ماما : ربنا يكرمك
تسنيم: سلام
***
تسنيم: ازى حضرتك ي عمو عمر

 

 

عمو عمر : الحمد لله إنك جيتي كنت لسه جاي عندكم
تسنيم بخوف : ليه فيه آيه
عمو عمر : مجيش عندكم يعنى ي تسنيم
تسنيم: لا مقصدش ، بس أقصد ان مفيش حاجه حصلت
عمو عمر : حصل كل خير ي بنتي
تسنيم بدهشة: فيه قضية جديد وأنا إللى هبدا فيها ؟؟ و لا أيه ؟؟
عمو عمر : لا عايزك فى موضوع تانى خالص
تسنيم بتوتر: موضوع أيه؟؟!!
عمو عمر : هو مش أنا بالظبط إللى عايزك
تسنيم: بصراحة مش فاهمه حضرتك !؟
عمو عمر : بصي وراه هو ده إللى عايزك
تسنيم بدهشة و خوف و توتر : هاا
عمو عمر:…

يتبع

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لمة عيلة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *