رواية شمعة في وسط ظلامه الفصل التاسع 9 بقلم كاتبه
رواية شمعة في وسط ظلامه الفصل التاسع 9 بقلم كاتبه
رواية شمعة في وسط ظلامه البارت التاسع
رواية شمعة في وسط ظلامه الجزء التاسع
رواية شمعة في وسط ظلامه الحلقة التاسعة
صباحا في قصر السيوفي وعلى طاولة الافطار
كان الصمت يهيمن على الارجاء
يزن: اححم. عايز خبرك انه النهارده عندي سفرة لبرات البلد
رغد باستفهام: سفرت ايه دي. وانا ووتين هنفضل هنا ولا ايه
وتين: بابا هتسافر وتسيبنا انا ومامتي
يزن: لا يروح بابا مش هسيبكم ابدا
ثم وجه كلامه الى رغد وقال: سفرت اسبوع بالاكثر وهرجع
القصر والخدم تحت امرك ولو كنتي عايزة حاجة خلي كريم يجيبهالك
بس في حاجة مهمة
رغد: هيا اييه
يزن: متطلعوش من القصر ابدا
رغد: ومدرسة وتين
يزن: انا تكفلت بالموضوع
رغد: ليه كل ده هوا في حاجة ولا ايه
يزن ببرود : ده مش شغلك متدخليش فحاجة متعنكيش
رغد: الي عايزو حضرتك. انا شبعت يماما كملي وتعالي عالحديقة نقعد شويه
اومأت لها وتين بنعم وانهت فطورها
اما يزن كان يشعر بالاسف لمعاملتها بهذا الشكل لكنه كان يقنع نفسه بانه يقوم بحمايتها فقط
………………….
في شقة جان
ايييييه ده!!!؟ اس. اسكت بقا اسكت اممممه كان هذا صوت جان النائم محاولا حمل الهاتف من الارض وهو يرن
جان: الوووو في ايه من الصبح
يزن: صبح ايه وزفت ايه الدنيا ظهر قدامك ساعتين وتكون عندي بالقصر عشان نسافر
جان: سفر برضو انا معنديش يومين وانا نازل البلد مالك قاسي كده
يزن: انا قلت الي عندي وانت حر
ثم اقفل الهاتف
جان: يخرب بيت الي يعمل صداقة معك يزن الثلج ده احن منك ااااه
………………………..
في جهة اخرى تحديدا فيلا امام البحر
كان مراد يجلس وسط الفتيات الشبه عاريات (مايوهات السباحة) امسك هاتفه واتصل
مجهول: ايوا يباشا تامرنا بحاجة
مراد: عرفتو عنها حاجة
مجهول: لا والله حضرتك دي ملهاش اي معلومة عندنا الواضح يزن اخفى كل حاجة
مراد: حيوان ايه وزفت اييه انا مشغل عندي شوبة زب*لة. عايز كل حاجة عنها فاااهم
ثم اعلق الخط بغضب ونهض ومعه كاس من الخمر
دخل الى الغرفة ولحقت به احدى البنات
هيا: الحلو معصب كده ليه
معقول حد عصبو كده ثم اقتربت منه بدلع وقالت: نفس عن عصبيتك شوية
انهال عليها مراد مثل الوحش ياكل جسمها ويخرج عضبه فيها
…………………
في الحديقة
كانت رغد تقرأ قصة لوتين ثم جائت الخادمة
الخادمة: يزن باشا طلبكو يهانم
رغد: جايه…….
دخلتا الى الداخل في غرفة الجلوس
جلست وتين في حضن والدها اما رغد امامه
يزن: مش عايزة تودعي بابا ولا اييه
وتين بزعل: لا بس هتوحشني اوي
يزن: وانا حتوحشوني اوي يروح بابا
رن جرس القصر…
الخادمة: جان باشا هنا حضرتك اخليه يفوت
يزن: خليه
كانت رغد ترتدي حجابا…
جان: وتين الصغننه
وتين: جانو جانو تعال تعال.. وحشتني اوي اوي اوييييي
جان: انتي وحشتني اكثر يحببتي دراستك ايييه
نظر جان الى رغد وقال باحترام: انتي رغد هانم اكيد
لم تتكلم رغد بل اكتفت ب اشارة نعم
يزن: اعرفك جان صديق عمري ومن الطفولة ودي مراتي رغد
تشرفت
رغد: الشرف ليا
جان ليزن: فين الشناتي هاخدهم للسيارة
يزن: مفيش داعي خلي الخدم…
يلا لازم نروح احنا. قبل يزن وتين ثم التفت الى رغد وقال: تعالي معايا
صعدا الى المكتب: جبتني هنا ليه
يزن: عشان اودعك
رغد: انت تودعني… سبحان مغير الاحوال للصبح كنت تزعق بوجهي دلوقتي جابني للمكتب ليودعني
لاول مرة ودون ان تستوعب رغد ما يحدث احتضنها يزن وقال: اسف على كل ده بس وعد اني خبرك على كل حاجة بالوقت
ابعدته وغد وقالت: ايه ده الي تعملو وعايز تخبرني ايه
يزن: كل حاجة فوقتها
لم تجب رغد بل قامت فقط ب ثني وعظ شفتاها مما اثار جنون يزن: متعمليش الحركة دي تاني
رغد: حركة ايه
يزن بغضب: عملتيها الصبح وقدام جان ومقلتش حاجة بس والله هتندمي لو كررتيها
لم تفهم رغد ما يقوله لكنها توترت وقامت بنفس الحركة بدون وعي
يزن: طالما عايزة كده تعالي
سحبها من خصرها وذلك جعلها تلتصق بصدره كانت مذهولة مما يفعل
سرح في جمال عيناها ثم قبلها بعند على شفتيها وهي مصدومة منشلة عن الحركة….
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية شمعة في وسط ظلامه)