روايات

رواية فيروزتي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم زولة وحيدة

رواية فيروزتي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم زولة وحيدة

رواية فيروزتي البارت الحادي والعشرون

رواية فيروزتي الجزء الحادي والعشرون

رواية فيروزتي الحلقة الحادية والعشرون

عند فيروز
راحت ع اوضة زياد وكان نايم راحت نامت جنبه وحطت ايديها ع مكان الجرح وكانت بتمشي عليه ايديها براحة وباسته من شفايفه
فجأة زياد فاق
زياد بخبث :بتعملي ايه
فيروز بعدت بخجل
فيروز :احم لا لا ولا شي
زياد شدها عليه
زياد :بصي في عيوني وقوليلي انك معملتيش حاجة
فيروز :الجرح يازياد
زياد :قوليلي والا مش هتبعدي مني ومش بيهمني إذا اتوجعت أو لا… ها قولي
فيروز بخجل :كانت بوسة صغننة
زياد :اها صغننة لو مكنتش بالحالة دي كنت وريتك يعني ايه صغننة…. يلا روحي قبل ما اعمل حاجة اندم عليها
فيروز قامت وهي بتضحك وراحت الحمام

 

 

زياد :انا هوريكي يافيروزتي
فيروز من الحمام :نام ياحبيبي نام
وطلعت بعد مسافة وكانت لابسة بيجامة قصيرة وراحت نامت جنبه
زياد بغيظ في سره :يخربيتك يابت رضوان
عند علياء كانت مجهزة عشا ل جلال ولابسة قميص احمر ومنتظراه
فجأة جلال دخل وانبهر من المكان
علياء :احم العشا جاهز روح اتحمم وتعال
جلال وهو بيبصلها :ماشي يا احمر ياحلو ودخل الحمام
بعد مدة جلال طلع
جلال راح قعد وعلياء كانت هتقعد في الكرسي بس جلال شدها وقعدها عليه
علياء بخجل :جلال
جلال وهو بيبوسها :هششش
{ونروح ونسيبهم في حالهم بق😒}

 

 

عند تالا قامت من اوضتها وراحت ع اوضة زياد وفيروز وخبطت الباب
فيروز قامت وفتحت الباب
فيروز :تالا حبيبتي مالك صاحية في الوقت دة
تالا :مش عايزة انام لوحدي بخاف
فيروز بصت ع زياد
فيروز :طب انا هاجي انام معاكي
تالا بفرح :هيييي
فيروز بضحك :خلاص يامجنونة ابوكي هيصحى
تالا حطت ايديها ع بوقها وجريت ع اوضتها وفيروز راحت لبست عباية وغطت زياد وراحت
في صباح يوم جديد
فيروز كانت في المطبخ مع فتحية
علياء جت ع المطبخ
فيروز : علياء يلا تعالي في شغل كتير منتظرك
علياء :طيب
فجأة تالا جت جارية ع فيروز
تالا :ماما بابا بيناديكي
فيروز شالتها وحطتها ع الرخامة
فيروز مدتلها كوباية عصير
فيروز :اشربي العصير دة ع بال ما احضر لباباكي كمان
تالا مسكته وشربت

 

 

عند فتحية وعلياء كانو بيتهامسو
فتحية :ها عملتي اللي قولتلك عليه
علياء بخجل :اه
فتحية :تمام
علياء :إياد تعبك؟
فتحية :بالعكس يروحي هو نام نومة واحدة
علياء :طب هو دلوقتي فايق
فتحية :اه بيلعب مع عمك
فيروز :في ايه انتو بتقولو ايه
علياء :انتي خليكي مع جوزك متدخليش
فيروز بضحك :ماشي بس انا عرفت ع فكرة
فتحية بضحك :طب ودي العصير لجوزك
علياء :اه روحي عيب تسيبيه كدا هو محتاجك
فيروز ضربتها بخفة ع كتفها
وراحت نزلت تالا واخدت العصير ل زياد
زياد :كل دة علشان تيجي
فيروز :جبتلك عصير وشوية كيك

 

 

زياد :ماشي تعالي بقى مشتقلك
فيروز :راحت قعدت جنبه وقعدته ع السرير
زياد وهو بيبص ع رقبتها:فيروز ايه دة
فيروز حطت ايدها ع رقبتها وهي بتتذكر
فلاش بااااك
آدم وهو محاوطها مع الحيط وهو بيشم ريحتها
فيروز وهي بتحاول تزقه:ابعد يازفت ابعددددد
آدم قرب منها اكتر وحط ايده ع خصرها وعضـ.ـها
فيروز بوجع ودموع:ااااااااه حرااام عليك يا آدم
باااااااك
زياد :دي باين انها عضة بس مين عمل كدا
فيروز بارتباك:زياد اشرب العصير مش مهم دة
زياد :فيروووووز جاوبي مين عمل كدا
فيروز :هو…. هو..
زياد :فيروووووز
فيروز :دة آدم
زياد بغضب :ابن ال…… انا هوريه
وبيحاول يقوم من السرير

 

 

فيروز :هو مش الشرطة مسكته
زياد :لا هو هرب ابن ال….
فيروز بدموع :ط طب عشان خاطري متروحش
زياد بص ع دموعها ومسحهم
زياد :طب مش هروح بس انتي اوعديني تسمعي كلمتي لما اقول متطلعيش من البيت معناها متطلعيش
فيروز :حاضر مش هطلع تاني
زياد حضنها :بحبك
فيروز :وانا كمان… يلا اشرب العصير
وفيروز شربته
بعد مرور أسابيع زياد اتحسن وصار احسن بكتير
زياد :فيروز الليلة عندي اجتماع مهم وهعمل حفلة في القصر وهيجوني أكبر رجال الأعمال عايزك تروحي انتي وعلياء ع السوق وهتاخدو معاكم الحرص ولازم يدخلو معاكم لحد ماتخلصو
فيروز :طب وانت هتروح فين
زياد :في شوية حاجات هجهزها وهاجي
فيروز :ماشي

 

 

في المساء
الكل كان جاهز وفعلا في رجال مهمين جو لحفلة زياد
زياد كان كل شوي بيبص ع فيروز اللي بتضحك مع البنات اللي هم من أصحاب زياد
كان في شاب بيبص ع فيروز باعجاب وراح ناحيتها
الشاب مد ايدو:احم انا طارق الدمنهوري
فيروز كانت هتمد ايدها بس زياد جيه ووقف قدامها
زياد :دي مرات زياد السيوفي ومش بتسلم ع حد
طارق :انت هو زياد السيوفي؟
زياد :اه
طارق حضنه
طارق :في ايه ياض نسيت رفيقك ولا ايه
زياد :انت مين
طارق :ابن الدمنهوري يابن السيوفي
زياد شدد ع حضنه :وحشتني ياض فينك كل دة
طارق بعد :اعمل ايه منا سافرت ع إيطاليا ومن وقتها مقدرتش ارجع الا دلوقت ولما عرفت انه زياد السيوفي عامل حفلة في قصره قولت اروح اقابل اللي بينسى العشرة دة ودلوقتي جاي تتخانق معايا علشان عجبتني مراتك وقولت اشقطها
زياد وهو بياخده ع مكان بعيد

 

 

زياد :حبيبي ياطارق خليك بعيد عن فيروز والا هتندم
طارق :ايه يابني مراتك مزة تعال نتشاركها ماحنا رفقات وبنتشارك كل حاجة
زياد بغضب :هو انت اتجننت ازاي عايز تتشاركها معايا
طارق بخبث :ايه يازياد داحنا دافنينو سوى
زياد :قصدك إيه
طارق :كنت بتتشارك معايا حبيبتي مش متذكر لما كنت بتكلمها ع اساس انك انا
زياد :يخربيتك اسكت فيروز إذا سمعت هتودينا في داهية
طارق ضحك وزياد كمان
بعد مدة رضوان ومراته جم
فيروز اول ماشافتها اتذكرت المعاملة اللي كانت بتعاملهالها زياد راح وقف جنبها وحط ايده ع خصرها.
فيروز بخضة :زياد
زياد :الجميل بيتذكر حاجات وحشة صح
فيروز بحزن :اه هي كانت بتضربني جامد بدون سبب
زياد حضنها وباس راسها :خلاص يروحي انسيها

 

 

في اللحظة دي الصحافة كانت بتصور رضوان ومراته بس اول ماشافو رياء وفيروز اتجهو عليهم وصورو اللحظة دي
واحد من الصحافة:زياد بيه باين انك بتحب مراتك ايه رايك تحكيلنا عن قصة حبك
زياد بص ع فيروز بحب :كانت قصة حب مميزة يعني حب من اول نظرة وبعدها بقينا نتقابل في كل مكان وفي النهاية عرضت عليها الزواج ووافقت
:مدام فيروز وانتي مشاعرك تجاهو كانت ايه
فيروز بصتله :في البداية فكرته بيلحقني وزي باقي الشباب السيئين بس اول ما اتقدملي عرفت انه هيكون الجوز المناسب هو الصراحة انا حسيت تجاهو بحب بس محبتش أظهرو ليه لحد مااشوف آخرته لاني مكنتش عايزة اعيش قصة حب
فجأة تالا جت جارية لعند زياد
زياد شالها
:مين دي يا سي زياد
زياد بص ع فيروز بحب :دي بنتنا
:طب ليه احنا معرفناش
زياد :شوفو ياجماعة دي حاجة تخصنا انا ومراتي وانتو متدخلوش في الحاجات دي والا هرفع عليكم قضية
:احنا اسفين
وراحو
في مكان ما
آدم وهو يشاهد التلفاز بغضب :مراتي قال متفرحش في ثواني هتبقي ملكي يافيروز
واتصل ع خلود
:يلا نفذي

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية فيروزتي)

اترك رد

error: Content is protected !!