روايات

رواية اين زوجي الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم ايه عطيه

رواية اين زوجي الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم ايه عطيه

رواية اين زوجي البارت الخامس والثلاثون

رواية اين زوجي الجزء الخامس والثلاثون

اين زوجي
اين زوجي

رواية اين زوجي الحلقة الخامسة والثلاثون

خرج اكرم من الغرفه و قام بالاتصال بالطبيب حتي تطمئن قلوبهم علي زينه
بعد مرور وقت ليس بكبير لكنه كافي لكي تتأكل قلوبهم من الخوف علي زينه

في في الخارج يجلس حازم منكس الرأس علي احدي المقاعد و بجانبه لارا و في المقابل كان يجلس زين و بجانبه معتز الذي سيطر علي زين بصعوبه حتي يطمئنو في البدايه علي زينه و اكرم كان يقف بالقرب من باب الغرفه

اما بالداخل فكانت ميار و ولدتها بجانب زينه حتي انتهي الطبيب من الفحص و جمع متعلقاته و خرج

كان اول من اقترب منه هو اكرم و يليه زين و معتز

اما حازم فكان يقف بعيدا لا يقوي علي الاقتراب ف اذا حدث لزينه مكروه سوف يكره بنفسه

وقف الجميع في صمت حتي تحدث اكرم

اكرم/طمني يا دكتور زينه عامله ايه

الدكتور/ واضح انها اتعرضت لصدمه شديده انا ادتها حقنه مهدئه و هي دقايق و هتفوق

اكرم/متشكرين جدا ليك يا دكتور

و تحرك معه الي الباب حتي خرج و عاد مره اخري لهم

اكرم/ممكن تقعدو و تهدو كدا خالينا نفهم ايه اللي قاله الاستاذ دا

جلس الجميع في صمت حتي يتحدث حازم لكنه ظل صامتا مثلهم مما اثار غضب زين و معتز

معتز/انت هتسمعنا سكوتك يا ابني انت ما تتكلم

زين/هتتكلم و تحكي اللي عندك بمزاجك و لا تحب تتكلم غصب عنك

حازم/و مين دا بقه اللي هيخليني اتكلم غصب عني

معتز/انت ليك عين كمان تتكلم بعد اللي حصل

اكرم/بعد اذنك يا زين انت و معتز ممكن تسكتو خالص و تخلوني انا اتفاهم معاه… مش وقت خناق دا

معتز/اتفضل حضرتك اتفاهم

اكرم/ممكن تفهمنا يعني ايه زينه متجوزه و فين و امتي و مين هو

حازم/انا مش هقول اي حاجه غير لزينه اما تفوق

زين/يعني ايه………

قبل ذلك بدقائق ابتدت زينه في الافاقه و هي تنظر حولها وجدت ميار و والدتها بجانبها تحدث بصوت واهن متعب

زينه/حازم فين

ردت عليها ميار بغضب مكبوت و هي تجز علي اسنانها

ميار/مرزي قاعد برا

زينه/طب وسعي

ميار/اوسع ليه

زينه/عايزه اقوم

ميار/تقومي تروحي فين انتي مجنونه

زينب/خاليكي مرتاحه يا حببتي انتي لسه تعبانه

زينه/لا انا كويسه

و تحركت الي الخارج و قبل ما يكمل حديث زين كانت تحدثت زينه

زينه/و انا فوقت يا حازم اتكلم

حازم/ممكن اقعد انا و انتي لوحدنا

زين/انت…….

زينه/اسفه معدش ليك الحق دا…. انت جيت و اتكلمت قدام الناس كلها و قولت اني مينفعش اتجوز علشان انا متجوزه….. و كان مممن تقولي بيني و بينك…. لكن انت اخترت الفضيحه و الاهانه ليا

حازم/انتي بتقولي ايه انتي ازاي تفكري اني ممكن افضحك او اهينك

زينه/امال اللي انت عاملته كان ايه….. عموما دا مش موضوعنا….. انا عايزه اعرف ازاي انا متجوزه و اتكلم قدمهم كلهم دول اكتر ناس وقفو جمبي بعد ما الكل تخلي عني

حازم/بس….

زينه/من غير بس اتفضل اتكلم لو عندك حاجه تقولها معندكش يبقي اتفضل من هنا

جلس حازم علي المقعد الذي بجواره
و ذهبت زينه و جلست بالمقعد المقابل له و ميار بجانبها

و اكرم جلس بالقرب منهم اما زين و معتز فظلو واقفون بالقرب من مقعد زينه و ميار

حازم/انتي فعلا متجوزه

كان يتحدث و هو ينظر للاسفل لا يقوي علي النظر لها

نظرت له زينه بصدمه شديده رغم انها استمعت لتلك الكلمات من قبل و لكن كان لديها شعور انها توهمت او استمعت خطأ

جاء زين ليتحدث امسكه معتز من يده في الخفاء و ضغط عليه و نظره له بعينه الا يتحدث و يترك زينه هي من تتحدث

ابتلعت زينه ريفها بصعوبه شديده و بجانبها ميار ممسكه بيدها و اليد الاخري شبه محتضنها بها

زينه/يعني ايه متجوزه و امتي و فين و مين و ليه مقولتيش الكلام دا من زمان

حازم/انا معرفش غير يوم ما جتلك و انتي في المستشفي

زينه/و ليه مقولتليش يومها

حازم/كنتي عايزاني اقولك ايه و انتي كنتي تعبانه جدا

زينه/و ليه سكت الايام دي كلها

حازم/اتلخمت في حاجات تانيه

زينه/حاجات اهم مني او من انك تعرفني اني متجوزه…. حقيقي انت دلوقت اثبت حبك ليا

حازم/لا اوعي تشككي في حبي ليكي انتي عارفه اني بحبك و جدا كمان

زينه/الحب مش كلام….. المهم دلوقتي عرفت ازاي اني متجوزه

حازم/انا هحكيلك الموضوع من الاول

و بدا حازم يقص لها كيف علم من امر زواجها و اخبرها ايضا بموت ولدته و حبس والده و اخبر بما فعله بأموال والده و كيف ارجع لكل واحد حقه الذي سلبه والده بدون وجه حق

و بعد الانتهاء

زينه/طب مين هو اللي انا متجوزاه و متجوزه من امتي

حازم/مش فاكر الاسم بس اللي ركزت فيه تاريخ الجواز

زينه/ايوة اللي هو امتي و ازي ابوك يجوزني بظون علمي

حازم/تقريبا ابويا المره دي م هو اللي جوزك

زينه/و انت ايه عرفك

حازم/اسمه مكنش موجود في العقد نهائي و كمان تاريخ الجواز كان من حوالي ١٢سنه

تحدثت زينه بصدمه اشد هل هي تم زواجها من اثني عشر عاما و هي لم تعلم

زينه/ايه…… و مين جوزي دا و مين جوزني اساسا في السن دا

حازم/انا معرفش مين اللي جوزك في السن دا… بس اللي كنت هدور عليه هو جوزك اللي اسمه موجود في العقد

اخيرا خرج اكرم من صمته و تحدث بهدوء

اكرم/و فين هو العقد دا

حازم/معايا

اكرم/ايوة معاك… معاك فين…. معاك هنا

حازم/لا في بيتي في اسكندريه

زين/و اما انت جاي مجبتوش معاك ليه

حازم/انا مكنتش اعرف انه هاجي القيها بتتجوز

معتز/مش وقته الكلام دا… احنا دلوقت عايزين العقد… عايزن نعرف مين هو جوزها و ازاي تتجوز في السن دا اصلا

تحدثت زينه بشبه انهيار

زينه/انا مش عارفه انا اتجوزت ازاي و امتي انا مش فاكره اي حاجه خالص مش فاكره مش فاكره

و مع اخر كلمتها انهارت في البكاء اخذتها ميار بداخل احضنها و اخذت تربط عليها بحنان اخوي و تكاد تبكي هي الاخري عليها و لكنها تماسكت من اجل صديقتها

وقف اكرم من مقعده و تحدث بصرامه لا تقبل المناقشه

اكرم/اتفضل قوم معايا يا استاذ حازم نروح نجيب العقد و نرجع

زين/لا بعد اذنك يا استاذ اكرم انا اللي هروح

معتز/لا انت هتستني هنا و حضرتك يا استاذ اكرم ارتاح انا اللي هرزح معاه

اكرم/بس

معتز/اتفضل يا استاذ حازم

خرج معتز و خلفه حازم و معه لارا التي التزمت الصمت فهي لم تفهم حديثهم و لكن حازم اخبرها سريعا عما حدث

معتز/اتفضل معايا في عربيتي و انت كدا كدا راجع تاني معايا

امأ له حازم بدون ان يتحدث و صعدت لارا في الخلف و في الامام جلس حازم

التزم حازم و معتز الصمت لا يوجد لدي الاخري اي كلام كي يتحدثو به ف فضل كلا منهم الصمت

~~~~~~~~~~~~~~~
في منزل اكرم كانت زينه قد هدأت قليلا من صوت نحيبها لكن دموع عينها لم تهدأ فظلت كما هي مثل الشلالات لا تتوقف

اخذت تتسأل مع ذاتها متي تزوجت من هو زوجها اين هو و لماذا لم يبحث عنها خلال تلك الفتره

هل تخل عنها مثل الجميع هل هو عايش ام ميت ااين هو اين هو زوجي اين زوجي

ثم ذهبت بتفكرها الي زين ماذا يفعل بعد ان علم بزواجها من قبل و كيف كان الحال لو تأخر حازم قليلا و اصبحت زوجه لرجولين كيف يفكر زين بها الان هل يصدق عليها انها لم تعلم بهذا الزواج ام يتخيل انها كذبت عليه

اخذت تهز في رأسها يمينا و يسارا لعلها تترد تلك الافكار عن رأسها

و اخذت تدعو الله بأن يقف بجانبها في مثل تلك الظروف فقد وقف بجانبها كثيرا و لكن تلك المره غير كل من فات

اما زين فكان ينظر الي زينه من وقت للاخر دموعها تألم قلبه و لكن عقله يحدثه بأنها من الممكن ان تمون مخادعه محتاله

و يتحدث قلبه لا هذا الملاك ليس مخادع لا بد من وجود شيئا خاطئ
لكن حازم كا يتحدث بثقه انها متزوجه… كيف افعل معها اتركها و شأنها ام احارب من اجلها
و اين هو زوجها هذا كيف يتركها هكذا
يالله يالله يالله الطف بي يالله فقط توقف عقلي عن التفكير

و ظلو هكذا كلا منهم شارد في الاتي
مر عدد قليله من الساعات فا معتز اخذ الطريقه سريعا كان يقود بأعلي سرعه حتي كاد ان يفتعل حادثه اكثر من مره و لكنه يعلم ما يحدث مع صديقه الان ف صديقه سوف يجن او يحدث له مكروه ف كان يود لو يستطيع الطيران حتي يأتي سريعا الي صديقه

مر الوقت علي زين و زينه و الجميع كأنها ايام و ليست ساعات الي ان تصاعد رنين الباب ذهب زين سريعا الي الباب لفتحه و كما توقع لم يكن غير معتز و حازم و لم تكن معهم لارا فقد تركها حازم في منزلهم و عادا مع معتز

اما زينه ف عندما استمعت الي رنين الباب فقد انسحب الهواء من حولها و شعرت ان قلبها يكاد يتوقف من الخوف

لم تمر ثواني الا و كان حازم و معتز امامها نظرت لهم حتي تجد من ينقذ روحها و لكن لم تجد غير الجمود

اكرم/وقفين ليه اتفضلو اقعدو

ميار/فين العقد

اكرم/استني يا ميار علي ما يخدو نفسهم

ميار/نفسهم ايه يا بابا هما ريحين كعابي دا معاهم عربيه و لا السلمتين اللي طلعوهم قطعو نفسهم

اكرم/اهدي يا ميار مش كدا

ميار/اهدي ايه بس يا بابا هو حضرتك مش شايف منظر زينه عامل ازاي

نظر لها الجميع وجدوها تنظر لحازم و مازالت الدموع تهبط بغزاره من عينها و تكاد تنقطع انفاسها

اكرم/فين العقد يا حازم

فتح حازم الحقيبه التي بيده و اخرج منها الظرف الخاص بكل شئ يخص زينه كما وجده

حازم/الظرف دا في كل حاجه تخص زينه زي ما لقيته

وقف اكرم و اخذ منه الظرف و اخرج من جميع الاوراق و اخذ ينظر بورقه ورقه حتي وجده الورقه الخاصه بعقد الزواج

اخذ اكرم يقرأ ما بها حتي جحظت عيناه بقوة و بعدها لانت ملامحه و جلس علي المقعد و هو يتنفس الصعداء مع انه لا يفقه شئ

كان الجميع يتابعه في صمت و زينه اقتربت من حافه الموت من الخوف و القلق

بلع زين ريقه لابد و ان العقد صحيح و ليس مزورا كان يمني نفسه ان العقد هذا مزورا و الان اثبت العكس

ميار/ايه يا بابا في ايه اوعي تقول العقد سليم

اكرم/فعلا العقد سليم

نظرت له زينه بصدمه و عيون جاحظه و فم يكاد يصل الي الارض و دموع عزيره لا تتوقف

ميار/ازاي يا بابا سليم

اكرم/اتفضلو اقعدو كدا الاول علشان في حاجه و عايز افهمها

معتز/في ايه اللي حضرتك عايز تفهمو

اكرم/زين انت اسمك ايه بالكامل

زين/ايه

اكرم/اسمك ايه بالكامل

زين/اسمي زين عبد العادي محمود العمري

اكرم/تعرف واحد اسمه فاروق شاهين

استمعز زينه الي هذا الاسم لديها شعور انها استمعت له من قبل و لمنها لا تتذكر اين استمعت له

زين/ايوة دا يبقي خالي الله يرحمه

اكرم/زين هو انت متجوز

صدمه حلت علي الجميع و نظر زين و معتز لبعضهما ثم تحدث زين

زين/ايوة متجوز

نظرت له زينه بصدمه اشد من التي كانت بها و نست امر زواجه هي

اكرم/مراتك اسمها ايه

معتز/هو ليه حضرتك بتسال الاسأله دي كلها و عرفت منين اصلا هو الورق دا يخص زينه و لا زين

اكرم/الورق دا يخص الاتنين

زين/ازاي يعني و ايه اللي هيجيب ورق يخصني مع زينه

معتز/و هو اصلا يعرفهم منين

حازم/احنا عايزين نعرف دلوقت مين جوز زينه

ميار/بابا انت قصدك اللي انا فهمته

ابتسم لها اكرم و هي اخذت تفتعل حراكات جنونيه بفرحه كبيره حتي توقفت و نظرت لوالدها

ميار/بس ازاي دا

اكرم/ما هو دا اللي عايز افهمه

معتز/فهمتي ايه و ايه اللي عايز تفهمو انتو لغبطونا

اكرم/ما انا بسأله علشان افهم

زين/تفهم ايه

اكرم/مراتك اسمها ايه و اتجوزتها ازاي و هي فين دلوقت و ليه مش معاك

اخذ زين نفسا كبيرا محمل بالاثقال و الهموم و اخذ يقص لهم كيف تزوج و اين زوجته و قص لهم ايضا موت اهله جنيعا والدته و خاله و خالته و ايضا زوجته و من وقتها و ه. في الخارج لم يعد لديه شئ هنا حتي يعود الي ان ارهقته الغربه فقرر النزول الي ارض الوطن و الاستقرار هنا

اكرم/بس مراتك مامتتش

زين/نعاااااام

ميار/كل دا و لسه مفهمتش دا انا بقول عليك انك ذكي

زين/مفهمتش ايه

ميار/مراتك حيه ترزق

زين/و هي فين و انتي تعرفيها منين

نظرت له ميار من غبائه و غباء الجميع

ميار/دي اعز اصحابي و موجوده جمبك

ختمت حديثها و هي تنظر الي زينه التي لا تفكر حاليا الا في شيئا واحد وهو ان زين متزوج و اخفي عنها و لم تنتبه الي بقيه حديثهم

نظر لها زين ثم نظر الي حيث كانت تنظر ثم عاد بنظره اليها مره اخري و تحدث بعدم فهم

زين/مش فاهم قصدك ايه

كان حازم يستمع له و يحلل كل كلمه و يربط الخيوط ببعضها الي ان ابتسم ابتسامه واسعه عندما فهم و علم من هو زوج زينه

انتهي سعيد من سرد كل ما حدث

سعيد/انا واثق دلوقت انك بتستحقرني اكتر من الاول بس انا السكينه كانت سرقاني انا اسف كان نفسي اكون اب ليك تفتخر بيه

حازم/مش وقته الكلام دا… في حاجه اخيره فين مكان شهد انا دورت عليها و مش لقيها زي ما تكون فص ملح وداب

سعيد/في الفتره الاخيره لحظت انا و امك الله يرحمها انها بطلت تتصل و لما روحنا سألنا في شقتهم عرفنا انه كان مأجرها شهرين و سابها و من ساعتها منعرفش عنها حاجه

حازم/مفيش طريقه اقدر اوصلهم بيها

سعيد/للاسف معرفش

حازم/شهد كمان طالها من ظلمك ربنا يستر و ميمونش حصل ليها حاجه

سعيد/يااارب و لما تلاقيها اطلب منها تسامحني

حازم/ادعيلي بس القيها

سعيد/هتلاقيها ان شاء الله

حازم/انا لازم امشي دلوقت

سعيد/هشوفك تاني

حازم/سيب الايام نشوفها هتودينا علي فين

سعيد/خالي بالك من نفسك

حازم/خالي بالك انت من نفسك سلام

عاد حازم في نفس اليوم الي زينه و زين و الجميع و اخبرهم بما سرده عليه سغيد و اعطي كلا من زينه و معتز مالهم الذي سلبه والده بالغصب

و الان ارتاحت القلب و اطمئنت لجمع الاحبه فقد طال الفراق بينهم لكن اللقاء حدث و كان اجمل لقاء

اتفق زين و معتز مع اكرم علي موعد الزفاف الذي سوف يمون بعد ثلاث اشهر من الان

في تلك المده بحث زين و معتز عن مكان لهم ليصبح عش الزوجيه فوجدو اثنين من الفلل بجانب بعضهم البعض و تم الايجار و الفرش في تلك المده القصيره

و زينه و ميار فكانت كلا منهم يذهبو لشراء مستلزماتهم فكانو يشارون نفس الملابس و لكن باختلاف الالوان فكل واحده تختار اللون المفضل لديها

و حازم قرر تأجيل سفره حتي يقف بجانب زينه في ليله زفافها

مر الوقت سريعا و مان ممان الحفل في احد قاعات المناسبات الضخمه و المفتوحه كما طلبت زينه و ميار
كان المكان اشبه بحفل خاص بالملوك و الامراء
ف المكان منزين بالكامل بالورود الطبيعيه و الاضائه الخاطفه للانفاس

و كانت زينه و ميار اشبه بأميرات قد خرجت من احدي القصص الخياليه
فكان جمالهم طبيعي و هادئ و فساتنهم غايه في الجمال فقد صممت خصيصا لهم

ابتدي الحفل و كان اروع ما يكون
و بعد وقت كبير قضاه الجميع في سعاده و هنا

اجتمع الاحبه بعد طول غياب بعد عذاب و قلق و خوف

التقت قلوبهم و هي تحلق في سماء العشق

و الي هنا يا ساده انتهت روايه
اين زوجي

يارب تكون نالت اعجبكم

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اين زوجي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *