روايات

رواية بيت العيلة الفصل العشرون 20 بقلم هايدي البنا

رواية بيت العيلة الفصل العشرون 20 بقلم هايدي البنا

رواية بيت العيلة البارت العشرون

رواية بيت العيلة الجزء العشرون

رواية بيت العيلة الحلقة العشرون

احمد و ياسمين و سلمي روحوا
_________________
و كان في حد ماشي وراهم و ماسك مسدس و حاطط قناع احمد بص وراه:لقي شخص غريب بيمشي وراهم
احمد : سلمي خدي يا ياسمين و اطلعوا فوق و انا هقفل باب ال عمارة كويس و هاجي وراكم
سلمي و ياسمين طلعوا
احمد و هو بيقفل الباب شاف شخص موجه المسدس نحيته بس قفل الباب الحديد بتاع العمارة بسرعة و الرصاصة جت في الباب
ياسمين : ايه الصوت ده يا احمد
سلمي : انت كويس
احمد : انا كويس بس مش انا قولت تطلعوا بسرعه يلا يلا
و خدهم و طلعوا و دخلوا شقة احمد و ياسمين
احمد بعد ما دخلوا قفل الباب بالمفتاح كويس و حط المفتاح في الباب و قفل كل الشبابيك كويس
ياسمين : انت بتعمل ايه و ايه صوت ضرب النار ال احنا سمعناه تحت ده
سلمي : ايوه صح فهمنا يا احمد
احمد: ماشي هقولكم بس ما تتخضوش
سلمي : قول
ياسمين:قول

 

 

احمد: كان فيه واحد مجنون ماسك مسدس و حاطط قناع و كان ماشي ورانا
ولما بصيت عليه كان مقنع و ضرب عليا نار بس جت في الباب الحديد بتاع العمارة
سلمي : يا نهار ابيض انا هبلغ البوليس حالا
ياسمين : ايوه صح اعملي كدة بسرعه
احمد و هو بيبص على الشارع من خرم في الشباك و قال: يالهوي ده لسه واقف المشكلة ان الوقت متأخر و مفيش حد في الشارع و هو مستغل كدة
ياسمين : اقعد بقا سلمي هتبلغ البوليس
سلمي و هي بتتكلم في التليفون..
سلمي : الو
الظابط: اتفضلي يا فندم
سلمي: في واحد مقنع تحت بيتي ماسك مسدس و عاوز يقتلنا و من شوية ضرب نار على اخويا بس جت في باب العمارة
الظابط: ابعتيلي اللوكيشن بتاعك بسرعة
سلمي : تمام هبعته فورا

 

 

بعد شوية….
الشخص المقنع : يالهوي ايه الشرطة ديه اكيد بلغوا البوليس
و اول ما جه يمشي من الناحية التانيه لقى عربية شرطة تانيه في وشه
الظابط نزل من العربية و قال: مفيش طريق للهروب انت محاوط من كل الاتجاهات هتتسجن يعني هتتسجن
الشخص المقنع: بس انا معملتش حاجة
احمد فتح الشباك و شاف الشرطة و بعديها نزل
احمد: كويس انكم متأخرتوش يا حضرة الظابط ال شخص ده حاول انه يقتلني و كان معاه مسدس
الظابط: متخافش يا استاذ ااا
احمد: اسمي احمد
الظابط: متخافش يا استاذ احمد كل حاجة تحت السيطرة
احمد : تمام يا فندم شكرا
و طلع احمد بعد ما خلصوا اخيرا من الشخص المقنع ده

 

 

تاني يوم…..
احمد و سلمي و ياسمين نزلو راحوا المستشفى
و كانت ميرنا فاقت و هي و سليم و يسرا و عمر كانو قاعدين قدام باب الأوضة بتاعة حسين
سلمي جريت على ميرنا و قالت : انتي كويسة
ميرنا: اه والله كويسة و بمشي و بتحرك عادي
ياسمين: الحمد لله على سلامتك
ميرنا: شكرا يا ياسمين عقبال ما يقومك بالسلامة
ياسمين : انتي كويسة يا ماما يسرا
يسرا : الحمد لله
احمد : ماما روحي انتي و عمر و ميرنا و سليم و انا و ياسمين و سلمي قاعدين
يسرا : طيب انا هاروح اغير و اخد شاور و ارجع عالطول مين جاي معايا
سلمي : روحي انتي و ميرنا و سليم و عمر
سليم : طب يلا
يسرا و ميرنا و سليم و عمر روحوا و بعد ما وصلو
يسرا : اخيرا اخدت شاور مش قادرة
وجه تليفون ل يسرا
يسرا : الو…
احمد ب عياط : الو يا ماما
يسرا ب خضة : في ايههه

 

 

احمد: بابا….. بابا خلاص يا ماما
يسرا بعياط : خلاص ايه..
احمد : بابا…..
و الخط قطع
يسرا لبست و نادت على عمر و سليم
يسرا : يا عمر يا سليم تعالو بسرعة
عمر: في ايه يا ماما صوتك عالي ليه
سليم : في ايه يا ماما مالك
يسرا ب توتر: يلا نروح المستشفى بسرعه احمد كلمني و كان بيعيط و مفهمتش منه حاجة و بعديها الخط قطع
عمر : طب يلا يلا
عمر و سليم و يسرا نزلو بسرعه و راحوا المستشفى
___________________
في المستشفى…..
يسرا و عمر و سليم جريوا على أوضة ال فيها حسين و شافو شخص متغطي و ميت
يسرا و عنيها اتكلت دموع : لااااا ازااي
سليم واقف مصدوم
عمر و هو مش قادر يتكلم : هو ده بابا
أتقدم عمر علشان يشيل الغطاء…. و هو متوتر و ايده بترتعش
و شال الغطاء..

 

 

عمر ب تنهيدة : الحمد لله
سليم : طب بابا مش هنا اومال راح فين
الدكتور دخل..
الدكتور: انتو بتعملوا ايه هنا
سليم : بابا كان في الاوضة هنا يا دكتور راح فين
الدكتور : اه الحج حسين
عمر :اه يا دكتور هو فين
الدكتور : هو فاق الصبح و خرج من اوضه الأجهزة و دخل أوضة عاديه بعد ما فاق و كويس ان الغيبوبة مطولتش
يسرا حطت ايدها على قلبها: الحمد لله
سليم : طب هما في انهي أوضة دلوقتي
الدكتور : في الدور التاني اخر أوضة في الدور
عمر : شكرا يا دكتور
و راحو عند الأوضة ال الدكتور قال عليها
سليم : حمدالله على السلامه يا بابا
عمر : كدة تقلقنا عليك يا حجوج
يسرا قلعت الشبشب و وقفت قدام احمد : بتعيط في التليفون ليه يا ابن الجزم..
احمد قطعها و قال : لا متشتميش امي مسمحلكيش و كمل بضحك و قال : و الله العظيم التليفون فصل شحن و انا بكلمك
يسرا : و كنت بتعيط ليه يا ابن العبيطة

 

 

احمد : تاني بتشتمي امي طب يا ستي كانت دموع الفرح الله مفرحش يعني
حسين : ايه بقا في ايه و فين ميرنا
سليم : ميرنا اضرب عليها نار بس هي كويسة دلوقتي متقلقش
حسين : لا ده شكل في حجات كتير حصلت و انا مش في الدنيا
احمد : احنا نروح علي البيت و تبقا ب خير و بعدين نحكيلك كل حاجة
دخل الدكتور و كان معاه قياس الضغط و كان بيقسله الضغط و قال : حاسس ب أيه دلوقتي يا حج حسين
حسين : انا كويس و بخير الحمد لله
سلمي : يا رب دايما كدة يا حبيبي
الدكتور :اذا كان كدة ف تقدرو تخرجوه انهاردة من المستشفى بس محدش يعصبه محدش يدايقه
سليم : تمام يا دكتور شكرا على تعبك معانا
الدكتور :ده شغلي بعد اذنكم و خرج
_______________________

 

 

و بعد ما خلصوا الإجراءات بتاعة الخروج و روحوا على البيت
ميرنا : نزلتو مره واحدة من غير ما حد يقولي حاجة ايه الحصل
سليم : لا مفيش حاجة ده كان سؤ تفاهم
يسرا : و اخيرا خلصنا من كل المشاكل ال في حياتنا
ياسمين : لا لسه في مشكلة
الكل بصلها بخضة
ياسمين : بتبصولي كدة ليه بقالي شهر عايزه اعمل حفلة جنس المولود و كل مرة بتحصل مشكلة يلا بقا نعملها قبل ما يطلعلنا خازوق جديد
الكل ضحك
سلمي : طب خلاص نروح بكرة انا و انتي للدكتور علشان اعرف جنس المولود و نعمل الحفلة
حسين : انتي في الشهر الكام يا ياسمين
ياسمين : انا خلاص في أول السابع يا عمو
حسين : ياهه يعني فاضل تلت شهور و حفيدي ينور الدنيا
يسرا : ربنا يقومك بالسلامة يا ياسمين يا رب عايزة اشيل حفيدي بين ايدي بقا
احمد : إن شاء الله يا ماما ان شاء الله
و خلص اليوم

 

 

تاني يوم….
راحو ياسمين و سلمي للدكتور و عملو السونار
الدكتورة : بردوا مش عايزين تعرفوا جنس المولود
سلمي : اكتبيه في ورقه يا دكتورة و انا هخدها دلوقتي
الدكتورة : بس كدة من عنيا
و كتبت الورقه و اديتها ل سلمي
سلمي روحت ياسمين و نزلت هي اشترت البلالين و الزينة
تاني يوم…
صحيت سلمي و جهزت الحفلة ب مساعدة عمر و سليم و ميرنا
و بعديها نزلت ياسمين و هي لابسه فستان ابيض و كانت شبه الملايكة و كان أحمد نازل و لابس بدلة بيضة و نزلو في شقة حسين و يسرا
سلمي : اخيرا جهزتوا
قعدوا و فضلوا يضحكوا و يهزروا شوية
سلمي : ها يا احمد انت و ياسمين جاهزين تعرفوا جنس الجنين
احمد ب حماس : يلاااا
ياسمين : انا جاهزة جدااااا
جابت سلمي البالونة و جابت شماريخ ال بطلع الوان و مسكتهم البالونة و هي مسكت شمروخ و عمر مسك واحد و سليم مسك واحد

 

 

اول ما ياسمين فرقعت البالونة مطلعتش حاجة
ياسمين بتعجب: البالونة فاضية
احمد : بتهزري يا سلمى
سلمي : طب خلاص خلاص ده كان مقلب خفيف دخلت سلمي الأوضة تاني و جابت البالونة و ياسمين فرقعتها ونزلت أوراق لونها بينك و في نفس اللحظة كل ال معاه شمروخ ضربه و مالو الدنيا لون بينك
ميرنا : بنوتة
احمد حضن ياسمين و لف بيها
حسين : هيكون عندي حفيده انا الفرحة مش سيعاني
يسرا : يا حبيبتي يا ياسمينة هتجبيلي نونة صغننة العب بيها
و حضنوا بعض كلهم و قضوا باقي اليوم رقص و غني و هزار و خلص اليوم
__________________________

 

 

 

و تاني يوم نزلو العيلة كلها و راحوا عند محل ال بيبيهات و فضلوا يشترو في هدوم و العاب و السرير و و كل حاجة تخص البيبي
ميرنا كانت سرحانة في طقم بيبي واحد ازرق و واحد ابيض و واحد بينك و بعد كدة اشتريتهم بس من غير ما حد ياخد باله
سليم : انتي بتبصي على حجات البيبي ليه نفسك اجبلك منهم
ميرنا :ليه و انت شايفني نونو
سليم : اجمل نونو
ميرنا : مش عارفه ازعل و لا افرح انت هتجنيني
سليم : طب يلا نشتري من ال شوزات الكيوت ديه ل اول نونة في العيلة اول حفيدة انا فرحان اوي
ميرنا : ربنا يبارك فيها و توصل الدنيا على خير
سليم : يا رب
و بعد كدة خلصوا شوبينج حجات البيبي و روحوا
_____________________
بعديها ب شهر…….
ميرنا مسكت حجات البيبي ال كانت اشتريتها و مسكت اختبار حمل و دخلت عملته و قعدت شوية و بعد كدة طلع إيجابي و عرفت انها حامل و بعد كدة دخلت حطتهم قدام سليم و هو بيتفرج على الشاشة
سليم بص على الترابيزة و عينه فتحت مرة واحدة : ايه ده و كمل ب صدمة : بتهزري يا ميرنا اوعي تكوني بتهزري انا هكون أب بالله بجد و النبي
ميرنا ب ضحك : اه و الله ههزر ليه اناااا

 

 

 

سليم شالها و لف بيها
و نزلو ل تحت بسرعه
حسين : في ايه في ايه
يسرا : بتجري كدة ليه يا سليم على مهلك يابني
طلعت سلمي من الأوضة و عمر واحمد و ياسمين كانوا قاعدين
سليم : انا.. انا هكون اب
حسين : انا مش فاهم حاجة
ميرنا ب ابتسامة خجل: انا حاملل
سلمي : انتو لحقتوا.. احم احم بهزر بهزر بس لسه فيه كرمبة قاعده على الكنبة انتي كمان هتكوني كرمبة كدة زيها
و بعد كده سلمي حضنت ميرنا و قالت : الف مبروك يا قلبي
ياسمين : شكل في حد بيلقح عليا
سلمي ب ضحك : عالفكرة مش بلقح انا قاصداكي
ياسمين : اه يا بنت الناس الطيبة
و بصت ل ميرنا و قالتلها : تعالي يا ميرنا احضنك ل حسن و ربنا ما قادرة اقوم
ميرنا ب ضحك : ده سلمي عندها حق بقيتي كورة كفر يا ياسمين
ياسمين :امشي يا بت كنت هحضنك مش هحضنك و بعدين اولد بس و بعد كدة هخس و هبقي زي القمر
ميرنا : و انا مقدرش على زعل ياسمينة تعالي تعالي هحضنك و خلاص
ياسمين : الف مبروك يا ميرنا هتكوني اجمل مامي
____________________

 

 

بعد شهر……
الكل نايم…. و في الساعة 3 الفجر
في شقه ياسمين و احمد
ياسمين :اااااااااااااااااااااااااااااهههههههههههه
احمد : في ايه في ايه
ياسمين : انا بولدد ااااه
احمد : طب سيبي ايدي دراعي باظ من كتر العض
سلمي و ميرنا طلعوا على صوت ياسمين و دخلوا ساعدوها في اللبس و الكل كان لبس و جهز و راحوا على المستشفى
ياسمين : ااااه بسرعههه
احمد عمال يعيط
ياسمين دخلت العمليات
سلمي : طب هي بتعيط علشان بتولد انت بتعيط ليه
احمد : دراعي في ذمة الله يا سلمى
عمر عمال يضحك
سليم بيكلم ميرنا و بيقولها : اوعي تعضيني يا ميرنا
ميرنا : عيب يا سليم انا هاكل دراعك بس مش اكتر
سليم : اه طمنتيني ايهههه هتاكليه بس
ميرنا : اه يا حبيبي بس
سليم : لا فداكي يا حبيبتي فداكي

 

 

 

و بعد شوية….
خرج الدكتور و معاه البيبي
احمد عينه دمعت اول ما شاف بنته و شالها و اذن في ودنها و حسين شالها و يسرا شالتها و سلمي و عمر و ميرنا و سليم ال كل شالها و بعد كدة خدها الدكتور علشان يعملها التحاليل و يطمنو على صحتها
و كانت سلمي و عمر مع الدكتور خطوة ب خطوة
و الباقي فضل مستني ياسمين تخرج و بعد كدة خرجت و دخلت الأوضة ال مجهزنهالها في المستشفى
ياسمين : بنتي فين
احمد : الدكتور خدها يطمن عليها و سلمي و عمر مع الدكتور متقلقيش
يسرا : هتسموها ايه
دخل ابو ياسمين ساعتها و قال : تسموها سارة و دخل حضن بنته
حسين : لا طبعا ممكن نسميها خديجة
ياسمين بصت ل أحمد علشان يتصرف و يسكتهم
احمد : احم.. احم بصوا الأسماء ال اخترتوها حلوه اوي بس ياسمين اختارت اسم بنتها
ابو ياسمين ب ضحك: لا اذا كانت بنتي ال هتسمي ف أنا معنديش مشكلة
حسين : طب هتسموها ايه
احمد بص ل ياسمين قالها : هتسميها ايه يا حبيبتي
ياسمين : هسميها إيلين
يسرا : تتربى في عزكم يا حبايبي

 

 

سليم : مبروك يا احمد تتربى في عزك مبروك يا ياسمين
ياسمين : الله يبارك فيك
ميرنا : جميل اوي اسم إيلين ربنا يحفظهلكم
احمد : يارب يا رب
دخلت سلمي و هي شايلة إيلين
سلمي : سميتو قلب عمتو ديه ايه
ياسمين : هاتيها سميتها إيلين
سلمي : روحي يا إيلين ل ماما يا قلبي
احمد : انا هاروح اسجلها و اعملها شهادة الميلاد
سليم : انا جاي معاك
عمر : و انا كمان
احمد : طب يلااا
______________________
بعد اسبوع (يوم السبوع)
نزلت ياسمين و هي لابسه فستان بينك في ابيض و كان في فستان زيه بالظبط ل إيلين و كانت ياسمين نازلة و احمد لابس البدلة البيضة و شايل إيلين و نزلو
يسرا مسكت الهون
يسرا : اسمعي كلام امك اسمعي كلام ابوكي

 

 

سلمي شدت الهون : اسمعي كلام عمتو و متسمعيش كلام ماما
عمر شد الهون و قال : اسمعي كلام عمو عمر و عمو سليم و متسمعيش كلام بابا
يسرا خدت منهم الهون و قالت : اسمعي كلام تيتا و جدوا
و بعد كدة حطوها على الترابيزه في السرير الصغنن و لفوا حواليها و هما بيغنوا و يقولو : يا رب يا ربنا تكبر و تبقا ادنا. و تيجي تعيش و سطنا و سط الحبايب. تكبر و تروح المدرسة و تصاحب شلة كويسة و تشوفي عيون ماما و بابا فرحانة بيكي
________________________
و قضوا باقي حياتهم من غير مشاكل و عاشوا حياة سعيدة وسط عيالهم و نسيت اقولكم انه اتحكم على سماح و الشخص ال معاها ب الإعدام و اتعدموا و خلصنا منهم و عمر هيتعرف على واحدة و يتجوزوا و سلمي هتتجوز واحد زميلها في الجامعة و بكدة تكون خلصت رواية {بيت العيلة}

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بيت العيلة)

اترك رد

error: Content is protected !!