روايات

رواية المنزل المريب الفصل الثالث 3 بقلم سولييه نصار

رواية المنزل المريب الفصل الثالث 3 بقلم سولييه نصار

رواية المنزل المريب البارت الثالث

رواية المنزل المريب الجزء الثالث

رواية المنزل المريب الحلقة الثالثة

-طيب اروح اجيبها ولا مجيبهاش ولا اعمل ايه..
كنت بقولها وانا بل*طم وحاسس بالر*عب …مراتي في البيت المس*كون وانا خايف ارجع …يارب اعمل ايه يارب ساعدني …قررت اجمع شجاعتي واروح اجيبها ….وقفت قدام البيت وانا جسمي بيترعش ولسه هدخل …سمعت صو*يت لطيفة جاية عليا …صر*خت أنا وجريت في الشارع وهي بتجري ورايا وبتصر*خ وانا كنت بصر*خ بصوت عالي:
-مراتي اتلب*ست !!!مراتي اتلب*ست !!
-يا مج*نون استني !
كانت مراتي بتصرخ ورايا فقولت:
-لا انتي العفر*يتة واكيد هتمو*تيني
-والله انا مراتك …
وقفت فجأة بس كنت بعيد عنها وقولت:
-اثبتي
-اثبت ايه ؟!
قالتها بحيرة فرديت وقولت:
-اثبتي انك مراتي ..

 

 

لط*مت من الغلب وقالت:
-اثبت ازاي يعني ؟!
حكيت في راسي وقولت :
-عندك.حق…استني هقولك تثبتي ازاي …
بصيت لها فجأة وقولت :
-اسم كوبايتي المفضلة اللي بشرب فيها الشاي ايه .
نفخت بضيق وقال:
-اسمها ماجي
-طيب ايه هي عادتي قبل النوم .
-انك تشوف فيلم ر*,عب وبعدين تفتح كل الانوار لانك خايف يجيلك كوابيس رغم انك مش بتؤمن أن فيه عفار*يت اصلا …
بلعت ريقي وقولت :
-بقيت مؤمن دلوقتي بوجودهم
-طيب وصدقت اني مراتك!
هزيت راسي وحضنتها وهي بتبكي وقولت:
-حقك عليا يا لطيفة أنا …
فجأة ز*قتني وصرخت في وشي:
-انت ليك عين تتكلم يا جب*ان بعد ما سيبتني لوحدي …
بصيت للأرض بكسوف فكملت وهي بتعيط:
-وانا اللي افتكرتك.سندي …سيبتني مع العف”اريت فوق …
-ما انا قولتلك اجري انتي اللي ح”مارة …

 

 

ضربتني في كتفي وقالت:
-لم لسانك يا فارس أنا مش ناقصاك ….هنعمل ايه دلوقتي ؟!
-هنعمل ايه يعني …هنروح عند اللي باعلنا البيت وننف*خ أهله علي الخا*زوق المعتبر ده…يالا بينا ..
-يالا بينا …
….
روحت علي بيت الراجل في نص الليل وانا عينيا بتطلع شط*اط …بعدين خبطت علي الراجل …فجأة طلع مدتلهوش فرصة يستفسر في ايه اصلا …مسكته من تيشرته وصرخت :
-اه يا نصا*ب يا حرا*مي …وديني لاقت*لك…
بصلي بفز*ع وقال :
-فيه ايه يا استاذ ؟!
ضحكت بسخرية وقولت:
-انت هتسته*بل يا حيلتها ..بايعلي بيت مس*كون والله لاود*يك في داهية …
-ايه التخا*ريف اللي بتقولها دي ..
زعق فيا بس كان متوتر …وتوتره فض*حه..
-بطل تمثيل …البيت بتاعك مس*كون …هات فلوسي وخده …
زقني وقال:
-انت اشتريت خلاص وفلوس مش هرجع…وعندك القسم وقدم فيا بلا*غ …
وبعدين قفل الباب في وشي …
مستني لطيفة وقالت بصوت با*كي:
-هنعمل ايه دلوقتي يا فارس …
يستاهل بزعل وقولت:
-مفيش الا حل واحد بس…
….
تاني يوم …
جبت شيخ المسجد …عرفت ان محدش هيحميني الا كلام ربنا …
-حفيظ خد*عك يا بني …مكانش ينفع تشتري البيت ده
بصيت للطيفة وبعدين بصيت للشيخ اللي كمل:
-البيت ده مس*كون بروح واحد وبنته..اخت محفوظ كانت مش متزنة نفسيا …تصرفاتها تبان طبيعية بس بتجيلها نوبات غريبة ..زي ما تكون ممسو*سة اعوذ بالله … كانت بتروح لدكتور نفسي ولما اتحسنت اتجوزت واحد وخلفت منه وكان كله تمام بس بدأت تظهر عليها حاجات غر*يبة خلي جوزها يش*ك أنها مجن*ونة عشان كده قرر يطلقها وياخد البنت …وقبل ما يسيبلها البيت قت*لته هو وبنته ..قت*لته وهو ونايم في بيتها ..
مسكت لطيفة أيدي وقالت:
-خلينا نمشي من هنا ابوس ايديك ..

 

 

بصتلها بقلة حيلة وقولت’
-انا معييش فلوس خالص يا لطيفة …كل فلوسي حطيتها في البيت ده …
دموعها نزلت فقال الشيخ:
-بقراءة القران في البيت كل حاجة هتكون تمام بإذن الله ..متقلقوش
…بعد جلسات كتير من قراءة القران من شيخ الجامع قالي ان الموضوع انتهي خلاص …
…..
قعدت في البيت انا ومراتي براحي …كانت شايلة القط بتاعها …حضنت لطيفة وقولت :
-ياااه اخيرا…اخيرا يا لطيفة خلصنا من الكابوس دي ..
ضحكت لطيفة وباست القط وقالت:
-وكمان قطي رجعلي …
ضحكت للقط ومسكته وقولت:
-اهلا بيك يا صغنن. …..
ضحكت لطيفة وقالت:
-اتعلمت الادب صح ..
بوست القط وقولت :
-ايوة …
وضحكنا احنا الاتنين
تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية المنزل المريب)

اترك رد