روايات

رواية يقين الزين الفصل السابع 7 بقلم منة عبدالله

رواية يقين الزين الفصل السابع 7 بقلم منة عبدالله

رواية يقين الزين البارت السابع

رواية يقين الزين الجزء السابع

رواية يقين الزين الحلقة السابعة

زين : ممكن افهم احنا هنا ليه ومين اللي بلغ ؟
الضابط : اللي مبلغ واحدة من زوجاتك بتهمه انك متجوز أربعة وروحت اتجوزت الخامسة
زين بصدمة : أربعة مين وخامسة مين أنا متجوز واحدة بس
الضابط : والله الكلام ده تقولوا فى النيابه مش هنا
زين : يالهوي كمان نيابه طب لو سمحت ممكن اعرف اسمها ايه اللي بلغت
الضابط : اسمها يقين
زين : طب ممكن اتصل بيها
الضابط : اه طبعا حقك
بعد شوية **
زين : بقي انتي تبلغي عني يا يقين
يقين : معملتش جريمة يعني
زين : انتي هتشليني انتي ازاى تقوليلهم اني متجوز أربعة ودي الخامسة
يقين : عادى
زين : ادخلي بالله عليك قوليلهم الحقيقة يابنتي هتحبس
يقين : ادخل اقولهم إن جوزي متجوز عليا

 

 

زين بعصبية : مش متزفت انتي لو كنتي مهتمه كنتي هتعرفي إن دي بنت خالتي اللي كانت عايشة فى الكويت
يقين بصدمة : بنت خالتك ؟ انا مش فاهمه حاجه
زين : ادخلي قوليلهم الحقيقة وانا هبقي افهمك فى البيت
بعد شوية ( فى البيت ) **
يقين بصدمة : يعني دي كانت لعبة منك
زين : ما انتي تعبتيني وبصراحة كانت فرصة بالنسبالي اني انتقم منك
يقين : طب والدكتور وبابا ومامتك واللي اسمها نرمين دي
زين : بصراحة أنا استخدمت خطه أميرة وروحت اتفقت مع الدكتور أنه يقولك كده اما بالنسبة لعمي ولماما انا كنت متفق معاهم على كل حاجه اما بقي نرمين انا بردو اتفقت معاها وعلفكرة نرمين متجوزه ومخلفه كمان
يقين : ماشاء الله يعني كلكم كنتوا عارفين انها لعبة منه وانا طلعت مغفلة
زين : ما انتي اخدتي حقك مرتين مرة لما خبطيني بالفازة فى دماغي والمرة التانية لما بلغتي عني وبعدين انا مكنتش عامل حسابي إن اللعبة هتخلص بدرى كده
يقين : مدبحتنيش بالمرة ليه بدل انت زعلان أنها خلصت
زين : بعد الشر عليك يا كتكوته انا اسف عارف انها لعبة سخيفه مني بس أنا كنت عايز ارجعلك وكنت عارف إن دماغك ناشفه
يقين : وانت فكرك دلوقتي هرجعلك

 

 

زين بثقه : وانتي تطولي ترجعيلي علفكرة بقي البنات كلهم بيجروا ورايا وعايزين اتجوزهم بس انا اخترت واحدة
يقين وهي بتمسك رقبته : واحدة مين
زين وهو بيحاول يشيل اديها : يخربيتك هتموتيني سبيني اكمل الجملة انا اقصد اخترت واحدة من زمان اسمها يقين ومستحيل ابص لحد فيهم
يقين بتبص لوالدها : وانت يا حج يعني شايفني بتعذب معاه عشان مش فاكرني ولما راح اتجوز عليا وكل ده ومهونتش عليك
والد يقين : أصل بصراحة أنا كمان كان نفسي تتربي
زين بضحك : ناس مني ومن دمي محدش فيهم شال همي
يقين : خدت الضربة بجد من اقرب الناس فى حياتي
والدة زين : كفاية بقي كئابه الحمدلله انتم الاتنين دلوقتي كويسين ارجعوا لبعض بقي وخلصونا
يقين : مش راجعة
زين : أما اروح اشوف البنات اللي بتجري ورايا دول
يقين : والله يا زين لو اتحركت من مكانك لقتلك
زين : شرسه بس بحبك
يقين بابتسامه : وانا
زين بفرحة : يعني موافقة نرجع ؟
يقين بكسوف : موافقه
___________________________________________________________

 

 

يقين : هي دي بقي حكايتي انا وجدكم يا عيال من ٣٠ سنه
آسر : بس انتي تعبتي جدو اوى يا تيته
زين وهو جاي من وراهم : تعبتني بس دي طلعت عيني
مليكه بتحضن يقين : تيته تعمل اللي هي عيزاه
آسر : طب يا تيتا انتي مقولتلناش عن خالتو أميرة حصلها ايه ونرمين
زين : انتي كمان حكيتي عن نرمين
يقين : بص يا حبيبي خالتو أميرة اخدت السنتين بتوعها فى السجن وبعدها خرجت وقررت تستقل بحياتها وسافرت راحت أمريكا وعرفنا بعدها بفترة أنها اتجوزت هناك أما نرمين رجعت تاني الكويت لجوزها هي واولادها
آسر : طب وحضرتك يا تيتا دلوقتي مش ندمانه على اختيارك لجدو
يقين بابتسامه : دي الحاجه الوحيدة اللي مش ندمانه عليها انا وهو فضلنا عايشين مع بعض بكل حب لحد ما جيبنا امكم اول ما جيبنا حور كنا مبسوطين بيها اوى وربنا مأرادش اننا نخلف غيرها فبقت كل حياتنا وكبرت قصاد عنينا وخلفتكم وانتم بقيتوا أحلى حاجه فى حياتنا والله يا حبايبي
مليكه : وانت يا جدو

 

 

زين : انا معرفتش معني الحب غير لما قابلت جدتكم وبقت كل حياتي
آسر : اتمني لما أكبر احب حد كده
مليكه : وانا اتمني لما أكبر الاقي اللي يحبني كده
زين بضحك : اخدتي بالك من المعني
يقين بضحك : أيوة ربنا يفرحنا بيكم يا حبايبي
زين : كان نفسي عمي وماما يكونوا عايشين وشايفين دلوقتي بقينا عاملين ازاى
يقين بحزن : ربنا يرحمهم اكيد دلوقتي شايفينا وحاسين بينا
زين : بس الحكاية لسه مخلصتش
يقين : اكيد احنا طول ما احنا مع بعض هيكون فى حكايات مش حكاية واحدة
زين بابتسامه : بتحبيني يا يقين لسه
يقين : لاء طبعا انا…
زين ويقاطعها : اتهدي بقي احنا بقينا أجداد

تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية يقين الزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *